Atoopikot! Miten te kestätte tätä helvettiä??
Ilmat kylmenee, joka paikka kutiaa ja ihoa kiristää. Kaikki on kokeiltu tässä 30v. aikana, mikä avuksi? Kuinka kestää tätä helvettiä koko loppuelämä? Ihmeparantumista tuskin on odotettavissa.
Kommentit (69)
Toi avun meidän 9-v atoopikon pahimpiin vaiheisiin.
Ihanaa iholle, tuoksuu hyvälle, hoitaa ihon ja (afro-)hiukset, jopa karieksen uuden tutkimuksen mukaan.
Sopii paistamiseen ja leivontaan, esim. vohveleista ja pikkuleivista tulee IHANIA.
Rose luomusampoo, saa marketista. Tuoksuu hyvälle
ja kutina ja hilseilu loppui minulta.
Kaikkea muuta voin kokeilla, mutta hiukseni tahdon pestä shampoolla, jotta niistä tulee ilmavat ja hyväntuoksuiset. Sillä vaikka en muuten tuoksuja käytäkään, niin shampoossa ja deodorantissa niitä on oltava (olen kova hikoilemaan, ja ei vielä ole sellaista dödöä löytänyt mikä pitäisi hienhajun poissa). Kananmunalla en siis hiuksiani pese, vaan nautin sen mielummin suun kautta ;)
Niiden avulla iho-ongelmat ovat pysyneet poissa.
löytyi kuolleenmerentuotteista ja siitä rasvasta, olen 33v ja luulin etten koskaan pääse tästä mutta nuo rasvat helpottavat oikeasti TODELLA paljon.
Täällä yksi atoopikko, joka sairastanut koko elämänsä.
Mulla ei physiogel auta ja protopic on pannassa, koska aiheuttaa heti pahan kasvojen alueen herpeksin. Samaten tuo Sandimmun Neoral, jota yksi ehdotti. Valohoito on melkein myrkkyä myös, koska iho on todella kipeä 20 tuntia sen valohoidon jälkeen eikä pitkäaikaistakaan hyötyä ole.
Sen sijaan olen todennut seuraavat asiat itselläni toimiviksi:
- vaihtele perusvoiteita
- syö sinkkiä, d-vitamiinia, b-vitamiinia, maitohappobakteereita ja tarpeeksi öljyä
- vältä lisäaineita
- vältä vehnää, vähennä viljojen ja perunoiden käyttöä
- stressi on iholle erittäin huono juttu
- koko vuoden ympäri kannattaa syödä antihistamiinia
- juo paljon vettä
- nuku riittävästi
- selvitä mille olet allerginen
Kyllä tämän kestää, vaikka välillä on kyllä kestävyys koetuksella. Kaikilla meillä on oma ristimme. Itse en vaihtaisi tätä ystäväni diabetekseen tai toisen ystäväni lapsettomuuteen. Oma tuttu taakka on kuitenkin se helpoiten kannettava.
ja päänahkaan.+ paistamiseen,voi syödä paljaaltaan, liukkariksi erinomaista ja hyvänmakuista. Ei lisäaineita 100% luonnontuote.
Osta 2 purkkia, toinen keittiöön kokkaamiseen ja toinen iholle.
silmäluomissa, olen atoopikko ja luulen sen johtuvan ilman kylmenemisestä ja ehkä jostain ulkoilman homeitiöistä.? Sitä kestää syys-marraskuun ajan, mutta välillä yltyy niin pahaksi että on haettava lääkäriltä oftan dexachlora-voideresepti, aika tujua ainetta jos pitempään joutuu käyttämään, mutta ainoa mikä auttaa kun silmäluomet tulehtuu. Siinä on antibioottia ja kortisonia, siksi varmaan tehoaa niin hyvin.
Silmäluomiin toimii Lansinoh. Toimii jopa paremmin kuin Protopic
Itse olen elänyt koko iän atooppisen ihon kanssa ja olen hoitanut kosmetologina paljon erilaisista iho-ongelmista kärsiviä asiakkaita. Itse olen kokeillut hyvin paljon erilaisia hoitoja/ihonhoitotuotteita aina apteekin tarjonnasta ammattikosmetiikkaan. Ensinnäkin perusvoiteet kannattaa unohtaa! voiteen raaka-aineina käytettävät glyseriini ja vesi muodostavat ihon pintaan kalvon, joka tosin estää veden haihtumusen ihosta, mutta ei varsinaisesti ravitse ja hoida ihoa.
Muutamia hoitovinkkejä iholle, joilla olen ainakin itse saanut pidettyä ihon hyvässä kunnossa.
1. Suuhkugeeli kannattaa vaihtaa laadukkaaseen suihkuöljyyn, joka ei sisällä saippuaa.
2. Vartalon säännöllinen kuorinta (1x viikossa)poistaa kuolleen ihosolukon ja voiteet imeytyt paremmin iholle.
3. Joka ilta laadukas, täyteläInen kosteusvoide/vartalovoi suihkun jälkeen iholle (edullinen ja hyväksi todettu tuote on the Body Shopin vartalovoi, joka sisältää paljon hoitavia öljyjä) tarvittaessa voi hyvin ihottumaiset alueet voiteen jälkeen vielä kööriä elmykelmuun yöksi.
4. Säännölliset kasvo ja vartalohoifot kosmetologilla. Suomessa on monia hoitoloita, joissa osataan hoitaa hyvin myös atooppista ihoa. Kosmetologi löytää myös sinulle parhaat kasvojenhoitotuotteet, jotka vahvistavat, suojaavat ja kosteuttavat ihoa tehokkaasti.
Tärkeintä on kuitenkin se, että väsymättä hoitaa ihoaan päivittäin, koska oikeuden tuotteiden kanssa saa tuloksia aikaan ja huomaa todella eron. Itselläni iho on pysynyt pitkälle talveen hyvänä, muuta muutaman päivän olosuhteiden pakosta, johtunut tauko ihonhoidossa kostautui heti voimakkaasti ihottuman ärsyyntymisenä.
Toivottavasti sinulle oli näistä vinkeistä apua!
Kaikki orja kärsitte kuivista silmäluomista, pyytäkää lääkäriä kirjoittamaan niihin ultracortenolia. Oma ihottumani räjähti todella pahaksi jouluna, mutta seuraavat auttoivat:
Kuusi ja kukat mäkeen
Locoid emulsiota päänahkaan
Locoid voidetta vartalolle
Sibicortia märkiviin korviin
Hydrocortisonia kasvoille ja kaulaan
ultracortenolia silmäluomiin
Kolmantena päivänä oireeton, hoitoa viikko ja tauko.
Kuorinta, rasvat ja vitamiinit tärkeitä mutta koskaan ihottuma ei ole mennyt oireettomaksi ilman kortisonikuuria!
Sisäisesti: joka helvetin päivä seuraava satsi:
- 3 kpl Fosfoser-soijafosfolipidi-kapseleita
- 2 kpl Vivisante-alatalipoiinihappovalmiste-nappeja
- d- vitamiinia 4 x normisuositusannos
- kalaöljyä 2 x suositusannos
- b-vitamiinia suositusannos
Laadukkaat naama- ja vartalorasvat. Avain on SÄÄNNÖLLISYYS, päivääkään ei saa jättää välistä. Koskee erityisesti jalkoja (varpaat, kantapäät ja jalkapohjat) ja selän/peffan ihoa. Rasva sinänsä voi olla (mun lievässä tapauksessa) mitä tahansa, mutta joka päivä, mielellään aamuin ja illoin.
Hikiliikunta. Parantaa pintaverenkiertoa heti ja aineenvaihduntaa ajan kanssa. Päälle viileä suihku, sinisiä ajatuksia ja kosteutus.
Rasva sisäisesti. Oikeasti, puoli desiä oliiviöljyä siihen salaattiin! Ei kikkailua ruokalusikallisten kanssa.
Yötä vasten: normi silmänympärysvoide ja sitten, kun valot sammuvat, ihan vaan vaseliinia silmäluomin ja -alusiin.
Aamulla: jätä muutama kerta viikossa kasvot (ja krooppa) pesemättä, anna ihon luontaisen rasvan olla rauhassa. Illalla sitten putsaus ja kosteuttavat voiteet+seerumit.
Helvetin kallista mutta minkäs teet! On tosin yksilöllistä, jollekin sopii maltillisempi rasvaus ja hoito.
Itse syön vähän kaikkea, myös viljaa ja maitoa. Dieetti stressaa.
Muutaman kerran kuukaudessa kuorin ihon: MaineBase-mineraalisuola sekoitettuna 60-rasvaprosenttiseen apteekin perusvoiteeseen on hyvä.
Näin mä pärjään...
Auttoi minulle ja parilla tutullakin
Yksi tuttu atoopikko kokeli mun purkista saunaillassa ja sanoi, että iho tuntui tosi hyvältä sen jälkeen pitkään.
Oliiviöljyä ja merisuolaa, ei sen ihmeellisempää. Ei paranna, mutta saattaa tuoda helpotusta!
Uusimpana oireena on kutina silmäluomissa, ei voi edes raapia.
Menin valohoitoon ja se sitten auttoi iho-ongelmiin. Mikään muu ei juuri auttanut. Pahimpiin kohtiin celestoderm-kortisonia, joka on vahvaa.
Nykyään en juuri enää kärsi iho-oireista. Jotain 35-vuotiaana hankalammat jaksot loppuivat kokonaan.
Minä en voi käyttää rintaliivejä, joissa on sauma nännin kohdalla, en voi ajaa tai leikata edes saksilla kainalokarvoja (puhumattakaan alapään karvoista.) Tiskatessa aina hanskat. Monista keinokuituvaatteista saan kutinaa iholleni ja en voi pitää.
ja koitan vältellä lisäaineiden syöntiä ja stressiä sillä ne pahentaa ihottumatilannetta.
Rasvaamisen olenkin jo lähes lopettanut, perusvoiteista ei ole mitään apua. Tuntuvat vaan pahentavan tilannetta. Lääkevoiteita on ajoittain pakko käyttää. Stressaamisen lopettaminen onkin sitten hankalampi juttu, kuinka se tehdään :)?
Kasvoille Decupalin face vital cream ja vartalolle Decupalin body lotion. Ei mitään säilöntäaineita. Voi ostaa apteekista. Suosittelen