Atoopikot! Miten te kestätte tätä helvettiä??
Ilmat kylmenee, joka paikka kutiaa ja ihoa kiristää. Kaikki on kokeiltu tässä 30v. aikana, mikä avuksi? Kuinka kestää tätä helvettiä koko loppuelämä? Ihmeparantumista tuskin on odotettavissa.
Kommentit (69)
Dexem on tosi hyvää,
samoin la cure sarjan kuolleenmeren tuotteet
ja ns. etanavoide.
voi toimia. Minulle siitä oli hetkellinen apu, mutta sitten alkoi sivuvaikutuksena tulemaan aina käytön yhteydessä herpes huuleen. Lopulta myös tuli ihan kauhea ihotulehdus.
En pysty enää käyttämään.
Muistattehan muuten huolehtia riittävästä b-vitamiinin saannista? Haavat paranee paremmin kun saa riittävästi b-vitskua.
Olen se yli 50-v nainen, joka tuskailee koko kropan ihottuman ja niiden rintsikoiden kumin takia. Stressillä on varmasti osuutta asiaan. Lisääkin vinkkejä saa vielä tulla, täällä on ollut jo helokinsiemenöljy, ruokavalio jne. Mistähän löytäis sellaisia alusvaatteita, etenkin rintsikoita,joissa ei ole käytetty kumilankaa.
Lohduttavaa tietää, etten ole yksin vaivani kanssa. Paljon tsemppiä Ap:lle ja muille tästä kurjuudesta kärsiville sekä tosiaan kiitokset neuvoja antaville.
joten sikäli huono vastaaja. Mutta ystävän kokemuksen perusteella suosittelen ruokavalion uusimista. Esim. kana on kuulemma todella huonoa atooppiselle iholle. En osaa paremmin neuvoa, mutta kannattaisi ottaa lääkärissä ruokavaliokin puheeksi.
Sama ystävä sai myös Kelan korvaaman etelän matkan joka talvi, kun se helpotti ihoa. Talvi oli tosiaan tuskaa. Nyt asuu Keski-Euroopassa, niin ihon on vähän parempi.
alusvaatteet, eli bambuviskoosista valmistetut alusvaatteet.
Pahentaa mun ihottumaa. En ole jaksanut paneutua miksi mutta näin vain on.
En ole jaksanut paneutua miksi mutta näin vain on.
En tiedä mitä olet kokeillut vuosien aikana, mutta itselläni on selkeästi auttanut eniten maitotuotteiden vähentäminen ja siirtyminen gluteenittomiin viljoihin. Kasvovoiteista ehdottomasti parhaita itselle ovat apteekkisarja Vichy.Käsille ja tosi kuiviin kohtiin pakkasella apteekista Locobase repair.Tämä on ihan ehdoton.Käsi-ihottumasta pääsin jätettyäni hiusten shampoopesut kokonaan pois. Nyt pesen hiukset vaan kananmunalla.Saunan jälkeen kroppaan rypsi/tai rapsiöljyn ja apteekin perusvoiteen Esim. aqualan sekoitusta.Itsellä kans nyt ilmojen viilettyä luomet meinaa punottaa ja huulet rohtuu tosi helposti.Näillä konsteilla oma iho pysyy suht normaalin näköisenä.
T: atoopikkona jo 40 vuotta
Esim. hiuspohjan kutina ja ärsytys hävisi tervashamppoolla.
Kaikkea muuta voin kokeilla, mutta hiukseni tahdon pestä shampoolla, jotta niistä tulee ilmavat ja hyväntuoksuiset. Sillä vaikka en muuten tuoksuja käytäkään, niin shampoossa ja deodorantissa niitä on oltava (olen kova hikoilemaan, ja ei vielä ole sellaista dödöä löytänyt mikä pitäisi hienhajun poissa). Kananmunalla en siis hiuksiani pese, vaan nautin sen mielummin suun kautta ;)
Ilmat kylmenee, joka paikka kutiaa ja ihoa kiristää. Kuinka kestää tätä helvettiä koko loppuelämä? Ihmeparantumista tuskin on odotettavissa.
*Sopivan/tarpeeksi rasvainen perusvoide
*Sibicort lääkkeenä
(*Lisaksi harva- ja paksupiikkinen kampa, jossa piikit "pyöreitä", eivät siis lainkaan teräviä: tällaisella kammalla kutina lähtee paljon sormia/kynsiä paremmin ja ei revi ihoa rikki)
Näillä kahdella voiteella oireeni pysyvät lähes täysin kurissa, mutta vain jos jaksan rasvata säännöllisesti, ja mitä tulee tuohon ajatukseesi, että "ihmeparantumista tuskin on odotettavissa", niin ei sekään täysin mahdotonta ole; lämpimästi suosittelen tutustumaan http://www.healingrooms.fi
kävin 3 kertaa viikossa Meilahden valohoidossa (ei siis mikään valoterapia kaamosmasennukseen) ja sen jälkeen ei ole ollut mitään. Hanki lähete tk-lekurilta.
Kävin vuosia sitten kuurimuotoisesti parikymmentä kertaa ja sen jälkeen ei ole iho-oireita juuri ollutkaan. Aikaisemmin oli mm. poskipäät aivan tulipunaiset, kun nahka kuivui ja kuoriutui monta kertaa viikossa.
Suosittelen kokeilemaan.
vielä näin korjaukseksi. Jos asut jossain muualla kuin pk-seudulla niin kysele omalääkäriltäsi lähin mahdollinen paikka mistä voi valohoitoa saada.
vuodenaika. Olen ollut lapsesta saakka atoopikko, ja nyt jo yli 50-v. Välillä meni vuosia aivan hyvin, mutta sitten se räjähti. Tälläkin hetkellä olen kaulasta ja rinnasta punainen kuin kalkkuna. Rintsikat aiheuttaa punaisen kuvan rintaan, sääret ja käsivarret verillä. Silmäluomet rakkuloilla, turvonneet, kaula aivan äärettömän kosketusarka. Pelkkä hiusten hipaisu saa ihottuman tuskallisesti lehahtamaan.
Kyllä käyn suihkussa päivittäin, on perusvoiteita ja kortisonikuureja. Mutta tuntuu, että perusvoiteetkin ärsyttävät niin, että toisinaan on helpompi olla koskemattakaan ihoa...
Eipä siis auta ikä, ei.. Noille jotka kehottavat käyttämään kookosöljyä tms niin miten pärjäätte öljyjen kanssa? Nehän eivät imeydy, joten eikö siinä tahriinnu vaatteet ja muut paikat?
siis ihan hilseelle asti, pahimmillaan aivan punaiset.
Kuori ne kaikista ohjeista huolimatta! Kuollut iho saatava pois, että rasva imeytyy kunnolla.
Apteekissa oli hoitoöljyä. Käytän sitä ja 1% hydrokortisonia. Ei silmäluomet turpoa.
Uudessa apteekin lehdessä mainittiin joku suoloja sisältävä voide. Tämä on itselle hakusessa.
Kroppaan kun ajoittain kokeiltava jos jonkin moista rasvaa.
on Sandimmun Neoral. Ei ole varsinaisesti tarkoitettu atopian hoitoon mutta se lopetti ainakin minulla ihon ylireagoimisen jokaiseen ärsykkeeseen. Voin sanoa että kaikkea muuta oli jo kokeiltu ennen tuota. Nyt jo vuosia ilman iho-ongelmia : )
Jos ihon kuoriminenkin merisuolalla auttaa...
Mutta millä häviävät ne punaiset laikut??
Toisinaan ovat hilseen peitossa ja kuitiavat, toisinaan ovat vain punaisia. Mulla saattaa sama laikku olla kehossa jopa vuoden! Sitten tulee uusi...
Rasvalla se ei ainakaan katoa.
Iho kutiaa pelkästä hikoamisestakin ja palan vielä herkästi...
Sisäinen rasvaus on tuntunut auttavan. Tai ehkä se on sen ansiota, että ruoansulatus toimii paremmin kuin ennen.
Mitä ne ovat?