Atoopikot! Miten te kestätte tätä helvettiä??
Ilmat kylmenee, joka paikka kutiaa ja ihoa kiristää. Kaikki on kokeiltu tässä 30v. aikana, mikä avuksi? Kuinka kestää tätä helvettiä koko loppuelämä? Ihmeparantumista tuskin on odotettavissa.
Kommentit (69)
minäkin kaipaan vielä lisää vinkkejä!
"ihanaa" huomata, ettei ole ainoa joka tästä kärsii. Vaikka en ap olekaan, toivon lisää kokemuksia.
helokkiöljykuoriloita
Minulle aikoinaan auttoi, mutta vaatii kärsivällisyyttä vasta kun 2kk meni alkoi auttaa. Vuosikaudet söin niitä aina talvisin.
Minäkin koin ihmeparantumisen raskauksien ja erityisesti imettämisen aikana. Ei ole vielä palannut vaikka kuopus kohta 2v.
käyttää öljyä sisäisesti. Iho on niin karmeessa kunnossa. Kesäkuumalla hiki kirveli ja kutitti kamalasti, pian on taas lämmityskausi. Kävin aamupäivällä kauppakeskuksella, ja en voinut kuvitellakaan laittavani rintsikoita ;) Tosin mulla oli T-paidan päällä takki. Ajattelin sitten tavaratalossa, että yritänkö etsiä kumittomia rintsikoita. Mutta kun menin niiden alusvaatetankojen luo, alkoi pelkkä niiden näkeminen kutittamaan rintakehää aivan sietämättömästi, ja nyt on taas karmee punainen ihottuma. Jäi rintsikat sovittamatta.
Kokeilkaa atoopikot D-vitamiinia, ei se ota jos ei annakaan. Eikös atopia ole immuunitasapainon häiriötila ja D-vitsku liittyy olennaisesti immuunijärjestelmään. Ja suomalaiset annossuositukset voitte unohtaa; Itä-Suomen yliopiston tutkimuksessa yksi ryhmistä saa 80 mikrogrammaa päivässä, oletettavasti kotikäytössäkin halukkaat uskaltavat nauttia saman määrän.
http://www.uef.fi/d-vitamiini
että rasvaan sillä itseni ja sitten hillun hetken aikaa alasti (tai esim. nuhjuinen toppi tmv.) päällä. 15-30min kuluttua taputtelen ihoa hellästi pehmeällä keittiöpyyhkeellä, tuohon sitten imeytyy ylimääräinen rasva. Sitten vaatteet päälle eikä mitää "tahroja" tmv. jää.
Kuiva iho, hilseilee, märkivää ihottumaa päänahassa ja korvien alueella. Kaula ja taipeet pahana. Lisäksi aknea ja muita iho-ongelmia, sekä allergisuutta muutenkin. Inhoan välillä tätä, olen ollut todella väsynyt. Hoitoina milloin mitäkin, aina kuitenkin tulee uudelleen. Sairastan 90% vuodesta.
ja elimistön stressiä, joka toimii kuin noidankehä... aina vaan itseään pahentaen.
Ensiksi ruokavalio mahdollisimman vähätärkkelyksiseksi (sokerit, jauhot, peruna ym. pois) tilalle paljon kasviksia ja proteiineja. Tärkkelys lisää elimistön tulehdusta ja voimistaa stressin vaikutusta.
Suoliston hoitoa muutenkin (kokeiluun Molkosan, Maitohappobakteerit)
Hyviä rasvoja riittävästi sisäisesti
Ja lopeta rasvaus
Pitkällisen kokeilujen ja tutkimisten avulla ex-atoopikko. Samat konstit toimii myös 3-vuotiaalle lapselleni.
oli viime talvi aivan helvettiä atooppisen ihoni kanssa. isäni sanoi (hänellä tilanne vieläkin pahempi) että physiogel auttaa jonkin verran. laitoin kokeiluun ( ei ole kovin halpaa, mutta silti se kannattaa, oisko noin 20 e / 50 ml ).
laitoin useesti päivässä ja varjelin ihoa liialliselta kastumiselta, se on tärkeetä. koita jaksella, inhottava tää atooppinen ihottuma!
Kiitos vastauksista. Itse imetän tällä hetkellä, eli kaikkia myrkkyjä ei voi käyttää. Raskausaika pahensi ihon kuntoa, synnytyksen jälkeen pahenemisvaihe myös. Miten teillä muilla imetysaikana ihon tilanne ollut? Sisäistä rasvausta harrastan öljyillä, maitohapot myös käytössä ympäri vuoden. Suolisto on huonossa kunnossa, on aina ollut. Kunhan imetys on ohi, alan huomattavasti enemmän kiinnittämään huomiota ruokavaliooni ja lisäravinteisiin. Nyt en viitsi esim. D- vitamiinia kovinkaan suurella annoksella syödä.
Vertaistuki on paras tuki!
jättää kaikki viljat pois ruokavalista kuukaudeksi. Vaihda rypsiöljy oliiviöljyyn. Siinä mun konstit helpotukseen ihon kanssa.
Sitä ennen mikään ei auttanut, iho oli vereslihalla jne..
vuodenaika. Olen ollut lapsesta saakka atoopikko, ja nyt jo yli 50-v. Välillä meni vuosia aivan hyvin, mutta sitten se räjähti. Tälläkin hetkellä olen kaulasta ja rinnasta punainen kuin kalkkuna. Rintsikat aiheuttaa punaisen kuvan rintaan, sääret ja käsivarret verillä. Silmäluomet rakkuloilla, turvonneet, kaula aivan äärettömän kosketusarka. Pelkkä hiusten hipaisu saa ihottuman tuskallisesti lehahtamaan.
Kyllä käyn suihkussa päivittäin, on perusvoiteita ja kortisonikuureja. Mutta tuntuu, että perusvoiteetkin ärsyttävät niin, että toisinaan on helpompi olla koskemattakaan ihoa...
Eipä siis auta ikä, ei.. Noille jotka kehottavat käyttämään kookosöljyä tms niin miten pärjäätte öljyjen kanssa? Nehän eivät imeydy, joten eikö sii
nä tahriinnu vaatteet ja muut paikat?
KOKEILE Protopicia!!!!! Hoidon alku on tuskallinen ja voide on kallis, mutta se saattaa muuttaa elämäsi. Ihotautilääkäri voi määrätä sitä. Te ketkä kokeilette Protopicia ensi kertaa niin kai toedätte että alkupolttoihin auttaa vähän aspiriini.
Protopic on tosiaan loistava jos siitä avun saa. Valitettavasti sitä ei voi raskaus- ja imetysaikana käyttää. Muutoin tuonut avun!
Se oli ihan hirveetä! Mulla ei ollut mitään iho-oireita ennen kuin täytin 25 v. Sitten tuli ihottumaa, joka kutisi aivan mielettömästi. Kävin lääkärillä, mut ei siitä ollut mitään apua. Sanottiin vaan, että kun sulla on tämmöinen atooppinen iho, niin rasvaamaan vaan. Kun ihmettelin, et miksi mulla ei oo ennen ollut mitään, niin se ihotautilääkäri vaan voivotteli, että nää ihotaudit on niin vaikeita, ja naisilla vielä hormonit vaikuttaa niin monella tapaa. Tarkkailin onko ruokavalio, pesuaineet tms. vaihtuneet. Mutta sitten vaan aloin rasvata. Mulla oli aika alussa ihan järkyt silmät, kun ihottuma oli siinä silmien ympärillä hirveä. Oli pakko hommata peitepuikko ja muita tököttejä, et kehtasi ulos. Ja normaalisti en siis meikkaa juuri koskaan. Sain ohjeen käydä usein suihkussa saamassa kosteutta ihoon, joka piti sitten ikäänkuin rasvalla sulkea ihoon. Tuntui siltä, ettei ollut koskaan puhdas iho, vaan aina se rasva kellui iholla :(
Sitten vaan kyllästyin siihen hommaan, ja päätin, etten stressaa siitä ihosta enää yhtään. Mulla on pari kohtaa vartalossa, jossa iho on kuivempaa kuin muualla, mutta jos en raavi sitä, niin ei ala kutittaakaan. Jos mulle tulee jostain stressiä tavallista enempi, ihokin huononee, mutta paraneekin taas ajallaan. Jos on silloin menoa johonkin, laitan kortisonivoidetta käsivarsiin, niin punoitus katoaa, mutta en käytä sitäkään kuurina, vaan satunnaisesti sen päivän, pari. Käytän ilman reseptiä saatavaa halvinta ainetta.
Tietysti atooppisia ihojakin on monenlaisia, mutta mulla on kai sitten tosi lievä, koska mulla tepsi se stressaamisen lopettaminen.
Miehelle tuli muuten jostain ihottumaa alaselkään. Sitä kutitti ihan hirveästi ja se kysyi multa, että onko mun elämä koko ajan näin hirveetä. Kutiseeko mun iho koko ajan. Kun mietin, niin ehkä joo. Eli jossain määrin siihen kutinaan voi tottuakin.
Lisäksi mustaherukansiemenöljyä suun kautta.
että tekokuituvaatteet olen nyt poistanut vaatekaapistani. Ne päällä jos hikoili, niin kutina yltyi sietämättömäksi. Kaikkein pahimpina kutinapäivinä silkkivaatteet on parhaita. Mulla on ihan tavallinen silkkinen paitapusero ja silkkineule.
Reiteni paleltuivat torstaina kipeiksi, joten kalsarikausi alkoi jälleen. :)
Asuinpaikkana "lämmin" Etelä-Suomi. Paleltumisen syynä myös saamani solumyrkyt ja sädetys.
up