Miten toimitaan, kun olen niin sairaana etten voi hoitaa esikoista ja 2vk ikäistä vauvaa...
ja mies väittää että ei saa jäädä kotiin, vaikka lääkäri kirjoitti hänelle sairastodistuksen siitä että minä olen kykenemätön lapsia hoitamaan tällä hetkellä. Onko oikeasti niin että mies ei saa jäädä kotiin, eikä ainakaan saa palkkaa näiltä 3-5 päivältä jotka kotona joutuisi olemaan?
Kommentit (26)
Jos vauva on vasta 2vk, niin eikö mies pidä isyyslomaa?
Isyysloman voi pitää sitten kun kavereillakin on lomaa ja lähteä etelään äkkilähdöllä ryyppäämään niiden kanssa.
ei sen takia että 2-vuotiaan pitäisi olla yksin sairaalassa.
Ai niin ja toisella kertaa palkkaa ei maksettu kun mies oli 2,5-vuotiaan kanssa lastenosastolla yön ja päivän. Meillä oli myös vastasyntynyt vauva ja kolmaskin lapsi, joten en voinut itse olla sairaalassa lapsen kanssa. Lääkäri kirjoitti silloinkin miehelle sairaslomaa, mutta palkkaa ei maksettu, koska työnantajan mielestä lapsi olisi voinut olla siellä yksinkin.
Yleisimmin TESsin mukaan palkallista sairaslomaa saa lapsen akuutissa eli äkillisessä sairastumisessa hoitamista tai hoidon järjestämistä varten. Jos mies on niin tyhmä, että kuuluttaa töissään kuukausi- tai viikkokaupalla etukäteen lapsen pienestä operaatiosta sairaalassa ja poissaolostaan sen takia, niin sitä on jälkikäteen vaikea todistaa akuutiksi.
Jos huijaatte työnantajaa tai kelaa, tehkää se omatoimisesti ja hiljaa, älkää odottako että esimies tai työpaikan henkilöstösihteeri lähtee siihen mukaan.
Ainakin kvtesissä on tällainen kohta, palkkaa ei silloin makseta, mutta kotiin mies voi jäädä.
Miehelle sairauslomaa, vaikka ei ole sairas, enpä ole koskaan kuullut, että olisi onnistunut.
kuin kotona pienten lasten kanssa oleva äiti. Soitetaan miehelle keskimäärin 8 kertaa päivässä töihin (tutkittu juttu) ja on isyyslomaa,isäkuukautta,sairan lapsen hoitoa,jokaiseen neuvolaan mukaan,jokaiseen ultraan mukaan,päiväkodin tapahtumiin mukaan.... ja sitten uutena tämä äidin oma sairaus vaatii hoitoa kun on perhe niin yksinäinen ettei ole ketään sukulaista eikä ystävää missään.
Apua,hoitakaa mua asenne on kauhea.
Miten kotiäiti voi koskaan tulla työelämään kun ei voi kilautella miehelle joka asiasta.
Mutta en tiedä mitään TES:iä jonka piirissä palkka maksettaisiin apu tilanteessa. Hän voi kysyä mahdollisuutta käyttää vuosilomaa tai isyysvapaata, jos tarvitsette rahaa.
Jos äiti sairastuu yli 9 pväksi, isälle voi syntyä oikeus vanhempainpäivärahaan. Tällöin äpäivärahan maksu äidille kyllä päättyy.
T. Hlöstöasiantuntija
Mä jouduin keväällä yllättäen sairaalaan niin mies piti lomaa, muuten ois ollu palkkattomia päiviä. Meillä siis 4 ja 2 v. lapset, jotka kotihoidossa. Eli voi olla pois, mutta ei niistä valitettavasti palkkaa saa. Ainakaan miehen työpaikassa, vaikka muuten edut kohdillaan. Mut mites ja. Eikö miehes voi pitää isyyslomaa? Vai onko se liian myöhäistä siis oisko se pitäny ilmoittaa isyysloman pituus aiemmin? Paranemisia!
..sairaslomatodistus terveelle miehelle?????
No kyllä se kuuluu tällaisissa tapauksissa kirjoittaa. Ja työnantajan kuuluu maksaa palkka sairausloma-ajalta. terveisin sairaanhoitaja
Ei tietenkään voi kirjoittaa todistukseen, että MIES olisi sairas, mutta perheen sairaudesta voi.
Se on semmoinen pakottava perhesyy, jonka vuoksi todellakin saa olla poissa töistä, eli mies valehtelee tai sitten ei tiedä itsekään. Palkkaa ei ehkä saa.
Mutta onko se hyvä asia, että vielä mies olisi siinä lisäpassattavana? Eikö olisi parempi ottaa vaikka MLL:n lastenhoitaja?
Entiseen aikaan sai kunnasta kodinhoitajan tuollaisissa tapauksissa.
Että minä niin toivon, että se ammattikunta tulisi takaisin. Nyt on vain vanhuksille kotipalvelua.
Siis se tukiverkko.
Meillä alkoi käydä MLL:n kautta löytynyt hoitaja (sen voi hankkia muutakin kautta) kun esikoinen oli kaksi kuukautta.
Hän oli kuvioissa myös kun tuli kuopus - samaten kun kuopus sairasteli paljon (astma).
Pitää osata varautua siihen, että synnytyksen jälkeen on ongelmia ja että joku voi sairastella.
Kärsin todella pahasta migreenistä. Saa jäädä ihan vaan ilmoittamalla, mutta ilman palkkaa tai tuhlaamalla lomapäiviä. Ilman palkkaa on yleensä ollut. Onneksi selviän yleensä päivässä.
kirjoittaa
"Lääkäri kirjoitti silloinkin miehelle sairaslomaa, mutta palkkaa ei maksettu, koska työnantajan mielestä lapsi olisi voinut olla siellä yksinkin."
Palkkaa ei maksettu, koska siihen ei ole oikeutta! ei sen takia, että työantajan mielestä lapsi olisi voinut olla yksin. Sillä mitä työnantaja ajattelee lapsen yksinolosta ei ole mitään tekemistä sairausajan palkanmaksuvelvollisuuden kanssa. Ap ei taida olla kovin hyvin koulutettu.
Nykyään on ilmeisesti alkanut yleistyä tää ajatus, että miehen pitäis saada sairaslomaa, jos on kotihoidossa olevia lapsia.
Esimerkiksi mieheni sukulaiset ( joilla oli tuolloin pikkuvauva) olivat avautuneet anopille, että mieheni pitäisi saada sairauslomaa kun minulla oli ihan tavallinen flunssa ja yskä. Olisin kuulemma voinut vaikka pyörtyä vauva sylissä, ollessani lasten kanssa yksin kotona. En ole koskaan elämässäni pyörtynyt ( en flunssassa, en menetettyäni paljon verta, en kertaakaan), joten kyllähän se olisi ollut mahdollista, mutta aika kaukaa haettua... En tiedä onko heillä sittemmin mies jäänyt kotiin vaimon jokaisen aivastuksen takia.
Ja kyllä ymmärsin, että ap:n tapauksessa vakavammasta kyse ja hän ihan oikeasti tarvitsee lastenhoitoon apua. Olen vain huomannut tällaisen toisen ilmiön asian tiimoilta.
oli parin viikon ikäinen. Mies sai sairaslomaa itselleen, että pystyi vauvaa hoitamaan. Minä en siihen oikeasti kyennyt.
nimimerkillä saman tilanteen kokenut.
kipee ja meillä oli pieni vauva.. :) Ja sai ihan palkaakin siitä..
ja mieheni sai ko ajalta palkan myös
mun mies on ollut sairauslomatodistuksella poissa töistä, kun olen ollut kotihoitotuella kotona todella sairaana ja palkkakin tuli.
..sairaslomatodistus terveelle miehelle?????
mutta palkanmaksu riippuu TES:stä ja työantajasta.
Eli mies puhuu puuta heinää - saa jäädä hoitamaan teitä- mutta palkkaa ei välttämättä saa.
Kipuja sen verran että heräsin kesken unien ja palasin kännykällä lukemaan tässä valvoessa...
Niin mulla on siis kohtu ja sektiohaava tulehtuneet, kuumetta siis jonkin verran... Lääkkellä kyllä laskee, mutta kipujakin tällä hetkellä niin että en voi esikoista enkä edes vauvaa kovin nostaa. Lääkkeiden kanssa en myöskään saa imettää. Ennen kun joku vielä ehtii jotain sanoa, niin kyllä olen ollut 3vrk sairaalassa, tänään pääsin sieltä kotiin vauvan kanssa. Lääkäri kirjoitti sairaslomaa tosiaan miehelle koska en saisi ilman apua olla lasten kanssa...
Meillä ei ole tukiverkkoa koska sukulaiset asuvat toisella paikkakunnalla, ovat itsekkin töissä ja lähimmät eläkkellä olevat isovanhemmat 500km päässä... Myös ystävistämme kaikki ovat itse töissä, heillä on jo kaikilla eskari tai kouluikäiset lapset!
MLL:n hoitajia ei täällä meidän pienellä paikkakunnalla ole, eikä oikeen muitakaan hoitajia... Kokisin itse myös erittäin ahdistavana täysin tuntemattoman hoitajan, olisi sellainen olo että pitää vahtia koko ajan!!