Miksi julkisissa vessoissa löyhkää niin järkyttävältä?
Mulla on ollut kauan hajuaisti poissa, mutta nyt se on palailemassa ja samalla taas iskee todellisuus vasten kasvoja. Siis miten karmeitakin hajuja maailmasta löytyy.
Kävin Sokoksen vessassa, joka oli ihan siisti ja kaikkea, mutta siellä oli hyvin voimakkaana sellainen tyypillinen julkisen vessan lemu. Sellainen... ei selkeä paskan haju eikä selkeä kusen haju vaan nimenomaan julkisen vessan haju. Tiedätte varmaan. Aloin vaan miettiä, että a) miksi niissä on aina se samanlainen karmea pinttynyt katku b) miksi se katku jää niihin asumaan. Eihän se haju nyt kuitenkaan vessaan noin normaalisti ihan ikuisiksi ajoiksi jää leijumaan. Käykö niissä vessoissa sitten vaan niin paljon ihmisiä että se haju ei ehdi haihtua vaan se jotenkin imeytyy seiniin? Miksei yleensä kenenkään kotivessassa ole samaa löyhkää, vaikka olisikin iso perhe ja vessa ahkerassa käytössä?
Kommentit (5)
Joka paikka siivotaan sillä, niissä vessoissa se haju vaan tuntuu pidempää.
Okei, tämä oli valaisevaa! Mä kun oon aina miettinyt miten kusen ja paskan hajusta muodostuu niin hirveä katku. Eikö ne sitten yhtään raikkaamman tuoksuiseksi voisi sitä pesuainetta tuotekehittää :D
Haju ei ole niin epämielyttävä, kun sitä käytetään avarassa esim. ulkona. Mitä pienempi tila, sitä paremmin se tiivistyy ja sitä kauheemalle se haisee.
kamalilta. Mutta se on mielestäni selvä virtsanhaju, ei minkään pesuaineen "tuoksu". Johtuuko se virtsanhaju sitten siitä, että miehet pissivät seisaallaan ja aina ohi pöntön? Kenpä tietäis sen... Ei Barbie ainakaan ;)
Meillä päin on erään kauppakeskuksen vessa tosi kovassa käytössä, siisti, mitään hajuja ei oikeastaan ole. Siis ei tule sellaista "hyi helvetti mikä haju" -oloa kun astuu sisään. Viereisen kauppahallin vessassa taas tämä haju on. Se tulee vastaan jo siinä käytävällä joka johtaa vessaan. Vessat on kuitenkin aina hyvin siistit. Molempia käytän viikoittain ja usein olen nähnyt siivoojia niissä ja siivouskärryssä on samaa pesuainetta molemmilla (joskus siis mietin että sillä on jotain tekemistä pesuaineen kanssa). En ymmärrä en... Niin ja vessat ovat suunnilleen saman ikäisiä että ei tule edes mieleen että toiseen se haju on jotenki pinttynyt niin kiinni ettei lähde enää pesemällä. Ja tätä haisevampaa vessaa käytetään paljon vähemmän kuin toista.
Joka paikka siivotaan sillä, niissä vessoissa se haju vaan tuntuu pidempää.