Woihan Wilma!
Käväisin äsken Wilmassa.
1. Lukion ekaluokkalainen on lintsannut 2 viimeistä tuntia. Ei ole vielä tullut kotiin joten kootut selitykset kuulematta.
2. 6-luokkalaisella ollut pitkin viikkoa kotitehtäviä tekemättä. Enhän minä enää tuonikäisen tehtäviä tarkasta mutta kysäisen kyllä onko tehty ja autan jos apua pyydetään.
Huoh näitä kahta. Ennenkuin kukaan ehtii puhumaan peiliin katsomisesta ja kasvatuksesta, näiden kahden välissä on hommansa erinomaisesti ja tunnollisesti hoitava 8-luokkalainen.
1
Kommentit (22)
Joka ilta pyydät kutoselta kirjat näytille, myös ne joista ei (muka) tullut läksyä.
rankaisette näitä lapsianne, jotka lintsaavat ja jättävät läksyt tekemättä?
arvata! Esikoinen ja kuopus on poikia ja keskimmäinen on tyttö :)
meillä on käynyt niin että tyttö oli koulussa mutta ope laittoi poissaolleeksi. Korjasi asian jälkeenpäin. Voi myös olla niin että on käymässä lääkärillä tai terkkarilla hakemassa e-pillereitä.
Olisin huoissani tuosta kutosesta. Keskustelu asiasta ja tehtäviä tekemään.
Lapset ovat yksilöitä.
ne jäävät tekemättä. Niin kuin ap:nkin perheessä.
se lukiolainen jo itse osaa pitää huolen opinnoistaan. En olisi huolissani.
arvata! Esikoinen ja kuopus on poikia ja keskimmäinen on tyttö :)
Esikoinen tyttö, keskimmäinen poika ja kuopus tyttö.
Kuopuksella puheentuoton häiriö jota alettiin korjata puheterapialla jo 3-vuotiaana. Kävi puheterapiassa vielä ekaluokan, senjälkeen erityisopella vuoden. Eskari-ikäisenä kävi vuoden toimintaterapiassa puheterapeutin suosituksesta. Epäiltiin SI-häiriötä joka keskussairaalan tutkimuksissa todettiinkin mutta lievänä. Opettajan mielestä lapsi on älykäs(niin onkin) ja kaikki on vaan tahdosta kiinni. Minä en ole ihan samaa mieltä. Jonkinsortin lukihäiriötä epäilen mutta missään sitä ei oteta todesta.
ap.
Muut säilytetään koulussa lukollisessa lokerossa.
Joka ilta pyydät kutoselta kirjat näytille, myös ne joista ei (muka) tullut läksyä.
Nimittäin se,että miten te tiedätte mitä teidän lapsilla on läksynä? Jos lapsi ei merkkaa läksyjä mitenkään, niin miten tarkastaa onko ne tehty? Meillä lapset tekee läksyt kyllä pääsääntöisesti (7. ja 8. lk), mutta ei mulla ole hajuakaan niiden läksyistä. Ollu moneen vuoteen. Kertokaas siis, miten tarkastatte ne läksyt?
opettajat merkkaavat läksyt wilmaan.
Nimittäin se,että miten te tiedätte mitä teidän lapsilla on läksynä? Jos lapsi ei merkkaa läksyjä mitenkään, niin miten tarkastaa onko ne tehty? Meillä lapset tekee läksyt kyllä pääsääntöisesti (7. ja 8. lk), mutta ei mulla ole hajuakaan niiden läksyistä. Ollu moneen vuoteen. Kertokaas siis, miten tarkastatte ne läksyt?
Itse se siitä kantaa vastuun. Tottakai joihinkin tehtäviin ja kokeisiin annetaan neuvoa/tukea. Kotitehtävistä ei ole ikinä tullut wilmaan merkintää.
Lapsi harvoin merkitsee läksyjään eikä opettaja todellakaan laita niitä Wilmaan.
ap
Jos tollanen perustaito on jääny oppimatta. Sitä ei enää yläkoulussa harjotella.
Vois säilyä perhesopu ja mielenrauha täällä vähän parempana, ellei tulis sieltä joka päivä katseltua mitä kakarat on jättänyt tekemättä tai tehnyt väärin.
Täälläpäin Wilmaan merkataan kyllä ahkerasti tekemättömät hommat, mutta ei niitä, mitä pitäisi tehdä. Helvetistäkö minä tiedän mitä lapselle on tullut läksyksi, kun se ei niitä uhkailusta, kiristyksestä ja lahjonnasta huolimatta merkkaile.
Mä sit pari kertaa viikossa pakotan lapsen tuomaan kaikki kirjat ja vihot keittiöön, joista käydään yhdessä läpi mitä olisi mahdollisesti voinut olla läksynä ja mitä on jäänyt tekemättä, ja mitä joutuu tekemään ihan vaan sen takia ettei ole vaivautunut merkkaamaan tehtäviään kunnolla. Kivaa arpomista, ja varmasti joutuu tekemään enemmän hommia kuin jos merkkais annetut läksyt ja tekisi vaan ne. Mut itepähän on valinnut tiensä...
Näin toimitaan ehkä erityistä tukea tarvitsevan lapsen kohdalla jossakin, mutta olisipa hullua, jos läksyt muuttuisivat vanhempien velvollisuudeksi. Lapsi opettelee itse merkitsemään läksyt ja vanhemmat auttavat tarvittaessa, tietysti aivan pienten anssa läksyjen tarkastaminen joka päivä on ihan hyvä.
Vois säilyä perhesopu ja mielenrauha täällä vähän parempana, ellei tulis sieltä joka päivä katseltua mitä kakarat on jättänyt tekemättä tai tehnyt väärin. Täälläpäin Wilmaan merkataan kyllä ahkerasti tekemättömät hommat, mutta ei niitä, mitä pitäisi tehdä. Helvetistäkö minä tiedän mitä lapselle on tullut läksyksi, kun se ei niitä uhkailusta, kiristyksestä ja lahjonnasta huolimatta merkkaile. Mä sit pari kertaa viikossa pakotan lapsen tuomaan kaikki kirjat ja vihot keittiöön, joista käydään yhdessä läpi mitä olisi mahdollisesti voinut olla läksynä ja mitä on jäänyt tekemättä, ja mitä joutuu tekemään ihan vaan sen takia ettei ole vaivautunut merkkaamaan tehtäviään kunnolla. Kivaa arpomista, ja varmasti joutuu tekemään enemmän hommia kuin jos merkkais annetut läksyt ja tekisi vaan ne. Mut itepähän on valinnut tiensä...
Tämä ei ole ap mutta ihan hyvin vois olla =)
Näin toimitaan ehkä erityistä tukea tarvitsevan lapsen kohdalla jossakin, mutta olisipa hullua, jos läksyt muuttuisivat vanhempien velvollisuudeksi. Lapsi opettelee itse merkitsemään läksyt ja vanhemmat auttavat tarvittaessa, tietysti aivan pienten anssa läksyjen tarkastaminen joka päivä on ihan hyvä.
opella olis laittaa kaikki läksyt Wilmaan.
"Wilman" kautta joka maanantai koko viikon läksyt kaikille vanhemmille tiedoksi. Hyvin toimi. Tosin saatiin tietää vain luokanopen tuntien läksyt - muut (esim kielet) olivat sitten arpomisen varassa. Muiden aineiden kokeistakaan ei saatu koskaan tietää, ellei lapsi itse muistanut kertoa.
opettaja joka teki viikkoittain paperin A4 kotitehtävistä ja siinä oli muutkin viikon merkitykselliset asiat esim. retket.
Jakoi arkin perjantaisin ja siinä oli seuraavan viikon kaikki tehtävät.
Tämä systeemi toimi ja kukaan ei voinut sanoa ettei tiennyt läksyjään. Lapsi katsoi itse tehtävä ja teki ne ilman valvontaa. Lapsi tunnollinen ja ahkera ja tehtävistään huolehtiva.
Opettajalta tuo vaatii aika paljon ennakkosuunnittelua mutta pitäähän ne tuntien sisällöt joka tapauksessa suunnitella.
mutta siitä kutosesta kyllä, eli se tarvii vielä muutakin sinulta kuin kysymyksen, onko läksyt tehty.
Sulle ei tule kruunua siitä, että yksi osaa ja hoitaa.