Onko oikein sälyttää vastuu ekaluokkalaisen koulupäivistä kuudesluokkalaiselle?
Eli kuudesluokkalainen tekee ekaluokkalaiselle aamupalan, huolehtii mukaan repun ja takin, saattaa kouluun.
Lisäksi vielä koulussa on hänen vastuullaan opastaa ja vahtiakin ekaluokkalaista.
Lisättäköön että kuudesluokkalaisella on vaikea-asteinen adhd.
Kommentit (43)
vai vain sen takia kun vanhemmilla on niin vaikeaa ja haluaa heidän taakkaansa helpottaa ja auttaa heitä?
Loppujen lopuksi aivan sama, mutta mun mielestä se ei ole lapsen tehtävä huolehtia toista lasta kouluun. Auttaa toki voi, mutta ei kaikkea voi laittaa toisen pienen vastuulle.
ekaluokkalainen ei selviä näistä itse? 12-vuotias voisi tosiaan vain toisella silmällä varmistaa.
Jos kuitenkin isommalla lapsella on tuo adhdkin, voi tehdä ihan hyvää itsetunnolle kun saa ottaa vastuun vaikkapa sisaruksen kouluunlähdöstä. Ja onnistua siinä. Niin minä ajattelisin? Tämä on kunniatehtävä isoveljelle.
ap, jolla tämä tilanne
myös omia ystäviä. Se on itsetunnolle tärkeämpää kuin pikkuveljen/siskon hyysääminen. Enkä luottaisi, että hommasta tulee mitään. ADhD:t on usein vähän vietävissä.
Miksi sitä ekaluokkalaista pitää koulussakin vahtia ja opastaa? Eikö siellä ole aikuisia sitä varten?
myös omia ystäviä. Se on itsetunnolle tärkeämpää kuin pikkuveljen/siskon hyysääminen. Enkä luottaisi, että hommasta tulee mitään. ADhD:t on usein vähän vietävissä.
Ekaluokkalainen on ip-kerhossa, joten isompi on iltapäivät vapaa olemaan kavereidensa kanssa, ja niin onkin joka päivä. Koulussa on myös kavereiden kanssa, se että katsoo samalla vähän pienemmän perään, ei estä kaverisuhteita.
Ja tämä on toiminut nyt kolme viikkoa todella hyvin, enkä tiedä onko se minkä ansiota, mutta isompi on tänä syksynä saanut vain positiivistä palautetta koulustakin. Vaikuttaa siltä että tuntee olevansa tärkeä ja hyödyllinen, eikä voi enää käyttäytyä ääliömäisesti kun on vastuussa pienemmästä, joka muuten on aina ollut hänelle tosi rakas ja oikea silmäterä.
ap
vanhempi näyttää mallia ja opastaa esim aamupalan teossa mutta pienempi tekee pääasiassa itse?
Yritä saattaa toiminta tallaiseen muotoon. Muuten kai tuosa ei mitään suura ole, jos sopii kummalekin osapuolelle esim koulun saattaminen.
mutta ei aina.
Koulumatkan voivat kulkea yhdessä, mutta koulussa ei kyllä pidä joutua vahtimaan - eikä aamupalan laitot tms. ole sisaruksen, vaan vanhemman hommia.
Missäs te vanhemmat luuraatte, kun noin näppärästi olette ulkoistaneet sen ekaluokkalaisenne?
vanhempi näyttää mallia ja opastaa esim aamupalan teossa mutta pienempi tekee pääasiassa itse?
isompi on vastuussa siitä että pikkuveli syö aamupalan, eli jos herätän heidän ja sanon että ottakaa banaanit ja leipää, ei se isoveli banaania kuori. Toki saattaa samalla voidella leivän, mutta eiköhän se niin mene, että isoveli vaan huolehtii siitä että pikkuveli tekee niin kuin on käsketty.
Ja niin, pikkuveli fanittaa isoveljeä, eli tottelee varmasti. Ja isoveli (kuten jo sanoin) pitää pikkuveljeä silmäteränään, ja huolehtii mielellään.
ap, joka on yllättynyt siitä että moni piti tätä liian kovana vastuuna 12-vuotiaalle.
Kyllä ekaluokkalaisen tulisi jo lähtökohtaisesti huolehtia jo itse itsestään. Toki noissa aamutoimissa voi isompi sisarus opastaa ja vähän katsoa perään, jos vanhemmat eivät ole itse kotona.
Kyllä kuudesluokkainenkin on lapsi, oli hänellä adhd tai ei ja vaikka, kuinka hän itse haluaisi tehdä ei hänen harteilleen voi aikuisen vastuita laittaa.
Missäs te vanhemmat luuraatte, kun noin näppärästi olette ulkoistaneet sen ekaluokkalaisenne?
Molemmat lähdemme jo seitsemältä, herätämme pojat ja luotamme että osaavat itse tehdä loput. Onko kaikki muut vanhemmat aina kotona lasten kouluun lähtiessä?
ap
osittaiseen hoitovapaaseen.
Ja moni ottaa virkavapaata, säästää lomapäiviä, pitää vuorotteluvapaata, ottaa palkatonta lomaa jne. jotta saa sen ekaluokkalaisen koulutaipaleensa alkuun.
Lisäksi vielä koulussa on hänen vastuullaan opastaa ja vahtiakin .
eli jos ekaluokkalainen tarvitsee apua, voi aina pyytää sitä isoveljeltään. Jos kengän nauhat aukeaa, isoveli auttaa. Vahtimisella tarkoitin sitä, että katsoo esimerkiksi ettei pientä kiusata.
ap
isoveli ei liikaa hyysää pienempää tai koe liiallista vastuuta niin mikäs siinä. Voittajia ovat tilanteessa molemmat: vanhempi kantaa hiukan vastuuta muistakin kuin itsestään ja pienempi saa tukea tarvittaessa. Toki joinakin päivinä voisitte koettaa että pikkuveli kokeilee mennä osan matkaa yksin, jos isoveli ei ole menossa kouluun samaan aikaan ja lopulta ihan yksin.
Laita lapselle sellaiset kengät, joissa ei ole nauhoja. Jos ei osaa kunnolla solmia kengännauhoja.
Ja se koulun henkilökunta on siellä sitä varten, että vahtii järjestystä.
Tuossa ei ole nyt kyllä mitään järkeä!
Eikö sun omat aivot kerro sulle, et onko se oikein vai ei?
Ei oo jumaluta tottakaan...
Tottakai se on ihan ok, että isompi pitää pienemmästään huolta! On se maailma oudoksi mennyt, kun neuvotaan vanhempia lyhentämään työpäivää, etteivät veljekset (12v ja 7v) vain joudu olemaan kahdestaan kotona!
Ihana juttuhan se on, että isompi kokee itsensä tarpeelliseksi, kun saa toista auttaa!
kuin panna 12-vuotiaalle aikuisen vastuu.
Ekaluokkalaisen koulunkäynti kuuluu vanhemmille, ei isoveljelle.
Jos et, ap, muuten usko, kysäisepä lastensuojelusta, mitä mieltä ovat lapsityövoiman käytöstä.
niin sinä päätät mut oletko varma,täysin varma ettet syytä millään tasolla vanhempaa LASTA jos jotain tapahtuu?
En tuomitse mut itse en koskaan toimisi noin.
ekaluokkalainen ei selviä näistä itse? 12-vuotias voisi tosiaan vain toisella silmällä varmistaa.