Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurissa tupakoiva perhe, onko mitään tehtävissä...?

Vierailija
06.09.2012 |

Asun rivitalossa. Naapurissa, seinän takana, asuu perhe, jossa kaikki tupakoi.

Tupakansavu tunkee meillekin.

Ja teille, jotka itse tupakoitte: kyllä, se haisee, se haju haittaa omaa asumisviihtyvyyttä. Ja te, jotka sanotte, että olen nipo ja niuho, nii sitten varmaan olen. Mutta onko oikeasti mitään tehtävissä? Onko vain alistuttava? En haluaisi -taas!- muuttaa, asunto on kiva ja alue ihana, lapsilla turvallinen ympäristö, koulu ja kaikki lähellä ym., mutta tupakansavu kyllä haittaa..

Kesällä en voinut olla takapihalla, kun koko ajan joku naapuripihalla istui tupakalla. En voinut pitää ovea auki, en tuulettaa yläkerran makkaria takapihan puolelle, haju tuli sinnekin, ilmeisesti osa perheestä tupakoi parvekkeella ja osa takapihalla.

Vaikka välissä on aidat ja pensaat, haju vaan tulee sisälle asti, jos pidän ovea auki ja on aika epämiellyttävää istua takapihalla tupakansavussa, kun itse ei tupakoi enkä pidä tupakan savusta. En tiedä tykkääkö siitä kukaan, ei-tupakoiva.

Nyt syksyn tullen perhe ilmeisesti tupakoi MYÖS liesituulettimen alla, ja ilmeisesti nämä eivät olekaan hormiin vedetty huoneistokohtaisesti,v aan jotekin kytköksissä toisiinsa. Ovet ja ikkunat on kiinni, mutta keittiön suunnalla leijuu tiukka tupakan katku.

Yleensä iltaisin.

Eli joku vetää iltasavut liesituulettimen alla, ettei omassa kotona niin haisisi. Haisee sitten meillä.

Taloyhtiössä on koneellinen ilmastointi, se on aina vähäsen päällä, kokonaan ei saa suljettua.

Pohjaratkaisu on sellainen, että olohuone ja keittiö ovat samassa, eli kun istun olohuoneessa sohvalla, tupakansavu tulee keittiön suunnalta..

onko olemassa mitään, miten saisin estettyä edes tuon sisälle tulevan tupakan hajun? Vinkkejä? Kellään ratkaisua - muutto ei ole ratkaisu? Miten tilkitsen tuon liesituulettimen?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala tilanne. Itsekin olen saanut kärsiä naapureiden tupakoinnista kerrostalossa niin sisällä kuin parvekkeella. Olen tullut siihen tulokseen että tupakoivat ihmiset ovat itsekkäitä ja lainsäätö ei ota ihmisten kodit ja

huoneilma huomioon. Itse yrittäisin ensin ottaa asia puheeksi naapureiden kanssa ystävällisen sävyyn ja jos tästä ei ole apua niin yhteydenotto kunnan terveystarkastajaan joka parhaimmissa tapauksessa kieltää naapureittesi tupakanpolttoa sisällä.

Vierailija
2/27 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala tilanne. Itsekin olen saanut kärsiä naapureiden tupakoinnista kerrostalossa niin sisällä kuin parvekkeella. Olen tullut siihen tulokseen että tupakoivat ihmiset ovat itsekkäitä ja lainsäätö ei ota ihmisten kodit ja

huoneilma huomioon. Itse yrittäisin ensin ottaa asia puheeksi naapureiden kanssa ystävällisen sävyyn ja jos tästä ei ole apua niin yhteydenotto kunnan terveystarkastajaan joka parhaimmissa tapauksessa kieltää naapureittesi tupakanpolttoa sisällä.

Olisiko siitä apua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala tilanne. Itsekin olen saanut kärsiä naapureiden tupakoinnista kerrostalossa niin sisällä kuin parvekkeella. Olen tullut siihen tulokseen että tupakoivat ihmiset ovat itsekkäitä ja lainsäätö ei ota ihmisten kodit ja huoneilma huomioon. Itse yrittäisin ensin ottaa asia puheeksi naapureiden kanssa ystävällisen sävyyn ja jos tästä ei ole apua niin yhteydenotto kunnan terveystarkastajaan joka parhaimmissa tapauksessa kieltää naapureittesi tupakanpolttoa sisällä.

Sina haluat muuttaa naapurin elintapoja vaikka lainsaadannolla. Ovatko he kayneet ovesi takana vaatimassa etta aloitat tupakanpolton?

Vierailija
4/27 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala tilanne. Itsekin olen saanut kärsiä naapureiden tupakoinnista kerrostalossa niin sisällä kuin parvekkeella. Olen tullut siihen tulokseen että tupakoivat ihmiset ovat itsekkäitä ja lainsäätö ei ota ihmisten kodit ja huoneilma huomioon. Itse yrittäisin ensin ottaa asia puheeksi naapureiden kanssa ystävällisen sävyyn ja jos tästä ei ole apua niin yhteydenotto kunnan terveystarkastajaan joka parhaimmissa tapauksessa kieltää naapureittesi tupakanpolttoa sisällä.

Sina haluat muuttaa naapurin elintapoja vaikka lainsaadannolla. Ovatko he kayneet ovesi takana vaatimassa etta aloitat tupakanpolton?

tupakoitsija kun pakottaa muut hengittämään myrkkyjään, siis tupakoimaan.

Vierailija
5/27 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

autoa käyttävät tähän samaan kastiin.

Vierailija
6/27 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis niputtaa autoa käyttävät samaan kastiin.

Vierailija
7/27 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis niputtaa autoa käyttävät samaan kastiin.

tupakasta vain haittoja (nikotiinista on joitain positiivisia tutkimustuloksia, mutta pääasiassa tupakassa on vain myrkkyjä). Sitäpaitsi, miksi pitäisi kärsiä KAHDESTA mykkylähteestä, kun toisen (hyödyttömän) voi poistaa?

Vierailija
8/27 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siellä isompikin joukkue tupakoijia? Itse poltan, mutta en todella halua savujen ja hajujen leviävän talon sisälle tai peräti naapuriin.

Mulla on erikseen tupakointi takki jota pidän paljoti ulkona jne. ettei mistään haisis.

Asumme omakotitalossa.

Vierailija
9/27 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoa keino on muuttaa pois, jos häiritsee.

Vierailija
10/27 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Taloyhtiän tulee hoitaa ilmastointi niin, että ei haise sisällä. Se onko se käytännössä mahdollista onkin sitten vaikeampi kysymys. Meillä loppui sisällä haiseminen kun naapurirapussa asunut alkkari sai häädön vuokra-asunnostaan. Koko kämppä oli ihan tupakan katkussa.

2. Ulkona polttamista ei voi kieltää oikein millään. Nykyisin on olemassa kokonaan savuttomia yhtiöitä. Periaatteessa varmaan yhtiäjärjestyksen muutos voisi olla mahdollinen, mutta aika kova homma siinä on ja jos taloyhtiössä on paljon tupakoivia niin mitään mahdollisuutta ei läpimenolla ole. Lisäksi välit naapureihin menisivät varmasti.

3. Vaihtoehtona on tietysti se, että yrität vedota naapureihin että alkaisivat polttamaan esim. vain etupihalla, mutta pyyntö tuskin aiheuttaa suurta innostusta.

Lainsäädäntö on kokoajan kiristynyt, mutta omistusasunnossa osakkeen omistajana kieltoa on aika vaikea perustella ja vaikka "parveke tupakointi" kiellettäisiin on olemassa paljon tupakoijia jotka siirtyisivät sinne liesituulettimen alle ja ongelma olisi oikeasti pahempi kuin ulkona tupakointi.

Vierailija
11/27 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voisi auttaa. voit olla varma, että jotain apua.

Vierailija
12/27 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissa asuu nelihenkinen perhe. Kaksi tupakoivaa aikuista, kaksi tupakoivaa teini-ikäistä, tosin alaikäisiä ovat molemmat, ainakin se toinen pojista tupakoi.

Tiedän, etten voi kieltää heitä tupakoimasta. Tässä on meitä ennen asunut vähän erakkomainen kaveri, josta ei siis ääntä lähtenyt eikä juuri kotona ollut.

Ilmeisesti tämä tupakoiva naapuri ei edes tajua, esim. ettei väliseinissä ole äänieristystä. Kuulen, kun juosta jytkäävät rappusissa ja käyvät yöaikaan suihkussa, vessassa. En minä heitä ole kieltämässä, elää pitää voida kotonaan. Mutta joskus kun itsekin tupakansavuun ja jytkeeseen väsyneenä painelen portaissa tasajalkaa hyppien, hiljenee naapureiden rappumeno. Eivät taida oikeasti tajuta, että se jytisee meilläKIN ? ja miten kaikki kuuluu. Meilä on kuitenkin 2 kovaäänistä lasta + minä.

Etupihan puolella on vain sisäänkäynti, rappuset, eli ns. etupihaa. Toisaalta sieltäkin se tulisin sisään makuuhuoneen ikkunasta, mutta ainakin voisi oleskella takapihalla.

Jokainen voi tehdä takapihallaan mitä haluaa. Minä aloitan ensi kesänä hiiligrillillä grillaamisen, laitan keskelle pihaa ja vähän naapurn aidan viereen, olen siinä oikeasti blondi, joten ei tarvitse näytellä sitä katkua ja käryä..

Ja sanon, että jokainen saa elää takapihallaan kuten haluaa. No, ehkä laitamme tramban. Siinä kun hypitään ja katsellaan naapurin ikkunoista sisään, jes. :)

Pitää kysyä isännöitsijältä hormistoasiasta.

Se on omituisempi juttu.

Vierailija
13/27 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voisi auttaa. voit olla varma, että jotain apua.

Miten? siis mihin sen asennan, kun joka huone haisee?

Vierailija
14/27 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos naapuri ei suostu yhteistyöhön. Ainut millä saat tilannetta jotenkin helpotettua on koettaa lähestyä naapureita ystävällisesti ja pyytää hetä lopettamaan esim. liesituulettimen alla tupakointi.

Onko kyseessä vuokra-asunto? Luultavasti ongelma poistuu jossain vaiheessa: teinit muuttavat pois kotoa ja tupakoinnin määrä puolittuu. Ehkä koko perhe muuttaa pois? Mutta jos tilanne on oikeasti todella häiritsevä, ala jo nyt etsiä uutta asuntoa. Ja toivo, että seuraavassa asunnossa tilanne ei ole noin paha.

Meillä oli tupakointiongelma naapurissa vuosia, mutta onneksi tupakoitsijat muttivat vihdoin pois. Nyt ilma on aina raikas, kun avaa ikkunan. En mennyt ikinä valittamaan, koska olivat sellainen syrjäytyneen oloinen pariskunta, joiden ainut hupi oli tissutella ja tupakoida.

Vierailija
15/27 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt olet kaikin puolin ärtynyt naapureihisi.

Toisaalta, jos asuntojen välissä on liian heikko äänieristys, muuta pois.

Vierailija
16/27 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinien moporalliin on muutkin asukkaat väsyneet, siitä aion ottaa yhteyttä isännöitsijään, tuosta ilmastoinnista kysyn , ja vuokra-asunto on.

Parikunta ja perhe on ulkoisesti hyvinkin huoliteltu, mutta eivät ole tekemisissä muiden asukkaiden kanssa, eivät tervehdi kun vastaan tulevat. En tiedä, miten heitä ystävällisesti lähetyä, kun ei luonnollista kohtaamista ole, ovikellon soitto olisi lähes melkein riidan haastamista. Luulisin.

Toisaalta, en aio hiljentää lapsiani takapihalla jatkossa, eivät hekään ota muita huomioon.

Muutto olisi riskaabelia, mistä tiedän millaisen taloyhtiön ja naapurit sitten saan. Kun menee sutta karkuun, tulee karhu vastaan.

Harmi, etteivät ihmiset tajua, etteivät he yksin ja ainoana asu, pitäisi ottaa muutkin huomioon.

Vierailija
17/27 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat seinänaapurit tupakoivat. Aluksi ärsytti suunnattomasti. Haju tulee sisälle vaikka ikkunat ovat kiinni. Minkäpä sille voi, toivottavasti pääsemme joskus muuttamaan omakotitaloon.

Vierailija
18/27 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun rivitalossa. Naapurissa, seinän takana, asuu perhe, jossa kaikki tupakoi. Tupakansavu tunkee meillekin. Ja teille, jotka itse tupakoitte: kyllä, se haisee, se haju haittaa omaa asumisviihtyvyyttä. Ja te, jotka sanotte, että olen nipo ja niuho, nii sitten varmaan olen. Mutta onko oikeasti mitään tehtävissä? Onko vain alistuttava? En haluaisi -taas!- muuttaa, asunto on kiva ja alue ihana, lapsilla turvallinen ympäristö, koulu ja kaikki lähellä ym., mutta tupakansavu kyllä haittaa.. Kesällä en voinut olla takapihalla, kun koko ajan joku naapuripihalla istui tupakalla. En voinut pitää ovea auki, en tuulettaa yläkerran makkaria takapihan puolelle, haju tuli sinnekin, ilmeisesti osa perheestä tupakoi parvekkeella ja osa takapihalla. Vaikka välissä on aidat ja pensaat, haju vaan tulee sisälle asti, jos pidän ovea auki ja on aika epämiellyttävää istua takapihalla tupakansavussa, kun itse ei tupakoi enkä pidä tupakan savusta. En tiedä tykkääkö siitä kukaan, ei-tupakoiva. Nyt syksyn tullen perhe ilmeisesti tupakoi MYÖS liesituulettimen alla, ja ilmeisesti nämä eivät olekaan hormiin vedetty huoneistokohtaisesti,v aan jotekin kytköksissä toisiinsa. Ovet ja ikkunat on kiinni, mutta keittiön suunnalla leijuu tiukka tupakan katku. Yleensä iltaisin. Eli joku vetää iltasavut liesituulettimen alla, ettei omassa kotona niin haisisi. Haisee sitten meillä. Taloyhtiössä on koneellinen ilmastointi, se on aina vähäsen päällä, kokonaan ei saa suljettua. Pohjaratkaisu on sellainen, että olohuone ja keittiö ovat samassa, eli kun istun olohuoneessa sohvalla, tupakansavu tulee keittiön suunnalta.. onko olemassa mitään, miten saisin estettyä edes tuon sisälle tulevan tupakan hajun? Vinkkejä? Kellään ratkaisua - muutto ei ole ratkaisu? Miten tilkitsen tuon liesituulettimen?

Meillä sama juttu - käänteisenä. SE on minun mieheni, joka polttaa ) :

Ymmärrän että ärsyttää se röökinkatku.

Uskaltaisitko puhua asiasta NÄTISTI?

Vierailija
19/27 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käydä juttelemassa naapureiden kanssa (nätisti tietenkin). He eivät ehkä ymmärrä, miten haju ja savu tulee teidän puolellenne.

terv. yksi, jonka puoliso polttaa

Vierailija
20/27 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalaista rakentamista..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän