Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurissa tupakoiva perhe, onko mitään tehtävissä...?

Vierailija
06.09.2012 |

Asun rivitalossa. Naapurissa, seinän takana, asuu perhe, jossa kaikki tupakoi.

Tupakansavu tunkee meillekin.

Ja teille, jotka itse tupakoitte: kyllä, se haisee, se haju haittaa omaa asumisviihtyvyyttä. Ja te, jotka sanotte, että olen nipo ja niuho, nii sitten varmaan olen. Mutta onko oikeasti mitään tehtävissä? Onko vain alistuttava? En haluaisi -taas!- muuttaa, asunto on kiva ja alue ihana, lapsilla turvallinen ympäristö, koulu ja kaikki lähellä ym., mutta tupakansavu kyllä haittaa..

Kesällä en voinut olla takapihalla, kun koko ajan joku naapuripihalla istui tupakalla. En voinut pitää ovea auki, en tuulettaa yläkerran makkaria takapihan puolelle, haju tuli sinnekin, ilmeisesti osa perheestä tupakoi parvekkeella ja osa takapihalla.

Vaikka välissä on aidat ja pensaat, haju vaan tulee sisälle asti, jos pidän ovea auki ja on aika epämiellyttävää istua takapihalla tupakansavussa, kun itse ei tupakoi enkä pidä tupakan savusta. En tiedä tykkääkö siitä kukaan, ei-tupakoiva.

Nyt syksyn tullen perhe ilmeisesti tupakoi MYÖS liesituulettimen alla, ja ilmeisesti nämä eivät olekaan hormiin vedetty huoneistokohtaisesti,v aan jotekin kytköksissä toisiinsa. Ovet ja ikkunat on kiinni, mutta keittiön suunnalla leijuu tiukka tupakan katku.

Yleensä iltaisin.

Eli joku vetää iltasavut liesituulettimen alla, ettei omassa kotona niin haisisi. Haisee sitten meillä.

Taloyhtiössä on koneellinen ilmastointi, se on aina vähäsen päällä, kokonaan ei saa suljettua.

Pohjaratkaisu on sellainen, että olohuone ja keittiö ovat samassa, eli kun istun olohuoneessa sohvalla, tupakansavu tulee keittiön suunnalta..

onko olemassa mitään, miten saisin estettyä edes tuon sisälle tulevan tupakan hajun? Vinkkejä? Kellään ratkaisua - muutto ei ole ratkaisu? Miten tilkitsen tuon liesituulettimen?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pidät välillä alakerrassa ja välillä viet ylös. Esim, jos illalla polttavat liekkarilla, niin pidä sitä alakerrassa jne.

TAi jos raaskit, osta kaksi. Kunnolliset ovat kyllä kalliita yli satasen ja siitä ylöspäin. Sellainen jossa on kunnon suodattimet.

Vierailija
22/27 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelet paikkaa( voivat olla painavia)

Eli pidät välillä alakerrassa ja välillä viet ylös. Esim, jos illalla polttavat liekkarilla, niin pidä sitä alakerrassa jne. TAi jos raaskit, osta kaksi. Kunnolliset ovat kyllä kalliita yli satasen ja siitä ylöspäin. Sellainen jossa on kunnon suodattimet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitan ensi kesänä hiiligrillillä grillaamisen, laitan keskelle pihaa ja vähän naapurn aidan viereen, olen siinä oikeasti blondi, joten ei tarvitse näytellä sitä katkua ja käryä..

Pidän tosiaan hiiligrillin tuoksuista, sytytysnesteen hajusta ja muusta sellaisesta. Johan tässä alkaa taas kaivata semmoisen äärelle, kun näitä juttuja lukee. :)

Olisi tietysti hyvä, jos ne naapurit voisivat käydä tupakilla muutamien metrien päässä, etteivät siis ihan siinä oven lähellä polttelisi, mistä hajut ehkä kantautuvat herkemmin toiselle puolelle. En tiedä, kun minulla ei ole koskaan ollut minkäänlaisia hajuongelmia kenenkään kanssa missään olosuhteissa, ja muutenkin olen aika suurpiirteinen sen suhteen, mitä ihmiset saavat ja eivät saa tehdä, kunhan ei vallan rellestämään ja riehumaan ruveta. :)

Vierailija
24/27 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siitä ihan omaankin kämppään jää lemu, jos liesituulettimen alla polttaa.

Meillä oli rivarissa aikanaan huomaavat tupakoitsijat. Jos olimme takapihalla, siirtyivät etupihan puolelle tai menivät ihan piha perälle metsän reunaan. Oli pitkät takapihat, joten haju oli olematon enää meidän terassin kohdalla. Jos taas meillä oli ovi auki tai ikkuna ja huomasivat, niin siirtyivät silloinkin kauemmaksi. Asiasta ei koskaan puhuttu, mutta huomasin toimintamallin kyllä. Tottakai joskus haistoin vähän, mutta ei se mua häirinnyt ja pääsääntöisesti he pyrkivät tekemään parhaansa. Jos vauva nukkui takapihalla eli näkivät vaunut, niin eivät koskaan polttaneet siinä vieressä.

Vierailija
25/27 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro naapurille, että perheessänne on astmaatikko, joka on alkanut kärsiä tupakansavusta, esim. jotain tähän tyyliin: "Ymmärrän kyllä tupakoitsijoita eikä minulla ole sinänsä mitään tupakointia vastaan, mutta olisiko mahdollista, jos naapuri voisi mahdollisuuksien mukaan tupakoida hieman kauempana talosta, niin meillä vältyttäisiin astmaoireiden pahenemiselta"...

Olisiko tuo hyvä lähtökohta? Riippuu tietysti siitä, millaiset puhevälit teillä on tällä hetkellä.

Tsemppiä!

terveisin oikeasit astmaatikko ja tupakansavusta kärsivä

Vierailija
26/27 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolle pihalla tupakoimiselle et voi tehdä mitään, korkeintaan pyytää naapureita polttamaan kauempana.

Sen sijaan jos haju tunkeutuu sisälle niin kannattaa ottaa yhteyttä isännöitsijään, hän on velvollinen tekemään asialle jotain. Hajujen ei kuulu tulla asunnosta toiseen ja jos näin tapahtuu niin kenties ilmastoinnin säädöt on väärin.

Vierailija
27/27 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme kerrostalossa, jossa seinänaapurimme polttaa parvekkeellaan. Parvekkeet ovat vierivieressä. Keväällä, kesällä ja syksyllä savut tulevat ikkunastamme/parvekkeen ovesta sisään. Koskaan en ole asiasta valittanut, enkä muutenkaan ole mikään tupakoitsijoitten arvostelija. Ärsyynnyn itsekin parveketupakoinnista syntyneestä haloosta. Nyt meille on kuitenkin syntymässä vauva ja haluaisin nukuttaa häntä parvekkeella. Miten sanoa ystävällisesti ja kohteliaasti naapurille, että voisiko tulla hieman myöhemmin tupakille, jos vauva on päiväunilla parvekkeella. En missään nimessä halua hänelle valittaa. Miten te tupakoitsijat haluaisitte, että naapurinne toimisi tällaisessa tilanteessa? Vai pitääkö olla ihan vaan hissukseen? Voisin tietysti hakea vauvan sisällekin, mutta mistä tiedän milloin naapuri sattuukin olemaan yhtäaikaa tupakka vauvan nukkuessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän