Naapurin äiti ihmetyttää...
Lapsemme leikkivät lähes joka ilta ja viikonloppuisin yhdessä, milloin meillä ja milloin heillä. Homma toimii ihan hyvin.
He asuvat meidän naapurissa viistosti, meidän keskellä on talo mutta näe osittin heidän pihalleen.
Heillä on trampoliini, meillä ei joten 5-vuotiaamme hyppivät usein heidän trampoliinilla.
Eilen tämä äiti soitti ja kysyi oliko heidän 5-vuotiaan ulkohousut jääneet meille. Sanoin etten ainakaan ole nähnyt mutta lupasin katsoa. Sen jälkeen hän sanoi:
- mahtaako olla muuten teidän pojan huppari tuolla meidän tramppiksen alla, on ollut jo monta päivää?
No olihan se. Pyysin lasta hakemaan sen, huppari oli ollut siellä jo useamman päivän, AIVAN märkä ja kuranen, meillä kun on satanut jo monena päivänä.
Tuli hirveä vitutus. Naapurin äiti on nähnyt sen hupparin siellä (meiltä ei esim. näe heidän pihalleen eli en osannut kaivata hupparia) mutta ANTANUT SEN OLLA SIELLÄ ja kastua !??!
Tyynesti ilmottaa mulle että sieltä löytyy. Ja tiesi tasan tarkkaan että se on meidän koska muita lapsia heille ei ole eikä käy.
Sama juttu kävi pyöräilykypärän kanssa, se oli jätetty rappusille moneksi päiväksi ja oli kanssa sisältä ihan märkä. Kerran hän sitten sanoi minulle kun hain lasta sieltä että "toi taitaa olla teidän" - miksei sitäkään oltu voitu nostaa sisälle??
Mua vituttaa kun pientä eläintä. Ihan kun tasallaan tekisi kiusaa tollasilla pienillä asioilla.
JOs hänen lapsensa vaatteet jää meidän pihalle (niin kun on käynytkin) kyllä minä nostan ne sisälle tai pistän jopa lapset viemään ne naapuriin.
Voi vittu että ottaa päähän.
Kommentit (77)
ja silti tiedän lasteni vaatteet... Osaan myös kysyä häneltä, et onko kaikki mukana... Harmi, jos omatoiminen lapsesi ei osaa kuitenkaan olla omatoiminen ja huolehtia niitä puuttuvia kamoja mukaan.
Jos jotain joskus unohtuu, niin laitetaan lapset kiikuttamaan ne takaisin omistajalleen tai viedään itse. En todellakaan katsoisi välinpitämättömästi jos naapurin lapsen huppari lojuisi kurassa ja sateessa monta päivää.
Juurikin näin - täällä samaa mieltä !
Eli todellakin oli huomannut mutta ei välittänyt. Kun ei ollut oma...
kamppeista mutta vastavuoroisesti naapuri ei piittaa mitään. No jotkut on tuollaisia, muiden tavarat ei ole minkään arvoisia. Juuri he paiskovat esim. parkkipaikoilla lommoja toisten autoihin, lapset saa kosketella tahmaisilla käsillä toisten tapetteja jne.
Ihmiset ovat ERILAISIA ja se mikä sulle on tärkeää ei ole sitä toiselle. tai se mihin sinä kiinnität huomiota, toiset kiinnittävät JOHONKIN MUUHUN. Mä en huomaa pitää kirjaa siitä miiä milloinkin pihalle jää, mutta osaan kyllä kasvattaa lapseni ja parkkeerata autoni. Kyllä on yksinkertaista porukkaa täällä:D
vaan mielestäni siitä miten välinpitämättömiä nykyaikana ollaan toisten asioiden / tavaroiden suhteen.
Se on naapurin mukulan paita, aivan sama, olkoon siellä. Ei kiinnosta.
kuulepas nyt. Tavaroiden sijaan mua kiinnostaa esim. lasten hyvinvointi. Lähes joka päivä meillä on joku naapurin lapsi (teen töitä kotona) kun vanhemmat ei ole kotona; ruokin, huolehdin, kuljetan harrastuksiinkin. Olemme monet kerrat tinkineet jostain omasta jotta jonkun lapsen ei tarvitsisi olla esim yksin. Tietysti tämä on vastavuoroistakin, mutta turha vinkua ettei kiinnosta. Mutta lelujen, vaateiden yms perässä juoksemiseen ei riitä voimat tai aika tai ajatus tai mikä vaan. Että minä hirvviö olen melko välinpitämätön sekä omien että naapurien vaatteista, mutta lapsista välitän. Sulla taitaa olla vähän päinvastoin??? Mä en edes huomaa onko meidän pihalla omia tai naapuren tavaroita. Että pistää vihaksi tuollaiset pipertäjät.
tuossa asiassa eri tavalla kuin naapurin äiti, ja naapurin äiti toimii jossain toisessa asiassa eri tavalla kuin sinä. Yksinkertaista. Vai alatko sinä käyttäytyä samalla tavalla kuin naapurin äiti, että olisitte sitten samikset ja kaikki olisi tasa-arvoista? Mistä tiedät mikä sinun tapasi ihmetyttää naapuria. Vaikka se, ettette viitsi ostaa omaa tramppista pihaa rumentamaan, vaan annatte lapsenne juosta naapurin trampalla koko kesän. Osta oma trampoliini.
itse huolehtivat tavaroistaan (ja lastensa tavaroista). Niinhän hän itsekin tekee, soitti naapuriin ja kyseli niistä housuista.
Ehkäpä hän on sanonut lapsellesi hupparista, ja kun ei ole auttanut sanoi sitten lapsen äidille.
En minäkään keräile naapureiden lasten kamoja meidän pihalta, oletan että hakevat itse.
Toiset pitää huolta omaisuudestaan eikä tajua et on ihmisiä jotka ei edes huomaa jos joku pyöräilykypärä on kateissa.
jää lojumaan naapurin pihaan päiväkausiksi, vaikuttaa siltä että naapuri huolehtii (ja olettaa muidenkin huolehtivat) itse lapsensa kamoista. soittihan se niistä housuistakin.
Ehkä se naapuri tajuaa että pienestä vaivasta voisi olla iso apu kun esim. uusi takki löytyy maasta homepilkkuisena.
Ymmärrän hyvin, että vituttaa.
Meillä aivan samaa naapureiden kanssa. Itse käyn samantien palauttamassa vaatteet oikealle omistajalle, jos ei ole meidän. Ja jos näen jonkun muun lapsen vaatteet meidän pihalla tai vaikka tiellä, nin vien ne sieltä perille oikeaan kotiin.
Näin toki toivoisin minulle tehtävän, mutta ei.
Kun etsitään kadonnutta hupparia tms. ja käyn kysymässä naapureilta, niin vastaukseksi saan monesti seuraavaa: " tuolla se on meidän hiekkalaatikon reunalla tai tuolla se on "Mikan" huoneen lattialla."
Toki lasten tulisi oppia korjaamaan omat jälkensä, mutta en menetä sinä mitään, jos vien vaatteet perille, on sitten vanhempien tehtävä käydä asia läpi.
Ei se lasta kovin paljon kirpaise, jos paita menee pilalle, kun ei sitä osattu korjata pois sateesta. Minä siinä kuitenkin joutuisin maksumieheksi.
Ymmärrän siis ap sinua täysin.
ja käskeä ottaa mukaan.
Itse kiikutan naapurin lasten vaatteita toisinaan kotiovelle asti.
Ei ole kauhean kivaa jos vaate menee pilalle tuollaisen laiskuuden vuoksi.
Älä nyt lapselliseksi ala!
Tuohan on kiva sinun käytös ja tapa.
Mutta valitettavasti me kaikki ei olle niinkuin sinä!
Täällä meilläpäin on viimeisen viikon satanut päivittäin ja kolmisen viikkoa jos välillä on ollut päivän kestänyt tauko. Jos jonkun vaate on unohtunut ulos niin ei sitä ole edes nähnyt ulkona koska ei ole tullut pihaa kierrettyä tehden pihatöitä koska ei tuota nurmikkoakaan ole voinut ajaa koska se ei ole kuivunut!
Jos joskus roskia viedessä on sattunut huomaamaan jossain päin pihaa jotain niin ei sitä välttämättä ole ehtinyt hakemaan ja asia voi unohtua. Tai jos siitä huomauttaa lapsille että hakee niin se voi heiltä unohtua?
Miksi ihmiset ei saa tehdä noin pieniä virheitä?
Relaa vähän.
Sinulla on ilmeisen hyvät aikeet muttei se tarkoita että kaikki on kuten sinä: on harrastuksia, työkiireitä, lenssuja, palavereita. Ties mitä ja sinä vaahtoat tuosta? Se nyt vaan on vaate, sinunkin kohdalla vaatetta on niin paljon ettei ole edes väliä jos jäisi lumeen: ette sitä edes osanneet kaivata!
Jännä miten sinun lapsi osaa laittaa äkkiä likaisen vaatteen päältään pyykkikoppaan: kun alkujaan unohtaa sen naapurin pihaan.
Ja silti hyökkäät naapuria kohtaan.
Lapsesi on vaatteensa jättänyt, jos nyt läksyttäisit lapsesi tai sään jonka takia ihmiset ei pihaansa käy läpi.
Sinä ja sinun oikea tapa elää.. Ihana provo. ;)
ikävä tunne, kun tuntuu, että toinen ei kyllä toivo parasta, vaan pahinta.
ja vielä lapsen kaverin äiti.
Joo on tosi pahuuden merkki jos ei huomaa keräillä naapureiden tavaroita pihaltaan. Tämän pahemmaksi ei tosiaan pahansuopuus pääse:D Mullakin kaikki mitä mä en huomaa/ehdi/jaksa niin ihan kumpuaa pahuudesta, mistäs muusta. Eli tää oli niinkui ironiaa ja jos sä olet tosissasi niin kannattais hakeutua hoitoon, et ihan täysillä käy
omienkin vaatteita saattaa lojua pihalla sateessa, jos ne sinne ovat jääneet.
Meillä trampoliini on takapihan perällä, joten ei aina edes huomaa onko sinne jäänyt jotain.
Sieltä sitten saattaa löytyä sukkia ja paitaa ja jopa kengät.
Naapurinlapset kuitenkin päivittäin käyvät trampoliinilla joten ihmettelet jos eivät osaa tavaroitaan korjata pois.
Omani saattaa myös jättää hupparia yms. millon minnekkin, enkä kyllä oleta naapurinäidin sitä meille kiikuttavan.
Monilla on isot pihat, eikä siellä joka päivä tule kuljettua etsimässä onko jonkun paita jäänyt sateeseen.
Minun mielestä sinun ap pitäisi huolehtia siitä, että 5 vuotiaasi tulee sisälle samoissa kamoissa kun on mennyt ulos. Tai sitten lähetät sen hakemaan ne puuttuvat vaatteet.
Miten ne lapset oppii huolehtimaan tavaroistaan, jos äidit hyysää koko ajan?
Ei varmaan ole naapurin äidistäkään kivaa, kun sun lapsi jättää vaatteensa heidän pihalleen...
Ymmärrän hyvin, että vituttaa.
Meillä aivan samaa naapureiden kanssa. Itse käyn samantien palauttamassa vaatteet oikealle omistajalle, jos ei ole meidän. Ja jos näen jonkun muun lapsen vaatteet meidän pihalla tai vaikka tiellä, nin vien ne sieltä perille oikeaan kotiin.
Näin toki toivoisin minulle tehtävän, mutta ei.
Kun etsitään kadonnutta hupparia tms. ja käyn kysymässä naapureilta, niin vastaukseksi saan monesti seuraavaa: " tuolla se on meidän hiekkalaatikon reunalla tai tuolla se on "Mikan" huoneen lattialla."Toki lasten tulisi oppia korjaamaan omat jälkensä, mutta en menetä sinä mitään, jos vien vaatteet perille, on sitten vanhempien tehtävä käydä asia läpi.
Ei se lasta kovin paljon kirpaise, jos paita menee pilalle, kun ei sitä osattu korjata pois sateesta. Minä siinä kuitenkin joutuisin maksumieheksi.
Ymmärrän siis ap sinua täysin.
ja käskeä ottaa mukaan.
Itse kiikutan naapurin lasten vaatteita toisinaan kotiovelle asti.
Ei ole kauhean kivaa jos vaate menee pilalle tuollaisen laiskuuden vuoksi.
Siinä missä sä olet tarkka VAATTEISTA- joku toine on tarkka jostain muusta. Ihmiset ovat erilaisia, se ettei toimi kuten sinä ei tee ihmisestä yhtään huonompaa. Ongelma on siinä et sä et kunnioita muiden erilaisuutta. Ehkä naapureita ärsyttää et sä olet tuollainen materiakeskeinen nipo? Kun elämässä on tärkeämpiäkin asioita?
Naapurin äidillä ei ole mitään velvollisuutta huolehtia teidän vaatteista ja tavaroista. Ehkä olisi ystävällistä ja kohteliasta tehdä niin, mutta ehkä hän ei ole sellainen ihminen tai ehdi/jaksa kantaa huolta niistä.
itse huomasin heti, että lapseni pyöräilykypärä oli kadoksissa. löytyi parin viikon päästä ystävän luota. tytön tullessa kotiin huomasin hänen paidan puuttuvan. no se oli myös jäänyt ystävän luo. ymmärrän kyllä sinua ap, mutta huolehdi sinä myös itse lastesi tavaroista.
tullut minulle mieleen, että naapuri haluaisi tehdä sinulle kiusaa?! Minulta ainakin yksinkertaisesti unohtuisi tuo huppari helposti, ja tulisi vasta mieleen kun puhuisin kanssasi.
Ja jos minun lapseni ei vielä osaa, minä sen taidon hänelle opetan. Ja oppii kun käy sieltä naapurista niitä tavaroitaan etsimässä.
Samalla kun keräämme illalla omat lelut pihalta suojaan (=huolehdimme omistamme ja pihastamme), kerään sieltä vieraat vaatteet. Jos naapurit ovat vielä omalla pihallaan, sanon että tämä taitaa olla teidän, muuten ripustan autotallin seinälle näkyville, hakekoot siitä.
En todellakaan ala joka sukan kanssa juoksemaan pitkin naapurustoa kyselemässä kenelle kuuluu.
ja kymmenen hupparia, ettei edes huomaa jos joku on hukassa.
Mun tytöllä on tuollainen kaveri. Hukkaa vaatteitaan ja kehuu aina, että ei väliä kun äiskä ja mummi ostaa ulkomailta aina uusia merkkihuppareita.
Juu ja tämän tytön vaatteita on meilläkin, mutta enpä ole enää sitten niitä huolehtinut tytön repussa kouluun takaisin. Jos on vaatteita niin paljon, ettei yks huppari tai pyöräilykypärä haittaa niin en jaksa vaivaa nähdä sen takia.
Meillä on lapsilla vaatteita niin vähän, että huomaan kyllä äkkiä jos joku puuttuu. Ja lapset varsinkin itse kyllä huomaavat aika nopsaan, että hänellä jäi joku vaate kaverin luo.
Ja ikinä ei ole lapsi tullut ilman kypärää pyörällä kotiin ja ei muka olis huomannut, että se on hävinnyt tai minä itse en olisi huomannut, että lapsella ei ole enää kypärää. Mutta kypäriäkään meillä ei ole kuin yksi lapsella.
Jos ihmisen ainoa huoli on joku kastunut huppari, elämä on tavallaan liia helppoa ja traamaa yritetään saada mistä vaan. Hakeutumalla harrastusten pariin voi saada uutta siältöä elämään.Suosittelen! Ei sitten tuollaiset jonnin joutavat asiat saa pois tolaltaan.
...ymmärrä miten moni on sitä mieltä että kun ja jos näkee naapurin lapsen paidan tai takin esim. hiekkalaatikon reunalla illalla ja tietää esim. että yöllä alkaa satamaan niin jättää sen sinne??
En vaan käsitä. En minä ainakaan pysty moiseen. Jos näen selkeesti toisen vaatteet ja tiedän että kurjaa sitä on märkänä siitä sitten hakea niin ihan varmasti nostan sen sateelta suojaan, esim. eteiseen roikkumaan.
Luoja. En vaan käsitä.
Tuo nyt on kaikkein varmin tapa saada ne vaatteet ihan ikiomiksi... nostaa ne sisään.
Sitten se naapurin lapsi kipaisee katsomassa sinne trampan alle ja menee kotiinsa sanomaan ettei löytynyt.
Pistäkää vaan sateensuojaan, mutta johonkin näkyville, että ne omansa voi käydä keräämässä pois!