Todella v-mäinen tilanne
Nyt kaipaan todella kipeasti apua. Yritin netistä etsiä, mutta meni sekavaksi hakuammunnaksi, jospa te osaisitte jelpata naista hädän hetkellä.
Minulle ja miehelleni tulee avioero. Lyhykäisyydessään juttu meni niin että mies jäi kiinni todella räikeästä pettämisestä, jota oli jatkunut pitkään. Kiinni jäätyään pahoinpiteli minut kahteen kertaan (toisesta älysin tehdä rikosilmoituksen).
Mies on ilmoitttanut ettei hänellä ole mitään hävittävää enää, ja aikoo tehdä erosta helvetin. (Oli siis kuvitellut, että otan hänet takaisin, kuten aina ennenkin, kun on minua pettänyt).
Meillä on yhteinen asunto, jolla mies kiristää ja hallitsee minua. Minä asun asunnossa nyt (miehen armosta, kuulemma), mutta päivittäin mies uhkailee muuttavansa takaisin, jos sanon yhdenkin poikkipuolisen sanan. Saman katon alla emme voi olla, pelkään häntä. Voin toki lorvia kavereiden nurkissa, mutta se ei todellakaan ole mielekäs vaihtoehto.
Nyt mies on ilmoittanut ettei suostu asunnon myyntiin. Tietää että olen hankkinut toisen asunnon -ainoa tapa päästä miehestä irti on lähteä yhteisestä kodista, johon ukko tekee sairaita tarkastuskäyntejä-. Eilen sain mielistelemällä miehen edes harkitsemaan asunnon myyntiin suostumista, kun lupasin olla vaatimatta rangaistusta pahoinpitelystä. Mies esitti sairaita vaatimuksia, joihin mun oli suostuttava että asunto myydään.
Onko tosiaan niin, että minun on nyt nieltävä kilokaupalla paskaa ja suostuttava miehen mielipuolisiin temppuihin jotta pääsen asunnosta eroon? Onko mitään laillista keinoa saada touhu loppumaan, minulla ei ole varaa maksaa kahta asuntoa kovin pitkään? Mies yrittää, että voisin jäädä yhteiseen kotiimme, mutta pahoinpitelyiden yms jälkeen se ei ole vaihtoehto.
Kommentit (5)
Avioerohakemuksen yhteydessä voidaa myös hakea pesänjakajan määräämistä toimittamaan puolisoiden omaisuuden jakaminen eli ns. ositus, mikäli puolisot eivät pääse sopimukseen omaisuutensa jakamisesta avioeron johdosta.
Avioerohakemuksessa puoliso voi myös vaatia yhteiselämän lopettamista, jos puolisot eivät riitaisuuksiensa johdosta pysty keskenään sopimaan siitä, kumpi puolisoista jää asumaan yhteiseen kotiin. Käräjäoikeus joutuu tällöin ratkaisemaan kumpi puolisoista on enemmän asunnon tarpeessa ja kumpi puolisoista joutuu muuttamaan pois yhteisestä kodista. Omistusasunnon osalta omaisuuden osituksessa ratkaistaan, kummalle puolisoille yhteinen asunto lopulta jää.
Yhteiselämän lopettamista koskeva asia voi joskus olla tarpeellista saattaa tuomioistuimen ratkaistavaksi erillisessä oikeudenkäynnissä, vaikka avioeroa ei samalla vaadittaisikaan. Esimerkiksi perheväkivaltatilanteessa puoliso voi vaatia, että tuomioistuin määräisi yhteiselämän lopetettavaksi ja velvoittaisi toisen puolison muuttamaan yhteisestä kodista, vaikka hän ei samalla vaadikaan avioeroa.
Yhteiselämän lopettamista koskeva vaatimus ja yhteiselämän lopettamisesta tuomioistuimen antama päätös eivät millään tavoin velvoita puolisoita hakemaan avioeroa hetikohta eikä myöhemminkään. Myöhemmin avioeron voi toki hakea ja saada ilman harkinta-aikaa, jos yhteisestä kodista muuttamaan velvoitettu on kaksi vuotta asunut puolisostaan erillään. Näytöksi erillään asumisesta ei riitä pelkästään se, että avioeroa haettaessa on kulunut kaksi vuotta siitä, kun tuomioistuin velvoitti toisen puolison muuttamaan pois yhteisestä kodista.
Tuomioistuin voi päättää, että se puolisoista, joka on enemmän asunnon tarpeessa, saa jäädä asumaan yhteiseen kotiin. Samalla tuomioistuin voi velvoittaa toisen puolison muuttamaan yhteisestä kodista sekä oikeuttaa puolison käyttämään sellaista toiselle puolisolle kuuluvaa irtainta omaisuutta, joka kuuluu puolisoiden yhteisesti käytettäväksi tarkoitettuun asuntoirtaimistoon taikka on puolison työväline tai tarkoitettu puolison tai lasten henkilökohtaista käyttöä varten. Sopimus, jonka omistaja tekee toisen puolison käytettäväksi näin annetusta omaisuudesta kolmannen henkilön kanssa, ei rajoita sanottua käyttöoikeutta. Tuomioistuimen antama päätös voidaan panna heti täytäntöön, vaikka se ei ole saanut lainvoimaa, jollei päätöksessä ole toisin määrätty.
Yhteiselämän lopettamista koskeva päätös on voimassa toistaiseksi. Puolison vaatimuksesta yhteiselämän lopettamista koskevaa päätöstä voidaan tuomioistuimessa muuttaa tai se voidaan peruuttaa tuomioistuimen uudella päätöksellä, jos olosuhteet ovat päätöksen antamisen jälkeen muuttuneet. Päätös yhteiselämän lopettamisesta kuitenkin raukeaa ilman tuomioistuimen lopettamispäätöstä, kun puolisoiden välillä on toimitettu omaisuuden ositus tai erottelu ja se on saanut lainvoiman. Päätös yhteiselämän lopettamisesta raukeaa kuitenkin viimeistään kahden vuoden kuluttua siitä, kun päätös on annettu, vaikka omaisuuden ositusta tai erottelua ei olisikaan toimitettu.
Yhteiselämän lopettamista koskeva vaatimus voidaan tehdä, vaikka puolisot on jo lainvoimaisesti tuomittu avioeroon. Yhteiselämän lopettamista koskevaa vaatimusta ei voi tehdä enää sen jälkeen kun puolisoiden välillä on toimitettu omaisuuden ositus tai erottelu ja se on saanut lainvoiman. Aviovarallisuussuhde on tällöin purettu ja tuomioistuimen yhteiselämän lopettamista koskeva päätös merkitsisi tässä tilanteessa puuttumista yksilön perustuslailla turvattuun omaisuuden suojaan, jos päätöksellä eronnut puoliso vielä oikeutettaisiin käyttämään toiselle kuuluvaa irtainta tai jopa toisen omistukseen kuuluvaa entistä yhteistä asuntoa.
Lähinnä ahdistaa vaan se, kuinka kauan mies voi kiusallaan pitkittää asunnon myyntiä. Eilen laittoi ehdoksi, että jos suostun pariterapiaan ja antamaan hänelle tilaisuuden, hän suostuu allekirjoittamaan myyntipaperit. No, täysin ristiriitainen ja absurdi ajatus, jos antaisin hänelle tilaisuuden vielä, eihän asuntoa sitten myytäisi.
Tarumme on todella lopussa, mutta mies ei sitä suostu uskomaan. Hakattuaan mua 6 vuotta, petettyään lukemattomia kertoja, sain nyt vihdoin tarpeekseni. Kun tästä viimeisimmästä oksettavasta suhteesta kuulin, mun sisältä sälähti rikki jotain niin perusteellisesti että jopa se rakkaus jota miestä kohtaan tunsin, kuolla kupsahti.
Mistä saisin oikeusavustajan yhteystiedot? Mies on palkannut juristin vaikeuttamaan prosessia.
AP
Netistä löydät oman kuntasi yhteystiedot. Tässä on nyt tärkeintä että et suostu yhtään mihinkään temppuiluihin! Mies yrittää vedättää ja uhkailla kun on paniikissa. Sinä se tässä olet erittäin vahvoilla kaikin puolin! Sinuna kuvaisin asunnon joka sopukan ja tavarat tarkasti, joku tuttu vaikka todistamaan että missä kunnossa asunto ja omaisuus on tällä hetkellä. Koska onhan mahdollista että mies vie jotain taikka aiheuttaa vahinkoa ihan tarkoituksella!!! Ja sitte sulla ei olisi mitään todisteita mistään... Ja ole varovainen, mies voi tehdä tässä tilanteessa lähes mitä vain!
ja ota asianajaja. Vaadi helvetissä rangaistusta ja lähestymiskielto. Älä päästä miestä asuntoon, vaihda lukot. Ne voi sarjoittaa uudelleen. Koska pahoinpitelystä on syyte, niin avioero voi tulla voimaan heti, mitään harkinta-aikaa ei tarvita, ja voit vaatia hakemuksessa, että oikeus velvoittaa miehen muuttamaan asunnost pois, ja vaikka maksaa itse miehen ulos siitä. Sen jälkeen voit myydä vapaasti. Kiristäminen on myös rikos.
Onko se toinen asunto vuokrakämppä? Jos on, niin kannattaa miettiä, onko sen pito tuossa tilanteessa nyt järkevää, ennenkuin tuo vanhan kämpän asia on saatu ratkaistua. Jos se on oma, laita se määräaikaisesti vuokralle, niin raha-asiasi ei mene kuralle.