Työpaikalleni haettiin sijaista vuodeksi. Tehtävään
valittiin eräs nuori nainen. Hän aloitti tämän viikon maanantaina. Tänään tiistaina huomasin, että hänellähän on selkeä vauvamaha. Kysyinkin törkeästi kahvitauolla, että onko raskaana. Myönsi olevansa neljännellä kuulla. Jatkoin jutustelua muusta, mutta hän itse alkoi kertomaan, ettei ole kertonut raskaudesta pomolle. Jäin vain mietimään, että eikö asiasta olisi pitänyt kertoa? Pomomme koko mainostaa, että onpa hyvä tilanne kun saatiin sijainen ensi heinäkuun loppuun asti.Eihän tää nainen oo töissä kun jouluun!
Kommentit (98)
niin sitä suuremmalla syyllä hän olisi tuon joutunut palkkaamaan. Pomolla pitäisi olla osoittaa syy, joka on eri kuin raskaus, että miksi henkilö ei kelpaa työhön. Tämä on tällainen käänteinen todistusvelvollisuus ja hankala toteuttaa, joten ei voi kuin palkata vaan raskaana oleva. Eli sun pomolla ei olisi ollut vaihtoehtoja, vaikka olisi raskaudesta tiennytkin.
Tähän tehtävään oli 5 hakijaa ja kaikki ovat saman koulun ja koulutuksen käyneitä. Eroa lähinnä 0-1v työkokemuksessa.
jos synnytys ja sitä myötä äitiyslomalle jääminen aiheuttaa työnantajalle kohtuutonta haittaa, hakijaa ei tarvitse palkata?
pitänyt olla nuo kuukaudet työttömänä???
Kyllä jokainen järkevä nainen hakee töitä (jos työttömänä) myös raskaana ollessaan. Sijaisuutta haetaan, jos vakkarihommaa ei irtoa. Omalla työpaikallakin on ollut vastaava tapaus. Olin kyllä ihan täysin raskautuneen puolella (pätkissä palkattu).
kun on jo raskaana ja tietää siitä itse? Silloinhan syyllistyy vilppiin tehdessään sopimuksen.
kun on jo raskaana ja tietää siitä itse? Silloinhan syyllistyy vilppiin tehdessään sopimuksen.
Raskaudesta ei ole mikään velvollisuus kertoa, ennenkuin 2 kk ennen poisjääntiä.
niin sitä suuremmalla syyllä hän olisi tuon joutunut palkkaamaan. Pomolla pitäisi olla osoittaa syy, joka on eri kuin raskaus, että miksi henkilö ei kelpaa työhön. Tämä on tällainen käänteinen todistusvelvollisuus ja hankala toteuttaa, joten ei voi kuin palkata vaan raskaana oleva. Eli sun pomolla ei olisi ollut vaihtoehtoja, vaikka olisi raskaudesta tiennytkin.
Pomolla ei ole velvollisuutta kertoa mitään syytä sille, miksi ei palkannut raskaana olevaa vaan syy siihen, miksi palkkasi sen, jonka palkkasi. Jos oikeuteen mennään, pitää raskaanna olean kyetä osoittamaan, että on parempi kuin tuo valittu.
jos synnytys ja sitä myötä äitiyslomalle jääminen aiheuttaa työnantajalle kohtuutonta haittaa, hakijaa ei tarvitse palkata?
eikös tuo nyt ole parempi että nainen sai työtä raskaan ollessaan ja pystyy näin saamaan myös paremmat äitiys- ja vanhempainpäivärahat? Työnantaja ei joudu maksamaan Kolmen kuukauden palkkaa, koska työsuhde on äitiysloman alkaessa kestänyt alle 6 kk. Ja vaikka tulisikin puoli vuotta täyteen, niin saahan työnantaja takaisin kelan äippärahan verran.
kun on jo raskaana ja tietää siitä itse? Silloinhan syyllistyy vilppiin tehdessään sopimuksen.
Raskaudesta ei ole mikään velvollisuus kertoa, ennenkuin 2 kk ennen poisjääntiä.
Raskaushan ei aina pääty äitiyslomaan. Moni ei kerro alkuraskaudesta edes lähipiirilleen, miksi siis työhaastattelussa??
Määräaikaista työsopimustahan ei voi purkaa. Kysynkin, purkautuuko työsuhde, kun määräaikainen työntekijä jää äitiyslomalle vai jatkuuko työsuhde sopimuksen loppuun asti, vaikka työntekijä onkin äitiyslomalla?
Määräaikaista työsopimustahan ei voi purkaa. Kysynkin, purkautuuko työsuhde, kun määräaikainen työntekijä jää äitiyslomalle vai jatkuuko työsuhde sopimuksen loppuun asti, vaikka työntekijä onkin äitiyslomalla?
työsuhde jatkuu sopimuksen loppuun asti.
työpaikan siitä syystä, että määräaikainen sijainen on jäänyt äitiyslomalle kesken määräaikaisen työsuhteensa. Näin olen saanut kerättyä oman alan työkokemusta.
Eli on tuossa sekin hyvä puoli, että nyt joku muukin saa töitä. Tekijöitä, hyviä, löytyy näinä aikoinan hommaan kuin hommaan.
Määräaikaista työsopimustahan ei voi purkaa. Kysynkin, purkautuuko työsuhde, kun määräaikainen työntekijä jää äitiyslomalle vai jatkuuko työsuhde sopimuksen loppuun asti, vaikka työntekijä onkin äitiyslomalla?
tai vaikka sairauslomalle jäänti ei pura työsopimusta. Sopimus jatkuu siis loppuun asti vaikkei työntekijä olisi töissä tuollaisen laillisen syyn takia.
Joo..kyllä tää kertoo mun mielestä ihmisestä jotakin, olkoon sitten kuinka "lainmukaista". Ei tulisi itselleni mieleenkään hakea tuollaista paikkaa, jost tilanteen tietäisin :/
Joo..kyllä tää kertoo mun mielestä ihmisestä jotakin, olkoon sitten kuinka "lainmukaista". Ei tulisi itselleni mieleenkään hakea tuollaista paikkaa, jost tilanteen tietäisin :/
Kertoo sekin ihmisestä jotain että mieluummin makaa ktoona tekemättä mitään, ja elää tuilla.
Joo..kyllä tää kertoo mun mielestä ihmisestä jotakin, olkoon sitten kuinka "lainmukaista". Ei tulisi itselleni mieleenkään hakea tuollaista paikkaa, jost tilanteen tietäisin :/
Pätkätyöläisten pitäisi ilmeisesti jättäytyä työttömiksi, jos lapsihaaveita on. Tai sitten jättää lisääntyminen vakituisten harteille.
En kyllä tajua, miksi vakituisen työntekijän äitiysloma olisi työnantajalle sen pienempi riesa kuin pätkätyöläisen.
että ehkä ne muut työpaikkaa hakeneet eivät soveltuneet työhön (jos AP ei ole vastaava ihminen ollut, ei voi tietää heidän tilannettaan, eli sitä kuka paras työhön vaikka sama koulutus olisikin ollut).
Ja mahdollista on sekin, että vain tuo yksi sen työn suostui vastaanottamaan, jos vain 5 hakijaa =ei mikään kovin haluttu työ. Moni hakee mihin sattuu, ja sitten valitsee sen parhaimman työn =se ns. "epäpätevämpi" voi saada työn koska niitä "parempia" ei sitten homma loppujen lopuksi kiinnostanutkaan.
ainakin tietäisin, että ens kerralla en ottais samaa ihmistä enää töihin. Tuo oli kyllä hyvä pointti, että siitä saa sitten kokemattomatkin paremmat mahdollisuudet hankkia työkokemusta. Siinäpä ne hyvät puolet sitten olisi. Ja joojoo, teitä ei kiinnosta yrittäjän näkökanta tähän ollenkaan, mutta se ei ole mikään yllätys. Ja sitä voi miettiä, että jos hakijoita on noin vähän, niin voi johtua ihan vain hyvin spesifinen alan takia.
Kyllä mulla omatunto kolkuttais, jos kuulisin ympärilläni pomon hehkutusta ihanasta sijaisesta ja joutuisin sen jälkeen heittämään toiselle pommin niskaan. Tiedänpähän ainakin tästä lähtien keskittyä miehiin ja yli 40-vuotiaisiin naisiin, kun lähden etsimään uutta työntekijää.
vasta kaksi kuukautta ennen äitiyslomalle jäämistä. Sitä ennen ei tarvitse kertoa. Tämä koskee myös määräaikaisia työsuhteita.