Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi käytätte sanaa tissi?

28.11.2005 |

Ihan mielenkiinnosta ajattelin kysyä, miksi kaikki äidit puhuvat nykyään tissistä/tisseistä? Mielestäni tuo sana kuuluu lähinnä ala-asteikäisten poikien, ei aikuisten naisten, kielenkäyttöön. Ihmetyttää, kun omassa kaveripiirissä korkeasti koulutetut, aikuiset, hyvissä ammateissa olevat naiset toistelevat tuollaista sanaa. Kaipa samat ihmiset sitten käyttävät lääkärin vastaanotolla myös sanoja pillu ja v***u (anteeksi kiroilu) asiallisempien termien sijaan. Mikä vika on rinnassa/rinnoissa tai imetyksessä tissin antamisen sijaan?

En suinkaan ole vetänyt mitään herneitä nenään tästä asiasta, kunhan mietiskelen että mistä moinen asia johtuu. Toki ymmärrän että se tarttuu, kun muutkin tekevät niin.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tissi-sana on ihan kiva ja ok, enkä missään nimessä tiukkapipoilun vuoksi ole sitä käyttämättä. Minusta vain rinnat on niin paljon kauniimpi ja naisellisempi sana, että haluan käyttää sitä omistani. Tissi on sellainen arkinen ja epäeroottinen ilmaus (vaikka imetyksessä mistään erotiikasta ei olekaan kyse). En vain suostu siihen, että nyt kun imetän (ja rinnat kieltämättä eivät enää niin viehättävän pyöreät ja kimmoisat...) niin rintani olisi " alennettu" tisseiksi.

Koin aika tunkeilevana, kun anoppi käytti imettämisestäni nimeä tissitys. Meinasin melkein loukkaantua, mutta tajusin sitten että hän on kotoisin eri puolelta Suomea kuin minä, eli sanalla varmaan eri kaiku. Minusta tissitys on aika sanahirviö... vaikka tissi-sanassa ei siis mitään vikaa olekaan.

Vierailija
22/35 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans on tissit ja meillä tisutellaan, lissutettaan tissiä ja mennään tisukalle! Meidän poika on oikea tissimaakari, tissivauva ja tisukanlissuttaja :-)

T: Jaana ja Eelis 9kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papaija:

Luulenpa että lääkärini putoisi tuoliltaan jos sanoisin että on vikaa v...ssa

Herätin muksun sitten röhönaurulla, kun luin tätä kommenttia. Sen verran hilpeitä mielikuvia tästä kyllä irtosi... =D

Mutta tisseistä/rinnoista. Mä kyllä käytän molempia, mutta ihan eri yhteyksissä. Tissit liittyy lapsiin, rinnat on enempi aikuisten asia... siis mun mielestä.

T: MrsH

Vierailija
24/35 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole tullut koskaan mieleeni, mitenkään rumia ajatelleeni kun olen pikkuselleni sanonut, että oiskos tissiaika taasen. Suuri hymykin tulee pikkuselta kun tissin mainitsee, ei se siis voi olla mitään rumaa!

Toki olivat ulkoisesti entiset a-rintani kauniimmat kuin mitä nyt täytenä hyvin paljon isommat ja tyhjähköinä roikkuvat, muut se nyt taas on eri asia ja mielipide asia. Kyllä sitä on huomannut käyttävän enemmän nyt imettävänä tissi-sanaa kuin rintaa, mutta en koe kumpaakaan huonommaksi. Jotenkin tuo tissi vaan sopii usein paremmin tähän elämän vaiheeseen. Joittenkin ihmisten kanssa kyllä ehkä enemmän tulee käytettyä tuota virallisemman kuuloista sanaa, rinta. Ja vaikka kutsun rintojani tällä hetkellä vaikkapa maitotonkiksi tms niin ei se itse sana niitä huononna tai halvenna. Olkaamme ylpeitä rinnoistamma/tisseistämme toimivat ne miten vaan ja olkoot minkänäköisiä vaan!

Vierailija
25/35 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tätä ketjua eilen ja tänään rupesi naurattamaan. Vauva oli ruokahetkellään (tissillä=) ), kun kolmevuotias huusi, äiti pyyhkimään! Repesin, kun tämä ketju tuli mieleen...ajattelin, että toinen imee rintaa ja toinen on ulostanut! Jotenkin tissi ja kakka on lapsenomaisempia kuin rinta, virtsa ja uloste.

Vierailija
26/35 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tissi nimitys on ihan ok.Mitä sitä kaunistelemaan.

Vierailija
27/35 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen käytin sanaa rinnat mutta kun imetin niin silloin oli " tissit" . Mielestäni tissit ovat juuri tavallaan lapsekas/vauvanomainen nimitys rinnoille. Omata mielestäni juuri tisseillä imetetään, eli maidon täyttämät " vauvan käytössä" olevat rinnat ovat juuri tissit.

Kun ei imetä niin silloin on taas rinnat. Jotenkin " äiti-ihmisten" kanssa puhuessani yleensä käytetään tissi-sanaa. Ja jos puhelen ei jälkikasvua saaneiden ystävien kanssa rinnoista, niin silloin puhutaan rinnoista, ei tisseistä.

Mielestäni aikuisviihteessä puhutaan kyllä kaikenmaailman meloneista ja hinkeistä eikä niinkään tisseistä. Tai en ole kyllä niin perehtynyt ao. viihteeseen, joten en niin tiedä. Mutta ainakin olen enemmän juuri nähnyt noita meloni ja hinkki nimityksiä noissa yhteyksissä.

Vierailija
28/35 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia kaikille kirjoittaneille, kommentteja on ollut hauskaa lukea.

Olen tainnut ilmaista itseäni jotenkin huonosti, kun niin moni on tajunnut minun verranneen tissi-sanaa noihin kirosanoihin siinä mielessä, että tissi olisi sanana jotenkin likainen tai kirosana. Se ei ollut tarkoitukseni vaan se, että tissi kuuluu mielestäni samanikäisten poikien suuhun kuin nuo sanat. Miten sen nyt selittäisi, tyyliin " hih, sanonpas nyt puolituhman sanan ja katson miten siihen reagoidaan" . Taisi taas mennä metsään tämäkin selitys ; )

Siis mielestäni tissi ei ole aikuisten sana ja siksi tämänkin keskustelun aloitin. Mutta kukin käyttäköön ulokkeistaan sitä sanaa, jonka parhaaksi näkee. Itse en halua myöskään alentaa rintojani tisseiksi.

Vierailija
29/35 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä huomata, että jotkut uskovat kielen mahtiin näin paljon. Olisi kiva kuulla lisää tätä " ylevää" puhetta omista ruumiinosista ja imetyksestä. Jos viitsit, Greippi1, kerropa, miten itse puhut omasta imetyksestäsi ja ruumiinosistasi. Liittyykö tuo jotenkin itseidentiteettiin, että oma keho halutaan pitää sanastonkin tasolla korostetun ylevänä?

Ainakaan oma omanarvontuntoni ei ole kiinnittynyt tuossa määrin kieleen.

Vierailija
30/35 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi oikeasti mukava tietää omista näkemyksistäsi, kun itse aloitit ketjun tällaisesta aiheesta. Joten vastaa sinäkin...

Tätä ketjua kun katsoo, niin valtaosa vastaajista ei näe sanassa " tissi" mitään negatiivista tai naisen arvoa alentavaa. Se koetaan imetyskieleksi tai vauvakieleksi. Negatiivista, naista alentavaa merkitystä siinä näkevät vain muutamat, jotka pitävät rinnan nimittämistä tissiksi " alentavana" . He itse asiassa itse TUOTTAVAT jatkuvasti tuota alentavaa merkitystä, ja minua kiinnostaisi, millaisista lähtökohdista tällainen ajattelutapa lähtee. Sanassa itsessäänhän ei ole mitään sivumerkityksiä, vaan ne tuotetaan niihin sosiaalisesti. Yleensä naista alentavien merkitysten tuottajana on (hih!) ns. patriarkaatti, johon saattaa osallistua myös naisia (kuten tässä tapauksessa).

Kiistäisin edelleen sen, että naisten itsensä hyväksymiä nimityksiä omista ruumiinosista alettaisiin ulkopuolelta " likaamaan" ... Sanoilla voi kuitenkin olla useita rekistereitä, joissa niitä käytetään, ja on aika rajoittunutta olla huomaamatta tätä käyttöyhteyksien ja merkitysten kirjoa.

Tissilliset, pitäkäähän pintanne!

;DD

Vierailija
31/35 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, toki osallistun keskusteluun minäkin, piti vain käväistä välillä lääkärissä ; ) Nyt on pari sekuntia aikaa kirjoittaa ennen kuin vaativa asiakas huutelee.

Kielellä ja sen käytöllä on suuri merkitys, koska teen kielellä työtänikin, siis käytän kieltä työkseni. Vaikea selittää...

Asia on ihan ok, jos joku haluaa käyttää tissi-sanaa omista rintarauhasistaan. Ei asia minulle kuulu sen ihmeemmin. Itse puhun rinnoista ja imetyksestä. En myöskään käytä muita saman tyyppisiä sanoja, kuten peppu tai pimppi (jonka siis joku muu toi esille aiemmin tässä keskustelussa). Puhun muutenkin aika korrektisti eivätkä tuon tyyppiset sanat kuulu kielenkäyttööni. Ei siksi, että olisin mitenkään nipo tms. mutta lasten kieli on lasten kieli ja aikuisten erikseen.

Ja nyt ei kun imettämään vauvaa rinnoilla.

Vierailija
32/35 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko aika looginen selitys. Aikuisille puhun yleensä että imetän. Lisäksi rinta on rinta, millä en imetä. Rinnan merkitys minulla muuttuu imetyksen aikana ja siksi käytän toista sanaa silloin. Tissi on sanana minusta suorastaan loistava tähän. Tissi ja rinta minun käytössäni ei siis ole synonyymejä keskenään.

Vierailija
33/35 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni sanoo vauvalleen ilmeisesti " otatko tissiä" tms. minä -siis rinnat omistava- sanon yleensä " otatko maitoa" tai " mennään ottamaan maitoa" tms..

Tuo tissi on kyllä hauska sana kuten kirjoitin aiemmin, tässä ketjussa kun se on toistettu varmaan sata kertaa, ei voi kuin hymyillen lukea tekstiä:)

Vierailija
34/35 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän tässä jo tuli esille mm. tällä erinomaisella " tissin tissi" -esimerkillä, ettei tissi-sanan käyttöä ihan kiroiluun voida rinnastaa, mutta on totta, että on tilanteita ja ihmisiä, joiden kuullen se ei ehkä ihan korrektein ilmaisu ole. Tulee mieleeni tilanne kauppisajoilta, kun olin koululla käymässä chihuahua takkini alla ja törmäsin käytävällä rehtoriin. Tämä totesi, että taitaa olla kylmä sillä koiralla kun tärisee ja minä täräytin, että ihan hyvä sillä on tuolla tissien välissä. Kyllä hävetti jälkeenpäin kun miesreksille menin moisia laukomaan.

Taas vastaavasti viimeksi lääkärissä vauvan kanssa käydessä keskusteltiin korvikkeen antamisesta sattuneesta syystä ja mieslääkäri ohjeisti, että totuta vaikka vähitellen ja anna välillä tissiä. Pisti korvaan kieltämättä, mutta koska se tuli häneltä niin luontevasti niin en itsekään siitä hämääntynyt.

Kotioloissa ja tutuille puhun kyllä ihan reilusti tisseistä, mutta aina se ei tunnu soveliaalta...

Hyvä keskustelunaihe by the way =)

Vierailija
35/35 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin pitkä ketju, jossa on pysytty asiassa eikä lähdetty ketään haukkumaan tms.

Itse puhun kyllä tisseistä, paitsi ehkä mummoni kuullen tai lääkärissä ym astetta virallisemmissa yhteyksissä. En ole pitänyt ilmaisua alatyylisenä tai muuten sopimattomana, vaan ihan tavallisena arkipuheena. Samanlaisena kuin peppu, pippeli ja pimppi.