Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokoarvio 4300g ja lähetettiin kotiin kasvamaan.

Vierailija
04.09.2012 |

Epäuskoinen olo. Laskettu aika meni juuri ja kävin synnärillä neuvottelemassa synnytyksen käynnistyksestä. Ultralla saatiin kokoarvioksi 4300g ja kuvittelin, että noin isoa vauvaa lähdettäisiin käynnistelemään heti, mutta mitä vielä. Lääkäri ilmoitti, että saan lähteä vielä kotiin ja soittelen sitten alkuviikosta uudestaan, jos vaikka ruvettaisiin silloin käynnistelemään.

Minulla on insuliinihoitoinen rd ja aiempi lääkäri sanoi, että insuliinin kanssa raskautta ei päästetä lasketun ajan yli, oli kokoarvio mitä tahansa. Tulin sairaalaan kassi kourassa valmiina jäämään käynnistykseen, kuten aiemman lääkärin puheista olin ymmärtänyt.

En ole erityisen isokokoinen ja hirvittää se, että kokoarviohan on +/-10% eli lapsi on luultavasti nyt väliltä 3900-4800g. Jos lapsen annetaan kasvaa vielä parisataa grammaa, joudun siis pahimmassa tapauksessa synnyttämään viisikiloisen.

Onko kellään vastaavia kokemuksia? Miksi sitä käynnistystä täytyy pihdata viimeiseen asti? Eikö sektio tule kuitenkin yhteiskunnalle kalliimmaksi, jos lapsi ei mahdukaan alateitse syntymään.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasketun ajan jälkeen se vauva ei kasva enää sellaista tahtia ollenkaan kuin ennen laskettua aikaa. Siis kasvu hidastuu huomattavasti.

Jos asia sinua noin vaivaa, niin pyydä toiselta lääkäriltä mielipide vaikkapa huomenna.

Vierailija
2/22 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ei ollut rd:tä.

Ihmettelin myös, että mitä tässä nyt enää odotellaan, pienikokoinenkin kun olen. Kiireellisessä sektiossa syntyi viimein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

450g, joten ainakaan vielä kasvu ei ole hidastunut. Lääkärikin väitti, ettei lapsi enää kauheasti kasva, mutta isohan tuo on jo nytkin. Toisen lääkärin mielipide olisi kiva saada, mutta ainakaan tuonne polille ei meinaa saada millään aikoja. Pitäisikö mennä raa'asti päivystyksen kautta, jos pääsisikin jonkun sellaisen lääkärin puheille, joka ei enää passittaisi kotiin.

ap

Vierailija
4/22 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myöskään ei suostuttu käynnistykseen vaikka kokoarvio oli iso 38+4 viikolla. Onneksi ei suostuttu (vaikka olisin halunnut kovasti silloin), sillä spontaanisti alkanut synnytys meni yllätyksekseni tosi helposti, vaikka vauva olikin iso. Ultra-arvio meni myös jonkin verran pieleen eli vauva oli noin 300 g pienempi. Luulisin, että enemmän merkitystä on sillä missä tarjonnassa vauva on kuin vauvan painolla.

Kokemusta on myös käynnistetystä synnytyksestä ja sellaista synnytystä en enää haluaisi kokea. Käynnistetty synnytys on kuitenkin aina enemmän riski kuin spontaanisti käynnistynyt.

Vierailija
5/22 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla esikoisen kanssa arvio tehtiin rv41+1 ja arvioksi saatiin 4200-4400g. Sanoivat että olisi parempi jos synnytys käynnistyisi luonnollisesti ja niin se tekikin, oksitosiinilla jouduttiin synnytyksen edetessä avittamaan, mutta alakautta vauva maailmaan saatiin ja painoa oli 4900g. Sain vielä myöhemmin lisää lapsia ( pienempi kokoisia), eli ei mitään traumoja tullut synnytyksestä.

Vierailija
6/22 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

450g, joten ainakaan vielä kasvu ei ole hidastunut. Lääkärikin väitti, ettei lapsi enää kauheasti kasva, mutta isohan tuo on jo nytkin. Toisen lääkärin mielipide olisi kiva saada, mutta ainakaan tuonne polille ei meinaa saada millään aikoja. Pitäisikö mennä raa'asti päivystyksen kautta, jos pääsisikin jonkun sellaisen lääkärin puheille, joka ei enää passittaisi kotiin.

ap

no, tämä on sinun raskautesi, ja kyllä sinulla on oikeus tuoda huolesi ja mielipiteesi esille, ja lääkärin pitää huomioida se. Yritä saada soittamalla aikaa huomenna (kerro miksi) ja jos se ei onnistu, niin kehittele joku draama. Muista kuitenkin, että käynnistysaineet tekevät supistuksista kovempia ja kivuliaampia kuin luonnolliset supistukset, joten harkitse tarkkaan, mitä haluat.

Vierailija
7/22 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on rd ja kokoarvio jo nyt oli 4000g ei mitään syytä vaikeuttaa vauvan tilannetta. Rd lasten kasvu ei hidastu viikkojen kuluessa vaan nimenomaan lapsi kasvaa kiihtyvään tahtiin. Huolestuttavinta rd lasten kanssa on se, että lapsista kasvaa harteikkaita ja tämä on se seikka miksi ei rd lasta ja rd lasta ei voi painojen suhteen edes verrata. Isolla rd lapsella on todellinen erbin pareesi riski ja itse en tuossa tilanteessa odottaisi enää hetkeäkään enkä ainakaan lotkauttasi korvaani noille kommenteille joissa kuinka helppoa oli vaikkei suostuttakaan käynnistämään viikolla 38. Sinulla on laskettu aika mennyt, rd lapsi ja painoa jo reilusti. Sektiota jo kovasti harkitsisin.

T. yliaikaisen rd lapsen 4700g alakautta synnyttänyt

Vierailija
8/22 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on 2 käynnistetty ja ainoa riski oli, että vauvat vihdoinkin syntyi.

mitä riskejä siihen liittyy verrattuna spontaaniin?

Vierailija
9/22 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten tiedän, mitä olisi luvassa. Luonnollisesti käynnistynyttä synnytystä en ole kokenut, joten en osaa verrata luomusynnytystä käynnistettyyn.

Valitettavasti tuttavapiirissä on muutama tapaus, jossa vauva ei olekaan mahtunut ulos ja ollaan päädytty hätä- tai kiireelliseen sektioon. Yhdessä tapauksessa oli todella lähellä, ettei päättynyt lapsen kuolemaan tai äidin vammautumiseen. Tämän takia tuo arvioitu koko on alkanut toden teolla hirvittää.

Yritän ehkä huomenna vielä soitella synnärille. Jos vaikka itkemällä ja valittamalla saisi jonkun lääkärin puolelleen.

Vierailija
10/22 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
11/22 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on yksi käynnistetty synnytys (rv40+5) takana. Lopputulema oli se, että vauva syntyi tunnissa (ekasta supistuksesta laskettuna) ja päätyi teholle, koska alkoi heti synnyttyään kouristella ja veti kasvoiltaan siniseksi (ei siis saanut happea kunnolla). Syyksi todettiin stressi nopean synnytyksen takia.

Ei kiitos ikinäkään käynnistettyä synnytystä. Oli suoraan helvetistä. Spontaanisynnytys oli suorastaan helppo tuohon verrattuna. Ainakin ehti saada kipulääkkeitä.

Niin ja vauvan paino oli 4,5kg eli ei mikään pieni vauva.

Vierailija
12/22 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella nopeasti ja tähän voi liittyä riskejä. Toisilla taas eteneminen pysähtyy lääkkeen vaikutuksen lakatessa, mikä nostaa sektioriskiä.

Vierailija
13/22 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jopa syöksy

Vierailija
14/22 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä kesti 4 tuntia ennen kuin alkoin ponnistaminen, joka sekin kesti tunnin. Huh. Mutta kaikki meni onneksi hyvin. Vauva 4225g, viikoilla 41+3.

Vierailija
15/22 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulos vauva kuoli kohtuun

Vierailija
16/22 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

diabeetikon vauva kasvaa. Ihmettelen tuota lääkärin päätöstä ap.

Miten sun sokerit on olleet? Onko insuliini käytössä vai pelkkä ruokavalio?

Ehdottomasti sinuna hankkisin jotenkin toisenkin lääkärin mielipiteen.

Muista todella huolellisesti tarkkailla vauvan liikkeitä. Jos sulla on oma kotidoppler, kuuntele sillä vauvaa ainakin kaksi kertaa päivässä.

Itse ole ykköstyypin diabeetikko, jonka esikoinen painoi syntyessään rv 39+0 5020 g. Suunniteltu sektio oli synnytystapana.

Ap, tsemppiä sulle ja VAADI huolellista tarkkailua itsellesi.

Vierailija
17/22 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulos vauva kuoli kohtuun

näitä tulla kertomaan joka keskusteluun??? Itse olen raskaana ja suorastaan raivostuttaa tollainen pelon lietsominen. Tietenkin olen surullinen tuosta kohtalosta, mutta tässä tilassa en suorastaan halua miettiä, että jollain on käynyt noin. Älä siis pelottele muita, vaikka oma tuska olisikin kova.

Vierailija
18/22 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insuliinihoidettuja raskausdiabeetikkoja ei pitäisi hirveästi yliaikaiseksi päästää. Soittaisin sinuna sinne pkl:lle huomenna vielä uudelleen.

Vierailija
19/22 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insuliinihoidettuja raskausdiabeetikkoja ei pitäisi hirveästi yliaikaiseksi päästää. Soittaisin sinuna sinne pkl:lle huomenna vielä uudelleen.

sektiota pitäisi kyllä vakavasti harkita jos painoarvio lähentelee 4,5kg:a.

Vierailija
20/22 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sokerit saatu pysymään rajojen sisällä. Doppleria minulla ei ole, mutta liikkeitä olen nyt alkanut seurata erityisen tarkasti, koska vauvalla ei ole enää paljoa tilaa liikkua ja liikkeet ovat selvästi vaikeammin havaittavissa.

Millään en tahtoisi joutua sektioon, mutta en toisaalta 165cm pitkänä uskalla ajatellakaan mitä viisikiloisen synnyttäminen voisi käytännössä merkitä.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän