Soitin juuri lastensuojeluun
Tein tutuista ilmoituksen, kun näin pienen ihan mustelmilla. Vanhemmat on työttömiä ja pinna hirveän kireällä. Huutavat ja pelottelevat lapsia, joita on heillä kaksi. En tietysti tiedä vaikka poika olisi kaatuillut itsensä mustelmille, mutta jotenkin perheestä huokuu sellainen henki että kaikki ei ole kunnossa. Lapset ei uskalla puhuakaan kun vanhemmat on paikalla, muuten ovat ihan normaaleja ja iloisia.
Nyt vaan kauhulla odotan, mikä on minun tuomio. Ilmoitin nimettömästi, mutta ihan varmasti arvaavat kuka ilmiotti. Ovat todella ilkeitä ja tästä alkaa parjauskampanja. Pelottaa. Mutta en voinut Eerikan kohtalon jälkeen enää antaa olla.
Kivittäkää nyt sitten sossujen ajan hukkaamisesta. :(
Kommentit (89)
jos lapsella on hätä niin sillä ei ole v***nkaan väliä mitä aikuiset miettivät, pahoittavatko mielensä tai muuta vastaavaa. LAPSEN TERVEYS ON TÄRKEIN!
Teit juuri niinkuin pitääkin, virtuaalinen kukkakimppu sinulle kansalaisrohkeudesta ja pienen lapsen puolustamisesta. Aivan se ja sama todellakin vaikka sinulle suuttuisivat, saatoit pelastaa lapsen järkyttävältä kaltoinkohtelulta joka yleensä aina pahenee iän myötä vain rankemmaksi.
Ja kyllä, itse olen hakattu lapsi, isäni hakkasi minua vauvasta 18.v ikään asti, aina vain paheten, kiihtyen ja menon muuttuessa julmemmaksi ja sadistisemmaksi. Naapuri tiesi, suku tiesi ja opekin tiesi koulussa (ja näki vammat) mutta KUKAAN EI PUUTTUNUT. Ja itse en hakattuna lapsena - jonka isä oli uhannut tappaa jos kertoisin - uskaltanut tai kyennyt apua hakemaan. Olen todella vihainen kaikille noille aikuisille jotka näkivät kärsimykseni, hätäni, kauhuni ja pelkoni,mutta käänsivät selkänsä vain omasta mukavuudenhalustaan ja henkisestä laiskuudestaan.
AP olet sankarini!!
Nyt on huudeltu, että PITÄÄ tehdä ilmoitus jos näkee vähänkin epäilyttävää. Nyt kun ilmoitus on tehty alkaa kivitys.
Mikä helvetti teitä ihmisiä oikein riivaa. Tässäkin tapauksessa huoli on lapsista!
terkuin EI ap
Hyvä sinä, kiinnoisiko sinua tukihenkilö- tai tukiperhetoiminta? Sinunlaisiasi tarvittaisiin täydentämään lastensuojelussa toimivien ammattityöntekijöiden työtä.
Kumma juttu! Mullakin tosi villi lapsi aikoinaan hyppi ja pomppi ja kun se ei riittänyt pisti juoksuksi muttei hällä mustelmia ollut. Pari kertaa kuhmu otsassa siinä ne taisi olla.
tottakai pitää ilmoittaa. ihan oikein teit. sehän tässä just onkin vikana kun kukaan ei yleensä puutu ja sit ihmetellään näitä kuolemia...mieluummin puuttuu turhaan kun murehtii sit kun lapsi kuolee.
mitä porukkaa!!!! Ihan selvä huoli lapsista ja JOKU kerrankin tekee jotain ,niin johan on lynkkaajat perässä. huh. Ihan pelkkä huoli ja epäilys riittää syyksi tehdä ilmoitus,ei tarvitse olla mitään tietoa. Toivotaan vaan että sossut katsovat aiheelliseksi tutkia asiaa...muutakaan ei voi ikävä kyllä tehdä...
Syy miksi olen huolissani myös omasta asemastani ilmoituksen jälkeen on se, että meidän suku on aikamoista wt-sakkia suoraan sanottuna. Tälläiset viranomaisilmoitukset on viimeisin hirveys, mitä kukaan voi kuvitella. Todennäköisesti saan puolen suvun vihat niskoilleni ja välit menee osaan poikki aika varmasti. Minulle se on paha juttu vaikka teistä se on ehkä pikkujuttu...
Luulen että tämä sama syy on monella olla tekemättä ilmoituksia. miettikää nyt rehellisesti, miten monesta läheisestä olisitte valmiita luopumaan tehdäksenne ls-ilmoituksen? Koskaan ei kai voi olla varma että lapsi voi kotona huonosti. Minusta ei voi jäädä odottamaan kiistattomia todisteita. Minusta silloin ollaan jo aika paljon liian myöhässä.
Odottelen ensimmäistä soittoa sukulaisilta. Kyllä, pelkään omasta puolestanikin. Teitä täydellisiä ei varmaan sitten pelottaisi.
Olen itse miettinyt, että mitä tekisin jos sossu tulisi ovelle ja sanoisi, että joku on tehnyt ilmoituksen. Päästäisin ilomielin sisälle ja olisin onnellinen, että löytyy ihmisiä, jotka ovat valmiita suojelemaan mun lastani. Vaikka siis meillä ei olisi myöskään mitään salattavaa sossulta, joten se olisi turha käynti sillä kertaa, mutta se olisi voinut pelastaa Eerikan hengen.
Hyvä ap!!
ihan todistaja ollut paikalla... Ja koulun ovi on siellä koulussa, ei täällä kotona.
Minua sapettavat nämä älyvapaat huoli-ilmoittelijat sen takia, että juuri niiden huoli-ilmoitusten takia lastensuojelu on tukossa - eikä apu löydä sinne minne pitäisi!
PUOLET ilmoituksista on jo nyt turhia. Tajuatteko, yli puolessa tapauksista arvostelukyky on jo nyt mättänyt.
Sillä aikaa kun se Eerika on kitunut kotonaan, sossu on laukannut tutkimassa viattomia mustelmia väärässä paikassa. Sellaisia mustelmia, joiden alkuperä olisi selvinnyt ilmoittajalle ihan vaan kysymällä.
Oisin minäkin kiittänyt, jos joku sukulaisistani olisi aikoinaan ilmoituksen tehnyt, mutta kaikki vaan hyssyttelivät.
Teit aivan oikein. Ja tottakai on luonnollista olla huolissaan myös siitä, miten tämä vaikuttaa itseesi jatkossa.
Mutta "ole itse se muutos, jonka haluat tapahtuvan."
Jos lapsella on silmäkulma auki tai mustelmia jaloissa tai kuhmuja päässä, se on aivan normaalia. Mutta jos käsivarressa on sormien jäljet, vartalossa kyljissä tai mahassa mustelmia, päiväkodistakin lähtee lastensuojeluilmoitus ja asia selvitetään. Omalla kuopuksella, tytöllä, on edelleen mustelmia pitkin jalkoja ja pyllyä ja kyynärvarsia mutta ne ovat kiipeilystä ja pelaamisesta tulleita.
Erikalle ei löytynyt sijoitusapaikkaa, koska kaikki paikat olivat täynnä näitä lapsia, joilla on aidosti hätä. Jos uhri ei olisi ollut hän, se olisi ollut joku muu.
Joo, en minäkään yhdestä mustelmasta kerran lähtisi ilmoittamaan.
Mutta jos on kyse lapsen pahoinpitelystä, niin tekijä sitten kysyessä vastaa että "joo mä hakkasin sen" :) ..??
että kyllä niitä mustelmia voi tulla myös kylkiin tai mahaan. Ei tarvitse kuin kaatua esimerkiksi potkulaudalla.
Enkä minä ainakaan erota puristusjälkiä muista muistelmista.
Ja siihen kovaan puristamiseenkin voi olla jokin syy: Lapsi ollut syöksymässä esimerkiksi auton alle ja on ollut pakko joko tarttua lujasti tai antaa lapsen kuolla.
MIKÄ IHMEEN vaikeus on keskustella aikuisten kesken aikuisesti?
Siis oikeasti. JÄRKI käteen! Sillä lailla autatte sekä niitä sossuja että niitä lapsia kaikkein parhaiten.
Kumma juttu! Mullakin tosi villi lapsi aikoinaan hyppi ja pomppi ja kun se ei riittänyt pisti juoksuksi muttei hällä mustelmia ollut. Pari kertaa kuhmu otsassa siinä ne taisi olla.
Villiä lasta et ole nähnytkään, omallani oli ensimmäinen musta silmä 5kk ikäisenä kun kampesi pystyyn kylpyammeessa. Neuvolatäti sanoi että jos kyseessä olisi ihan kuka tahansa muu lapsi ja ihan kuka tahansa muu äiti kuin minä, hän tekisi ilmoituksen. Mutta tätipä oli nähnyt tämän lapsen menohalut jo sen viisi kuukautta. Kaikki muut "villit" lapset vaikuttivat suoraan sanoen etanoilta omani rinnalla. Ja se ei todellakaan ollut aina hauskaa.
Hänet palautettiin kotiin, koska sossu ei mielestään ehtinyt hätiin ja/tai sossu totteli sokeasti Eerikan isoäitiä, joka on sosiaalijohtaja.
Noista kritiikeistä päätellen täällä on paljonkin vanhempia, jotka pahoinpitelevät lapsiaan ja hyväksyvät sellaisen. Ovatko samat tyypit myös kauhistelleet kuolleen tytön tapausta? Onko heillä kuitenkin joku syyllisyyden tunto jossain sielunsa sopukassa?
Tytön tapaushan osoitti nimenomaan, että ei saa olla välinpitämätön. Ei naapuri voi arvioida jokaisesta mustelmasta, onko tullut kaatumisesta vai hakkaamisesta. Ammattilaiset ovat sitä varten.
että kyllä niitä mustelmia voi tulla myös kylkiin tai mahaan. Ei tarvitse kuin kaatua esimerkiksi potkulaudalla. Enkä minä ainakaan erota puristusjälkiä muista muistelmista. Ja siihen kovaan puristamiseenkin voi olla jokin syy: Lapsi ollut syöksymässä esimerkiksi auton alle ja on ollut pakko joko tarttua lujasti tai antaa lapsen kuolla. MIKÄ IHMEEN vaikeus on keskustella aikuisten kesken aikuisesti? Siis oikeasti. JÄRKI käteen! Sillä lailla autatte sekä niitä sossuja että niitä lapsia kaikkein parhaiten.
valtavasti puristamisesta tai lyömisestä aiheutuneesta mustelmasta, harjaantunut silmä näkee sen heti. Siksi vauvat riisutaan neuvolassa, siksi pienet riisuvat päiväunille päiväkodissa, siksi kouluterkka käskee ottamaan paidan pois. Miksi te haluatte suojella lasten pahoinpitelijöitä?
ihan todistaja ollut paikalla... Ja koulun ovi on siellä koulussa, ei täällä kotona.
Minua sapettavat nämä älyvapaat huoli-ilmoittelijat sen takia, että juuri niiden huoli-ilmoitusten takia lastensuojelu on tukossa - eikä apu löydä sinne minne pitäisi!
PUOLET ilmoituksista on jo nyt turhia. Tajuatteko, yli puolessa tapauksista arvostelukyky on jo nyt mättänyt.
Sillä aikaa kun se Eerika on kitunut kotonaan, sossu on laukannut tutkimassa viattomia mustelmia väärässä paikassa. Sellaisia mustelmia, joiden alkuperä olisi selvinnyt ilmoittajalle ihan vaan kysymällä.
Viestisi huokuu yksinkertaisuuttasi. Sanot itse, että ilmoituksista puolet on turhia = siis peräti puolet EI ole turhia. Hurja luku! Toivottavasti noin moni ilmoitus ei olisi aiheellinen, mutta jos on, niin ilmoituksia pitäisi tehdä vielä paljon nykyistä herkemmin.
Ap:han nimenomaan kertoo, ettei mustelmien alkuperä selvinnyt kysymällä, joten tapaus todellakin kuulosta epäilyttävältä kaikki muutkin tiedot huomioiden.
Jos aihetta ei ole niin kyllä se selviää.