1-v:n "oksentelu" ruuan jälkeen
Pienellä miehellä on nyt kesän aikana alkanut ilmentyä pientä oksentelua ruuan jälkeen. Ei joka kerta mutta aika usein kuitnekin.
Olen saanut oiretta vähemmäksi antamalla vähemmän ruokaa aterialla, ja antanut vähän enemmän maitoa ruuan kanssa. Yöt ovat kovin levottomia ja lähes toivottomia mikäli sängynpäätä ei ole kohotettu ylös. Oksentelua ilmenee tiettyjen tuoka-aineiden yhteydessä enemmän kuin toisten. Esim tuore mansikka ja vadelma, ja ruuat joissa paljon tomaattia lisäävät oksentamisen riskiä.
Ensiviikolla ois neuvola ja ajattelin siellä asia ottaa puheeksi, mutta olisi kiva vähän "diagnosoida" itse etukäteen, tutustumalla mahdollisiin syihin jotta tietäisi seurata mahdollisia muita oireita.
Eli mikä voisi aiheuttaa tuota oksentelua, onko kokemuksia?
Kommentit (2)
Veikkaisin allergista refluksia. Paras apu tähän on löytää sopiva ruokavalio. Lisäksi lääkityksestä voi olla apua.
Pidä tarkkaa kirjaa kaikesta lapsen syömisestä (leipä ei riitä vaan tuoteselosteet ylös jne) ja lapsen voinnista (yöheräilyt, oksentelut, itkuisuudet, kakkaamiset jne). Jos vielä kierrätät hieman käytössä olevia ruoka-aineita voit löytää sopivat syömiset joilla lapsi nukkuu ja voi muutenkin hyvin. Sitten täytyy vain kokeilla palauttaa yksi tai pari kerrallaan tauolla olleita ruoka-aineita ja seurata aiheuttavatko ne oireita vai sopivatko.
Kannattaa huomata että ennen nukkumaanmenoa ei lasta kannata syöttää kovin täyteen tai refluksi voi vaivata vaikka ruoka olisi sopivaakin.
Nuo tuoreet marjat ja tomaatti jne kannattanee jättää hetkeksi tauolle. Minusta oksentelu ja refluksi ei ole siedettäviä oireita (mahahapot polttavat lapsen kurkun...).
www.histamiini.com sivustolta löytyy vertaistukea ja reseptejä esim. maidottomiin ruokiin ja leivonnaisiin jne.
Suomeksi sanottuna närästystä. Pahenee öisin, kun lapsi on vaakatasossa. Meillä alkoi luultavasti pääosin allergiaperäinen refluksi yhden vuoden tienoilla, kun yritettiin ottaa tavallinen maito käyttöön. Lääkityksellä saatiin tilanne palautumaan normaaliksi. Jos ei hoideta, alkaa aiheuttaa tosi ikäviä kipuja ruokatorven tulehtuessa (ks. ketju "olen alkanut juoda ja polttaa...").