Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotityöt rikkovat avioliiton? Kuis teillä?

Vierailija
03.09.2012 |

En jumalauta meinaa enää kestää tätä työmäärää, joka mulle perheellisenä naisena on sälytetty. Aiemmin tämä vielä jotenkin sujui, kun olin kotona ja opiskelelin ja vapaa-aikaa jäi enemmän.

Vaan nyt kun olen töissä, niin sama meno jatkuu. Kaikki päävastuu on mulla. Mietin mitä syödään, kuka tarvii mitäkin varusteita, mitä kaupasta tarvitaan. Pidän huolta, että pyykit peseentyy ja menee kaappeihin, etsin kauden vaihtuessa sopivat vermeet esiin, olen yhteydessä päivähoitoon. Tarkistan läksyjen tilanteen, kuskaan harrastuksiin. Teen, teen ja teen. Yritän olla lapsille läsnä ja ystävällinen, vaikka hammasta purren.

Ja mitä se mies tekee? Käy töissä ja tekee mitä pyydetään. Pyytämättä joskus jotain, mutta elää muuten kuin kuplassa. Osaa sulkea kaiken pois - mulla hommat kesken ja lapset kiljuu äiti, äiti, äiti, eikä kukaan muu kuin äiti vastaa niiden huomion hakuun.

Mitähän mun pitäisi tehdä? Oikeasti haluaisin olla tässä suhteessa ja perheessä onnellinen, mutta tällaisenaan väsymys on niin kova, ettei minusta ole tuntemaan mitään muuta kuin väsymystä ja kiukkua.

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet ansainnut apua!

Vierailija
62/84 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

satunnaisesti tehtäviä juttuja. Ehkä kerran, pari vuodessa. Vau.

Mies ei siis huolla autoja, ei vie niitä katsastukseen, ei aja nurmikkoa, ei pilko puita, ei hoida öljyä öljysäiliöön, ei korjaa lasten pyöriä ja huolla niitä, ei harrasta lasten kanssa, ei vaihda saunan kiviä, ei remontoi taloa, ei pese autoa, ei imuroi autoa sisältä jne?

kun peräti kerran kaks joutuvat vuodessa tekemään nämä hommat? Hahah, joo meillä mä olen kyllä käynyt auton katsastamasa, meillä mä olen se ketä autot imuroi. Pari kertaa kesässä mies saattaa pestä auton, muuten autopesula tekee sen miehen puolesta. Taloa ei nyt pahemmin ole remontoitu, viime vuonna maalattiin aidat uusiksi ja minä ne suurimmaksi osaksi maalasin. Miehen auton huollot on siinä, että lisää öljyä sillon tällön. Onpa iso juttu, onpa todella reipas mies minulla. VAIHTAA AUTOON ÖLJYT. AJATELLA.

Hohhoijaa, mitäs minä teen. No noi edellä mainitut jutut, lisäksi kaupassa käynnit, siivoukset, tiskit, pyykit, lapsen hoidon, vaatteiden ostot, päiväkodin vaatteista huolehdin, päiväkodin muista asioista huolehdin, teen ruuan jne. Ainiin, käyn yhtä tavalla töissä, kuin miehenikin! Yhtä pitkiä päiviä, silti hoidan kaiken muun.

Ja tästä asiasta on monet kerrat puhuttu, ei vaan mene jakeluun, riidelty on. On huonompia kausia, toisinaan parempia. Silti alan olla loppu kaiken tämän kanssa. Ainiin, unohdinko mainita, olen viimeisellä kolmanneksella raskaana.

Kyllä jotkut miehet vaan ovat yksinkertaisesti laiskoja, turha siitä on naisia syyttää, että me kitistään. Ja joo itsepähän olen mieheni valinnut. Tiedetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

satunnaisesti tehtäviä juttuja. Ehkä kerran, pari vuodessa. Vau.

Mies ei siis huolla autoja, ei vie niitä katsastukseen, ei aja nurmikkoa, ei pilko puita, ei hoida öljyä öljysäiliöön, ei korjaa lasten pyöriä ja huolla niitä, ei harrasta lasten kanssa, ei vaihda saunan kiviä, ei remontoi taloa, ei pese autoa, ei imuroi autoa sisältä jne?

ne on 'miesten' hommia?

Minä hoidan autojen katsastuksen (mies ei ehdi päivällä ajoissa töiden vuoksi), nurmikon ajaa 13v, minäkin osaan pilkkoa puita (sirkkelillä tai kirveellä, ihan sama) ja pestä/imuroida auton ja vaihtaa renkaatkin, mun homma on tilata öljyä/noutaa pellettejä (sama syy kuin katsastuksessa)...

Jos miehellä sattuu olemaan vapaapäivä, niin sitten hoitaa kyllä itse. Muulloin ne on mun tehtävä.

Vierailija
64/84 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kotipalveluita, jos vaan on varaa. Sinä olet ansainnut apua!

Eipä tullut kuuloonkaan tilata meille siivoja edes kerran kuukaudessa.

Olinkohan mä mro 9 (ja jota alkaa suunnattomasti v***taan kun tätä ajattelee)

Vierailija
65/84 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan aluksi, asunnon ei sitten tarvitse olla ihan viimeisen päälle siisti. Siksi osa naisista repii hiukset päästä, kun kaiken on oltava niin pirun siististi. Anna joskus olla vaikka vähän sinne päin, ei se maailma siihen kaadu! Ja ehkä miehesikin silmät voivat edes vähän aueta! :) Toiseksi: Minkä ikäiset lapsesi ovat? Eivätkö he voi jo omalla toiminnallaan jotain auttaa? Meillä on tohinassa mukana enemmän tai vähemmän "auttamassa" vasta 4v ja 2v :) Sitten kolmas: Laita miehesi lasten kanssa vaikka ULOS! Ja sanot että sinä teet nyt kotihommia tunnin-pari ja keskityt vain niihin! Minä olen ainakin saanut pidettyä isohkon asunnon suht ok kunnossa vaikka lapset pyörivät jaloissa ja milloin missäkin. Ja sitten kun haluan paremmin siivoilla ym. Mies menee lasten kanssa minne meneekin :) Ja olen myös höllännyt, ei turhaa stressiä. Mielummin nytkin olen koneella ja juon teetä, kun enää tänään siivoilen yhtään enempää.

Vierailija
66/84 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastuksiin kuljetusvuorot. Voisiko kaupassa käydä kerran viikossa. Viikoksi kerrallaan mietitte yhdessä ruokaöistan. Kokkausvuorot tai teette yhdessä. Esim laåsetkin osaa jo n.10-vuotiaana tehdä salaatin ja jo pienemmätki pilkkoa keittoon kasviksia ja nakkeja. Jokainen siivoaa päivittäin tavaransa paikoilleen ja kerran viikossa siivous yhteisvaatuullisesti. Päivittäi kukin osallistuu keittiön siistimiseen. Kukin hoitaa likavaatteet pyykkiin ja koululaiset voi jo lajitella puhtaat pyykit kasoihin. Pienemmät voi etsiä pareja sukille. Mies nyt ainakin on aktivoitava. Voittehan sopia että mies hoitaa lasten kuljetuksen ja kaupassakäynnin niin sinä hoidat kodin ja muut jutut. Miettikää mikä teille on paras. Jos joudut esim.sairaalaan tai murrat jalkas,mies on aika pulassa kun ei edes tiedä mitä kaiklea sun vastuullas on ollut.

Vierailija
67/84 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätin mieheni ja lasteni isän. Sain vielä säännöllisesti haukut kun en tehnyt mitään ja lapsetkin kuulemma hoidin huonosti. Mikä ei pidä paikkaansa. Tienasin myös liian vähän, tosin kyllä vuositasolla enemmän kuin mies. Mutta silti, liian vähän.

Erottiin siis, ostin kivan kerrostalo-osakkeen ja nyt on mukavan leppoisaa. Kotityöt vähenivät oleellisesti ja saan myös huilaushetkiä lasten ollessa lasten kanssa. Kiitettävästi, se on myönnettävä. Ja mitä tekee mies? Haluaa tulla takaisin, ihana kuulemma olin kuitenkin. Mutta ei, ei ikinä enää työleiri-ydinperhettä! Hirveää kuraa koko touhu!

Vierailija
68/84 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskikone pesee tiskit, pesukone pyykit.

Mies vain tekee halot rakentaa varastot, korjaa autot, ruohonleikkurin, vuotavat putket, katot, maalaa talon, poimii mustikat, kalat jne. jne...

POIMII KALOJA!! :D

Vierailija
69/84 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tänä päivänä nuoret fiksut miehet ja naiset käyttäytyvät noin. En ole koskaan tajunnut että kotitöistä riiteleminen on noin yleistä. Mun kotona oli se malli, että kaikki tekevät kaikkea, samoin appiukko ei ole koskaan löhönnyt sohvalla anopin tehdessä kotitöitä.

Meistä molemmista on todella kiusallista jos on joskus vaikka sairas ja toinen joutuu hoitamaan kodin ja lapset yksin. Epäilisin tosiaan mieheni mielenterveyttä jos se makoilisi kotona tekemättä mitään muuta kuin auton renkaiden vaihtoa. Miten niin voi edes tehdä, eikö tule huono omatunto ja hävetä istua itse telkkarin edessä samaan aikaan kun puoluso touhuaa tauotta? Meillä ainakin tulisi.

Näin toki nuorena muutamia sellaisiakin poikaystäväkokelaita joiden kämppä oli kauhistus eikä kauha pysynyt kädessä, mutta ei olisi tullut mieleenkään alkaa sellaisen kanssa perhettä perustamaan. Enkä epäröisi hetkeäkään erottaa tätäkään perhettä jos kaikki sen jäsenet eivät yhtäkkiä haluaisikaan enää osallistua tasapuolisesti sen hyvinvoinnista huolehtimiseen.

Vierailija
70/84 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähtisi lomalle? Vaikka pitkä viikonloppu jossain poissa (ihan sama missä, vaikka äidin tykönä). Puhelin kiinni ja mies lasten kanssa kotona. Saa huomata miten paljon töitä lapset teettää.

Vierailija
71/84 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähtisi lomalle? Vaikka pitkä viikonloppu jossain poissa (ihan sama missä, vaikka äidin tykönä). Puhelin kiinni ja mies lasten kanssa kotona. Saa huomata miten paljon töitä lapset teettää.

mutta eihän sitä miestä voi jättää lasten kanssa kun ei se mitään osaa kuitenkaan. Pyykit on väärin viikattu ja astianpesukone täytetty väärin ja Nico-Olivialla on väärän väriset sukkahousut. Ja sitten täällä ihmetellään että miksi mies ei tee mitään!

Vierailija
72/84 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika tuttua, meillä ei kanssa tee juuri mitään oma-aloitteisesti. Itsenäisesti osaa käydä kaupassa ja tehdä ruuan mutta minun pitää yleensä siivota jäljet sitten. Vituttaa niin sairaasti että pää meinaa hajota.

Itse opiskelen ja ei todellakaan jää vapaa-aikaa hengailla vaan kotona, koko aika pitäis olla jotain tekemässä koska kukaan muu ei tee mitään. Olin viikonlopun pois kotoa, no miespä oli nähnyt kavereitaan ja huvitellut ja huilinut sitten päälle. Mitään kotitöitä ei oltu tehty, minun täytyy aloittaa viikko siivoamalla kotona ensin ennen kuin voin paneutua niihin kouluhommiin.

Jos kehoitan jonkin asian tekemiseen niin vastaus on joo, kohta/huomenna/ensi viikolla. Jos huomautan jostain edelleen tekemättä jääneestä joka mielestäni kuuluisi hänelle niinkuin esimerkiksi likaisten vaatteiden pyykkikoriin vienti vielä myöhemmin niin hermostuu.

Millä perkeleellä ton laiskamadon saa tajuamaan etttä kaikki minkä se jättää tekemättä on minun tehtävä, kun ei se puhetta usko.

Vierailija
73/84 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei siis huolla autoja

- ei huolla, vaan autoliike huoltaa, molemmat ajavat oman autonsa liikkeeseen. Mies täyttää minun autoni tuulilasinpesunestesäiliön n. 2krt/v.

ei vie niitä katsastukseen,

- vie omansa, minä omani.

ei aja nurmikkoa,

- kyllä ajaa, n. kolmen viikon välein, mikä tekee vuodessa noin 7 kertaa.

ei pilko puita,

- ei pilko, naapurin mies ja klapikone pilkkovat. Ajaa kyllä traktorilla puita kellariin n. 4 kertaa vuodessa.

ei hoida öljyä öljysäiliöön,

- ei hoida, ei ole öljysäiliötä. Puulämmitys, jossa mies hoitaa ne puut kellarin (kts. edellä), lämmityskertojen suhde 60%-40% miehen hyväksi. Tämä on lähes päivittäinen työ!

ei korjaa lasten pyöriä ja huolla niitä,

- korjaa, n. 1krt/vuosi.

ei harrasta lasten kanssa,

- ei harrasta, minä harrastan.

ei vaihda saunan kiviä,

- vaihtaa, kerran 10 vuodessa ehkä?

ei remontoi taloa,

- remontoi, silloin kun on remonttia. Myös minä osallistun remontointiin. Suhde 80%-20% miehen hyväksi, koska käytännössä minun täytyy pitää lapset pois tieltä, jos remontoinnista halutaan tulevan jotain.

ei pese autoa,

- pesee, pari kertaa kesässä pihalla ja parin kuukauden välein autopesussa. Oman autonsa pesee ehkä useammin kuin minun, minun mielestäni se onkin turhaa hommaa.

ei imuroi autoa sisältä jne?

- oman autonsa kyllä, minä siivoan oman autoni.

rakentaa varastot,

- ei ole joutunut vielä tähän päivään mennessä varastoa rakentamaan

korjaa autot,

- ei korjaa, korjaamo korjaa

ruohonleikkurin,

- kyllä korjaa, n. kertaa kesässä (se on aika rähjä)

vuotavat putket,

- viimeksi kun putki vuosi, kutsuttiin putkimies

katot,

- kyllä korjaa, keskimäärin kerran viidessä vuodessa

maalaa talon,

- maalaa suurimman osan, suhde tällä hetkellä sama kuin remontoinnissa. Kerran 15 vuodessa?

poimii mustikat,

- huutonaurua!! Ei to-del-la-kaan poimi. Minä poimin.

kalat jne. jne...

- kaloja ei poimi, kalat ostetaan citymarketin tiskiltä. Hirveä, sorsaa ja jänistä yrittää poimia, saalis jäänyt toistaiseksi laihanlaiseksi. Tämän varmaan kuittaa kuitenkin minun ylläpitämäni kasvimaa?

Tästä kertyi siis

1 päivittäinen miesten työ

n. 20 vuositason miesten työtä

pari kerran 10-20 vuodessa tehtävää työtä

Kyllä se on miehillä rankkaa, joo-o.

Vierailija
74/84 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eihän sitä miestä voi jättää lasten kanssa kun ei se mitään osaa kuitenkaan. Pyykit on väärin viikattu ja astianpesukone täytetty väärin ja Nico-Olivialla on väärän väriset sukkahousut. Ja sitten täällä ihmetellään että miksi mies ei tee mitään!

Ja sille joka ihmetteli että miten mies voi kattella telkkua kun toinen touhuaa, niin vastaus on että hyvin. Eipä tuota meillä tuskaa vetää päiväunia kun mä leikkaan nurtsia tai pesen vessoja.

Ja meillä ei todellakaan ole mitenkään steriili koti. Mutta normaalista perussiivouksesta en suostu tinkimään, pitää olla sen verran puhdasta että voi ottaa kengät pois jalasta ja vessassa käydä yökkimättä. Tämä siis sille vastaajalle, joka ehdotti pipon löysäämistä ja siivoustasosta tinkimistä. Mä en halua asua paskaisessa kodissa, sori.

- nro 9

Vierailija
75/84 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole taloa, autot pesee ja huoltaa liike, samoin pyörät, lapset harrastaa itsekseen.

Ja ok jos tekee noita yhtä kauan kuin minä teen kotitöitä. Kummallekin yhtä paljon vapaa-aikaa, se on oikein.

Vierailija
76/84 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

samat sanat. Sohva ilmeisestikin tuntuu mukavammalta selässä kuin apuna siivoaminen tai ylipäätään siitä nouseminen. Netistä tai telkkarista löytyy aina jotain mielenkiintoista.

Siivoamisern suhteen sama, minusta on kohtuullista järjestää lapselle edes jonkinlainen siisti asuinympäristö ja samoin itselle.

Vierailija
77/84 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hirveä, sorsaa ja jänistä yrittää poimia, saalis jäänyt toistaiseksi laihanlaiseksi. Tämän varmaan kuittaa kuitenkin minun ylläpitämäni kasvimaa?"

Hehhehee!! :D

Vierailija
78/84 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä yhtään yritä...Nää sun luettelemat miestentyöt kun eivät ole niitä jokapäiväisiä, kuten ruoanlaitto, siivous ja kaupassa käynti sekä pyykkihuolto yms.. Joten älä ala mulle, näillä argumenteillä etu tule pärjäämään tässä keskustelussa.

Vierailija
79/84 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

samat sanat. Sohva ilmeisestikin tuntuu mukavammalta selässä kuin apuna siivoaminen tai ylipäätään siitä nouseminen. Netistä tai telkkarista löytyy aina jotain mielenkiintoista.

Siivoamisern suhteen sama, minusta on kohtuullista järjestää lapselle edes jonkinlainen siisti asuinympäristö ja samoin itselle.

Mä oon aina pitänyt itseäni melko puuhakkaana ihmisenä, mutta se on nyt kääntynyt itseäni vastaan. Eipä tartte toisen nostaa takapuoltaan siitä netin äärestä kun vaimo hoitaa. Just joo, tahdon lomaa tästä työleiristä!

t. 9

Vierailija
80/84 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä huolehdin pääasiassa ruuat, pyykit ja pihatyöt.

Lapset tyhjentävät usein tiskikoneen aamulla, jos koulu alkaa myöhemmin.

Illalla keittiön siivoaa se, joka ei nukuta lapsia.

Lapset huolehtivat pääasiassa itse koulut ja harrastukset.

Mies kuskaa lapsia, jos on normaali työpäivä, minä kuskaan silloin, kun mies työreissuilla.

Siivooja siivoaa joka toinen viikko, koko perhe joka toinen viikko.

Toimii ihan ok kevät-syksyllä kun lapset menevät fillarilla harrastuksiin. Talvella on kyllä hampaiden kiristelyä välillä, jos mies monta päivää reissussa ja sataa paljon lunta ja lapsia pitää kuskata, jolloin ei ehdi laittamaan ruokaa yms.

Ai niin, mies huolehtii auton ja fillareiden kunnosta pääasiassa ja korjaa tai hommaa korjaajan paikalle jos jotain kotona rikki.

Ai niin se unohtui mainita, että olemme molemmat täyspäiväisissä töissä.