Kotityöt rikkovat avioliiton? Kuis teillä?
En jumalauta meinaa enää kestää tätä työmäärää, joka mulle perheellisenä naisena on sälytetty. Aiemmin tämä vielä jotenkin sujui, kun olin kotona ja opiskelelin ja vapaa-aikaa jäi enemmän.
Vaan nyt kun olen töissä, niin sama meno jatkuu. Kaikki päävastuu on mulla. Mietin mitä syödään, kuka tarvii mitäkin varusteita, mitä kaupasta tarvitaan. Pidän huolta, että pyykit peseentyy ja menee kaappeihin, etsin kauden vaihtuessa sopivat vermeet esiin, olen yhteydessä päivähoitoon. Tarkistan läksyjen tilanteen, kuskaan harrastuksiin. Teen, teen ja teen. Yritän olla lapsille läsnä ja ystävällinen, vaikka hammasta purren.
Ja mitä se mies tekee? Käy töissä ja tekee mitä pyydetään. Pyytämättä joskus jotain, mutta elää muuten kuin kuplassa. Osaa sulkea kaiken pois - mulla hommat kesken ja lapset kiljuu äiti, äiti, äiti, eikä kukaan muu kuin äiti vastaa niiden huomion hakuun.
Mitähän mun pitäisi tehdä? Oikeasti haluaisin olla tässä suhteessa ja perheessä onnellinen, mutta tällaisenaan väsymys on niin kova, ettei minusta ole tuntemaan mitään muuta kuin väsymystä ja kiukkua.
Kommentit (84)
Ollaanko me naimisissa saman miehen kanssa?
Mitään omakotitalon töitä ei meillä kerrostalossa ole. Ei myöskään saunaa.
Mies on kesällä rasvannut oman pyöränsä kettingin, ei muiden.
Auto on vähän miehen vastuulla, minä tosin imuroin sen kesällä sisältä. Ulkoa sitä ei ole pesty vuosiin. Öljyt on vaihdattanut isäni pari vuotta sitten viimeksi, jakopäänhihna pitäisi vaihtaa, yhden ikkunan sulkumekanismi on odottanut korjausta 3 vuotta(ikkunaa ei voi avata, ei mene enää kiinni) ja helmat ja lokarit luultavasti ruostuvat puhki ennen kuin mies saa ne fiksattua, pari vuotta on suunnitellut. Korjaamolle ei voi viedä, se maksaa.Auto myös on joka vuosi useamman viikon ajokiellossa koska mies ei katsasta/tee tarvittavia korjauksia ajoissa.
Paras oli ehkä se että miehen mielestä meillä oli ihan hyvät renkaat(uudet maksaa) autossa vaikka pari vuotta vihjailin että olisi kai aika vaihtaa. Lopulta appiukko kerran kun sattumoisin ajoi autollamme, meni suoriltaan liikkeeseen vaihdattamaan ne. Yhdestä renkaasta oli jo näkynyt kankaat, olisi kuulemma voinut räjähtää milloin vaan.
Että turvallista matkaa vaan, onneksi ei ole pakko paljon autoilla...
Kaikkeen ap:n kertomaan bonarina vielä: minä olen hoitanut myös auton katsastukset ja huollot, lainojen, vakuutusten tms. kilpailutukset, asuntoa vaihtaessa sopivan välittäjän etsinnän, uuden asunnon ostoon liittyvät asiat jne. Nämä kaikki muun arjen pyörittämisen rinnalla.
Kunnes meni kuppi nurin.
Pidin miehelle yhtenä perjantai-iltana erittäin vakavasisältöisen puhuttelun aiheesta, ja vasta silloin mies kertoi tajunneensa, kuinka poikki olen. Nyt osallistuu yhteisiin hommiin ihan kiitettävästi ja kas kummaa, ei tule riitaa mistään, koti on siisti ja seksikin maistuu.
Kaikkien miehet toki eivät varmaan asiaa tajua kuten omani, mutta suosittelen keskustelemaan.
montakohan kertaa on keskusteltu aiheesta, mutta kun mikään äänensävy ei ole herran mielestä sopiva.
Eilen vein lapsen aamulla hoitoon, käytin samalla koirat kunnon lenkillä. Päivällä etätöiden lomassa pesin x koneellista pyykkiä. Kun työpäivän jälkeen mies tuli kotiin ja olin lähdössä hakemaan lasta hoidosta, pyysin tekemään ruokaa sillä aikaa. NO ei se käynyt kun hän oli suunnitellut lähtevänsä polkupyöräilemään. No, hain lapsen ja tulin kotiin, tein ruuan, olin lapsen kanssa, siivosin lapsen kansssa yhdessä edellispäivänä levälleen jätetyt lelut ja rojut (mies oli ollut illan lapsen kanssa), imuroin. tyhjensin ja täytin tiskikoneen (lapsi laittoi koneen päälle). Mies tuli kotiin ja ihmetteli miksi koiria ei oltu käytetty aamun jälkeen ulkona. Lopulta mies kuitenkin käytti koirat kamalan valituksen kanssa.
Kuulostaako tasapuoliselta?
Lisätään tähän vielä se, että mies ei yksinkertaisesti haista jos meillä mätänee/homehtuu vaikka tomaatti jossain romukasan alla. Hänen mielestään "tänään" tarvii siivota/pestä pyykkiä/laittaa tiskejä koneeseen/viedä likapyykkiä likapyykkikoriin kun huomennakin ehtii... Meillä on myös erinäisiä kasseja miehen vaatteita ollut parvekkeella vuodesta 2009, ne on kuulemma menossa johonkin :/
Ai niin, minä huollatan auton, katsastan sen (ja maksan nämä), huolehdin laskujen maksamisesta taloustililtä, vaihdan palaneet lamput jne.
omat poikasi samaan vastuuseen, mitä vaadit tytöiltä.
Käytännössä: pojat eivät mene pelaamaan palloa jos tytöt päällystävät sisällä koulukirjoja. jne
Pojille kuria, vastuuta ja kotitöitä, pienestä saakka, paljon.
Laitat pojat tekemään kaiken itse.
Mies ei siis huolla autoja, ei vie niitä katsastukseen, ei aja nurmikkoa, ei pilko puita, ei hoida öljyä öljysäiliöön, ei korjaa lasten pyöriä ja huolla niitä, ei harrasta lasten kanssa, ei vaihda saunan kiviä, ei remontoi taloa, ei pese autoa, ei imuroi autoa sisältä jne?
Mies ei huolla autoa, minä vien sen huoltoon, jos siinä on jotain vikaa. Miehen mielestä siinä ei koskaan ole mitään vikaa. Lisäksi tankkaan, lisään jäähdytys- ja tuulilasin pesunesteet ja öljyt itse.
Minä vien auton katsastukseen lasten kanssa.
Ei ole nurmikkoa, öljysäiliötä.
Minä olen ostanut lapsille pyörät, opettanut lapset ajamaan ja huolehtinut korjaukset.
Minä siivoan auton ja käytän sen pesussa, nämäkin ovat turhia miehen mielestä.
Saunan kiviä ei ole vaihdettu aikoihin, olisi aihetta kyllä. Itse pesen saunan pari krt vuodessa.
Pääosin minä vien lapset harrastuksiin. Joskus mies kyllä vie.
Turha mainitakaan, että teen kaikki kotityöt myös kodinseinien sisäpuolella.
Käytännössä: pojat eivät mene pelaamaan palloa jos tytöt päällystävät sisällä koulukirjoja. jne
mutta vaikeaa se on, koska mies esimerkillään näyttää, että mitään ei tarvitse tehdä.28
mutta vaikeaa se on, koska mies esimerkillään näyttää, että mitään ei tarvitse tehdä.28
Mies ei siis huolla autoja, ei vie niitä katsastukseen, ei aja nurmikkoa, ei pilko puita, ei hoida öljyä öljysäiliöön, ei korjaa lasten pyöriä ja huolla niitä, ei harrasta lasten kanssa, ei vaihda saunan kiviä, ei remontoi taloa, ei pese autoa, ei imuroi autoa sisältä jne?
niin ei ihme, että vaimosi kitisee. Sinulla on priorisointi pielessä, jos päivät pitkät onnistut hinkkaamaan nurmikoita ja katsastamaan autoja.
Lisäksi esim. marjastus, kalastus ja metsästys ovat harrastuksia, eivät kotitöitä. Monille miehille myös auton rassaaminen on harrastus ja keino paeta imurointia. Joku öljyn/renkaanvaihto maksaa muutaman kympin ja vie ammattilaiselta varttitunnin, kun taas mies saa kupattua sen homman kanssa koko päivän ja kopan kaljaa.
vaikka lapset ovat kouluikäisiä. Pärjäisivät hyvin keskenään, yksi on jo yläasteella, mutta kuka jaksaa tuota hirveää härdelliä mikä syntyy siitä, kun miehenkin pitäisi tehdä jotain. Mä oletan, että hän tekee, ei tee ja sitten mä teen perässä kauhealla kiireellä ja myöhässä.
Tosi paljon helpottaa arkea, kun mä olen kotona tekemässä kotihommat ja hoidan lasten jutut. Mies käy töissä ja hoitaa autonkorjaukset ja pihahommat. Meille tämä jako sopii tosi hyvin.
On vaan naisten töitä. Teen kaiken silityksestä ruohonleikkurin korjaamiseen, lumitöihin ja puiden pilkkomiseen. Sain helkutinmoisen painostuksen jälkeen miehen kärräämään puut liiteriin talveksi. Siitäkin ulisi että pitääkö hänen muka ihan yksin tämä tehdä. Tiettyyn pisteeseen asti jaksoin kinuta miestä tekemään asioita, sitten en enää jaksanut ja annoin periksi. Ei tämä kovin kestävän kehityksen ratkaisu ehkä ole tämäkään meidän liiton jatkumista ajatellen. Varsinkin kun itsellä on suht haastava työ.
Minä olen koti äiti ja en vaadi mieheltä kotitöiden tekemistä arkena. (muutakun että katsoo muksuja sen aikaa kun kipasen lähikaupassa n.100m päässä)
Mutta meillä tapellaan siitä että eikö mies voisi kuitenkin vähän siisteyden eteen tehdä.
Mies:
- riisu vaatteet lattialle,sohvalle. Niitä minä sitten keräilen ja arvuuttelen meneekö pyykkiin vai kaappiin. Tämän takia miehen sukatkin on aina parittomia.
-Kun tekee esim iltapalaa ja kinkku loppuu, jättää sen paketin pöydälle. Samoin tyhjät mehu/maitopurkit. Ei vaivaudu laittamaan roskiin.
-Astioita jättelee ympärib taloa, myös ulos ja autoon :/
Tähän voisin omalta kohdaltani vastata:
- ei, huoltis huoltaa
- on vain yksi auto, sen vie katsastukseen
- ei ole nurmikkoa, puita pilkottavaksi, öljysäiliötä
- ei ole lapsia, omat pyörämme huoltaa pyöräliike
- ei ole saunaa, ei taloa
- ei pese eikä imuroi, sisältä auto on paskainen ja ulkopesun tekee silloin tällöin huoltamolla
No sisätöitä sitten jonkin verran tekee, ruokaa lähinnä (tosin keittiön siivous sitten vähän niin ja näin), pyykkiä ei pese eikä vessaa, tiskikonetta tyhjentää/täyttää välillä ja imuroi / pyyhkii pölyjä jos pyydän, eli siivotaan yhdessä. Lamput vaihtaa, taulut ripustaa ja kodin pienet sähkötyöt tekee. Ei todellakaan huomaa jotain tahraa lattiassa tai huonekalua väärässä paikassa, kaikki sellainen on minun heiniäni. En vaadi kovin korkeaa tasoa joten tähän mennessä ollaan selvitty ihan sopuisasti. Aika näyttää mitä tapahtuu jos lapsia tulee.
Ihan oikeasti, onko se teidän perheessä kovinkin aikaavievä työ? Kuinka paljon autoja teillä on ja minkälaisia, jos niitä täytyy huoltaa ihan työksi asti? Renkaat vaihdetaan kaksi kertaa vuodessa, öljyt ja nesteet tarkastetaan harvakseltaan ja pestään kun huvittaa.
Ainakin noita autoketjuja kun lukee, ei niissä kenelläkään ole sellaisia vanhoja rutkuja joita täytyisi ja pystyisi edes huoltamaan koko aikaa.
monella se mies jättää mieluummin tekemättä kuin tekee, meillä se mies makaa sohvalla television tai netin ääressä. Mitäs ne keinot nyt on saada laiskaan liikettä?
viikko, kuten ei esim. ikkunoita pestä, mutta aika usein se ikkunoiden pesu mainitaan naisten työksi.
monella se mies jättää mieluummin tekemättä kuin tekee, meillä se mies makaa sohvalla television tai netin ääressä. Mitäs ne keinot nyt on saada laiskaan liikettä?
Tiedän että tuollaisia on mutta eipä ole kohdalle sattunut. Mä olisin kyllä paha ja jättäisin kaikki sen pyykit ja ruuat ja muut hommat hoitamatta. Kylmää kyytiä vaan, ja jos ei ala hommat kiinnostamaan, voi hinata sen ahterinsa lojumaan jonnekin muualle. Mihin tuollaista puolisoa tarvitaan, sotkee siinä vaan lisää ja ärsyttää? Ai niin, onhan se kai "hyvä isä".
minä olen kotona tai teen max. 2 pvä/vko keikkaa, mies hoitaa rahat. Miehellä on vastuulla ainoastaan renkaiden vaihto mun autoon (oman auton renkaat vaihdattaa jossain). Mä teen kaikki kotihommat, niin sisällä kuin ulkona. Toki auttaa mua, kun pyydän mutta minä siis yleensä teen ja/tai organisoin.
Molemmat ovat tyytyväisiä!
Kyllä niitä pyykkejä pitää pestä ja kämppää siivota, vaikka asuis ihan yksin lasten kanssa. Mulle kotityöt on ihan normi juttu, en ymmärrä miksi niistä pitää tehdä niin hemmetin iso numero. Sitäpaitsi ei asunnon tarvitse olla siisti kuin leikkaussali. Luulenpa, että näillä kotityökitisijöillä mättää ihan muut jutut (esim seksi).
Hyvin teille kuitenkin ne äijien rahat kelpaa.
Maksakoon mulle sitten palkkaa jos kerran rahoilla luulee pääsevänsä eroon velvollisuuksistaan. Ei se yksin asuessakaan niitä voi teettää kenelläkään ilmaiseksi.
on kuitenkin töissä ja monelle lienee siitä palkkaakin maksetaan että ihan itsenäisesti toimeen tulevat. Vähemmänhän sitä pyykkiäkin olisi jos olisi yksi aikuinen vähemmän taloudessa? On se jotenkin hemmetin iso juttu jos kaikki aika kotona ollessa menee kotitöihin kun toinen sen sijaan tekee mitä huvittaa eli viettää sen vapaa-ajan minunkin puolestani. Kauanko itse jaksaisit sellaista?
Ei ole seksiN suhteen ongelmaa, saan kun haluan ja mies saa jos haluaa.
Mitään omakotitalon töitä ei meillä kerrostalossa ole. Ei myöskään saunaa.
Mies on kesällä rasvannut oman pyöränsä kettingin, ei muiden.
Auto on vähän miehen vastuulla, minä tosin imuroin sen kesällä sisältä. Ulkoa sitä ei ole pesty vuosiin. Öljyt on vaihdattanut isäni pari vuotta sitten viimeksi, jakopäänhihna pitäisi vaihtaa, yhden ikkunan sulkumekanismi on odottanut korjausta 3 vuotta(ikkunaa ei voi avata, ei mene enää kiinni) ja helmat ja lokarit luultavasti ruostuvat puhki ennen kuin mies saa ne fiksattua, pari vuotta on suunnitellut. Korjaamolle ei voi viedä, se maksaa.
Auto myös on joka vuosi useamman viikon ajokiellossa koska mies ei katsasta/tee tarvittavia korjauksia ajoissa.
Paras oli ehkä se että miehen mielestä meillä oli ihan hyvät renkaat(uudet maksaa) autossa vaikka pari vuotta vihjailin että olisi kai aika vaihtaa. Lopulta appiukko kerran kun sattumoisin ajoi autollamme, meni suoriltaan liikkeeseen vaihdattamaan ne. Yhdestä renkaasta oli jo näkynyt kankaat, olisi kuulemma voinut räjähtää milloin vaan.
Että turvallista matkaa vaan, onneksi ei ole pakko paljon autoilla...