Eka ja viimeinen vierailu uudella anopilla
Olen yh, lapset 3v ja 5v. Tapasin kivan miehen, jolla lapset 4v ja 7v. Lapset asuu pääasiassa äidillään, mutta on usein isällä.
Tänään käytiin miehen äidillä kylässä, miehen lapset ei olleet mukana. Kahvipöytä oli olohuoneessa, sieltä ei olisi saanut mennä minnekään. Heti, kun jompikumpi lapsi nousi pöydästä, pomppasi anoppikokelas pystyyn ja lähti perään. Mies yritti toppuutella, mutta tämä vaan kohkasi, että pysytään olohuoneessa eikä mennä muualle.
Kun anoppi haki lisää kahvia, lähti minun isompi tutustumaan taloon ja palasi hetken kuluttua lelukopan kanssa. Anoppi näki sen, tempaisi lapselta pois ja sanoi, että ei saa ottaa, ne on Janin ja Jennin (miehen lasten). Sanoin jotain sellaista, että ei ne lelut siitä kulu ja anoppikokelas siihen, että piti pysyä olohuoneessa eikä tonkia koko taloa. Pienempi lapsi löysi jostain nukkekodin ja toi sieltä nojatuolin näytille ja anoppikokelas riehaantui täysin: onko menty avaamaan suljettu ovi, siellä on Kirsin (anopin nuorin tytär, muutti keväällä kotoa) huone eikä sinne saa mennä.
Loppuvierailu kului siihen, kun anoppikokelas laittoi tavaroita paikoilleen ja marmatti, että kun ei perään katsota niin sotkevat kaiken. Ja se on nuori ihminen, vähän yli 50v!
Kotimatkalla sanoin miehelle, että olisi niistä leluista sanonut, että jos ne on sen lasten niin kyllä niillä saa leikkiä. Mies mutisi, että jos äiti on ne ostanut ja ne on siellä, niin ei hän voi niistä määrätä. Tossu mikä tossu!
Kommentit (91)
Ei kiinnostaisi.
Tosin jos itse olen lasteni kanssa kylässä, toimin siellä niin kuin emäntä toivoo. Jos hän haluaa että pysytään yhdessä huoneessa, en oikein ymmärrä miksi tämän anoppikokelaan edes pitäisi lähteä SINUN lastesi perään muualle. Eiköhän se ole äidin asia juosta perään jos tenavat eivät puhetta usko.
Ja joo, ei ole kiva jos vieraat lapset käyvät kyläpaikassa suljetuissa huoneissa penkomassa tavaroita, omille lapsille ei tulisi edes mieleen mennä tonkimaan huoneita jos ovet ovat kiinni. Toki meillä on aina pitänyt käyttäytyä kunnolla etenkin kylässä.
kuka päästää pienet lapset tosiaan tonkimaan vieraiden kaappeja ja kuka ei omassa kodissaan esittele pienille lapsille leluja tai mitään tekemistä?
Olisko mies löytänyt äitinsä kaltaisen hirmun?
huonosti kasvatettujen kakaroiden kanssa, jotka penkoo kaikki kaapit ja huoneet niin ei väliä, vaikka ei kävisikään. Mikä ihmeen oikeus sinun pennuilla oli penkoa miehen siskon huoneita ja heidän tavaroitaan?
Eniten minua ihmetyttää miniäkokelaan käytös. Onko sinusta ok että lapsesi tosiaan vaeltelevat vieraassa talossa yksikseen eri huoneisiin ????? Entä jos olisivat löytäneet lääkkeitä tai vaikka jotain muuta jolla loukkaavat ? Tai hajoittavat jotain isäntäväelle arvokasta tai tärkeää ???Minä en ole koskaan päästänty pieniä lapsia vaeltelemaan kylässä ja he ovatkin tottuneet olemaan vanhempien lähellä paitsi tutuissa taloissa joissa menevät esim. kavereiden kanssa heidän huoneisiinsa jne. Mutta kavereillakaan ei saa mennä yksin kurkkimaan muiden huoneisiin tai aukomaan ilman lupaa kaappeja jne.
Minusta nämä asiat ovat ihan peruskäytöstapoja.
Toki minä sitten puolestani huolehdin että meille kylään tuleville lapsille tuon ikäkauteen sopivia leluja tarjolle olohuoneeseen mutta ei meilläkään ole automaattisesti luvallista vieraiden lasten ottaa kaikki meidän lasten lelut leikkeihinsä. Osa on niin tärkeitä lapsilleni että nostan pois vieraiden ulottuvilta jne ja varmasti loukkaantuisin jos meillä vieraat tonkisivat ominlupine taloani.
Eli ap katsoppa peiliin ja hartaasti.
tuon miehen oikeasta "kivuudesta" ja lopettaisin kyllä suhteen tuohon, ei sillä ole mitään tulevaisuutta jos miehen asenne on tuollainen.
Eiköhän siellä miehenkin kotona ole sitten ne lelut vain omia lapsia varten, ja omat lapset saavat tehdä sitä ja tätä mutta muut eivät.
Muutenkaan en ymmärrä tuollaista omistavaa otetta. Jos kyse olisi oikeasti rikkimenevistä tavaroista, niin sitten,mutta lelut kyllä eivät mene normaalisti rikki.
Toisaalta en käsitä, miksi niitä lapsia ei voinut pitää itse silmällä. Ei nimittäin ole kivaa, jos ovat menneet johonkin suljettuun tilaan. Siellä olisi voinut olla esim.joululahjoja, arvokkaita lasiesineitä tai vaikka mitä.
Niin minä olisin ainakin tehnyt tai sitten laittanut lelut johonkin muuhun huoneeseen, jossa pojan rakastetun lapset voivat leikkiä. Sitten mä olisin yrittänyt tutustua miniään. Tehdä tilanteesta mukavan ja hauskan meille kaikille.
Sun anoppikokelas ei nähtävästi näin ajatellut. Olisikohan miesystäväsi liiton kariutumisen takana osittain tämä miehen äiti? Vaikuttaa aika vaikealta tapaukselta.
no molemmilta huonoa käytöstä. Kylässä ollaan kyläpaikan säännöillä eli jos anoppi ilmaisee, että täytyy pysyä olohuoneessa niin toki vanhemman tulisi varmistaa, että lapset myös tätä ohjetta tottelevat. Eli sinun olisi pitänyt olla se joka pomppaa lastensa perään ja estää heidän haahuilut.
Sitten toki fiksu anoppi olisi järjestänyt niin, että lapsille on kuitenkin jotain kivaa, eli vaikkapa joku leluista siinä leikittäväksi olohuoneessa eli hän olisi huomioinut sen, että osa vieraista on lapsia.
se taas on ymmärrättävää, että mies on pahassa välissä, hän ei voi komentaa sinun lapsiasi (se on sinun hommasi), mutta eihän hän voi toisten tavaroita myöskään luvata sinun lapsillesi jos hän ei niitä omista, olkoonkin kuinka äidistä kyse.
noo...kannattaa muistaa että jos perusperheissäkin on omat haasteensa niin uusiperheen perustamalla oikeen kerjää itselleen niitä lisähaasteita :)
miks sä annoit lastan mennä yksin sinne taloon? ja miks annoit koskea toisten tavaroihin? sun pitäs opettaa käytöstapoja lapsilles :) en minä ainakaa anna mun lasten koskea toisten tavaroihin, ellei siihen oo saatu lupaa.
ei kai kukaan ole noin tyhmä kuin aloittaja?
No jos on niin tiedoksi tässä vaiheessa, että 3-vuotiaan ei voi antaa tonkia vieraassa asunnossa huoneita omin päin vaikka sitä ei olisi edes erikseen kielletty (harvemmin onkaan, kun tällaisten asioiden ymmärtäminen kuuluu ihan peruskäytöstapoihin). Se tenava voi maistella tupakantumppeja, hajottaa hyvinkin arvokkaita esineitä, kaataa kiehuvan veden päälleen tai pudota portaista. Niin joo, nämähän ovat niitä asioita joita tietyissä perheissä nyt vain aina sattuu, toisissa taas ei ollenkaan. Hassua.
Muutenkin on kyllä röyhkeyden huippu pysyä siinä kahvipöydässä ahterinsa päällä ja antaa paikan emännän juosta omien kakaroiden perässä vain siksi, että ei ole jaksanut opettaa näille käytöstapoja eivätkä ilmeisesti puhettakaan ymmärrä.
Mies luultavasti oli niin häpeissään ettei kehdannut tehdä yhtään mitään. En tosiaan usko että aloittajaa ihan äkkiä kutsutaan uudestaan kylään. :D
että mennään omin päin tonkimaan tavaroita. erityisesti olisin ärsyyntynyt, jos olisi menty suljettuun huoneeseen ja kannettu sieltä nukkekodin tavaroita.
ja olen 49v
huonosti kasvatettujen kakaroiden kanssa, jotka penkoo kaikki kaapit ja huoneet niin ei väliä, vaikka ei kävisikään.
Mikä ihmeen oikeus sinun pennuilla oli penkoa miehen siskon huoneita ja heidän tavaroitaan?
todella takakireältä, anteeksi nyt vain
En minäkään olisi tykännyt, että mennään omin päin tonkimaan tavaroita. erityisesti olisin ärsyyntynyt, jos olisi menty suljettuun huoneeseen ja kannettu sieltä nukkekodin tavaroita.
ja olen 49v
Aivan niin. En minäkään!
Eiväthän ne lapset mitään riehuneet, senkun katselivat ympärilleen ja löysivät LELUJA.
Suosittelen vahvasti katkaisemaan välit tuohon mieheen.
Minusta koko vierailu on ollut omituinen. Anoppi on vähän yli 50 v. Ei siis mikään "vanhempi ihminen, jolla on erilaiset tavat kuin meillä nykyajan vanhemmilla". Olen itse 48 v, eli melkein sen 50, mutta en miellä itseäni miksikään vanhaksi tädiksi, joka elää eri aikakautta kuin 30 tai 40 vuotiaat. Ihmettelen myös, että anopilla ja myös sinun miehelläsi on kokemusta pienistä lapsista, sinun lapsesi ovat lähes saman ikiäisiä, vähän nuorempia kuin miehen lapset. Pitäisi tietää, ettei tuon ikäiset jaksa istua kahvipöydässä paikallaan. Ihmettelen myös sitä, kielsitkö lapsiasi. Mikä oli tilanne, kun jo toistamiseen lapsesi lähtee vaeltamaan toisten ihmisten talossa, etkä mene perään tai kiellä. Ja tuo miehen asenne. Hän oli siis sitä mieltä, että sinun lapsesi eivät saa koskea anoppilassa oleviin leluihin, koska hänen äitinsä on ne ostanut ja ne on ostettu hänen lapsilleen. Tässä on kaksi tärkeää pointtia ap: MINUN ÄITINI ON NE LELUT OSTANUT, HÄN MÄÄRÄÄ NIISTÄ. ja: NE ON OSTETTU MINUN LAPSILLENI. Kuvittele tilanne että menette sinne koko porukka. Mies, sinä ja kaikki lapset. Sinun lasten kuuluu istua olohuoneessa kädet sylissä ja miehen lapset leikkii ja touhuaa. Anoppi ei noteeraa sinun lapsiasi lainkaan ja kantaa karkkia ja jäätelöä miehen lapsille, koska on ihan itse ne ostanut poikansa lapsille. Ja miehesi on vieressä ja hyväksyy tilanteen eikä sano mitään. Lapsesi tulevat koko lopun elämäänsä kokevansa olevan eriarvoisia, ja nämä miehen viikonloppuperilliset ovat aivan eri ihmisarvon omaavia kultanuppusia kuin sinun lapsesi. Jos haluat jatkaa tämän tosi kivan miehen kanssa, älä muuta saman katon alle. Ei tule onnistumaan. Ei anopin kanssa, mutta ei tuommosen miehenkään kanssa. Sanon kokemuksesta. Kuvitelma, että kyllä se tästä.. ei se muutu ainakaan paremmaksi. Kun on jo noin alussa pieniä ongelmia, ne eivät ajan kuluessa pienene, tai poistu, vaan myöhemmin niitä tulee lisää ja ne paisuvat.
Ap:n anoppi oli ostanut ne lelut, ne ovat hänen, vaikka hän ei niillä leiki. Ei ole olemassa mitään sellaista sääntöä tai kohteliaisuusjuttua, jonka perusteella ihminen menettää omistusoikeutensa omaisuuteensa saadessaan lastenlapsia, joten jo anoppi ei anna leluja vieraille leikkiin, on se ihan kokonaan hänen oma asiansa.
Entä jos se anoppi oletti, että ne lapset ovat kuin omat lapsenlapset eli istuvat siististi paikallaan, eivät kulje ympäriinsä ilman lupaa jne. ja sitten sinne menee ap lapsineen. Ap ei kiellä mitään, ei ole kasvattanut lapsiaan istumaan rauhallisina pöydässä. Mahtoi siinä anoppi olla ihmeissään, kun vieras vielä alkaa määräämään, että hänen lapsensa saavat kaivella kaapista muiden tavaroita.
Toivottavasti se kiva mies löytää kivan naisen, jonka lapset on kasvatettu olemaan ihmisiksi. Tuonikäisille otetaan normaalisti omat lelut mukaan, jos mennään kyläpaikkaan, jossa ei ole lapsia.
Eiväthän ne lapset mitään riehuneet, senkun katselivat ympärilleen ja löysivät LELUJA. Suosittelen vahvasti katkaisemaan välit tuohon mieheen.
Oikeastiko sinun lapset saa tonkia muiden kodeissa? Tai entä jos lapset olisi löytäneet lääkkeitä, myrkkyjä tms.
kaikki takakireät anopit sai nyt tulta alleen... Täällä oikein innostutaan :D
ei kai kukaan ole noin tyhmä kuin aloittaja?
No jos on niin tiedoksi tässä vaiheessa, että 3-vuotiaan ei voi antaa tonkia vieraassa asunnossa huoneita omin päin vaikka sitä ei olisi edes erikseen kielletty (harvemmin onkaan, kun tällaisten asioiden ymmärtäminen kuuluu ihan peruskäytöstapoihin). Se tenava voi maistella tupakantumppeja, hajottaa hyvinkin arvokkaita esineitä, kaataa kiehuvan veden päälleen tai pudota portaista. Niin joo, nämähän ovat niitä asioita joita tietyissä perheissä nyt vain aina sattuu, toisissa taas ei ollenkaan. Hassua.
Muutenkin on kyllä röyhkeyden huippu pysyä siinä kahvipöydässä ahterinsa päällä ja antaa paikan emännän juosta omien kakaroiden perässä vain siksi, että ei ole jaksanut opettaa näille käytöstapoja eivätkä ilmeisesti puhettakaan ymmärrä.
Mies luultavasti oli niin häpeissään ettei kehdannut tehdä yhtään mitään. En tosiaan usko että aloittajaa ihan äkkiä kutsutaan uudestaan kylään. :D
Jos oma poikani tulisi uuden emännän ja tämän pienten lasten kanssa kylään niin automaattisesti tajoisin "lapsille" hankittuja leluja leikittäviksi.. ei tuon ikäiset jaksa paikallaan pysyä, tylsistyvät jos ei ole mieleistä tekemistä.
Tosin itselläni pojat ovat varsin topakoita tapauksia joten, voisi visiitit vähentyä jos huonosti käyttäysyisin hänen "lapsipuoliaan" kohtaan. Jos he ovat sinut uusioperheen kanssa kyllä minunkin se pitää hyväksyä (Ja miksi en hyväksyisi rakastan lapsiani ja toivon heidän olevan onnellisia, ja tekevän juuri ne päätökset että ovat annellisia, mielummin ero ja vaikka ne uuden lapset kuin onneton avuioliitto ex:än kanssa)
Ei 3- ja 5-vuotiaat nyt niin pieniä ole, etteivät kestä kahvipöydässä aloillaan. Pitäähän heidän jaksaa olla päivähoidossakin pöydässä istumassa sekä ruokaillessa että askarrellessa, lauluhetkenä jne. Ei lapsia ole syytä totuttaa siihen, ettei itseään tarvitse pystyä hillitsemään yhtään. Kylässä voi olla joskus vähän tylsää, muttei siihen kuole. Jos opetat lapsillesi tapoja, ap, tulet olemaan tyytyväinen siihen monet monituiset kerrat. Paikallaan istumisen jaloa taitoa kun tarvitaan monessa kohtaa jo pienten lastenkin elämässä.
sanoa et on kyl anopiltakin käytöstavat hukassa ja pahasti. Lapset on vielä pieniä,ja en kyl ite osais olla noin törppö kun tuo anoppi. Täällä porukka taitaa vaan ilkeillä. Onko anopin käytös kohteliasta kun miniä tulee ekan kerran käymään? käyttäytyy minusta kuin pahainen kakara. kiukuttelee tuntemattomallle ihmiselle.