Mikset ole hankkinut omistusasuntoa?
Poislukien ehkä nyt opiskelijat ja pitkäaikaistyöttömät, kysyn teiltä vuokralla asujat, miksi ette ole hankkineet omistusasuntoa?
Esimerkkinä omistusasumisen hyvistä puolista: Me ostimme edullisen (100 000 euroa) omistusasunnon 10 vuotta sitten. Myimme sen viime vuonna pois 160 000 eurolla, eli voittoa kertyi kivasti. Lisäksi olimme lyhentäneet lainaa koko ajan, ja lopputulos on se, että nyt asumme velattomassa rivarikämpässä. Kätevää :)
Joo, joka puolella ei ole näin edullisia asuntoja, mutta kyllä kerrostaloasunnon yleensä kohtuuhinnalla kuitenkin saa ja siitä voi sitten siirtyä pikkuhiljaa aina parempiin ja isompiin asuntoihin.
Kommentit (46)
säästöjä, omaisuutta tai takaajia. Lisäksi vuokralla asuminen on minulle asumistuen vuoksi edullinen ratkaisu. Olen myös vaihtanut paikkakuntaa ja asuntoa usein. Olen yksinhuoltaja ja joskus joku lainalaskuri näytti, että saisin 80000 euroa lainaa. Sillä saisi uuden vanhan yksiön, remontoitavan kaksion tai huonokuntoisen pienen omakotitalon. Ei kiitos.
Vaan sellaisen kuvan sain AP.n "ihmettelystä"
nelihenkiselle perheelle, (yksiö/kaksio). Emme halua vuosikymmenten lainaa. Asumme asumisoikeusasunnossa rivarissa emmekä enää kerrostaloon halua. On myös huonoja kokemuksia eli naapurit häiriintyi liikaa lasten jalkojen äänistä ja sit nämä naapurit häiritsivät meitä.
Rivari täällä maksaa 300 000 noin suunnilleen ja siinä vain neljä huonetta 6 hengen perheelle. Omistaudun mieluummin kotiäidiksi kuin lähdet tähän rahahullunmyllyyn.
ja en halua asua missään keskustan ulkopuolella tai pikkukaupungissa.
Ja ihan tiedoksi, että te ette voittaneet 60 000 euroa asuntokaupoissa =)
ja en halua asua missään keskustan ulkopuolella tai pikkukaupungissa. Ja ihan tiedoksi, että te ette voittaneet 60 000 euroa asuntokaupoissa =)
Eli sä et vain halua? Selvä.
Ja voitto on epämääräinen termi, mutta lopputulos on kuitenkin se, että 10 vuodessa päästiin sadan tonnin velasta siihen tilanteeseen että asumme velattomassa omistusasunnossa.
ap
emmekä pysty säästämään omaa osuutta. Ei ole myöskään reaalivakuuksia eikä takaajia. Emmekä edes saisi näillä tuloilla niin isoa lainaa kuin tarvitsisimme. Asunnon joutuisi ostamaan todella kaukaa.
Lisäksi meillä on ollut onni asua halvoissa vuokraasunnoissa, joten senkään puolesta ei ole ollut motiivia oman ostoon. Meidän tapauksessamme laina+vastike olisi paljon enemmän kuin vuokra.
emmekä pysty säästämään omaa osuutta. Ei ole myöskään reaalivakuuksia eikä takaajia. Emmekä edes saisi näillä tuloilla niin isoa lainaa kuin tarvitsisimme. Asunnon joutuisi ostamaan todella kaukaa. Lisäksi meillä on ollut onni asua halvoissa vuokraasunnoissa, joten senkään puolesta ei ole ollut motiivia oman ostoon. Meidän tapauksessamme laina+vastike olisi paljon enemmän kuin vuokra.
No kuten sanoin, alueesta riippuen tietysti hinnat ovat erilaisia, mutta eipä tuo meidän omakotitalommekaan mikään juuri rakennettu valkoinen tilaihme ollut :) Jouduimme siis remppaamaan ja itse tekemään siitä kodin. Talo oli rakennettu 1960-luvulla, ja meidän onnemme oli, että tuon 10 vuoden aikana ei mitään merkittäviä remppoja (putket tms) jouduttu tekemään. Mutta noin yleisesti niin kyllä esim. pääkaupunkiseudultakin saa esim. kerrostalokolmioita 120 000 eurolla. (Ja sille joka tulee työmatkoista mekastamaan seuraavaksi, oli meidänkin talomme kaukana keskustasta) Siitä voi sitten muutaman vuoden päästä vaihtaa kalliimpaan ja lainan määrä pysyy samana tai pienenee.
Ja siis minä olen koko ajan ollut n. 2000€ bruttopalkalla ja mieskin vain vähän yli tuon. 1 lapsi.
Joo en ole vielä ymmärtänyt mitä autuutta se oma asunto tuo
Meille se toi sen autuuden, että tällä hetkellä meillä ei ole asuntolainaa, vuokraa tms. ollenkaan enää maksettavana, vain yhtiövastike joka sekin on alle 200€ kuussa. Lisäksi tietty sähköt jne. mutta ne nyt on aina. Yhtiövastikkeeseen kuuluu lämmitys.
Jos olisimme pysyneet vuokra-asunnossa, maksaisimme esim. tätä nykyistä asuntoa vastaavasta vuokra-asunnosta vähintää 700€ kuussa vuokraa. Siispä, 500€ jää ihan muuhun. Ja jos joskus tulee rahalle tarvetta, meillä on tämä omaisuus joka voidaan myydä.
ap
Vähänkään lähempänä keskustaa se maksaa jo 400-500 tuhatta euroa.
Eli ap, kaikki eivät asu periferiassa.
Jos ei takana ole mamman ja papan massia tai perintökämppää vaihtonappulana, ei pieni- tai keskituloinen kovin helpolla osta omistusasuntoa. Pitäisi ottaa 200-300 tuhatta euroa lainaa, ja se hirvittää, ainakin nykyisessä työmarkkinatilanteessa.
ei tällä sijainnilla löydy, mihin meillä olisi varaa. Halutaan asua Helsingin kantakaupungissa tilavassa asunnossa. Tykkäämme myös siitä, ettemme ole vastuussa taloyhtiön remonteista ym. , saamme uudet kodinkoneet tarvittaessa, asuntoa korjataan ja kunnostetaan omistajan rahoilla ja työvoimalla.
Ei saada niin suurta lainaa että saisimme asunnon, ei jää säästöön eikä ole takaajia.
Vähänkään lähempänä keskustaa se maksaa jo 400-500 tuhatta euroa. Eli ap, kaikki eivät asu periferiassa. Jos ei takana ole mamman ja papan massia tai perintökämppää vaihtonappulana, ei pieni- tai keskituloinen kovin helpolla osta omistusasuntoa. Pitäisi ottaa 200-300 tuhatta euroa lainaa, ja se hirvittää, ainakin nykyisessä työmarkkinatilanteessa.
Kuten kysymyksestä ja aloitustekstistä kävi varmaan ilmi, mekin otimme tuon lainan jo ajat sitten.Eli lainaa voi ottaa myös ennen kuin on tehnyt ne 2-3 lasta!
ap
ei tällä sijainnilla löydy, mihin meillä olisi varaa. Halutaan asua Helsingin kantakaupungissa tilavassa asunnossa. Tykkäämme myös siitä, ettemme ole vastuussa taloyhtiön remonteista ym. , saamme uudet kodinkoneet tarvittaessa, asuntoa korjataan ja kunnostetaan omistajan rahoilla ja työvoimalla.
Ok, tämä on teille siis varmasti ihan hyvä ratkaisu :)
ap
mies opiskelee ja minä olen työtön. nautitaan nyt tästä rivarielämästä, koska tiedämmen että unelmien talo kyllä oottaa tuolla kun meillä on varaa ja alamme miettiä perheen perustamista :) tällä hetkellä oomme vain kihlapari elämänsä alussa ekassa kämpässä
Kuten kysymyksestä ja aloitustekstistä kävi varmaan ilmi, mekin otimme tuon lainan jo ajat sitten.Eli lainaa voi ottaa myös ennen kuin on tehnyt ne 2-3 lasta!ap
mitä tota kannattaa täällä leuhkia kun kaikilla on jo ne 2-3 lasta. Mene johonkin teinipalstalle opettamaan.
Ja aika harvat sitä paitsi saavat tänä päivänä parikymppisenä mitään satojen tonnien lainoja.
kunnon asuntoa. Tarvitsisimme ison neliön. Ja Helsingissä asumme nyt edullisesti vuokralla.
En halua 70-luvun betonibunkkerikerrostaloon, jossa kohta kaikki putkirempat ja julkisivurempat.
Kaikki kunnon kerrostalot, joissa tilava neliö ja parveke sis. vaatehuoneen ja kunnon kellaritilat(asunto kunnon pohjalla), kivalla alueella (puistot lähellä)maksavat maltaita! Ja voisi olla myös sellainen asunto, jossa voisi tehdä pintaremontin itse (maalausta, lattiat, tapettia, keittiö). Mutta ne MAKSAVAT!
Minnekään kehyskuntiin en halua muuttaa kauas. Olen kerran asunut pakosta ja se ei sopinut minulle. Kerran tunnissa hurahti bussi ohi, ja se oli ai ja voi, jos vaunut eivät mahtuneetkaan kyytiin. Sitten vaan odottamaan seuraavaa bussia saapuvaksi tunnin kuluttua. Talvipakkasella kiva juttu (ja moni neuvolakäynti peruuntui tämän takia). Kahta autoakaan ei ole kannattavaa pitää, ja inhoan autolla ajamista muutenkin.
Siksi asumme merenläheisyydessä, todella kivalla paikalla ja hyvien julkisten yhteyksien varrella Helsingissä.
Vähänkään lähempänä keskustaa se maksaa jo 400-500 tuhatta euroa. Eli ap, kaikki eivät asu periferiassa. Jos ei takana ole mamman ja papan massia tai perintökämppää vaihtonappulana, ei pieni- tai keskituloinen kovin helpolla osta omistusasuntoa. Pitäisi ottaa 200-300 tuhatta euroa lainaa, ja se hirvittää, ainakin nykyisessä työmarkkinatilanteessa.
Kuten kysymyksestä ja aloitustekstistä kävi varmaan ilmi, mekin otimme tuon lainan jo ajat sitten.Eli lainaa voi ottaa myös ennen kuin on tehnyt ne 2-3 lasta!ap
siinä vaiheessa me ainakin olimme vielä vastavalmistuneita pätkätyöläisiä, joille ei olisi lainaa pankista annettu, emmekä olisi sellaista uskaltaneet ottaakaan.
Ja toinen juttu on, ettei ole taloudellisesti järkevää vaihtaa tiheästi asuntoa, vaan ostaa kerralla vähän isompi. Niin, ettei heti ekan vekaran kanssa tule tilanpuute. Näin siksi, että ensiasunnon verokohtelu koskee tosiaan - ylläripylläri - ensiasuntoa.
Kuten kysymyksestä ja aloitustekstistä kävi varmaan ilmi, mekin otimme tuon lainan jo ajat sitten.Eli lainaa voi ottaa myös ennen kuin on tehnyt ne 2-3 lasta! ap
mitä tota kannattaa täällä leuhkia kun kaikilla on jo ne 2-3 lasta. Mene johonkin teinipalstalle opettamaan. Ja aika harvat sitä paitsi saavat tänä päivänä parikymppisenä mitään satojen tonnien lainoja.
Ensinnäkin, en ole leuhkinut millään. Ja toisekseen, mähän kysyinkin että miksi joku ei ole ottanut asuntolainaa? Eli ottanut sitä silloin kun siihen oli realistinen mahdollisuus. Eli ennen lapsia, tai ekan lapsen aikaan jne.
Ai niin ja tiesittekö, jotkut elää niin, että kaikille lapsille ei olekaan omaa 20 neliön huonetta! Oletteko kuulleet sellaisesta? Mä olen.
ap
mies opiskelee ja minä olen työtön. nautitaan nyt tästä rivarielämästä, koska tiedämmen että unelmien talo kyllä oottaa tuolla kun meillä on varaa ja alamme miettiä perheen perustamista :) tällä hetkellä oomme vain kihlapari elämänsä alussa ekassa kämpässä
Tuossa kohtaan ei tosiaan varmaan oikein vielä voi, mutta kannattaa tosiaan tarttua tilaisuuteen sitten kun pystyy!
ap
turhaa kateellisuutta