Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva syntyi, isompi lapsi ei anna minun nukkua.

Vierailija
02.09.2012 |

Vauva nukkuu 45 min päikkäreitä useammat päivässä, joihin nukuttelu vie aikansa. Öisin heräilee syömään 2-3krt. Monesti jään valvomaan kun vauva yösyönnillä nukahtaa ja saisin sitten nukuttua aamuyöstä ja aamulla, mutta uni katkeaa aina klo7,kun 5. luokkalainen lapseni ei osaa itse herätä ja lähteä kouluun. Olen työskennellyt aiemmin kotoakäsin, joten lapsi on tottunut tällaiseen palveluun. Jos en herää lapsi ei kuule minkäänlaisen herätyskellon tai kännykän herätystä. Aamupalaa ei viitsi tehdä itse jajollen tee ja vaikka lukitsisin makkarin oven,niin lapsi huutaa ja hakkaa ovea, että vauvakin sitten herää.

Viikonloppuisin herää sitten kuitenkin itse noin klo 8 ja herättääminut milloin milläkin syyllä.

Lapsi ei millään usko kun selitän, että minunkin on pakko nukkua, naureskelee vaan. Joslaitan jonkun rangaistuksen, esim. nettikielto huutaa ja mekastaa lapsi kauan herättäen jokaisen. Psykologin juttusilla on käynyt jo 1.5 vuotta, eliei ihan helpoimmasta päästäoleva lapsi olekoskaan ollut.

Neuvoja ja apuja kiitos.

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamupalaa valmiiksi isommalle lapselle?

Vierailija
2/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka tapauksessa olisit väsynyt risoilla unilla, vaikka saisit aamusta nukkua. Auttaisiko, jos korostaisit vauvan valvottavan sinua, etkä yhtään hiiskuisi isomman osuudesta? Pyytäisit vaan auttamaan äitiä, aluksi vaikka vain yhtenä viikonpäivänä. P.s. Isotkin on mustasukkaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan aikaa sille isommalle lapselle. Isä voi illalla töiden jälkeen hoitaa vauvaa niin että sille isommalle sisaruksella jää aikaa äidin kanssa. Lapsi hakee huomiota ja huutamalla ja herättämällä sen varmasti saa.

Siis kahdenkeskeistä aikaa isommalle sisarukselle.

Vierailija
4/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi viikonlopuiksi mummolaan tms. öiksi, saat nukkua edes silloin? Missäs mies on?

muutakaan apua ole tarjolla. Mies lähtee aamuisin töihin jo aiemmin ja tekee viikonloppuisinkin välillä töitä.

Vierailija
5/90 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään tuon ikäinen ei saa kiusallaan herättää koko perhettä, eli rajat selviksi.

Mutta törkeää on myös että kotona oleva äiti haluaa vetää sikeitä lukittujen ovien takana kun lapsi on lähdössä kouluun. Sen voi ymmärtää poikkeustilanteissa, jos vauva on vaikka kipeä ja on valvottanut koko yön, mutta totta kai se isompikin lapsi kaipaa äidin seuraa ja kyllä normaalille, terveelle vanhemmalle pitäisi olla ihan selvää ettei hänen asiansa ole koisata pers homeessa sillä aikaa kun lapsi hoitaa itse aamutoimet ja lähtee kouluun. Ei siellä terapiassa ole sitten tällaiset perheen normaalit käyttäytymistavat tulleet puheeksi, eivät kai ne kaikille nykyvanhemmille sitten muuten ole selvillä?

Tiedoksi: kyllä sinun täytyy yhä vain huolehtia myös siitä vanhemmasta lapsesta, vaikka olisi vauvakin ja vaikka sen hoitaminen väsyttäisikin. Niin kaikki muutkin vanhemmat joutuvat tekemään.

Vierailija
6/90 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se on kertomasi perusteella vähintään yhtä lailla fakta, että esikoisesi ei pärjää yksin aamuja ja iltapäiviä (tai konkreettisesti: herättää sinut, jos nukut).

Luulisi, että miehen työaikoihin on helpompi puuttua kuin esikoisen syihin herätellä sinua.

Loma/vuorotteluvapaa/palkaton vapaa...? Ehkä ne ovat sitten miehen päässä ne tekosyyt, mutta vielä kerran: kyllä mies on vastuussa lapsistaan ja vauvansa äidin jaksamisesta enemmän kuin 11-vuotias. Hänen kauttaan ne ratkaisut on löydyttävä.

keksit sille ettei mies tee mitään auttaakseeen.

Mikset nuku kun isompi lapsi on koulussa ja varmaan on joskus kavereiden luona? Autat lapsen kouluun aamulla ja painelet nukkumaan. Tai viikonloppuisin isä vie vanhemman lapsen muutamaksi tunniksi kaupoille tai jonnekin kylään.

Kalskahtaa ehkä himpun verran marttyyriltä...

työt ei jousta. Marttyyri ja väsynyt ovat 2 aivan eri asiaa. Ap

Vierailija
7/90 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mies tekee noin paljon töitä? Pakoilee perhettä? Viettää kaksoiselämää vai muuten vaan?

En tunne tai tiedä yhtään perhettä jossa mies tekisi 19 tunnin päiviä. Tai jos on "tehnyt" on aina ollut kyseessä työ nimeltä toinen nainen.

Vauvan rytmejä pystyy muokkaamaan. Vaatii sinnikkyyttä kuten vaatii lapsen kasvattaminen 11-vuotiaaksi joka osaa lähteä yksin kouluun.

Vierailija
8/90 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko ajan töissä?! Auttais paljon jos äiti sais edes viikonloppuisin nukkua univelkaa pois. Vastaa nyt ap, onko se sun mies 24/7 töissä??

Vierailija
9/90 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olisin ollut yövuorossa. Ei 11v ole vielä mikään teini, kyllä hänkin tarvitsee äidin huomiota.

Vierailija
10/90 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäi mainitsematta se, että jos nukun vauvan kanssa päikkäreitä isomman ollessa kotona, niin hän herättää minut silloinkin (45 min päikkärit),koska hänellä on tylsää yksin. Onko tämäkin teistä myös normaalia, eli silloinkaan en saisi levätä, vaan minun pitäisi väsyneenä viettää laatuaikaa silloin isomman kanssa, kuten kommenteista päätellen juuri silloin aamulla klo 7, jolloin unirytmini mukaan kykenisin nukkua. Siitä myös aiheetta syyllistettiin, että olisin hylännyt isomman!! Hänen kanssaan vietän illalla ja iltapäivällä aikaa ja isän ollessa kotona käymme kahdestaan isoman kanssa ostoksilla ym, josta hän pitää. Tämä tosin myös jäi aloituksessa mainitsematta. Ap

Vierailija
11/90 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen jo yli 5 vuotta nukkunut vain kolmen neljän tunnin yöunia ja nekin silppupätkissä. Meillä on kolme lasta syntynyt neljässä vuodessa, joten ei tässä kukaan nuku. Unet on puolen tunnin pätkiä, aina herätään palvelemaan jotakuta (vauva itkee/keskimmäisellä pitää vaippa vaihtaa/vanhin näkee painajaista tai haluaa vessaan). Siihen vaan elimistö tottuu ja se pitää totuttaa.

Meillä ei ole ollut ikinä apuna ketään vaikka jokaisella lapsella oli koliikkikin, kumpikaan mummoista ei ole koskaan sekuntiakaan hoitanut lapsia eikä suostu tai halua ottaa mummolaan kylään ilman vanhempia. Apua kun ei saa mistään niin oppii tulemaan omillaan toimeen.

Anteeksi kovasti jos tämä kuulosti ylimieliseltä mutta minusta valitat ihan TURHASTA. Se mitä voit tehdä on se, että kun mies tulee töistä, laitat lapset miehelle kainaloon ja mies menee niiden kanssa ulos/kauppaan/autoajelulle ja nukut silloin. Näin mekin pahimpina koliikkiaikoina tehtiin, vuorovedolla.

Ja itse olen varautunut siihen että seuraavat 10 vuotta mennään vielä niillä kahden tunnin yöunilla, neljäs lapsi suunnitteilla!

Vierailija
12/90 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

isää lainkaan osallistumaan lasten hoitoon! Ei se isä ole 24h/7 töissä. Mun mielestä pitäisi tulla automaattisesti mieheltä HALU auttaa väsynyttä puolisoa.

Vierailija
13/90 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

isää lainkaan osallistumaan lasten hoitoon! Ei se isä ole 24h/7 töissä. Mun mielestä pitäisi tulla automaattisesti mieheltä HALU auttaa väsynyttä puolisoa.

Melkoisen riskin ovat ottaneet, kun etukäteen on tiedossa, ettei esikoinen ole ihan peruspertti, ja etukäteen olisi pitänyt viilata asioita parempaan suuntaan. Mutta joo, esikoisen syytähän se on, ettei ap saa riittävästi unta.

Vierailija
14/90 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa ihan normaalilta. Lisäksi minusta kuulostaa hiukan ikävältä, että puhut 11-vuotiaasta kuin aikuisesta, että 11-v ei anna sinun nukkua ja eikö sinulla ole oikeutta nukkua, miksi 11-v ei kunnioita oikeuksiasi. Vähän kuin se olisi miehesi tai joku toinen aikuinen, joka "kiusaa" sinua.

Mutta univelka on kyllä ihan kamalaa. Ei kai tuossa ole muuta vaihtoehtoa, kuin että isä kerta kaikkiaan järjestää (työ)asiat joksikin aikaa niin, että saat nukkua, jos kerran 11 v ei jaksa/pysty olemaan kotona itsekseen (oli normaalia tai ei, teillä on nyt tuo tilanne ja se pitää ratkaista noissa puitteissa, ja mielellään niin, että esikoinen ei koe tulevansa hylätyksi tai olevansa taakka vanhemmilleen.

Miehesi ja sinä olette päättäneet vauvasta, hän ei ole esikoisen vastuulla.

jäi mainitsematta se, että jos nukun vauvan kanssa päikkäreitä isomman ollessa kotona, niin hän herättää minut silloinkin (45 min päikkärit),koska hänellä on tylsää yksin. Onko tämäkin teistä myös normaalia, eli silloinkaan en saisi levätä, vaan minun pitäisi väsyneenä viettää laatuaikaa silloin isomman kanssa, kuten kommenteista päätellen juuri silloin aamulla klo 7, jolloin unirytmini mukaan kykenisin nukkua. Siitä myös aiheetta syyllistettiin, että olisin hylännyt isomman!! Hänen kanssaan vietän illalla ja iltapäivällä aikaa ja isän ollessa kotona käymme kahdestaan isoman kanssa ostoksilla ym, josta hän pitää. Tämä tosin myös jäi aloituksessa mainitsematta. Ap

Vierailija
15/90 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänkin kaipaa äidin huolenpitoa. ..ja sinä pistät nettikieltoon ja kuskaat psykologin juttusille ö.ö

Aika oudolta tuo sinun ongelmasi kuulostaa.

Vauva nukkuu ihan hyvät päiväunet, eikä yölläkään herättele turhan usein.

Vierailija
16/90 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos sinä menisit sinne mummolaan? :) Jos lapsen isä on kuitenkin kotona illat ja yöt, niin mitä jos sinä tosiaan menisit vaikka muutamaksi yöksi mummolaan? Tällöin lapsi vain joutuisi selviytymään itse aamusta. Jos lapsi on kehitykseltään normaali, niin selviää siitä kyllä. Oletko oikeasti keskustellut lapsen kanssa asiasta? Ja mitä jos kokeilisitte sitä, että heräät samaan aikaan lapsen kanssa, mutta et tee lapselle mitään valmiiksi, ohjeistat vain. Samoin viikonloppuisin, voitte tehdä vaikka aamupalan yhdessä lapselle valmiiksi jo illalla ja keskustella siitä, mihin aikaan sinut saa herättää. Jo pienemmätkin lapset ymmärtävät tällaiset asiat, ja monia ohjeistetaan esimerkiksi katsomaan piirrettyjä vaikka ysiin asti, että vanhemmat saavat nukkua.

Mummolaan en voi mennä, koska mies voi tehdä 19 h töitä putkeen (vaikka on ns. säännöllinen työaika eikä mikään päivystys ym. tyyppinen työ). Eli minun on pakko olla kotona, koska mies on niin epäsäännöllisesti töissä.

Miksi yrität miehesi vastuita kaataa esikoisen niskaan?

Vauva sinua valvottaa öisin ja esikoinen yrittää saada ihan normaalin määrän huomiota päivisin.

Ymmärrän tätä lasta oikein hyvin. Kurjahan hänen on yksin olla kotona. Hän on nimittäin hyvinkin yksin jos ainoa paikalla oleva aikuinen nukkuu.

Sinun täytyy saada miehesi osallistumaan vauvan ja perheen hoitamiseen.

Vierailija
17/90 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos 11-vuotias antaa äidin nukkua väsymystän pois, niin tämä lapsi ei saa lainkaan huolenpitoa ja huomiota äidiltä! Se huomioko pitää saada juuri klo 7 aamulla tai just vauvan päikkäriaikana?

Mulla on monta lasta enkä oikein voisi kuvitella oman 11-vuotiaani käyttäytyvän noin, tosin ap:han kertoi ettei hänen lapsensa olen ihan tavallinen.

Mutta viestini pointti oli että ikävää ja turhaa ap:n syyllistämistä monilta.

Vierailija
18/90 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos 11-vuotias antaa äidin nukkua väsymystän pois, niin tämä lapsi ei saa lainkaan huolenpitoa ja huomiota äidiltä! Se huomioko pitää saada juuri klo 7 aamulla tai just vauvan päikkäriaikana?

Mulla on monta lasta enkä oikein voisi kuvitella oman 11-vuotiaani käyttäytyvän noin, tosin ap:han kertoi ettei hänen lapsensa olen ihan tavallinen.

Mutta viestini pointti oli että ikävää ja turhaa ap:n syyllistämistä monilta.

omasta tilanteestaan, liekö heillä edes lapsia. Kirjaviisauksia on niin helppo ladella ilman minkäänlaista omakohtaista kokemusta.

Vierailija
19/90 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

herätyskelloonsa, pukee, kampaa tukan, pesee hampaat tms. Ja minä laitran hänelle joka aamu aamupalan (vaikka lapseni on täysin kykenevä tekemään sen itsekin). Kyse on enemmänkin mahdollisuudesta viettää yhteinen aamuhetki. Jos olisin esim. sairas, niin lapseni antaisi minun nukkua ja saattaisi jopa tehdä minulle aamupalan. Mutta toisaalta en voisi kuvitella, että vaikka olisin kuinka väsynyt, niin en heräisi lapåsni kanssa yhtä aikaa - vaikka lapseni ei tätä millään tavalla vaadikkaan.

En koskaan vaatisi lapseltani, että hän heärisi joka aamu kouluun itsekseen ja yksin laittaisi aamupalan ja lähtisi yksin kouluun - vaikka hän kaiken tämän osaa tehdä.

Vierailija
20/90 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ymmärrä näiden syyllistäjien ja sädekehänsäkiillottajien pointtia. Ap pyysi neuvoja ja apua tilanteeseen. Vastauksissa sädekehän kiillottajat hurskastelevat omilla vähillä unillaan. Unentarvehan on yksilöllinen ja ap:n unentarve nyt selkeästi näyttää olevan enemmän kuin 5 h/vrk jatkuvasti.

Syyllistäjät vääristelevät tilanne niin, ettei isompi lainkaan saisi huomiota. Saahan hän näemmäkin, mutta pitääkö sitä jatkuvasti saada silloin, kun väsynyt äiti pystyisi nukkumaan.

Isän osuus ei ole kylläkään riittävä, se on pakko sanoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi