Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysy 26-vuotiaalta lestadiolaisäidiltä mitä haluat

Vierailija
01.09.2012 |

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta teillä on? iät ja sukupuolet? Mikä on unelmalapsilukunne?

Vierailija
2/20 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoa vain että lestadiolaiset on hyväksikäytäneet lapsia eikä yhteisö ole puuttunut asiaan niinkuin olisi pitänyt. Puuttuminen on tullut ulkoa. Siksi pidän sinua roskana enkä halua kysyä mitään. Ole hyvä ja muuta perheinesi ulkomaille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta teillä on? iät ja sukupuolet? Mikä on unelmalapsilukunne?

2 lasta, 1 ja 4 -vuotiaat, unelmalapsilukumme on 5-6

Vierailija
4/20 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoa vain että lestadiolaiset on hyväksikäytäneet lapsia eikä yhteisö ole puuttunut asiaan niinkuin olisi pitänyt. Puuttuminen on tullut ulkoa. Siksi pidän sinua roskana enkä halua kysyä mitään. Ole hyvä ja muuta perheinesi ulkomaille

Olen samaa mieltä siitä, ettei yhteisö ole puuttunut asiaan niinkuin olisi pitänyt.

Vierailija
5/20 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemme käyttäneet hyväksi emmekä ole reagoineet asiaan. Juuri näin suoraviivaisesti.

Ole hyvä, muuta itse ulkomaille. Toivottavasti löydät paikan, jossa moinen mustavalkoisuus onnistuu.

Terv. toinen vl-äiti, ei ap

Vierailija
6/20 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko täysin väärässä kun väitän näissä uskontosuunnissa olevan samanmoisia piirteitä,varsinkin naisten osuudessa yhteiskuntaan vaikuttavissa asioissa? Nainen vaietkoon seurakunnassa,,,nainen ei saa paljastaa kasvojaan miehille,,,ei vaikutusmahdollisuuta kummankaan lahkon tilaisuuksissa,hyväksikäyttö,vaientaminen asioiden hoidossa,esimerkiksi,vain kasvojen paljastus on islam-uskosta,kaikki muut sopii molempiin lahkoihin lisättynä monella muulla asialla yhteisestä aatteesta,kerro oletko eri mieltä?

Vierailija
7/20 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien lapseni viikottain seurakunnan kerhoon ja jostain kumman syystä en tunne odotustilassa oloani mukavaksi, tervetulleeksi. En meikkaa paljoakaan mutta sen verran että sen huomaa lähietäisyydeltä. Kerhossa on useita äitejä joilla ei ole yhtään meikkiä ja heillä on suuret perheet. Äidit tuntevat hyvin toisensa. Ovat melko varmasti samaa uskontokuntaa kuin sinäkin.

Miksi minuun ei oteta mitään kontaktia? Yleensä vieraiden ihmisten seurassa minulle tullaan juttelemaan ja minulle vastataan kunnolla jos jotain kysyn ja siitä se juttelu sitten lähtee etenemään. Mutta tuolla kerhossa.. Ihan toivotonta. Minusta siis näkee heti päältä että olen syntinen äiti kun meikkaan? Olen kerran kuullut tämän yhdeltä lapselta ihan suoraan suusta. Miten sinä näet tämän asian?

Vierailija
8/20 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako sisarusta sinulla on?

Kauanko seurustelitte ennen naimisiin menoa?

Olitko neitsyt kun menit naimisiin?

Yllättikö seksi sinut?

mitä mieltä olet muista, kuin lesstadiolaisuskovista, uskovatko mielestäsi "väärin"? Miksi?

Vierailija
9/20 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemme käyttäneet hyväksi emmekä ole reagoineet asiaan. Juuri näin suoraviivaisesti.

Ole hyvä, muuta itse ulkomaille. Toivottavasti löydät paikan, jossa moinen mustavalkoisuus onnistuu.

Ei kannata provosoitua kaikista näistä.

Minulle hyväksikäyttöasiat tulivat niin suurena järkytyksenä, että tuntui kuin matto olisi vedetty alta. Olin lapsellisesti uskonut että tämä yhteisö on oikeasti hyvä ja tajuttuani mitä kauheuksia tämä yhteisö on pitänyt sisällään olen siitä lähtien kärsinyt megaluokan maailmankatsomuksellisesta ja hengellisestä kriisistä josta en ole vieläkään päässyt ylitse. Olen pahoillani kaikkien hyväksikäytettyjen puolesta ja vihainen siitä, miten heidän hätänsä on ohitettu.

AP

Vierailija
10/20 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet lestadiolainen ja olet ollut tietoinen yhteisön hyväksikäytöstä puuttumatta asiaan.

Vierailija
11/20 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai käytättekö yhdessä miehesi kanssa?

Vierailija
12/20 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien lapseni viikottain seurakunnan kerhoon ja jostain kumman syystä en tunne odotustilassa oloani mukavaksi, tervetulleeksi. En meikkaa paljoakaan mutta sen verran että sen huomaa lähietäisyydeltä. Kerhossa on useita äitejä joilla ei ole yhtään meikkiä ja heillä on suuret perheet. Äidit tuntevat hyvin toisensa. Ovat melko varmasti samaa uskontokuntaa kuin sinäkin.

Miksi minuun ei oteta mitään kontaktia? Yleensä vieraiden ihmisten seurassa minulle tullaan juttelemaan ja minulle vastataan kunnolla jos jotain kysyn ja siitä se juttelu sitten lähtee etenemään. Mutta tuolla kerhossa.. Ihan toivotonta. Minusta siis näkee heti päältä että olen syntinen äiti kun meikkaan? Olen kerran kuullut tämän yhdeltä lapselta ihan suoraan suusta. Miten sinä näet tämän asian?

Oikeastaan meikatun ihmisen näkeminen ei herätä minussa juuri mitään tunteita, mutta tajuan toki heti ettei hän ole lestadiolainen. Lestadiolaisäidit ovat usien arkoja ottamaan kontaktia mutta olen itse vastaavissa tilanteissa pyrkinyt tervehtimään kaikkia ihmisiä tasapuolisesti. Kannatta rohkeasti tervehtiä myös lestadiolaisäitejä, he arvostavat sitä. Siis varmaa osa.

Osa voi oikeasti kasvattaa lapsensa noin kuten kuvasit, mutta itse pyrin kasvattamaan lapseni niin, että kaikki ihmiset ovat arvokkaita ja samanarvoisia JUmalan edessä.

Vierailija
13/20 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko täysin väärässä kun väitän näissä uskontosuunnissa olevan samanmoisia piirteitä,varsinkin naisten osuudessa yhteiskuntaan vaikuttavissa asioissa? Nainen vaietkoon seurakunnassa,,,nainen ei saa paljastaa kasvojaan miehille,,,ei vaikutusmahdollisuuta kummankaan lahkon tilaisuuksissa,hyväksikäyttö,vaientaminen asioiden hoidossa,esimerkiksi,vain kasvojen paljastus on islam-uskosta,kaikki muut sopii molempiin lahkoihin lisättynä monella muulla asialla yhteisestä aatteesta,kerro oletko eri mieltä?

Olen samaa mieltä

Vierailija
14/20 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai käytättekö yhdessä miehesi kanssa?

Toivoisin että et ajattele lestadiolaisista oikeasti noin. En ikinä käyttäisi lapsiani hyväksi eikä mieheni myöskään. Rakastan lapsiani enemmän kuin mitään maailmassa.

Vierailija
15/20 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako sisarusta sinulla on?

Kauanko seurustelitte ennen naimisiin menoa?

Olitko neitsyt kun menit naimisiin?

Yllättikö seksi sinut?

mitä mieltä olet muista, kuin lesstadiolaisuskovista, uskovatko mielestäsi "väärin"? Miksi?

Ei käytetty hyväksi lapsena

Sisaruksia 11

Seurustelimme 2 vuotta ennen naimisiinmenoa'

Olin neitsyt, mutta en täysin kokematonkaan

Seksi ei yllättänyt minua, tiesin, että menee aikaa oppia tuntemaan toisemme ja seksielämä kehittyy.

En ajattele muiden uskovan väärin, vaan ajattelen Jumalan tietävän meidän jokaisen tilanteen

Vierailija
16/20 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetan nyt vastailemisen.

Vierailija
17/20 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teistä osa pitää itseään jotenkin parempana, ylempänä ihmisenä kuin muita? Ok, teillä on tietty uskonne mutta ei se tarkoita sitä etteikö muut ihmiset olisi tärkeitä? Ihan samanlaisia tallaajia tässä kaikki ollaan! Ja se että joku toinen uskoo johonkin muuhun niin mitä sitten? Ei kukaan voi sanoa että tämä tietty uskonto on se yksi ja ainoa oikea? Ei siis niin yksikään ihminen voi sellaista tehdä ja tietää.

Minä uskon Jumalaan mutta omalla tavallani. En tarvitse siihen välttämättä seurakuntaa, toisia ihmisä tms. Se on vain tunne omassa sydämessäni ja se riittää minulle. Tiedän mikä on väärin ja mikä ei. En tarvitse mitään "sääntökirjaa" jonka mukaan toimisin elämässäni.

Jos ja kun tiedän että esim. pihapiirissä on muita perheitä jotka kuuluvat eri "porukoihin" niin ei se estä minua tutustumasta heihin ja tervehtimästä heitä. Se on asia jota en mitenkään voi sulattaa että uskonnon vuoksi ei voida käyttäytyä ns. normaalisti?! Mikä ihme siinä on kun pitää olla niin sulkeutunut ja omissa piireissä jos kuitenkin yleisillä paikoilla vietetään yhteistä aikaa (taloyhtiöiden pihapiirit, kerhot, koulut jne.) Ja eikös se ole niin että työelämässä ei voi tulla mitenkään toimeen jos et kuulu samaan porukkaan?

Kunhan vaan mietin ja jollain tavalla kyllä olen ärsyyntynyt näistä asioista...

Vierailija
18/20 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten elämänne eroaa valtaväestöstä?

Vierailija
19/20 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi joku enää edes ihmettelee että lestat viihtyy parhaiten omissa porukoissaan. Nämä ennakkoluulot ja vihapuheet joita netissä osa häiriintyneistä kylvää ei varmastikkaan houkuttele lestoja tutustumaan meihin muihin.

Miksi teistä osa pitää itseään jotenkin parempana, ylempänä ihmisenä kuin muita? Ok, teillä on tietty uskonne mutta ei se tarkoita sitä etteikö muut ihmiset olisi tärkeitä? Ihan samanlaisia tallaajia tässä kaikki ollaan! Ja se että joku toinen uskoo johonkin muuhun niin mitä sitten? Ei kukaan voi sanoa että tämä tietty uskonto on se yksi ja ainoa oikea? Ei siis niin yksikään ihminen voi sellaista tehdä ja tietää. Minä uskon Jumalaan mutta omalla tavallani. En tarvitse siihen välttämättä seurakuntaa, toisia ihmisä tms. Se on vain tunne omassa sydämessäni ja se riittää minulle. Tiedän mikä on väärin ja mikä ei. En tarvitse mitään "sääntökirjaa" jonka mukaan toimisin elämässäni. Jos ja kun tiedän että esim. pihapiirissä on muita perheitä jotka kuuluvat eri "porukoihin" niin ei se estä minua tutustumasta heihin ja tervehtimästä heitä. Se on asia jota en mitenkään voi sulattaa että uskonnon vuoksi ei voida käyttäytyä ns. normaalisti?! Mikä ihme siinä on kun pitää olla niin sulkeutunut ja omissa piireissä jos kuitenkin yleisillä paikoilla vietetään yhteistä aikaa (taloyhtiöiden pihapiirit, kerhot, koulut jne.) Ja eikös se ole niin että työelämässä ei voi tulla mitenkään toimeen jos et kuulu samaan porukkaan? Kunhan vaan mietin ja jollain tavalla kyllä olen ärsyyntynyt näistä asioista...

Vierailija
20/20 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN ihmettele näitä viestejä, jotka koskevat tätä sisäänpäinkääntyneisyyttä ja epäsosiaalisuutta suhteessa valtaväestöön.

Uskontomme ei opeta että olemme toisia parempia, itseasiassa olen itse viimeaikoina tympääntynyt seurapuheisiin, joissa puhutaan vain siitä, kuinka huonoja ja syntisiä, epäonnistuneita me ihmiset olemme. Siis olemmehan me, mutta alkanut tympiä tuon asian ylenmääräinen korostaminen, varsinkin kun tähän liikkeeseen kuuluminen on nykyisin hirveän raskasta julkisen keskustelun ja ennakkoluulojen takia.

Kyllä uskostamme huolimatta kaikki ihmiset ovat tärkeitä, ja ennen kaikkea, kaikki ovat samalla viivalla Jumalan edessä.

Itse en sano, että uskomme on yksi ja ainoa oikea, mutta sehän on uskon asia. Osa lestadiolaisista ajattelee niin, mutta ei kaikki.

Kunnioitan uskoasi, kuten kunnioitan jokaista ihmistä ikään, sukupuoleen, sukupuoliseen suuntautuneisuuteen, kansallisuuteen, elämänkatsomukseen tms. katsomatta.

Myös me tiedämme mikä elämässä on oikein ja väärin. Vaikka yleisesti ottaen voin myöntää että meillä on sääntökirja, niin ajattelen sen lähinnä olevan eräänlainen kulttuurinen juttu, ei uskonnollinen. Uskonnollinen oikean ja väärän erottaminen tapahtuu jokaisen sydämessä, eikä siihen sääntökirjaa tarvita. Jokainen lestadiolainen tietää itse, mikä hänen sydämensä ja uskonsa tila on, toimiiko hän oikein ja väärin.

Kyllä ainakin omalla asuinseudullani lestadiolaiset viettävät yhteistä aikaa yleisillä paikoilla. Mutta se on ihan selvä että tässä ilmapiirissä ja näiden ennakkoluulojen ympäröimänä usein pelokkaasti vetäytyy omiensa joukkoon. Itse pyrin ottamaan tasapuolisesti kontaktia kaikkiin, mutta olen myös törmännyt siihen, ettei minua tervehditä, minun kanssani ei keskustella yms. koska olen lestadiolainen. Kärsin myös siitä ettei minua kohdata yksilönä vaan lestana.