Saako naista tuijottaa?
No, saako?
Rosa Meriläisen mukaan ei saa. Tässä tietenkin yksinkertaisena miesoliona oion mutkia suoriksi tuon Rosan kolumnin kanssa, mutta kyllä tuon kielteisen suhtautumisen himokkaaseen katseeseen voi tekstistä löytää.
Ovatko oikeasti liian viipyvät katseet ja satunnaiset kommentit ongelma naisille Suomessa? Onko väliä keneltä noita katseita ja kommentteja saa?
Itse en miehenä ole koskaan saanut osakseni himokkaita katseita saati sitten ulkonäköäni positiivisesti (tai negatiivisesti) arvostelevia sanoja, joten en osaa tässä tapauksessa asettua naisen asemaan. Voisin kuvitella että satunnaiset kehut voisivat alkuun hivellä itsetuntoa (riippumatta kommentoijan viehättävyydestä), mutta jossain voisi tulla vastaan kriittinen raja. En silti häpeile jos katseeni viipyy esim. kaupungilla kauniin naisen kasvoissa tai vartalossa. Ehkä joku kokee tuonkin ahdisteluna, mutta ennen kuin joku tulee minulle siitä varta vasten huomauttamaan, en osaa primitiivistä käytöstäni muuttaakaan.
Kommentit (510)
Ei mua ainakaan häiritse. Kunhan tosiaan jää vaan siihen tuijottamisen asteelle. Itselläkin aika paljon katse hakeutuu sinne tänne. Olen niin utelias :D n24
Mitäs kauniit naiset ajattelette siitä jos tämmöinen vähän rumemman puoleinen mies katsoo teitä "sillä silmällä". Jotenkin itse ajattelen ettette siitä välttämättä niin tykkää. Tyyliin: Mitä tuokin mies oikein luulee, luuleeko se että sillä on muhun mahiksia,jne. Tai muuten vaan ällöttää tälläinen tilanne. Olen miettinyt tätä asiaa pitkään ja kuulisin mielellään teiltä naisilta tähän vastauksen :)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 05:04"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 04:16"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 03:32"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 02:36"]Mitäpä jos nyt kaikki ottaisitte ja lukisitte sen kirjoituksen. Mitähän siinä Meriläinen kirjoittikaan? Jos viitataan jonkun kirjoitukseen, on asiallista liittää linkki, ja ennen muuta ei tule laittaa sanoja toisen suuhun. [/quote] En lukenut sitä juttua, mutta tämän keskustelun pointti oli ehkä enemmin pohtia, onko katselu ok vai ei eikä niinkään tarttua Meriläisen kirjoitukseen. Toki ap olisi voinut liittää linkin tai jättää kirjoituksen kokonaan mainitsematta. T: Nuori nainen
[/quote]AP:n ensimmäisessä kirjoituksessa ON linkki, punaisella!!!
Jos et osaa sitä klikata, ei se ole muiden ongelma.
[/quote]
Miksi noin vihamielinen suhtautuminen? En mä siitä ketään syyttänyt. Ensimmäistä kommenttia linkin puutteesta ollaan yläpeukutettu monta kertaa ja siinä syytettiin, kun ei olla luettu koko juttua ja laitettu linkkiä. Mäkin myös tosin mainitsin virheellisesti asiasta kyllä. Anteeksi ap omasta puolestani. T: Nuori nainen
[/quote]
Voisiko joku selittää, mitä tein väärin alapeukuista päätellen. Joo en huomannut linkkiä, mutta tämän keskustelun pointti EI ollut Meriläisen kirjoitus, vaan pohtiminen, onko katselu ookoo vai ei. Vai olenko väärässä?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 02:14"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 02:07"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 01:37"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 00:55"]
Sekä otsikko että aloitusviesti ovat sen verran provosoivia, että ei ole ihmekään jos osa reaktioista on sellaisia kuin on. Myös Rosa Meriläisen kolumnin tulkinta on jokseenkin kärjistetty, koska Meriläinenkin viittaa ymmärtääkseni enemmän siihen asenteeseen, joka näkyy myös siinä, miten jotkut miehet katsovat naista näkemättä ihmistä ja älyllistä olentoa.
Myöskään pitkä katse ja tuijotus eivät kyllä omasta mielestäni tarkoita ihan samaa. Ja edelleen se asenne siellä tuijotuksen/katseiden/hymyn/kommenttien takana ratkaisee, otetaanko ne kohteliaisuutena vai loukkauksena, ei se minkä näköinen ihminen niiden takana on. Toisen kasvoista ja silmistä pystyy usein lukemaan, onko se asenne aidosti vilpitön, ihaileva ja arvostava vai jotain ihan muuta. Ja toki silläkin on merkitystä, tokaisetko kaverillesi: "Olipas siinä upea nainen!" vai: "Kato mikä perse!" saati sitten: "Tuokin saattaisi näyttää hyvältä pitkissä hiuksissa.", jos nyt jotain pitää sitten ylipäätään kommentoida.
[/quote]
Miten? Saako tähän jossakin koulutusta?
Jotkut ovat joskus sanoneet, että minulla on pelottava katse. Tai että olen jatkuvasti vihaisen näköinen. Miten tämmöisillä korteilla sitten positiivisesti vilkaiset katseen kääntävää naista? Asenteeni on kyllä aina vilpittömän ihaileva, mutta ei sitä varmastikaan kovin helposti nonverbaalisesti tuoda esiin.
[/quote]
no älä ainakaan suu auki tuijota pelkästään tissejä niinkuin et olisi sellaisia koskaan nähnyt vaan katso myös silmiin ja yritä edes hymyillä ystävällisesti ilman mitään epämääräistä virnettä silmäkulmassa, jo tämä osoittaa, että näet toisessa muutakin kuin tissit tai perseen.
[/quote]
No, mä näen kyllä aina ensin kasvot, silmät ja mahdollisen hymyn. Toki kun en sokea ole, niin muutkin ruumiinosat saattavat katsekenttääni osua. Yritän esim. vastaantulijan kanssa usein hakea katsekontaktia, mutta lähes aina naiset kääntävät katseensa pois. Ehkä tekniikkani on väärä. Ehkä katseeni on liian pitkä. Ehkä ei pitäisi katsoa.
En osaa hymyillä, mutta olen tätäkin viime aikoina yrittänyt. Kaupan kassat ovat joskus hymyilleet takaisin. Tosin epäilen heidän vain nauraneen sisäisesti typerälle ilmeelleni.
[/quote]
Kaikki osaavat hymyillä, sinäkin! Ala harjoittelemaan normaalia kohteliasta jutustelua vaikka miespuolisten kassojen kanssa niin kyllä se siittä.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 02:58"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 02:14"]
Sekä otsikko että aloitusviesti ovat sen verran provosoivia, että ei ole ihmekään jos osa reaktioista on sellaisia kuin on. Myös Rosa Meriläisen kolumnin tulkinta on jokseenkin kärjistetty, koska Meriläinenkin viittaa ymmärtääkseni enemmän siihen asenteeseen, joka näkyy myös siinä, miten jotkut miehet katsovat naista näkemättä ihmistä ja älyllistä olentoa.
Myöskään pitkä katse ja tuijotus eivät kyllä omasta mielestäni tarkoita ihan samaa. Ja edelleen se asenne siellä tuijotuksen/katseiden/hymyn/kommenttien takana ratkaisee, otetaanko ne kohteliaisuutena vai loukkauksena, ei se minkä näköinen ihminen niiden takana on. Toisen kasvoista ja silmistä pystyy usein lukemaan, onko se asenne aidosti vilpitön, ihaileva ja arvostava vai jotain ihan muuta. Ja toki silläkin on merkitystä, tokaisetko kaverillesi: "Olipas siinä upea nainen!" vai: "Kato mikä perse!" saati sitten: "Tuokin saattaisi näyttää hyvältä pitkissä hiuksissa.", jos nyt jotain pitää sitten ylipäätään kommentoida.
[/quote]
Jotkut ovat joskus sanoneet, että minulla on pelottava katse. Tai että olen jatkuvasti vihaisen näköinen. Miten tämmöisillä korteilla sitten positiivisesti vilkaiset katseen kääntävää naista? Asenteeni on kyllä aina vilpittömän ihaileva, mutta ei sitä varmastikaan kovin helposti nonverbaalisesti tuoda esiin.
[/quote]
no älä ainakaan suu auki tuijota pelkästään tissejä niinkuin et olisi sellaisia koskaan nähnyt vaan katso myös silmiin ja yritä edes hymyillä ystävällisesti ilman mitään epämääräistä virnettä silmäkulmassa, jo tämä osoittaa, että näet toisessa muutakin kuin tissit tai perseen.
[/quote]
No, mä näen kyllä aina ensin kasvot, silmät ja mahdollisen hymyn. Toki kun en sokea ole, niin muutkin ruumiinosat saattavat katsekenttääni osua. Yritän esim. vastaantulijan kanssa usein hakea katsekontaktia, mutta lähes aina naiset kääntävät katseensa pois. Ehkä tekniikkani on väärä. Ehkä katseeni on liian pitkä. Ehkä ei pitäisi katsoa.
En osaa hymyillä, mutta olen tätäkin viime aikoina yrittänyt. Kaupan kassat ovat joskus hymyilleet takaisin. Tosin epäilen heidän vain nauraneen sisäisesti typerälle ilmeelleni.
[/quote]
Kaikki osaavat hymyillä, sinäkin! Ala harjoittelemaan normaalia kohteliasta jutustelua vaikka miespuolisten kassojen kanssa niin kyllä se siittä.
[/quote]
Terveisin,
Timo Soini
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 03:26"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 02:58"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 02:14"] [quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 02:07"] [quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 01:37"] [quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 00:55"] Sekä otsikko että aloitusviesti ovat sen verran provosoivia, että ei ole ihmekään jos osa reaktioista on sellaisia kuin on. Myös Rosa Meriläisen kolumnin tulkinta on jokseenkin kärjistetty, koska Meriläinenkin viittaa ymmärtääkseni enemmän siihen asenteeseen, joka näkyy myös siinä, miten jotkut miehet katsovat naista näkemättä ihmistä ja älyllistä olentoa. Myöskään pitkä katse ja tuijotus eivät kyllä omasta mielestäni tarkoita ihan samaa. Ja edelleen se asenne siellä tuijotuksen/katseiden/hymyn/kommenttien takana ratkaisee, otetaanko ne kohteliaisuutena vai loukkauksena, ei se minkä näköinen ihminen niiden takana on. Toisen kasvoista ja silmistä pystyy usein lukemaan, onko se asenne aidosti vilpitön, ihaileva ja arvostava vai jotain ihan muuta. Ja toki silläkin on merkitystä, tokaisetko kaverillesi: "Olipas siinä upea nainen!" vai: "Kato mikä perse!" saati sitten: "Tuokin saattaisi näyttää hyvältä pitkissä hiuksissa.", jos nyt jotain pitää sitten ylipäätään kommentoida. [/quote] Miten? Saako tähän jossakin koulutusta? Jotkut ovat joskus sanoneet, että minulla on pelottava katse. Tai että olen jatkuvasti vihaisen näköinen. Miten tämmöisillä korteilla sitten positiivisesti vilkaiset katseen kääntävää naista? Asenteeni on kyllä aina vilpittömän ihaileva, mutta ei sitä varmastikaan kovin helposti nonverbaalisesti tuoda esiin. [/quote] no älä ainakaan suu auki tuijota pelkästään tissejä niinkuin et olisi sellaisia koskaan nähnyt vaan katso myös silmiin ja yritä edes hymyillä ystävällisesti ilman mitään epämääräistä virnettä silmäkulmassa, jo tämä osoittaa, että näet toisessa muutakin kuin tissit tai perseen. [/quote] No, mä näen kyllä aina ensin kasvot, silmät ja mahdollisen hymyn. Toki kun en sokea ole, niin muutkin ruumiinosat saattavat katsekenttääni osua. Yritän esim. vastaantulijan kanssa usein hakea katsekontaktia, mutta lähes aina naiset kääntävät katseensa pois. Ehkä tekniikkani on väärä. Ehkä katseeni on liian pitkä. Ehkä ei pitäisi katsoa. En osaa hymyillä, mutta olen tätäkin viime aikoina yrittänyt. Kaupan kassat ovat joskus hymyilleet takaisin. Tosin epäilen heidän vain nauraneen sisäisesti typerälle ilmeelleni. [/quote] Kaikki osaavat hymyillä, sinäkin! Ala harjoittelemaan normaalia kohteliasta jutustelua vaikka miespuolisten kassojen kanssa niin kyllä se siittä. [/quote] Terveisin, Timo Soini
[/quote]
Nyt meni kyllä ohitse tämä kommentti:D Saa suomentaa jos joku tajusi
Jos mä saan aivan vilpittömästi toivoa, niin ei niin paljon katseita ja tuijotuksia miehiltä kiitos!
Etenkin kesäisin toivon aina yhtä vankasti, että mun otsasta hehkuisi teksti "PUKEUDEN NÄIN SIKSI, ETTÄ MULLA ON KUUMA, EN SIKSI, ETTÄ HAKISIN HUOMIOTANNE!"
Olen kovasti hikoilevaa tyyppiä ja lisäksi vielä tykkään urheilusta. Ei siinä mitään sinänsä, mutta tämä yhdistelmä on huono, jos ei halua seilata lähes kaikkien miespuolisten tutkien ja tuijotusten kohteena.
Mulla on jo yksi mies, ja toistaiseksi se riittää. Haluaisin niin kovasti saada pukeutua juuri siten kuin haluan, lämpimissäkin olosuhteissa, ilman että miehet näyttävät ajattelevan minun olevan "tyrkky"...
MIEHET, pyydän kommettejanne seuraavaan: Katsotteko naista kuin naista, jos se on pukeutunut vähäpukeisesti: lyhyeen hamoseen tms. Vai tuijotteletteko enemmän/useammin ns. näyttäviä ja kauniita naisia, oli pukeutumistyyli ja paljastelun aste mikä tahansa?
Vai onko se kaikki jotakin noiden yllä manittujen väliltä?
LOPUKSI MIEHET: Vinkki siihen, miten säästyisin pahimmilta tuijotuksilta silloin, kun itselläni on päivä, kun en halua tulla tuijotelluksi (mutta on pakko päästä esim. käymään kaupassa)?
KIITOS!
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 02:25"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 00:19"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 23:16"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 01:16"]
No, saako?
Rosa Meriläisen mukaan ei saa. Tässä tietenkin yksinkertaisena miesoliona oion mutkia suoriksi tuon Rosan kolumnin kanssa, mutta kyllä tuon kielteisen suhtautumisen himokkaaseen katseeseen voi tekstistä löytää.
Ovatko oikeasti liian viipyvät katseet ja satunnaiset kommentit ongelma naisille Suomessa? Onko väliä keneltä noita katseita ja kommentteja saa?
Itse en miehenä ole koskaan saanut osakseni himokkaita katseita saati sitten ulkonäköäni positiivisesti (tai negatiivisesti) arvostelevia sanoja, joten en osaa tässä tapauksessa asettua naisen asemaan. Voisin kuvitella että satunnaiset kehut voisivat alkuun hivellä itsetuntoa (riippumatta kommentoijan viehättävyydestä), mutta jossain voisi tulla vastaan kriittinen raja. En silti häpeile jos katseeni viipyy esim. kaupungilla kauniin naisen kasvoissa tai vartalossa. Ehkä joku kokee tuonkin ahdisteluna, mutta ennen kuin joku tulee minulle siitä varta vasten huomauttamaan, en osaa primitiivistä käytöstäni muuttaakaan.
[/quote]
Katsominen on ihan ok eikä sillä ole väliä, kuka katsoo, vaan kyse on siitä MITEN katsoo. Saahan sitä häpeilemättä katsoa viehättävää ihmistä, mutta ei tarvitse tuijottaa, ja silmiinkin saa katsoa. Silmiin katsominen antaa mielikuvan siitä, että näet muutakin kuin vain ulkokuoren. Ja päälle vielä vilpitön ystävällinen hymy niin voit saada vaikka kauniin hymyn takaisin, toisin kuin perään viheltelemällä tai epämiellyttävillä kommenteilla.
[/quote]
No joo, keskustelun otsikointi taisi olla osaltani hiian liian jyrkkä. Saa aikaan mielikuvia ja ohjaa kommentointia hieman liian väärään suuntaan. Kyse oli alunperin nimenomaan pidemmästä katseesta kuin pelkästä vilkaisusta ja miksi sitä pidetään naisten keskuudessa vääränä ja ahdistava käytöksenä, kun taas suurin osa miehistä ottaa tuijotuksen/katseet/hymyt/kommentit kohteliaisuutena?
Onko kyse yhteiskuntaamme vieläkin perinteiden seurauksena dominoivasta miesten oletetusta valta-asemasta vai onko kyseessä katseiden niin epäsuhtainen jakautuminen sukupuoten välille, että naisten oletusreaktio on onho ja ahdistus?
Itseäni myös miehenä hämää tuo tässäkin keskustelussa esiintullut tuplastandardi. Näin en niin stereotypisen komeana minun pitäisi ilmeisesti kulkea katse kohti maata, koska en mitä suurimmalla todennäköisyydellä osu naisten miellyttävyyskriteereihin ja samalla viatonkin katseeni muuttuu ahdistavaksi pervoiluksi. Ei siitä hymystä ole lattialle paljon hyötyä.
Ja jos tokaisen kaverilleni: "Olipas siinä upea nainen!", pitääkö ilmoittautua muutoskoulutukseen?
ap
[/quote]
Ei tähän ole mitään ikuista totuutta. Joillekin on samantekevää, vaikka joku mollottaisi ihan vieressä. Joku pukeutuu läpinäkyvään muovipukuun, jotta kaikki saisivat töllätä. Ja joku taas ahdistuu saman tien jos huomaa jonkun edes vilkuilevan. Meitä on moneen menoon. Mutta onhan tuo puhtaasti varmaan aina seksuaalisesta puolesta johtuva tarve, jos täytyy hymyillä nätille naiselle tai jäädä katselemaan. Muutenhan otsikko olisi "onko oikein tuijottaa ihmisiä" ja tuijottelu kohdistuisi ihmisiin sukupuolesta riippumatta.
Miksi tuollaisia on tarve tokaista? Eiköhän se kaveri näe ilmankin. Ja voihan se vaikka todetakkin, mutta sen voi sanoa sitten sillä tavoin, ettei koko maailma sitä kuule.
Alkaa olla muuten jo miestenkin keskuudessa tuttu ilmiö tämä seksiobjektina pitäminen, kun useampi komea mies näyttelijä on todennut, että tuntee olonsa halvaksi kun häntä kohdellaan seksiobjektina.
Katseleminen voisi olla muuten paljon antoisempaa, jos olisi joku joka siitä nauttii. Elikkä vaikka se oma vaimo tai tyttöystävä, joka arvostaa sitä katselua paljon enemmän kuin joku tuntematon ihminen.
[/quote]
En tiedä onko kyseessä tarve. Ennemminkin sisäänrakennettu ominaisuus, joka arvostaa kauneutta. Ominaisuus jota ilmeisesti täytyy nyky-yhteiskunnassa vastustaa ja taistella vastaan.
Miksi on tarve tokaista? En tiedä. Olisiko parempi pitää kaikki ajatukset päänsisäisinä? Olisiko tarvetta ajatuspoliisille? Myös positiivisissa kommenteissa ja ajatuksissa? En näitä ajatuksiani tosiaankaan huuda kaikelle maailmalle, mutta saatan vieressä kävelevälle kaverille tosiasian todeta.
Mä luulin, että tämä tuijotteluhomma menee ohi, kun nainen saavuttaa tietyn iän. Eli että nainen ikään kuin muuttuu näkymättömäksi miehille, kun ikää on plakkarissa riittävän paljon.
Olin kuullut vanhemmilta naisilta nuorempana jotakin tuon suuntaista, ja vaikka nuorena (ja silloin vielä aavistuksen huonoitsetuntoisena) saatoin nauttiakin miesten katseista, rupesin yli 25-vuotiaana vähitellen toivomaan tuota "näkymättömäksi muuttumista".
No, nyt olen sitten 42 v. Ja sama peli käynnissä edelleen. En kerää ainoastaan katseita, vaan niiden lisäksi huutoja, vislailuja, autojen tööttäyksiä, sekä yliseurallisia miehiä keskusteluseuraksi asti aina silloin tällöin kävelylenkillä.
Eli ei ilmeisesti mitään toivoa "näkymättömyydestä". Sormuksetkin on sormessa.
Joo, olen pitkä & hoikka jne. ja taidan näyttää hiukan ikäistäni nuoremmalta, mutta en mahda tälle ulkomuodolleni mitään. Syön kuin hevonen, mutta muuksi en muutu. Enkä nyt suoraan sanottuna haluaisikaan miksikään sotanorsuksi vain miesten huomion vähentämisen vuoksi muuttua.
- Mutta antakaa nyt jotain toivoa siitä, että koska se näkymättömyys alkaa! Iha tämänkin näköisenä. Oisko 50-vuotiaana?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 02:32"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos tuo tekniikka ei ole koskaan toiminut niin miksi ihmeessä jatkaa sitä? Tekstistä huokuu huono itsetunto naisten kanssa tekemisissä ollessa. Koita keskittää se huomio niihin, jotka sitä haluavat. Vieraiden tuijottelu jossain kaupassa on ihan turhaa, koska suomalaiset ovat tottuneet pitämään sitä kummallisena käytöksenä jos joku vieras alkaa hymyilemään.
Kyllähän kassoilla asioidessa on ihan luonnollista ja kohteliasta hymyillä. Ei kukaan sen takia idioottina pidä. Vai hymyiletkö vain näteille kassatytöille ja muille et lainkaan?
[/quote]
Niin, en tässä tiedä mitä pitäisi tehdä. Toisaalta neuvotaan katsomaan silmiin ja hymyilemään, ja toisaalla taas kehotetaan lopettamaan tämä, koska en saa vastakaikua.
Olen hämmentynyt.
Ehkä osuit piikilläsi oikeaan, mutta tuntuu hankalalta jos saa olla ystävällinen/osoittaa arvostusta vain niille jotka ovat tuon huomion valmiit vastaanottamaan. En ymmärrä miten asiat joita minä pitäisin arjen pieninä piristyksinä ovatkin yhtäkkiä naisille puistatuksia aiheuttavia tilanteita.
Ja, "hymyilen" tilanteissa joissa se on suotavaa. Riippumatta ihmisestä.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 02:58"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Et ole nähnyt hymyäni.
Juttelen kohteliaasti kaikille. Joskus jopa naiskassojen kanssa pidempäänkin (tyhjässä kaupassa), mutta tämä ketju sotkee ajatuksiani täydellisesti.
Epäilen, jos yhdistän"hymyni" peruskatseeseeni on tuloksena välitön soitto poliisille. En enää osaa sanoa missä menee pervoilun ja hienovaraisen naiskauneuden arvostamisen raja. Varsinkin näin kesän kynnyksellä olisi kiva jos joku voisi tuon rajan määritellä.
ap
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 04:04"]
Mä luulin, että tämä tuijotteluhomma menee ohi, kun nainen saavuttaa tietyn iän. Eli että nainen ikään kuin muuttuu näkymättömäksi miehille, kun ikää on plakkarissa riittävän paljon.
Olin kuullut vanhemmilta naisilta nuorempana jotakin tuon suuntaista, ja vaikka nuorena (ja silloin vielä aavistuksen huonoitsetuntoisena) saatoin nauttiakin miesten katseista, rupesin yli 25-vuotiaana vähitellen toivomaan tuota "näkymättömäksi muuttumista".
No, nyt olen sitten 42 v. Ja sama peli käynnissä edelleen. En kerää ainoastaan katseita, vaan niiden lisäksi huutoja, vislailuja, autojen tööttäyksiä, sekä yliseurallisia miehiä keskusteluseuraksi asti aina silloin tällöin kävelylenkillä.
Eli ei ilmeisesti mitään toivoa "näkymättömyydestä". Sormuksetkin on sormessa.
Joo, olen pitkä & hoikka jne. ja taidan näyttää hiukan ikäistäni nuoremmalta, mutta en mahda tälle ulkomuodolleni mitään. Syön kuin hevonen, mutta muuksi en muutu. Enkä nyt suoraan sanottuna haluaisikaan miksikään sotanorsuksi vain miesten huomion vähentämisen vuoksi muuttua.
- Mutta antakaa nyt jotain toivoa siitä, että koska se näkymättömyys alkaa! Iha tämänkin näköisenä. Oisko 50-vuotiaana?
[/quote]
Aah, tämä selvensi pään sisäistä ihmettelymaailmaani huomattavasti.
Jos tämä on arkipäivää, niin ymmärrän naisten kielteisen reagoinnin yhä paremmin. Itse en ole tämmöistä Suomessa todistanut, enkä varsinkaan naisten puolelta omalle kohdalleni. Ehkä pitää vain ihmetellä oman sukupuolen käyttäytymistä ja toivoa parempaa tulevaisuutta.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 04:06"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 02:32"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos tuo tekniikka ei ole koskaan toiminut niin miksi ihmeessä jatkaa sitä? Tekstistä huokuu huono itsetunto naisten kanssa tekemisissä ollessa. Koita keskittää se huomio niihin, jotka sitä haluavat. Vieraiden tuijottelu jossain kaupassa on ihan turhaa, koska suomalaiset ovat tottuneet pitämään sitä kummallisena käytöksenä jos joku vieras alkaa hymyilemään.
Kyllähän kassoilla asioidessa on ihan luonnollista ja kohteliasta hymyillä. Ei kukaan sen takia idioottina pidä. Vai hymyiletkö vain näteille kassatytöille ja muille et lainkaan?
[/quote]
Niin, en tässä tiedä mitä pitäisi tehdä. Toisaalta neuvotaan katsomaan silmiin ja hymyilemään, ja toisaalla taas kehotetaan lopettamaan tämä, koska en saa vastakaikua.
Olen hämmentynyt.
Ehkä osuit piikilläsi oikeaan, mutta tuntuu hankalalta jos saa olla ystävällinen/osoittaa arvostusta vain niille jotka ovat tuon huomion valmiit vastaanottamaan. En ymmärrä miten asiat joita minä pitäisin arjen pieninä piristyksinä ovatkin yhtäkkiä naisille puistatuksia aiheuttavia tilanteita.
Ja, "hymyilen" tilanteissa joissa se on suotavaa. Riippumatta ihmisestä.
[/quote]
Kuten tässä jo sanottiinkin, ei ole mitään oikeaa mallia joka toimii kaikkialla. Ei kenellekään ihmiselle toimi samat asiat. Aivan kuten sanoit, sinä pidät arjen piristyksenä tuommoisia, mutta joku nainen voi kokea tuommoisen todella ahdistavana. Onko se sitten niin vaikea hyväksyä ettei sinun kokemasi asia olekaan samanlainen muille? Ja miksi tämä yleensäkään on ongelma, jota tulisi pohtia. Aika iso osa ihmisistä vaan käy kaupassa ilman sen kummempia katseluita tai niiden miettimisiä.
Eikä kyseessä ollut mikään piikki, vaan vastasin rehellisesti ja mielestäni ihan asiallisesti.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 22:20"]
Kävin äsken kaupassa miespuolisen naapurin kaverini kanssa. Ruokia ostimme ja jäätelöt,oli vähän kiire käydä Valintatalon lisäksi vielä Siwassakin kun leipää ei ollut kunnolla kummassakaan Harmitti kun ei tullut käytyä päivemmällä Lidlissä, josta kaikki olisi saatu puolta halvemmalla.
Nuoria naispuolisia asiakkaita näkyi olevan kummassakin myymälässä,mutta emmepä puhuneet heistä lainkaan vaan aivan omista asioistamme keskenämme. Kenenkään katseluun ei meillä nyt ollut aikaa ,eikä kiinnostusta kummallakaan.
Puhuimme huomisista menoistamme kumpikin.
Halusin kertoa tämän esimerkkinä nuorille naisille siitä mitä keski-ikäisten miesten päässä saattaa liikkua kaupassa ollessa. Ja sen että ehkä ne nuoret naispuoliset asiakkaat eivät välttämättä herätäkään heissä yhtään mitään ajatuksia..
[/quote]
Eli ole niin tai näin ,sillä ,tällä tai , tuolla kannalla, esitä sanottavasi millä tavalla, tai missä muodossa tahansa- aina keskustelukommenteillesi tulee alapeukkuja jo olet keski-ikäiseksi keskustelussa ilmoittautuva mies.
En siis yksinkertaisesti käsitä miksi esim. tuokin kommentti on saanut vain alapeukkuja tässä keskustelussa, jonka aiheena on se etteivät naiset pidä miesten heihin kohdistamista katseista yleisellä paikalla ja julkisisissa tiloissa kuten esim . kaupoissa tai kadulla.
Erityisen inhottavana pidettiin sitä jos katseen tielle osuva on eri sukupuolta ja huomattavasti nuorempi kuin se, jonka hänenkin on liikkeen käytäviä pitkin ostoskärryä työntäessään katsottava eteenpäin ettei törmäisi muiden ostoskärryihin.
Kun joku keski-ik. mies sitten kertoo,ettei ajatellut minkäänlaisia seksuaalisia ajatuksia vierailemansa myymälän samanaikaisista nuorista naisasiakkaista, niin päähäni ei kyllä mahdu nyt se logiikka millä hän ansaitsee siitä alapeukut. Olisiko kyseessä se nk. ´naisen logiikka´ ?
Eli koska hän ei toiminut odotusten mukaan, eli hävyttömästi tuijotellut liikkeessä olleita nuoria naisia niin häntä ei nyt päästä syyttämään siitä ,eikä leimaamaan sen vuoksi "inhoittavaksi,kyttääväksi stalkeriksi ja jokaisen nuoren tytön perässä kuolaavaksi liimautuvan limaiseksi´ kessssski-ikäiiiiiiseksi äijjjjjäksi ..´´hyihyihyi, yöks,yöks... " eli koska hän rikkoi nämä odotukset eikä antautunut nuorten estoisten naiskommentaattorien inho-orgioiden kohteeksi" niin paha juttuhan se on.Keski-ikäinen mies kun ei kertakaikkiaan VOI olla muuta läpeensä inhottava pervoilija ,ja jos voikin niin toditeet siitä on mahdollisimman pian nollattava tai hävitettävä.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 04:33"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 22:20"]
Kävin äsken kaupassa miespuolisen naapurin kaverini kanssa. Ruokia ostimme ja jäätelöt,oli vähän kiire käydä Valintatalon lisäksi vielä Siwassakin kun leipää ei ollut kunnolla kummassakaan Harmitti kun ei tullut käytyä päivemmällä Lidlissä, josta kaikki olisi saatu puolta halvemmalla.
Nuoria naispuolisia asiakkaita näkyi olevan kummassakin myymälässä,mutta emmepä puhuneet heistä lainkaan vaan aivan omista asioistamme keskenämme. Kenenkään katseluun ei meillä nyt ollut aikaa ,eikä kiinnostusta kummallakaan.
Puhuimme huomisista menoistamme kumpikin.
Halusin kertoa tämän esimerkkinä nuorille naisille siitä mitä keski-ikäisten miesten päässä saattaa liikkua kaupassa ollessa. Ja sen että ehkä ne nuoret naispuoliset asiakkaat eivät välttämättä herätäkään heissä yhtään mitään ajatuksia..
[/quote]
Eli ole niin tai näin ,sillä ,tällä tai , tuolla kannalla, esitä sanottavasi millä tavalla, tai missä muodossa tahansa- aina keskustelukommenteillesi tulee alapeukkuja jo olet keski-ikäiseksi keskustelussa ilmoittautuva mies.
En siis yksinkertaisesti käsitä miksi esim. tuokin kommentti on saanut vain alapeukkuja tässä keskustelussa, jonka aiheena on se etteivät naiset pidä miesten heihin kohdistamista katseista yleisellä paikalla ja julkisisissa tiloissa kuten esim . kaupoissa tai kadulla.
Erityisen inhottavana pidettiin sitä jos katseen tielle osuva on eri sukupuolta ja huomattavasti nuorempi kuin se, jonka hänenkin on liikkeen käytäviä pitkin ostoskärryä työntäessään katsottava eteenpäin ettei törmäisi muiden ostoskärryihin.
Kun joku keski-ik. mies sitten kertoo,ettei ajatellut minkäänlaisia seksuaalisia ajatuksia vierailemansa myymälän samanaikaisista nuorista naisasiakkaista, niin päähäni ei kyllä mahdu nyt se logiikka millä hän ansaitsee siitä alapeukut. Olisiko kyseessä se nk. ´naisen logiikka´ ?
Eli koska hän ei toiminut odotusten mukaan, eli hävyttömästi tuijotellut liikkeessä olleita nuoria naisia niin häntä ei nyt päästä syyttämään siitä ,eikä leimaamaan sen vuoksi "inhoittavaksi,kyttääväksi stalkeriksi ja jokaisen nuoren tytön perässä kuolaavaksi liimautuvan limaiseksi´ kessssski-ikäiiiiiiseksi äijjjjjäksi ..´´hyihyihyi, yöks,yöks... " eli koska hän rikkoi nämä odotukset eikä antautunut nuorten estoisten naiskommentaattorien inho-orgioiden kohteeksi" niin paha juttuhan se on.Keski-ikäinen mies kun ei kertakaikkiaan VOI olla muuta läpeensä inhottava pervoilija ,ja jos voikin niin toditeet siitä on mahdollisimman pian nollattava tai hävitettävä.
[/quote]
Ehkä olet uusi vauva.fi:ssä mutta mikä kommentti täällä ei nyt olisi saanut alapeukkua? Ei tuossa ole mikään agenda miehiä kohtaa, vaan se on vaan se vauva.fi:n normi. Vähän hysteeriseksi meni nyt kyllä kommentoijalla tuon komenttinsa kanssa.
Nuorena ja epävarmana naisena katselin jatkuvasti vieraita ihmisiä, että huomaako kukaan mua. Positiiviset kommentit nosti mielialaa useaksi päiväksi, ja jos tulkitsin jonkun katseen negatiiviseksi, saatoin jäädä viikkokausiksi pohtimaan, että "miksiköhän se katto mua silleen, oonko niin ruma?".
Nyt vanhana 27-vuotiaana eukkona on itsetunto jo ihan eri lukemissa, eikä mua enää kiinnosta vieraiden tuijotukset tai mielipiteet yleisesti ottaen. Joskus joku kehuu, mutta se menee vähän toisesta korvasta ulos, niinkuin luokkauksetkin, jos en jostain kehuvasta ukosta kiinnostu.
Oon vihdoinkin itse tyytyväinen ulkonäkööni ja pidän itsestäni muutenkin, ja se on kaikkein tärkeintä.
Mistä tässä nyt oli kyse "himokkaista katseista", josta ap puhuu, käytävällä ohittamista ettei törmää, vai naisen iskemisyrityksistä? Tuntuu aihe vaihtuvan vähän niinkuin vastausten myötä.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 07:04"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 07:01"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 06:16"]
Naisena on helvetin kyllästynyt siihen että miehet kuvittelevat olevansa oikeutettuja kommentoimaan naisen ulkonäköä töissä, kaduilla, ihan missä tahansa.
[/quote] Ihan yhtä oikeutettujahan ovat naisetkin kommentoimaan miesten ulkonäköä ja eivätkö naiset muka niin teekin ?
Miestähän on lupa naisilla lyödä ,kuin vierasta sikaa. Niin konkreettisesti kuin kuvainnollisestikin.
[/quote]
Oman arvomaailmani mukaan ulkonäön kommentoiminen esimiesten taholta työpaikoilla on täysin asiaan kuulumatonta. Yhtä asiatonta on julkinen huuteleminen etenkin kesäaikaan.
Moukkia on toki aina, sukupuoleen viittaamatta.
Itse vastasin vain naisen näkökulmasta omien kokemuksieni (ja muiden naispuolisten ystävien kertomien seikkojen) perusteella, koska keskustelun aihe koskee vain sitä saako naisia tuijottaa tai kommentoida epäasiallisesti.
[/quote]
Mikäli esimiehen kommentit tuntuvat epäasiallisilta, niin mikäpä estäisi huomauttamasta siitä hänelle itselleen suoraan?
( Ei hän siitä huomauttamisesta voi lopareita antaa,vaan siihen on oltava joku hyväksyttävä laillinen peruste. )
Luottamusmiehelle voi myös kertoa tuollaisista asioista
(ja esim. naisvaltaisilla työpaikoilla kyseessähän onkin usein luottamusnainen,jota miespelkoisen on nyt ainakin helpompi lähestyä)
Mitä siihen ulkonäön kommentoimiseen taas kadulla kesäaikaan (kun tyhmyys tiivistyy esim. kaljaporukoissa)tulee ,niin kyllä ne sellaiset lössit miehillekin osaavat kaikenlaista kommentoida ja huudella.
Varsinkin jos mies yksin ,eikä näytä välttämättä miltään katutappelijalta tai painonnostajalta tms. muutenkaan erityisen suurelta uhkalta ryöstöjengiläisille. Miehen ulkonäköä saatetaan riidanhaastamis ja aloittamistarkoituksessa kommentoida hyvinkin.
Jos yllä on esim. pinkki t-paita saattaa jenginjohtaja sanoa:
" Hei ,mikäs toi , ootsä v...u joku h.mo vai... Hei haluutsä turpaas ?"
Kuulostaa tuo tuollainen kommenttina aikalailla hankalammalta ja ikävämmältä, kuin esim. " Hei ,sä oot muute aika hyvännäköne..hei! "
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 07:01"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 06:16"]
Naisena on helvetin kyllästynyt siihen että miehet kuvittelevat olevansa oikeutettuja kommentoimaan naisen ulkonäköä töissä, kaduilla, ihan missä tahansa.
[/quote] Ihan yhtä oikeutettujahan ovat naisetkin kommentoimaan miesten ulkonäköä ja eivätkö naiset muka niin teekin ?
Miestähän on lupa naisilla lyödä ,kuin vierasta sikaa. Niin konkreettisesti kuin kuvainnollisestikin.
[/quote]
Oman arvomaailmani mukaan ulkonäön kommentoiminen esimiesten taholta työpaikoilla on täysin asiaan kuulumatonta. Yhtä asiatonta on julkinen huuteleminen etenkin kesäaikaan.
Moukkia on toki aina, sukupuoleen viittaamatta.
Itse vastasin vain naisen näkökulmasta omien kokemuksieni (ja muiden naispuolisten ystävien kertomien seikkojen) perusteella, koska keskustelun aihe koskee vain sitä saako naisia tuijottaa tai kommentoida epäasiallisesti.