Saako naista tuijottaa?
No, saako?
Rosa Meriläisen mukaan ei saa. Tässä tietenkin yksinkertaisena miesoliona oion mutkia suoriksi tuon Rosan kolumnin kanssa, mutta kyllä tuon kielteisen suhtautumisen himokkaaseen katseeseen voi tekstistä löytää.
Ovatko oikeasti liian viipyvät katseet ja satunnaiset kommentit ongelma naisille Suomessa? Onko väliä keneltä noita katseita ja kommentteja saa?
Itse en miehenä ole koskaan saanut osakseni himokkaita katseita saati sitten ulkonäköäni positiivisesti (tai negatiivisesti) arvostelevia sanoja, joten en osaa tässä tapauksessa asettua naisen asemaan. Voisin kuvitella että satunnaiset kehut voisivat alkuun hivellä itsetuntoa (riippumatta kommentoijan viehättävyydestä), mutta jossain voisi tulla vastaan kriittinen raja. En silti häpeile jos katseeni viipyy esim. kaupungilla kauniin naisen kasvoissa tai vartalossa. Ehkä joku kokee tuonkin ahdisteluna, mutta ennen kuin joku tulee minulle siitä varta vasten huomauttamaan, en osaa primitiivistä käytöstäni muuttaakaan.
Kommentit (510)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:27"]
Vetäkää rukuttajat burkha päällenne ja lopettakaa se saatanan valitus! Missään muualla ei ole niin heikolla itsetunnolla varustettuja naisia kuin Suomessa.
Voi älkää katsoko, menne rikki ja samaan hengenvetoon valitetaan kun ollaan yksin, ei löydy kumppani jne. Paskaako laitatte itseänne, jättäkää meikkaamatta ja pukeutumatta vähääkään näyttävästi niin katseet vähenevät, ai niin, mutta täytyyhän minun olla näytillä vaikka en sitä muille myönnäkään ja meikkaankin vaan itseäni varten.
Onneksi maailmassa on paljon paikkoja joissa ihmisiä saa katsoa ja he katsovat, avoimesti molemminpuolisesti.
[/quote]
Mee lukeen Jallua juntti!
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:52"]
Jääkääpäs femakkolehmät märisemään miesten pahuudesta ketjuun.
Ketjun innoittama lähden oikein tuijottamalla tuijottamaan kaupungille teitä tissejä, perseitä ja runkkualustoja! ; ) Enkä edes yritä peitellä sitä!
[/quote]
Oho tällä taitaa olla aika pieni...Ehkä mä voisin tulla vahtaamaan jonnekin että miten pieni.Taitaisit tykätä.
Vetäkää rukuttajat burkha päällenne ja lopettakaa se saatanan valitus! Missään muualla ei ole niin heikolla itsetunnolla varustettuja naisia kuin Suomessa.
Voi älkää katsoko, menne rikki ja samaan hengenvetoon valitetaan kun ollaan yksin, ei löydy kumppani jne. Paskaako laitatte itseänne, jättäkää meikkaamatta ja pukeutumatta vähääkään näyttävästi niin katseet vähenevät, ai niin, mutta täytyyhän minun olla näytillä vaikka en sitä muille myönnäkään ja meikkaankin vaan itseäni varten.
Onneksi maailmassa on paljon paikkoja joissa ihmisiä saa katsoa ja he katsovat, avoimesti molemminpuolisesti.
[/quote]
No burkha päällä niitä tuijotuksia ja peräänhuuteluja vasta saakin osakseen Suomessa.
Ihmisten katsominen avoimesti ja neutraalisti on edelleenkin ihan eri asia kuin kuolaten tuijottaminen, peräänhuutelu ja kommentointi joko viehättävän tai epäviehättävän ulkomuoden vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 06:04"]
Pyrin olemaan tuijottamatta yleensäkään ketään,mutta joskus sitä vaan tulee ihan ihmetelleeksi miten paljon jotkut pukeutumisellaan,esiintymisellään ynnä muulla näyttävät suorastaan kerjäävän toisen sukupuolen huomiota .Loppujen lopuksi olisi huomaavaisempaa miestä kohtaan , kun pukeutuminen jollainen naisella ei olisi niin suorastaan silmille hyppivää.
Jos haluaa provosoivalla pukeutumisellaan viehättää vain omaa miestään, tai poikaystäväänsä niin niihin sellaisiin kuteisiin olisi sitten pukeuduttava vain hänen seurassaan ;
jos haluaa vedota vaatteillaan vain joihinkin tiettyihin miehiin (esim. työ-tai opiskelukavereihin) , niin se olisi sitten sopivinta tehdä jossain sellaisessa juhlassa ,tilanteessa, tai paikassa jossa miehistä läsnä on vain niitä jotka kuuluvat tähän ´pukeutumiseni kohderyhmään´
jos taas pukeutuu kadulla kävelyä tai kauppaanmenoa varten ,niin on otettava huomioon ,että siellä näkevät sitten kaikki -paitsi sokeat tietystikin.
Ja se ,että mitä huomiotaherättävämmin sinne pukeutuu,sitä enemmmän pukeutumisellaan huomiota siellä myös herättää.
Ja vastaavasti: mitä tavallisemmin ja normaalimmin sinne pukeutuu , sitä tavallisemmin ja normaalimmin vastaantulijat myös suhtautuvat ,eli sitä vähemmän kiinnittävät silloin minkäänlaista huomiota
Väittäisin ,että jokainen aikaihminen ja nuori kyllä tietää ja osaa arvioida itsekin sen millaista on ´provosoiva pukeutuminen´ -lapsille se taas on vanhempien kerrottava ja siitä kertominen on heidän vastuullaan.
Julkisella paikalla jokainen asettuu ja on väistämättä kaikkien katseen kohteena siellä .Kaikkia siellä on kaikilla myös lupa katsoa.
Minkäänlainen pelkkään katsomiseen jäävä katseleminen ei riko mitään lakia-olipa katsoja sitten aivan kuka tahansa vaikka sitten se " vanha limainen äijä".
Mistään et voi häntä syyttää vaikka hä pysähtyisi puoleksi tunniksi tuijottamaan mustia sukkahousujasi, puolet niiden vahvikkeista paljastavia shortseja tai minihametta ja ylipolven ulottuvia ,pihalle asti kiiltäviä korkeakorkoisia lakeerinahkasaappaitasi....
Sitäpaitsi-ei hän pysähdy. Hän vain korkeintaan vilkaisee sinua matkallaan esim. kauppakeskuksen autonvaraosa-osastolle. Siinä kaikki. Hänellä on vaimo ja oma elämä ja ehkä muutama sinun ikäisesi tytär tai poika. Hänkin on joskus ollut nuori ,kuten sinä nyt ja sinäkin vanhenet koko ajan. Parinkymmenen vuoden päästä silloinen nuoriso voi alkaa sitten nimittää sinua "vanhaksi limaiseksi ämmäksi".
Sitten tosin olet jo vapautunut tuosta katseiden kohteenaolo-haitastasi.
[/quote]
Tässä tulee taas se oletus, että nainen pukeutuu aina miestä varten, missä vain. Sori nyt vaan, jos nainen ei laita paskaisimpia lötkö vaatteita päälle, jotta sinun ei tarvisi tuijottaa.
Tuskin kauhean montaa naista imartelee se jos joku "vanha limainen äijä" heitä vahtaa, joten varmaan ihan hyvillä mielillä he ikääntyvät vaikkeivat tätä kunniaa olisi koskaan saanutkaan. Ja mun mielestä on kyllä yhtä ällöä jos joku nainen vahtaa miehiä, oli ikä/tai naamavärkki mikä tahansa.
Vinkkinä voisin antaa, että laittakaa lasit päähän liimatkaa sinne lasien sisäpinnalle suosikkikuvanne vähäpukeisista naisista kun lähdette kotinne ulkopuolelle niin ei voi sitten naiset asioida kaupassakin ilamn jatkuvaa tuijottamista. Kaikki voittaa!
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:05"]
On mukavaa jos oman ikäinen juomaa silmää miellyttävä nuori mies katsoo tai katsahtaa, mutta ei minua kiinnosta +30 miesten katseet. Katselkaa niitä omanikäisiänne - paljon enemmän on hyvännäköisiä vanhempia naisia kuin miehiä. Inhottaa vanhojen ukkojen tölläämisessä se arviointi, ihan kuin olisit joku markkinaeläin
[/quote]
Alapeukuttakaa nyt hyvät feministit tätä viestiä! Siinähän tyttönen väittää, että omanikäiset ja hyvännäköiset saa kyllä tsekkailla, mutta +30 vuotiaat (= eli vanhat sedät) ei saa.
Kyllä se pitäisi niin olla, että ihan sama, vaikka tuijottelija olisi 23-vuotias miesmalli, niin ihan yhtä pahalta ja ahdistavalta sen pitäisi tuntua, kuin 55-vuotiaan setämiehen silmäkarkkina oleminen.
Minusta on ihanaa, jos miehet tuijottavat...tai siis tuijottaisivat...edes joskus. :-)
[/quote]
Terveisin Pena Säkylästä, joka käy Kanarialla pakettimatkalla, ja viettää sen viikon luonnollisesti tukevassa humalassa häiriköiden naispuolisia turisteja. Kotiin palatessa muistikuvat ovat, että naiset olivat housut märkinä hänen pelkästä uljaan suomalaisuroksen katseestaan. Koti-Suomessa julistaa sanomaa siitä, kuinka paljon hienompia ja kauniimpia ulkomaiset naiset ovat.
Mä nautin itse, jos huomaan jonkun miehen katselevan minua. En siis pukeudu paljastavasti tai kerjää huomiota olemuksellani, vaan pukeudun oman tyylini mukaisesti ja totta kai se ilahduttaa, jos joku haluaa katsella juuri minua pidempään. Positiivisesta kommentoinnistakin tykkään, jos se pysyy hyvän maun rajoissa. Esimerkiksi kerran eräs mies pysäytti minut ja kysyin, että no mitäs asiaa. Sitten hän sanoi hieman ujostellen, että eikun hän vaan katsoi, että mikäs prinsessa se sieltä tulee. Kiitin kovasti ja jatkoin matkaani. Jäi kyllä hyvä mieli. :-) En siis ymmärrä itse, miksi osa naisista tekee niin suuren haloon siitä, jos katse viipyy vähän pidempään tai kommentoi jotakin nätisti. Itsekin katselen hyvännäköisiä ihmisiä kadulla. T: Nuori nainen
Ja tähdennän vielä, että seksuaalista ahdistelua en tietenkään hyväksy, enkä ilman lupaa koskettelua. Mutta ne ovat eri asioita kuin hyvän maun rajoissa pysyvä positiivinen kommentointi ja viipyvä katse. T: Nuori nainen
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 01:35"]
Mä nautin itse, jos huomaan jonkun miehen katselevan minua. En siis pukeudu paljastavasti tai kerjää huomiota olemuksellani, vaan pukeudun oman tyylini mukaisesti ja totta kai se ilahduttaa, jos joku haluaa katsella juuri minua pidempään. Positiivisesta kommentoinnistakin tykkään, jos se pysyy hyvän maun rajoissa. Esimerkiksi kerran eräs mies pysäytti minut ja kysyin, että no mitäs asiaa. Sitten hän sanoi hieman ujostellen, että eikun hän vaan katsoi, että mikäs prinsessa se sieltä tulee. Kiitin kovasti ja jatkoin matkaani. Jäi kyllä hyvä mieli. :-) En siis ymmärrä itse, miksi osa naisista tekee niin suuren haloon siitä, jos katse viipyy vähän pidempään tai kommentoi jotakin nätisti. Itsekin katselen hyvännäköisiä ihmisiä kadulla. T: Nuori nainen
[/quote]
Tämä kuulostaa melko normaalilta reaktiolta. Osaatko avata hypoteettista tilannetta, jossa noiden kommenttien/katseiden lähde olisikin ns. limainen vanhempi mies? Muuttuisiko suhtautumisesi vai osaisitko ottaa kehut kehuina riippumatta niiden antajasta?
Voin myös kuvitella sen itseluottamusboostin, jonka nuo positiiviset huomionosoitukset saattavat tietylle ihmiselle antaa.
Onneksi noita tuijottelevia juntteja on vain hyvin pieni osa suomalaisistakin miehistä ja suurimmalla osalla on hallussa edes peruskäytöstavat ja vähän tilannetajua... :) Kyllä ihan normaaliälyllä varustettu ihminen yleensä tajuaa, milloin ja miten ketäkin on soveliasta katsella pahoittamatta kenenkään mieltä.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 01:44"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 01:35"]
[/quote]
Tämä kuulostaa melko normaalilta reaktiolta. Osaatko avata hypoteettista tilannetta, jossa noiden kommenttien/katseiden lähde olisikin ns. limainen vanhempi mies? Muuttuisiko suhtautumisesi vai osaisitko ottaa kehut kehuina riippumatta niiden antajasta?
Voin myös kuvitella sen itseluottamusboostin, jonka nuo positiiviset huomionosoitukset saattavat tietylle ihmiselle antaa.
[/quote]
Se mies oli itse asiassa vanha mies. Olen saanut niin vanhoilta, juopoilta sekä nuorilta miehiltä kommenttia. Kaikki on ilahduttanut. :-) T: Nuori nainen
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 01:44"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 01:35"]
[/quote]
[/quote]
Myyjän työssäni tähän törmään paljon (ukot kehuu kauniiksi jne) ja itse ainakin kiitän ja hymyilen, jolloin sitten jatkavat matkaa :) "ehdottelut" kuittaan ehkä jollain kommentilla ja naureskellen (en silleen "ootpa nolo/tyhmä ku tommosta sanot!" Vaan enemmänkin "otan tuon kohteliaisuutena, mutta et ole tyyppiäni") pääasiassa otan kohteliaisuutena kyllä vastakkaisen sukupuolen huomionosoitukset (kun ovat harmittomia), ne piristää päivää vaikken itse jo tyypistä niin innostuisikaan :) ja kyllä itsekin katselen miehiä mielelläni, saa kai sitä kanssakulkijoita katsella. Ei kukaan katseesta kulu, vaikka olisi miten viipyilevä!
- n25
Jos jotakuta sukupuolesta riippumatta kiinnostaa tuijottaa minua niin siinähän tuijottaa. Tuskin edes huomaan sitä sillä katselen yleensä maisemia tai puhelinta enkä kyttää muita ihmisiä tai sitä kyttäävätkö ne minua. En muutenkaan pidä suomalaisille tyypillisestä kyttäyskulttuurista.
Ei ihme että olemme masentunutta kansaa kun aina katsellaan muita, haetaan heiltä huomiota ja tarkkaillaan toisiamme että kattooko joku nyt mua vai eikö kato ja jos kattoo niin miksi se kattoo, oonko mä ruma vai niin kuuma pakkaus?!
Ajatusmaailma uusiksi niin itsetuntokin jossain vaiheessa kasvaa terveisiin mittasuhteisiin.
Vain nössö kysyy lupaa. En minä kuolaa, vaan ihailen tyylikästä naista. Rosa on aikoja sitten sulkeutunut omaan punavihreään kuplaansa.
Mitäpä jos nyt kaikki ottaisitte ja lukisitte sen kirjoituksen. Mitähän siinä Meriläinen kirjoittikaan?
Jos viitataan jonkun kirjoitukseen, on asiallista liittää linkki, ja ennen muuta ei tule laittaa sanoja toisen suuhun.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 02:19"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 01:44"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 01:35"] Mä nautin itse, jos huomaan jonkun miehen katselevan minua. En siis pukeudu paljastavasti tai kerjää huomiota olemuksellani, vaan pukeudun oman tyylini mukaisesti ja totta kai se ilahduttaa, jos joku haluaa katsella juuri minua pidempään. Positiivisesta kommentoinnistakin tykkään, jos se pysyy hyvän maun rajoissa. Esimerkiksi kerran eräs mies pysäytti minut ja kysyin, että no mitäs asiaa. Sitten hän sanoi hieman ujostellen, että eikun hän vaan katsoi, että mikäs prinsessa se sieltä tulee. Kiitin kovasti ja jatkoin matkaani. Jäi kyllä hyvä mieli. :-) En siis ymmärrä itse, miksi osa naisista tekee niin suuren haloon siitä, jos katse viipyy vähän pidempään tai kommentoi jotakin nätisti. Itsekin katselen hyvännäköisiä ihmisiä kadulla. T: Nuori nainen [/quote] Tämä kuulostaa melko normaalilta reaktiolta. Osaatko avata hypoteettista tilannetta, jossa noiden kommenttien/katseiden lähde olisikin ns. limainen vanhempi mies? Muuttuisiko suhtautumisesi vai osaisitko ottaa kehut kehuina riippumatta niiden antajasta? Voin myös kuvitella sen itseluottamusboostin, jonka nuo positiiviset huomionosoitukset saattavat tietylle ihmiselle antaa. [/quote] Myyjän työssäni tähän törmään paljon (ukot kehuu kauniiksi jne) ja itse ainakin kiitän ja hymyilen, jolloin sitten jatkavat matkaa :) "ehdottelut" kuittaan ehkä jollain kommentilla ja naureskellen (en silleen "ootpa nolo/tyhmä ku tommosta sanot!" Vaan enemmänkin "otan tuon kohteliaisuutena, mutta et ole tyyppiäni") pääasiassa otan kohteliaisuutena kyllä vastakkaisen sukupuolen huomionosoitukset (kun ovat harmittomia), ne piristää päivää vaikken itse jo tyypistä niin innostuisikaan :) ja kyllä itsekin katselen miehiä mielelläni, saa kai sitä kanssakulkijoita katsella. Ei kukaan katseesta kulu, vaikka olisi miten viipyilevä! - n25
[/quote]
Paljonko tällaista tapahtuu? Onko niin paljon, että siitä pitää kirjoittaa kolumneja kun niin ahdistaa? Ymmärrätkö jos jotkut loukkaantuvat/ahdistuvat sanoista, jotka sinä otat kohteliaisuutena?
Miksi mediadiskurssia hallitsevat juuri päinvastaiset mielipiteet?
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:06"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:05"]
On mukavaa jos oman ikäinen juomaa silmää miellyttävä nuori mies katsoo tai katsahtaa, mutta ei minua kiinnosta +30 miesten katseet. Katselkaa niitä omanikäisiänne - paljon enemmän on hyvännäköisiä vanhempia naisia kuin miehiä. Inhottaa vanhojen ukkojen tölläämisessä se arviointi, ihan kuin olisit joku markkinaeläin
[/quote]
Alapeukuttakaa nyt hyvät feministit tätä viestiä! Siinähän tyttönen väittää, että omanikäiset ja hyvännäköiset saa kyllä tsekkailla, mutta +30 vuotiaat (= eli vanhat sedät) ei saa.
Kyllä se pitäisi niin olla, että ihan sama, vaikka tuijottelija olisi 23-vuotias miesmalli, niin ihan yhtä pahalta ja ahdistavalta sen pitäisi tuntua, kuin 55-vuotiaan setämiehen silmäkarkkina oleminen.
[/quote]
Aika poru täällä syntyisi jos jo + 30 ikäisiä naisia sanoisi täällä "vanhoiksi tädeiksi"
( vanhoista ´ämmistä´ nyt puhumattakaan )Jos haluaa ,että vain ´silmää miellyttävät nuoret miehet katsovat , niin sitten on kyllä mentävä vain johonkin nuorisodiskoon tai opiskelijaillanviettoon tms. paikkoihin ,jossa on sitten vain niitä nuoria miehiä .
Yleisellä paikalla,esim. marketissa et voi kuitenkaan asettaa minkäänlaisia rajoituksia kenenkään katselulle. (ikä-,tai muitakaan ) Itse päätät miten yleiselle paikalle pukeudut.
Et voi vaatia kaikkia +30 miehiä pistämään säkkiä päähänsä kun sinä astelet käytävällä heidän ostoskärryjään vastaan.
Heillä on aivan samanlainen oikeus olla siellä liikkeessä kuin sinullakin on .
Mitä siihen "vanhojen miesten arvioivaan tölläämiseen ihan kuin olisit joku markkinaeläin"tulee niin luepa joltain palstalta miten nuoret miehet puolestaan arvioivat nuoria naisia.
Minusta kun näyttää siltä ,että ne nuoret miehet ne vasta tölläävätkin ja ettei heidän esittämissään ´arvioissa´ tytöistä sanoja turhaan säästellä, niiden esittämisessä ei kainostella , eikä sanallisia ilmaisuja paljon kaunistella.... Se vanhempi mies jos sen 20 sekuntia vilkaisee,niin se on siinä ja silloinkin vaan jos tyttö kävelee jossain vastaan .
Totuushan muuten on se ,että mitä vanhempi mies on ,sitä vähemmän hän nuoria naisia edes vilkuilee.
Kyllä nainen yleensä osaa aina erottaa ne kunnioittavasti ihailevat katseet niistä hävyttömistä ,tunkeilevista ja häpeämättömistä tuijotuksista.
Miehen paras keino tarpeen vaatiessa ns, näpsäyttää kauneudestaan ja viehätysvoimastaan itsevarmaa naista,on olla tarkoituksella kiinnittämättä tuohon naiseen huomiota yhtään enempää ,kuin on hänen väistämisensä ja käytävällä, tai kulkuväylällä ohittamisen kannalta välttämätöntä .
Eli huomaamalla hänet juuri je juuri ja vain sen verran ,ettei nyt aivan kävele häntä päin ja törmää häneen. Eli väistää häntä sen verran kuin kaikkia muitakin vastaantulijoita.
Mitä komeampi naisen suhteen näin menettelevä mies on ,sitä inhottavammalta jostain itsestään selviin katseisiin tottuneesta naisesta tuntuu.Hänen ulkomuotoonsa ja -näköönsä perustuvaa itsetuntoaan on näin tervehdyttävällä tavalla ´näpsäytetty´
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 04:23"]
Jos pitää kysyä taidat jo tietääkin vastauksen.Tuijottaminen ei ole mukavaa, ei vaikka kuinka moni täällä sanoisi, että heille se on ok. Se on alentavaa ja ahdistavaa.
[/quote]
Saako siitä traumoja? Joudutko käymään psykiatrilla? Kuluuko ihosi katseesta? Vastauksena sinulle voisi olla pukeutuminen huntuun, mutta sekin alistaa naista?
Ihan oikeasti nyt, yleensä tuijotus on "kohteliaisuus", ei mikään munapystyssä/pimppimärkänä juttu..
Jos ihmisten kanssa aiotte elää , niin tulisi ymmärtää että tuo on ihan primitiivinen tahaton ja tahdoton reaktio kun ihminen näkee jotain kiinnostavaa.
N28V
[/quote]
Ihana miten nämä kaikki vastaajat ovat muka joitain nainen 24-28 vee:D
Joo en kulu katsomisesta, mutta ei helkkari sentään ole mikään miesten perusoikeus ihmisenä mulkata naisia. Ihan sama "oikeus" kun heillä on mmuka katsoa on naisillakin oikeus pukeutua nätisti vaikka omaa miestänsä varten ilman, että joka ukko jää tuijottelemaan kilometrien päästä. Ja ei tarvi kyllä olla edes hieman meikkiä eikä mitenkään kummosemmat vaatteetkaan niin se on joku kutsu tulla sitten vahtaamaan? Kaikki naiset (suurinosa) ei pukeudu TEITÄ varten, joten voitte jo lopettaa sen vahtaamisen, ei siitä ole teillekkään muuta kuin haittaa. Ja tähän samaan hengenvetoon sanon ettei ole myöskään ok mulkata miehiä, lapsia, vanhuksia tms. ketään muutakaan.