Fibromyalgia, onko tuttu sairaus?
Löytyykö täältä kohtalotovereita tai muuten vain asiasta jotain tietäviä?
Mulle on nyt 2 lääkäriä sanonut että voisi olla kyse fibrosta. Oireeni kuulema sopivat kuvaan ja ne kohdat joihin paineltiin teki aika kipeää. Mulle määrättiin jotain kipukynnystä lisäävää lääkettä vuodeksi, oli joku masennuslääke tai jotain? En kuitenkaan ole aloittanut syömään niitä. Mielestäni oli liikaa epämieluisia sivuvaikutuksia tässä lääkkeessä joista lääkärikin mainitsi.
Millaisia teidän päivät ovat? Mitä työtä pystytte tekemään, miten pärjäätte kipujen kanssa? Mikä helpottaa oloasi? Minulla on kipuja joka päivä mutta hyvin vaihtelevasti. Välillä on sellasta siedettävää kipua ja sitten on päiviä jolloin särkee ihan kauheasti montaa eri paikkaa yhtä aikaa. Kipu myös yleensä alkaa ihan yllättäen ja loppuu myös kuin "seinään". Siis välillä esim. toista käsivartta/kämmentä särkee aika paljon ja sitä särkyä on sitten jokusen päivän ja sitten kipu taas häviää. Ei ole mitään tuntemuksia siinä kädessä. Samaan aikaan joku toinen paikka on alkanut särkemään. Jatkuvasti on joku paikka kipeänä enemmän taikka vähemmän. Lanneranka/alaselkä on tosin aina kipeänä.
Vatsavaivoja mulla on ollut vuosia ja olen ollut aika väsynyt jo pidempään. Söin vajaatoimintaankin yhessä vaiheessa lääkkeitä. Eniten oireista kuitenkin rajoittaa elämääni tuo kipu. Olen tällä hetkellä työtön ja tuntuu että mitään työtä mitä pystyisin tekemään useamman tunnin päivässä ei meinaa löytyä :( Tämä tilanne alkaa käydä vähitellen hermoille ja alkaa ehkä jopa masentaa. Olen kuitenkin "vasta" 37 vuotias mutta en pysty enää liikkumaan niin kuin ennen pystyin ja jatkuvat kipuilut alkavat syödä ihmistä. Ja ei niin kivana asiana monetkaan tutut eivät ymmärrä että millaista elämäni nykyisin on! Meinaavat että vaan lusmuilen kun olen kotona..
Kiitos jos vastailet :)
Kommentit (2)
Pitäis kyllä vissiin hankkia sellanen... Jos en kerkeä tänää hommaa uutta sähk.postia niin olisiko sinulla jotain hyvää vinkkiä jostain paikasta josta voisi lukea muiden kertomuksia tms. Mistä saisi paljon hyvää tietoa jne. Nyt täytyy lähteä ulos. Tulen illemmalla takaisin.
ap
anonyymimeiliossua, voisin sinne kirjoitella enempi tästä aiheesta?
Olemme suht saman ikäisiä ja tekstisi kuulostaa tutulta.