Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö työntekijän olla innostunut työstään vai riittääkö jotenkuten suoriutuminen?

Vierailija
31.08.2012 |

Täällä oli eilen kinaa siitä, voiko opettajalta edellyttää luokkaretken tai projektien vetämistä.

Osa oli sitä mieltä, että ei missään nimessä voi edellyttää yhtään mitään ylimääräistä, koska se olisi "ilmaista orjatyötä".

Jos työstä pääsee joskus vähemmällä, se on plussaa, josta ei paljoa puhuta. Mutta itse ei voi joustaa koskaan toiseen suuntaan.

Samanlaisia keskusteluja käydään muista ammateista.

Oletteko samaa mieltä, että vain hullu tekee mitään, mitä ei ole pakko?

Olen itse aika vanhanaikainen kaiketi, koska arvostan sitä, että ihminen on työstään ylpeä ja hoitaa sen parhaalla mahdollisella tavalla. Joskus se merkitsee omakohtaista joustoa, mutta pitkällä aikavälillä hyvä työntekijäkin tietysti pitää huolen siitä, että palkka vastaa tehtyä suoritusta.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka päästi 8-vuotiaan isänsä huostaan ja surman suuhun. Mutta ehkä nekin sossun työntekijät teki työtään tuolla metodilla, että tehdään vain pakollinen minimi.

Vierailija
42/51 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö työntekijän olla innostunut työstään vai riittääkö jotenkuten suoriutuminen?

on sosiaalivirkailijoiden kohdalla ihan turha, kun kaikki tietävät jo vastauksen.

opettajista en tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteisesti monelta naisten hoiva-alalta on odotettu "kutsumustyötä", eli suomeksi ilmaista vaivannäköä.

Mutta jos sun rajaus on se, että ilmaista ylityötä ei tarvitse tehdä, niin olen samaa mieltä, laiskat lortit ja rimaa hipoen työnsä tekevät ihmiset eivät anna itsestään hyvää kuvaa.

Vierailija
44/51 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin ja olla läsnä ei toimia minään "seremoniamestarina" eli luokkaretkien järjestäjänä.

Vierailija
45/51 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sosiaalivirkailijoiden kohdalla ihan turha, kun kaikki tietävät jo vastauksen. opettajista en tiedä.

niiden virkailijoiden mahdollista virkavirhettä ei ole vielä tutkittu, eikä edes päätetty tutkitaanko.

Ihan hyvin voin kuvitella, että siellä on vaan mekaanisesti siirretty paperia pinosta toiseen ilman, että kukaan ottaa vastuuta ja paneutuu lapseen paperin takana.

Vierailija
46/51 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla innostunut eikä uhrata omaa aikaa työlle, mutta se mikä työnkuvaan kuuluu pitää toki hoitaa kunnolla. Harvapa ainakaan koko työuran aikaa voi olla innostunut työstään, elämässä on erilaisia vaiheita ja aikoja.

Minä olen pelkkä leipätyön tekijä, mutta hyvä sellainen :) Teen työtä vain klo 9-17, arkipäivinä, en suostu ylitöihin. Minulle työ ei ole mikään intohimo, itse asiassa itsessään se ei kiinnosta minua lainkaan, mutta teen sitä koska siitä saa hyvää palkkaa jolla pystyn hankkimaan haluamani elintason. Tuon virka-ajan teen työtä tehokkaasti ja parhaan kykyni mukaan, mikä tuntuu olevan usein enemmän kuin tietyillä kollegoilla jotka roikkuvat duunipaikalla "joustaen" iltamyöhään mutta valmista ei aina oikein tahdo silti syntyä...

Vierailija
47/51 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin ja olla läsnä ei toimia minään "seremoniamestarina" eli luokkaretkien järjestäjänä.

jos ope kieltäytyy niistä siksi, että niistä on vähän ylimääräistä vaivaa, se kuvaa koko asennetta, eli tuskin on kovin viitseliäs ja hyvä opettaja muutenkaan. Eli on vaan yksi rikka rokassa.

Vierailija
48/51 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli eilen kinaa siitä, voiko opettajalta edellyttää luokkaretken tai projektien vetämistä.

Käytännössä yhteishenkeen ja opettajan jaksamiseen vaikuttaa vanhemmat, mutta myös työmäärä, joka opettajalle lankeaa jos on paljon tukea tarvitsevia oppilaita. Mutkaton yhteistyö kaikkien vanhempien kanssa edesauttaa sitä, että opettajalla löytyy aikaa. Jos opettajan pitää tehdä vaikka useammasta lapsesta säännöllisesti erityisarviointia ja käydä sen takia palaveria näiden vanhempien kanssa, luultavasti opettajalla työaika ja vapaa-aikakin on todella tiukoille vedetty. Jos on muutama vanhempi, jotka ovat kaikesta eri mieltä opettajan kanssa, siitä seuraa samanlaista.

Minkä ihmeen takia opettaja menisi vapaa-ajallaan luokkaretkelle sellaisessa tilanteessa, jossa vapaa-aika ei riitä muutenkaan? Jos taas ei ole ongelmia, eiköhän asiat hoidu mallikkaasti.

Vierailija
49/51 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla innostunut eikä uhrata omaa aikaa työlle, mutta se mikä työnkuvaan kuuluu pitää toki hoitaa kunnolla. Harvapa ainakaan koko työuran aikaa voi olla innostunut työstään, elämässä on erilaisia vaiheita ja aikoja. Minä olen pelkkä leipätyön tekijä, mutta hyvä sellainen :) Teen työtä vain klo 9-17, arkipäivinä, en suostu ylitöihin. Minulle työ ei ole mikään intohimo, itse asiassa itsessään se ei kiinnosta minua lainkaan, mutta teen sitä koska siitä saa hyvää palkkaa jolla pystyn hankkimaan haluamani elintason. Tuon virka-ajan teen työtä tehokkaasti ja parhaan kykyni mukaan, mikä tuntuu olevan usein enemmän kuin tietyillä kollegoilla jotka roikkuvat duunipaikalla "joustaen" iltamyöhään mutta valmista ei aina oikein tahdo silti syntyä...

Mä väitän, että jonkinasteinen kiinnostus työhönsä silti näkyy useinmiten työn jäljessä. Mekaaninen suoritustyö ei ehkä eroa, on tekijä sitten kiinnostunut siitä tai ei - mutta yleensä minusta näkyy.

Ihan esimerkki likeltä. Meillä oli taloyhtiössä vuosia ongelmia siivousfirmojen kanssa. Osa ei tullut ollenkaan tekemään sovittuja siivouksia, osa tuli, mutta jälki oli tosi huonoa. Sitten saatiin palkattua hommaan eräs jo eläkkeellä oleva rouva, joka piti kovasti tuollaisesta osa-aikaisesta työstä, tuli nakutettuna paikalle ja siivosi erittäin huolella. Ihan kultakimpale. Varmaan osa niistä aiemmistakin siivousfirmojen alaisista siivoojista teki tavallaan työnsä, mutta ilman minkäänlaista sitoutumista tai mielenkiintoa siihen, onko LOPPUTULOS hyvä vai ei, tehtiin vaan ne jutut mahdollisimman nopeasti, jotka oli sopimukseen kirjattu.

ap

Vierailija
50/51 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä yhteishenkeen ja opettajan jaksamiseen vaikuttaa vanhemmat, mutta myös työmäärä, joka opettajalle lankeaa jos on paljon tukea tarvitsevia oppilaita. Mutkaton yhteistyö kaikkien vanhempien kanssa edesauttaa sitä, että opettajalla löytyy aikaa. Jos opettajan pitää tehdä vaikka useammasta lapsesta säännöllisesti erityisarviointia ja käydä sen takia palaveria näiden vanhempien kanssa, luultavasti opettajalla työaika ja vapaa-aikakin on todella tiukoille vedetty. Jos on muutama vanhempi, jotka ovat kaikesta eri mieltä opettajan kanssa, siitä seuraa samanlaista. Minkä ihmeen takia opettaja menisi vapaa-ajallaan luokkaretkelle sellaisessa tilanteessa, jossa vapaa-aika ei riitä muutenkaan? Jos taas ei ole ongelmia, eiköhän asiat hoidu mallikkaasti.

hänen tapauksessaan luokka oli tosi pieni, ei erityisoppilaita eikä hankalia vanhempia. Ja opettaja meni kaikessa siitä yli mistä aita matalin.

Joku tässä jo sanoikin: se luokkaretkijupakka oli varmaan vain rikka rokassa, yksi esimerkki siitä, että opettaja ei tee mitään, mitä ei ole erikseen kirjattu pakolliseksi.

Ei siis takerruta nyt yhteen esimerkkiin, vaan itse työmoraaliin.

Onko ok, että tehdään vain pakollinen.

Vierailija
51/51 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta taas ihminen palaa loppuun, jos työ on jatkuvaa joustoa ja ylitöitä. Se ei ole enää mitään tehokasta työtä. Omasta jaksamisesta pitää pitää huoli, pitää olla terveellä tavalla itsekäs.

Opettajilla ymmärtääkseni luokkaretket kuuluu työhön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi