Pitääkö työntekijän olla innostunut työstään vai riittääkö jotenkuten suoriutuminen?
Täällä oli eilen kinaa siitä, voiko opettajalta edellyttää luokkaretken tai projektien vetämistä.
Osa oli sitä mieltä, että ei missään nimessä voi edellyttää yhtään mitään ylimääräistä, koska se olisi "ilmaista orjatyötä".
Jos työstä pääsee joskus vähemmällä, se on plussaa, josta ei paljoa puhuta. Mutta itse ei voi joustaa koskaan toiseen suuntaan.
Samanlaisia keskusteluja käydään muista ammateista.
Oletteko samaa mieltä, että vain hullu tekee mitään, mitä ei ole pakko?
Olen itse aika vanhanaikainen kaiketi, koska arvostan sitä, että ihminen on työstään ylpeä ja hoitaa sen parhaalla mahdollisella tavalla. Joskus se merkitsee omakohtaista joustoa, mutta pitkällä aikavälillä hyvä työntekijäkin tietysti pitää huolen siitä, että palkka vastaa tehtyä suoritusta.
Kommentit (51)
Ei nykyään kuulu kysellä laadun tai työmoraalin perään. Monet yritykset keskittyvät liikevoiton ja määrän maksimointiin, eikä niitä kiinnosta kilpailla laadukkailla palveluilla. Asiakkaat ostavat sitä ja sieltä, mitä ja mistä halvimmalla saavat. Ei heitä kiinnosta, onko tuote eettinen tai saavatko ko. firman työntekijät lomapalkat ajallaan ja sairastaa rauhassa, jos lääkäri on saikkua kirjoittanut. Ja työntekijät täydentävät ketjua. Jos ketään MUUTA ei kiinnosta työn laatu, miksi heitäkään kiinnostaisi. Me kaikki vaan itse joudutaan asiakkaina koko ajan tuon hälläväliä-meiningin uhreiksi, joka jumalan kerta kun ostamme jotain tai esim. lähetämme lapsemme hoitoon tai kouluun. Ja kuten tässä jo sanottiinkin, me itse kärsimme siitä, että tiedämme tekevämme työmme vasemmalla kädellä rimaa hipoen. Huono juttuhan tuo on, työmoraalin ja laadun katoaminen. Mutta se on monipolvinen ketju, joka siihen johtaa.
Juuri noin se on, kukaan ei tunnu enää ottavan työstään vastuuta ja haluavan hoitaa sen hyvin - kun ei siitä ota vastuuta yrityksetkään eikä se asiakkaita tunnu kiinnostavan. Vaikka toisaalta taas eettisyys on nouseva trendi ja ihmiset ainakin kysyttäessä VÄITTÄVÄT olevansa valmiita maksamaan laadusta ja palvelusta.
Eikä silti käytännössä se ohjaa esim. ostopäätöksiä.
ap
ne on työn sankareita, joilla on ylipitkät työpäivät ja minimaaliset lomat ja jaja
huono työmoraali ja laadusta piittaamattomuus ovat mato, jotka syövät yhteiskuntaa. Kaikkialla.
Ja mitä tulee hätätilanteisiin, niin niitäkin on, joissa ei soiteta 112:een, vaan pitää saada opettaja kiinni nopeasti.
Ja mikähän se tilanne on, jossa pitää opettaja saada hädässä kiinni? Tarvitseeko pikaista luku-elvytystä vai onko joku akuutti matikkavuoto?
Menetkö sinä töihin vapaa-ajalla, jos siitä ei saa mitään korvausta tai vapaita? En minä ainakaan. Aivan idioottia odottaa, että joku tekee minkäänlaiset lomareissusuunnitelmat töiden ympärille. Kyllä se luokkaretki on sitä opettajan työtä.
Ja mitä tulee hätätilanteisiin, niin niitäkin on, joissa ei soiteta 112:een, vaan pitää saada opettaja kiinni nopeasti.
Ja mikähän se tilanne on, jossa pitää opettaja saada hädässä kiinni? Tarvitseeko pikaista luku-elvytystä vai onko joku akuutti matikkavuoto? Menetkö sinä töihin vapaa-ajalla, jos siitä ei saa mitään korvausta tai vapaita? En minä ainakaan. Aivan idioottia odottaa, että joku tekee minkäänlaiset lomareissusuunnitelmat töiden ympärille. Kyllä se luokkaretki on sitä opettajan työtä.
kun sinulla ei näy olevan mielikuvitusta. Isä on ajanut kolarin ja joutunut sairaalaan, lapsi pitäisi noutaa koulusta heti mukaan - eivät ole luokassa vaan jossain.
Kotona on ollut viikonloppuna paha kotiväkivaltatilanne, lapsi on huostaanotettu ja opettaja pitäisi saada kiinni nopeasti, jotta saataisiin tietää lisätietoja.
Isä on tapellut illalla äidin kanssa, häipynyt kotoa. Äiti haluaisi soittaa opettajalle ennen koulun alkua, että opettaja tietäisi, miksi lapsi on koulussa ahdistunut ja itkuisa. Tietää, että opettaja ei katso wilmaa aamupäivisin, eikä opettajahuoneen kautta saa opettajaa kiinni kuin satunnaisesti.
Lasta ei kuulu kotiin iltapäivällä, kännykkään ei vastata, opettaja on jo lähtenyt koululta. Äitillä on kamala hätä, mitä on tapahtunut - mistä tarkistaisit ekana, onko lapsi edes ollut koulussa koko päivänä?
Tässä nyt muutama.
Metkaa muuten, että sinustakin luokkaretki ON opettajan työtä. Miksi sitten melskaat minulle?
ap
ymmärrän, ettei heille iltaisin ja viikonloppuisin soitella, he ovat vapaansa ansainneet. Mutta kun alakoululaisten koulupäivä loppuu kahdeltatoista ja ope häipyy saman tien koululta, niin onko liikaa vaadittu, että hänelle voisi soittaa vaikkapa kahteen asti johonkin numeroon? Tosi vaikea saada häntä kiinni, kun ei notku opettajainhuoneessa.
ymmärrän, ettei heille iltaisin ja viikonloppuisin soitella, he ovat vapaansa ansainneet. Mutta kun alakoululaisten koulupäivä loppuu kahdeltatoista ja ope häipyy saman tien koululta, niin onko liikaa vaadittu, että hänelle voisi soittaa vaikkapa kahteen asti johonkin numeroon? Tosi vaikea saada häntä kiinni, kun ei notku opettajainhuoneessa.
Uskoisin, että valtaosa ihmisistä ei ikinä häiritsisi opettajaa illalla tai viikonloppuna jollain tukiopetuksella tai koenumerosta purnaamisella. Varmaan sellaisiakin häirikköjä on, mutta heille kai osaa opettaja aikuisena ihmisenä sanoa, että en keskustele asiasta nyt, soita silloin ja silloin uudestaan?
Säännöt pitää sopia puolin ja toisin.
Tämä koskee nyt tietenkin kaikkia ammattiryhmiä. Jotta ei upota yhteen esimerkkiin liikaa...
Itsekin olen toimittajana jatkuvasti ammattini edustaja, kun pienellä paikkakunnalla teen työtäni. Jos minua joku lähestyy vapaa-ajalla, niin en todellakaan ala sanoa, että en ota juttuvinkkiä vastaan, kun en ole töissä. Johan sitä aika nopeasti loppuisi jutunaiheet.
Mutat täytyy minun kuten jokaisen jotkut rajat vetää, ja siitä mainitsin aloituksessanikin. Eli esim. omalla kohdallani rajanvetoa on em. suhteessa se, että en ala käydä yleistä mediakeskustelua kesken baari-illan eli en vastaa jostain iltapäivälehden moraalittomasta lööpistä kaikille kännisille...
ap
Metkaa muuten, että sinustakin luokkaretki ON opettajan työtä. Miksi sitten melskaat minulle?
ap
eli siitä kuuluu saada palkka koko ajalta, kun on töissä. Kun näin ei ole, ei sillä mitata opettajan motivaatiota tai taitoa, vaan kunnan päättäjien halua satsata nuoriin. Luokkaretki ei ole opetussuunnitelman mukaista opetusta eikä millään tavalla opetusvelvollisuuteen kuuluva tehtävä, joten kunnan päättäjät käytännössä ratkaisevat toteutetaanko niitä vai ei.
Itsekin olen toimittajana jatkuvasti ammattini edustaja, kun pienellä paikkakunnalla teen työtäni. Jos minua joku lähestyy vapaa-ajalla, niin en todellakaan ala sanoa, että en ota juttuvinkkiä vastaan, kun en ole töissä. Johan sitä aika nopeasti loppuisi jutunaiheet.
ap
Toimittaja on joka alan ammattilainen ja jos hän vastaa juttuvinkkeihin milloin vaan, ehkä toiminta on yleistettävissä jokaiseen ammattikuntaan. Onko käynyt mielessä vastata ja jäädä juttelemaan ihmisistä, jotka kritisoivat juttujasi puolen tunnin välein perjantai iltana, joita joudut haastattelemaan kymmeniä, joskus satoja kertoja edelleen? Miten kerrot heille, että nyt on väärä aika, kun he soittavat samana perjantai-iltana jo kolmatta kertaa vaikka olet ensimmäisellä kerralla pyytänyt palaamaan asiaan maanantaina? Ja seuraavalla viikolla ovatkin yhteydessä pomoosi yhteistyökyvyttömyydestäsi ja haluttomuudesta jatkaa juttusarjaa kanssasi, vaikka sitä on jatkettava vielä muutama vuosi kertomatta aiheuttamastaan häiriöstä? Sellaisia korkeakoulutettujakin juoppoja on. Monestako sellaisesta olet tehnyt juttusarjaa ja jatkanut yhteistyötä, vaikka he ovat haukkuneet kännissä sinut jo ties kuinka monetta kertaa?
Uskoisin, että valtaosa ihmisistä ei ikinä häiritsisi opettajaa illalla tai viikonloppuna jollain tukiopetuksella tai koenumerosta purnaamisella. Varmaan sellaisiakin häirikköjä on, mutta heille kai osaa opettaja aikuisena ihmisenä sanoa, että en keskustele asiasta nyt, soita silloin ja silloin uudestaan?
Mutta yksikin häirikkö on liikaa. Urani alkuvaiheessa olin liian kiltti. Joka ikinen lauantai-ilta sain puheluita yhdeltä isältä. Ensimmäisellä kerralla vielä vastasin, kun en tunnistanut numeroa. Kännissä selitti jotakin. Sen jälkeen en enää vastannut, mutta hän saattoi soittaa 10-20 kertaa illassa siitä huolimatta. Joka lauantai.
Terveisin oppirahansa maksanut luokanopettaja
ap
eli siitä kuuluu saada palkka koko ajalta, kun on töissä. Kun näin ei ole, ei sillä mitata opettajan motivaatiota tai taitoa, vaan kunnan päättäjien halua satsata nuoriin. Luokkaretki ei ole opetussuunnitelman mukaista opetusta eikä millään tavalla opetusvelvollisuuteen kuuluva tehtävä, joten kunnan päättäjät käytännössä ratkaisevat toteutetaanko niitä vai ei.
ja sillä tavalla "ylimääräistä", että sille ei ole fiksattuja työtunteja. Ei ole esim. pakkoa olla koululla klo 8-16 niin, että oppitunneilta yli jäävät tunnit käytetään kokeiden korjaamiseen, tukiopetukseen tai wilman täyttämiseen.
Sen vuoksi ei voi sanoa, että kaikki opetukseen kuuluva, ei oppitunteina tehtävä pitää huomioida ylimääräisenä palkkana.
Ihan samoin ei voi ajatella, että jos minä tai joku muu luovaa asiantuntijatyötä tekevä uhraa ajatuksen projekteilleen illalla, sen voi kirjata ylös ja vaatia ylityönä. Saan kumminkin palkkaa siitä kokonaissuorituksesta, joka on toimittajan työ.
ap
apToimittaja on joka alan ammattilainen ja jos hän vastaa juttuvinkkeihin milloin vaan, ehkä toiminta on yleistettävissä jokaiseen ammattikuntaan. Onko käynyt mielessä vastata ja jäädä juttelemaan ihmisistä, jotka kritisoivat juttujasi puolen tunnin välein perjantai iltana, joita joudut haastattelemaan kymmeniä, joskus satoja kertoja edelleen? Miten kerrot heille, että nyt on väärä aika, kun he soittavat samana perjantai-iltana jo kolmatta kertaa vaikka olet ensimmäisellä kerralla pyytänyt palaamaan asiaan maanantaina? Ja seuraavalla viikolla ovatkin yhteydessä pomoosi yhteistyökyvyttömyydestäsi ja haluttomuudesta jatkaa juttusarjaa kanssasi, vaikka sitä on jatkettava vielä muutama vuosi kertomatta aiheuttamastaan häiriöstä? Sellaisia korkeakoulutettujakin juoppoja on. Monestako sellaisesta olet tehnyt juttusarjaa ja jatkanut yhteistyötä, vaikka he ovat haukkuneet kännissä sinut jo ties kuinka monetta kertaa?
Nyt ei ole siitä kyse, että kenenkään pitäisi missään työssä suostua hullun stalkkerin uhriksi.
Vaan siitä, onko ok sen pelossa, että ehkä sellainenkin voi sattua eteen rajoittaa kaikilta mahdollisuudet olla sinuun yhteydessä työasioissa.
Joo, korostan, että kussakin ammatissa on syytä omaan rajanvetoon. En voi oikeasti sanoa, että kaikkien opettajien esimerkiksi pitäisi antaa oma kännykkänumeronsa vanhemmille. Ideaalia kai olisi, että heillä olisi päiväaikaan käytössä vaikkapa luokan puhelin, kännykkä, josta heidät saisi hätätilanteessa kiinni PÄIVÄAIKAAN ja jonka sitten illalla ja viikonloppuisin toki pitäisi kiinni.
ap
Jos työnkuvaan ei extrahommia kuulu eikä niitä makseta ni miksi olisi jotenkin kauheen väärin ettei niitä luokkaretkia esim tulisi.
Kyllä tehdystä työstä pitää mun mielestäni maksaa.
Ite en ainakaan ole vielä löytänyt työtä jota tekisin innolla palkatta omalla ajallani ja eläeni työlle. Niin kauan ku saan työstä jota teen palkkaa, on työni laatu erittäin hyvää, laadukasta ja teen sitä ihan mielelläni. ELi kukaan ei kärsi siitä et mitään suunnatonta paloa mulla ei ole joustaa ja antaa kuitenkaan koko elämääni työlle...
Noh,ehkä vaan en oo löytäny niin kivaa työtä et voisin tehdä niin paljon sen eteen...
sillä taas ei ole mitään väliä mitä saa aikaiseksi. Jos et ole hirveän innokkaan oloinen mutta teet hyvää (osaston parasta) tulosta, sitä ei noteerata mitenkään, varsinkaan palkankorotuksena. Pitää olla innostunut ja suuna päänä esittää kaikenlaisia ideoita kaikissa mahdollisissa palavereissa, sitä arvostetaan.
onko tekijä innostunut työstään vai ei. Joku opettajan työ on sellainen, että ero on selvä, jos ope on leipiintynyt tai innostunut.
Ja kun siinä tehdään töitä kasvavien lapsien kanssa, on kyllä aika surullista, jos ope tekee kaiken sillä periaatteella, että minähän en mitään ideoi tai kehittele ylimääräistä, teen vaan pakolliset.
Mutta jos joku on esmes tilitoimistossa kirjanpitäjä, niin eiköhän siinä riitä vaan perushuolellisuus.
sillä taas ei ole mitään väliä mitä saa aikaiseksi. Jos et ole hirveän innokkaan oloinen mutta teet hyvää (osaston parasta) tulosta, sitä ei noteerata mitenkään, varsinkaan palkankorotuksena. Pitää olla innostunut ja suuna päänä esittää kaikenlaisia ideoita kaikissa mahdollisissa palavereissa, sitä arvostetaan.
siitä, onko mielin kielin innovoimassa tykypäivillä... Se se onkin esimiesten haastava tehtävä huomata työntekijöissä aito paneutuminen ja palkita se.
ap
onko tekijä innostunut työstään vai ei. Joku opettajan työ on sellainen, että ero on selvä, jos ope on leipiintynyt tai innostunut.
Ja kun siinä tehdään töitä kasvavien lapsien kanssa, on kyllä aika surullista, jos ope tekee kaiken sillä periaatteella, että minähän en mitään ideoi tai kehittele ylimääräistä, teen vaan pakolliset.
Mutta jos joku on esmes tilitoimistossa kirjanpitäjä, niin eiköhän siinä riitä vaan perushuolellisuus.
silti sillä on sille tekijälle itselleen merkitystä, onko se työ hänestä mielenkiintoista ja tunteeko hän työn jäljestään ylpeyttä. Vaikka kirjanpitäjän hommasta sitten.
Ei sitä voi työnantaja vaatia eikä työntekijään syöttää ulkoa, mutta sillä on vähintäänkin sille työntekijälle merkitystä, onko työ motivoivaa vai ei.
ap
Mitä hemmetiä sinä nyt mussutat ja haukut minua? Minä en ole kinannut yhtään kenenkään opettajan kanssa, ja meillä lapsien luokkaretket tehdään yhdessä sovitusti. Kuten olen koko ajan sanonut, siteeraan jonkun toisen ketjua.
Ja mistä ihmeestä päättelet, että opettajat ovat jättänyt antamasta kännykkänumeroaan vain minulle? Kyseiset opettajat varmaan ovat päätyneet ratkaisuunsa monestakin syystä, ehkä jotakuta laiskottaa tai toinen on joutunut oikeasti jonkun vanhemman häiriköinnin uhriksi.
Ja siitä toisesta ketjusta vielä: sen kirjoittaja oli vanhempainkokouksessa kuullut opettajan ilmoittavan, että luokkaretkeä ei tule, koska hän ei voi ottaa siitä syntyviä ylityötunteja vapaana. Ei siis ollut mikään konflikti taustalla, vaan ihan se, että opettaja kokee sen olevan palkatonta ylityötä.
Pikkuisen hei rajaa sun spekuloinneillasi!
Ja mitä tulee hätätilanteisiin, niin niitäkin on, joissa ei soiteta 112:een, vaan pitää saada opettaja kiinni nopeasti. Opettajat eivät päivystä opettajanhuoneessa, vaan saattavat olla esim. luokan kanssa urheilukentällä, kun pitäisi nopeasti saada lapsi kiinni. Tällainen hypoteettinen tilanne tuli mieleen. Itse en ole ikinä tuollaiseen tilanteeseen joutunut, eli ei ole henkilökohtainen probleema tuo, mutta totesin, että tuossakin on eroja.
ap