Hyvän open tunnistaa siitä, että antaa kännynumeronsa. ov
Ne ovat sellaisia jotka tosiaan välittävät oppilaistaan. Meillä on jokainen ope antanut kylläkin, joten siihen ollaan jo totuttu. Nyt tuli taas uus ope. Se sanoi vanhempainillassa, että soittaa saa milloin vaan, viikolla tai viikonloppuna. Todella ihana ihminen. Se on kokenut ope, opettanut jo 20 vuotta.
Kommentit (65)
Toinen ehdottaa jotain aikaa, toinen kirjoittaa, ettei se käy ja ehdottaa toista jne...
Helpompi on puhua asia heti (tai sopia puhelimessa heti, milloin voi puhua, jos on huono hetki.)
En ole ennen kuullutkaan, että Suomessa joku kaupunki on noin rahoissaan, että opettajat saa työkännykät. Meillä ei saa edes monisteita ottaa ilman painavia perusteluja.
joilla on työpuhelin, onko kaikilla koulun opettajilla oma työpuhelin ja kuinka monta opettajaa koulussanne on?
Sama käytäntö koko kaupungissa: kaikissa peruskouluissa ja lukioissa kaikilla opettajilla omat henk.koht. työkännykät. Toki Wilmakin käytössä ja ainakin minulla se jopa aktiivisemmin kuin kännykkä.
Sähköpostia varten täytyy kone avata ja se kestää kauan. Sitten, jos opettaja vastaa viestiin ja kysyy jotakin täsmentävää, niin vanhemman kone on jo kiinni ja ei voi vastata.
(Vaikka: "Ville menee aamusta hammaslääkäriin ja tulee yhdeksitoista. Sai peruutusajan.". Ope saattaisi vastata, että "meillä on liikkaa ja olen ajatellut mennä kentälle. Tuokaa lapsi sitten sinne". Tuon saisi vanhempi sitten tekstarina vaikka sinne hammaslääkärin odotushuoneeseen.)
jos luokan ovessa on paperilappu, jossa lukee: "Hei! Olemme kentällä, tule sinne. T. Ope"?
Mun vanhempien numerot sai ketä vaan ja ei niitä haitannut soitot. Äiti paisteli ruokaa samalla, kun kuunteli vanhempaa tai kasteli kukkasia tai joskus tarkasti samalla sanakoetta, kun luuri oli korvalla. Äitillä oli naisten tapaan erinomainen kaksajo eli pystyi tekemään samalla jotain, vaikka puhui puhelimessa. Mutta olivat aineenopeja, joten varmaan pääsivät paljon helpommalla kuin luokanopettajat. He kokivat, että ne harvat puhelut joskus kuuluu ammattiin ja on se kääntöpuoli sille, että työpaikalla ei tarvi päivystää 8-16 vaan saa lähteä kotiin.
Juu, mähän en olekaan siellä koululla muulloin kuin tuntien aikana. Välkäksikin juoksen lähimetsään keräämään puolukoita.
musta on ihan kiva, että laitetaan tekstiviestejä ja luen ne sitten välitunneilla tai tiettyyn aikaan illasta, ja samalla tavalla jos suht päiväsaikaan soittaa, niin joko vastaan tai soitan takaisin.
yksi oppilas oli ollut pois muutaman päivän ja tuli liikkatunnille eikä tiennyt että liikkatunnilla oltiin lähdetty hiihtämään kauas. Tämän äiti sitten soitti opettajalle ja asia selvisi. Kyse ekaluokkalasesta, joka oli hädissän, kun ei koululla ole ketään.
Tai ehkä, jos kyse on ihan ala luokista. Sanotaan ekasta ja tokasta luokasta. Silloinkin opettaja on kyllä mielestäni oikeutettu yksityiselämään. Ei tarvitse vastata työasioihin iltaisin tai viikonloppuna. Wilma on todella hyvä yhteydenpitoväline ja myös riittävä.
Kun oppilaita aineopella yli 600 niin tyhmä on jos kotipuhelimen numeron antaa...
Käsi sydämelle... haluaisitko sinä, että sinulle soitettaisiin työasioissa iltaisin klo 22.00, juuri kun olet menossa nukkumaan. Tai seuraavana iltana klo 19.00, kun olet kaupan kassalla maksamassa perheesi ruokaostoksia.
Seuraavana aamuna heräät puolestaan siihen, kun kännykkääsi tulee tekstiviesti klo 5.30. Lauantai-iltana puhelimesi soi taas työasioissa ja joudut selvittelemään asioita, jotka eivät kuulu sinulle pätkääkään. Yöllä joku asiakas soittaa kännissä. Kysymyksiä tulvii tekstiviestitse ja sinä maksat tietenkin itse kaikki työpuhelusi ja tekstiviestisi.
Ja sama show jatkuu viikosta toiseen. 25. lapsen vanhemmat soittelevat vuoron perään ja tekstiviestitse kysellään läksyjä, ilmoitellaan poissaoloista, hammaslääkäreistä ja lääkäriajoista.
Minä vaihdoin työpaikkani sellaiseen, jossa henkilökohtaista kännykkänumeroa ei tarvitse antaa. Olen siis paska opettaja. Mutta luulen, että aika moni olisi tehnyt tilanteessani samoin.
vanhemmat ilmoittavat poissaolosta tekstiviestillä, kun Wilma-viesti tai sähköposti on ilmainen?
Pitää soittaa opettajanhuoneeseen, tosin siellä ei kukaan vastaa puhelimeen...
Onneksi sentään toisella lapsista on täysipäinen opettaja.
Wilmalla hoituu kaikki kätevimmin, erityisesti poissaoloilmoitukset. Jos jostain syystä haluan open kanssa jutella, pyydän wilma-viestillä soittamaan tai soitan opehuoneeseen ja jätän soittopyynnön sinne. Tokaluokkalaisen ope on kyllä ihan fiksusti ottanut vanhaan puhelimeen prepaid-liittymän johon vanhemmat voivat viestittää äkillisiä juttuja. Henk koht numeroa en opena todellakaan antaisi.
Ei sovi opeksi, jos on niin tiukka reviiristään, ettei soittaa saa omaan puhelimeen.
jos ei osaa antaa välttämättömiä työtarpeita. Ei asiakaspalvelutyöntekijätkään anna kotipuhelin numeroitaan.
Olen kahden opettajan lapsi, nyt molemmat eläkkeellä. Äitini varsinkin sai joinain vuosina soittoja aina perjantai-iltaisin ja todistuksen jaon yhteydessä. Kun jotkut vanhemmat olivat hieman nauttineet, he muistivat, mitä opettajalle piti opettaa omasta lapsesta. Silloin humalassa heidän lapsensa jonkun läksyn korjauksessa oli heidän mielestään puututtu aivan epäolennaisiin tai arvostelua ei ollut perusteltu riittävästi. Kun esimerkiksi ylioppilasjuhlieni kesken ei ollut aikaa jaaritella, se isä soitti loputtomiin ja puhelin kuitenkin haluttiin pitää auki vieraita varten. Numeronäyttö auttoi vähän, mutta ei se nyt kauheasti juhlien tunnelmaa parantanut, kun puhelin soi aina parinkymmenen minuutin välein ja siihen soitettiin useamman kerran peräkkäin. Eikä ollut tosiaan ainutlaatuinen, jäi vaan parhaiten mieleen.
Kyllä jos oppilaiden vanhempia varten pitää vapaa-ajalla olla olemassa puhelin numero, liittymän ja laitteen tulisi tulla työnantajalta, jotta sen voi sulkea silloin, kun kuitenkin haluaa saada muut puhelut läpi.
Mutta kännykän numeron antaminen tai antamatta jättämien ei tarkoita että välittäisi tai olisi välittämättä. Ja miksi open nyt ylenpalttisesti pitäisi välittää tai kiintyä oppilaisiin? Välittäminen ja rakastaminen on vanhempien tehtävä!
Nykyvanhemmat on ihan hulluja. Open pitäisi olla käytettävissä 24/7, kun Janipetteri ei osaa laskea 1+1 tai kun Juulivilhelmiina on unohtanut, mitä tuli läksyksi tai kun Celiamargotilla nousee lämpö illalla. (Ekassa tapauksessa oikea vaihtoehto on vanhempien itse käydä läksy läpi lapsen kanssa; tokassa tapauksessa soitetaan kaverille tai sitten otetaan se muikkari tekemättömistä läksyistä, oppiipa lapsi olemaan huolellisempi; kolmannessa tapauksessa ilmoitetaan poissaolosta Wilmaan tai soittamalla aamulla koululle.)
Ihan tavallista on myös, että muuten vaan vanhempi haluaa kännipäissään perjantaiyönä avautua avioerosta tai viikonloppuvanhemmuudesta. Tai vaikkapa sunnuntaina selvin päin siitä, kuinka etävanhempi/lähivanhempi on surkimus.
Oikeasti asiat ehtii hoitaa Wilmalla tai virka-aikaan. Opettajahuoneeseen tai kansliaan voi soittaa ja jättää soittopyynnön. Opettajille ei tosiaankaan makseta 24/7-päivystyksestä ja opettajillakin on oikeus kotirauhaan.
Toivottavasti ap oli provo. Pahoin pelkään, ettei ollut - juuri tuollaiset vanhemmat ovat open painajainen.
Meidän lasten koulussa kaikilla opettajilla on työkännykät, yhteydenpito siis tarvittaessa onnistuu. Ei kai iltaisin soittelijoita juuri ole?
Omallakin työpaikalla (ei siis koulu) kaikilla on työkännykät, ei työasioista silti iltaisin hoideta, kyllä kaikki sen ymmärtävät. Joskus joku voi laittaa viestin ettei pääse vaikka seuraavan päivän palaveriin kun on sairastunut tms.
(Vaikka: "Ville menee aamusta hammaslääkäriin ja tulee yhdeksitoista. Sai peruutusajan.". Ope saattaisi vastata, että "meillä on liikkaa ja olen ajatellut mennä kentälle. Tuokaa lapsi sitten sinne". Tuon saisi vanhempi sitten tekstarina vaikka sinne hammaslääkärin odotushuoneeseen.)
Jos hammaslääkäri on yhdeltätoista, miksi Ville ei mene aamulla ensin kouluun? Ope voisi siellä sitten kertoa, että tule kentälle. Tai jos koulu alkaisi vasta kymmeneltä, ehtisi aamukahdeksan jälkeen soittaa opelle opettajanhuoneeseen ja saisi saman tiedon. Tai sitten Ville menee kouluun ja joku siellä kertoo, että menekin kentälle. Ja tuollaiset kentällemenot muuten yleensä kerrotaan jo edellisenä päivänä, ettei ope niitä yhtäkkiä päätä, ja liikuntatunnin näkee lukkarista.
yksi oppilas oli ollut pois muutaman päivän ja tuli liikkatunnille eikä tiennyt että liikkatunnilla oltiin lähdetty hiihtämään kauas. Tämän äiti sitten soitti opettajalle ja asia selvisi. Kyse ekaluokkalasesta, joka oli hädissän, kun ei koululla ole ketään.
Koulussa ei ollut ketään aikuista, jolta ekaluokkalainen olisi voinut kysyä, missä muut ovat? Lapsille on hyvä opettaa, että itse kysymällä asiat usein hoituvat, ei tarvitse heti äidille soittaa. Ja vaikka äidillä ei olisi ollut open kännykkänumeroa, olisi voinut soittaa rehtorille, kansliaan tai opettajanhuoneeseen, niin olisi tilanne selvinnyt. Ei siinä open numeroa olisi tarvittu.
Se, että sinä et soittele illalla, ei tarkoita etteikö muut soittelisi! Kun on 25 oppilasta ja 50 vanhempaa, joukosta löytyy aina soittelijoita.
Mutta jos tuollainen määritelmä tehtäisi, niin en minä mihinkään pois putoaisi. Eikä opiskelijatkaan. Vaan siinä tapauksessa se päivystäminen hyväksyttäisi normaaliksi toiminnaksi ja se koskisi kaikkia. Silloin se myös näkyisi palkassa tietenkin.
Mutta vielä tuollaista määritelmää ei ole tehty. Ja siihen asti opettajilla ei ole velvollisuutta olla opettaja ympäri vuorokauden, vaan kotona perheen parissa saa olla ihan vain puoliso ja äiti / isä.