Sain juuri paniikkihäiriö lääkkeet.
:( tässäkö se nyt on, koko loppuikä syödä lääkettä että pystyy elämään suht. normaalisti.. Muita? Kaiken lisäksi en edes uskalla aloittaa lääkkeen syöntiä, sen verran pitkä on haittavaikutuslista.
Kommentit (86)
SSRI-lääkkeet ovat paniikkihairiön ensisijaisia lääkkeitä ja niiden aloitusannos tulee olla aina pieni, kun niitä käytetään paniikkihäiriön hoidossa. Lääkkeen aloitusvaiheessa paniikki oireet ja ahdistuneisuus voivat lisääntyä. Tämä on ohimenevä vaihe joka tasaantuu kun hoitotasapaino on saavutettu. Masennuslääkkeet eivät tehoa paniikkihäiriöihin heti, vaan vaikutus edellyttää 2-4 viikon käyttöä.
Suuri lääkeannos saattaa lisätä haittavaikutusriskiä,mutta aloituksen jälkeen annosta voidaan suurentaa tarpeen mukaan potilaskohtaisesti. Kun saadaan hyvä hoitovaste, lääkehoitoa voidaan jatkaa yksilöllisesti sovitulla annoksella. SSRI-lääkkeiden lopettaminen tapahtuu vähitellen 1-2 viikossa, koska nopea keskeyttäminen voi aiheuttaa vierotusoireita.
Bentsodiatsepiinit ovat vaikutukseltaan nopeampia ja sen vuoksi ne sopivat masennuslääkkeitä paremmin äkillisten paniikkikohtauksien hoitoon. Paniikkihäiröiden hoidossa käytetään bentsodiatsepiinejä silloin, kun potilas ei voi käyttää masennuslääkkeitä haittavaikutuksien vuoksi. Lisäksi bentsodiatsepiinejä voidaan käyttää rinnakkain masennuslääkkeiden kanssa lääkehoidon aloitusvaiheessa. Bentsodiatsepiineja ei suositella käytettävän pitkäaikasesti, sillä niiden käyttöön liittyy riippuvuusriski.
Paniikkihäiriöön käytettävien lääkkeiden ei ole tutkimusten mukaan todettu vaikuttavan persoonallisuuteen. Seksuaalisuuten vaikutukset voivat näkyä haluttomuutena.
Kertomasi mukaan olet kokeillut jo kaikki keinot ja ehkä tiedätkin, että paras hoitotulos saadaan kun lääkehoito yhdistetään terapiaan. Olethan yhteydessä omaan terveyskeskukseen jatkohoidon koordinoinnin tiimoilta. He osaavat kartoittaa tilanteesi parhaiten.
Mulla SSRI-lääkkeet toimi kyl tosi hyvin, mut ainoa haittavaikutus just se haluttomuus. Tai lähinnä vaikeus orgasmiin. Muuten olin tyytyväinen, ja lopetuskin oli helppoa. Yritin asteittain, mutta lopulta vaan unohdin ottaa lääkkeet.
Mä sain pari viikkoa sitten paniikkioireisiin ensi hätään Propralia. En tiedä, onko siitä apua. Kai se kehoa rauhoittaa mutta päänsisäiseen myllerrykseen se ei tokikaan auta. Muutoinkin ongelmani on enemmän henkinen ahdistus, joka paisuu paniikinomaiseksi esim. isoissa kaupoissa. Olen kokeillut lääkettä pari kertaa, mutta hankala sanoa, auttaako se varsinaisesti.
Nyt pitäisi päättää, haluanko aloittaa myös mielialalääkityksen. Siihen pitäisi sitten sitoutua puoleksi vuodeksi tai vuodeksi. En tiedä, haluanko sitä. Vaikka varmasti se oloa parantaisi. Enemmänkin laitan toivoni psykologiin, jolle olen jonossa. Terapiaankin haluaisin mielelläni, mutta se taitaa olla kallista.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa paniikki-ihminen täällä? Kertokaa minkälaisia oireita teillä on ja minkälainen lääkitys, kiitos. -ap
et varmasti!
Up