50 abortoitua vauvaa vuodessa syntyy elavana, saattavat jopa itkea jo 19 viikkoisina. Nain siis Englannissa, jossa abortti mahdollinen aina viikolle 24.
Lääkärien kuulemma tulisi antaa vanhemmille sikiöille kuolettava pistos ennen abortointia. Näin ei kuulemma tapahdu, vaan useat syntyvät elävinä ja vasta myöhemmin kuolevat hoidon puutteeseen. Englannissa kohutaan, että em. tapaukset ovat murhia ja vaaditaan abortin aikaistamista.
On eettisesti arvelluttavaa abortoida 24-viikkoinen sikiö, joka jo luonnollisesti syntyessään saattaisi selvitä hengissä.
Kommentit (67)
Gynekologina työskentelevä ystäväni on kertonut juttuja, jotka tulevat uniin. Onneksi kohdusta poistettava sikiö kuolee varsin nopeasti. Päivittäin noita tehdään Suomessakin, muusta maailmasta puhumattakaan.
ole eroa siinä tekeekö abortin viikolla 4-6 eli ihan alussa tai sitten tollein puolivälissä? Mun mielestä siinä on huikea ero! Olen itseasiassa itse tehnyt abortin 16 vuotiaana. Nyt olen perheellinen, enkä haluaisi lisää lapsia, mutta en pystyisi kyllä tekemään aborttia vaikka vahingossa tulisin raskaaksi. Se on varmasti helpompi tehdä äidittömänä. Ja sitäpaitsi nyt siitä aina selviäisi. 16 vuotiaana, siitä ei todellakaan olisi selvinnyt. Pelkkä raskaana oleminen olisi lopettanut kilpaurheiluharrastukseni. Enkä usko, että olisin voinut adoptioon lasta antaa. se olisi ollut kauheaa. Abortti tehtiin viikolla 5. Raskaaksi tulin ehkäisystä (kondomi hajosi) ja jälkiehkäisystä huolimatta.
Mutta minua jotenkin kauhistuttaa eräs tuttavani joka teki abortin puolivälissä olleelle vauvalle koska tällä oli sydänvika. Vauva olisi siis selvinnyt hengissä, mutta vaatinut elämässään muutamia leikkauksia. Terve vauva kylläkin muuten. Olin ihan kauhuissani tästä abortista. Miten joku voi synnyttää vauvan joka syntyy jo ihan vauva kokoisena ja pitää sitä sylissä ja hyvästellä, vaikka itse on päättänyt sen elämän :(
En tiedä olenko tekopyhä sitten, mutta jotenkin kauheaa, että vauva ei ollut haluttu sydänvikansa takia, muuten kyllä. Eli täydellinen lapsi kelpaa, viallinen ei :( ja nyt puhutaan kuitenkin aivoiltaan terveestä lapsesta.
Syynä ei ollut lapsen vamma, vaan se ettei serkkuni olisi pärjännyt taloudellisesti ja muutenkin hänellä on vaikeaa. Olisi kuitenkin voinut tehdä abortin aiemmin... :(
Serkulta kysyttiin että haluaako hän, että haudataanko lapsi vain tuhkataan. Serkku ei halunnut pitää hautajaisia, ei olisi tainnut kestää henkisesti.
Sitä että pääsisi yli tuosta ja pystyisi elämään elämänsä kunnolla jotain oppineena, vai ettei ikinä toipuisi noin KARMEASTA teosta.
Ihan oikeasti, ei kukaan suomessa joudu kerjuulle jos lapsen synnyttää. Ei ole pakko luopua opiskeluista tai mistään tulevaisuutta rakentavasta, jos tahtoa on, niin keinoja löytyy.
Eutanasiassa on kuitenkin kyse ihmisen omasta tahdosta, abortissa ei tapettavalta lupia kysellä.
Toivottavasti tosiaan oppii, että sitä ehkäisyä on käytettävä AINA seksiä harrastettaessa jos ei halua raskaaksi.
Vituttaa, kun itse en pakosta pysty saamaan lisää lapsia. :(
Vierailija:
Sitä että pääsisi yli tuosta ja pystyisi elämään elämänsä kunnolla jotain oppineena, vai ettei ikinä toipuisi noin KARMEASTA teosta.Ihan oikeasti, ei kukaan suomessa joudu kerjuulle jos lapsen synnyttää. Ei ole pakko luopua opiskeluista tai mistään tulevaisuutta rakentavasta, jos tahtoa on, niin keinoja löytyy.
Serkku eräässä vaiheessa ajatteli, että pitää tuon toisen vahinkolapsen ja mä lupasin auttaa kaikilla mahdollisilla tavoilla. Yksin hän ei olisi ollut vaan olisin kyllä tukenut häntä. Ennestään hänellä on 3v. lapsi.
Onneksi olen ottanut kaikki aborttini nukutuksessa. Ei ole pahemmin tuota sikiön pillitystä tarvinnut kuunnella! Suositan lämpimästi, koko homma käy yhdessä hujauksessa ja sen jälkeen on hieman epätodellinen olo, kuin ei olisi raskaana ollutkaan.
Tosin viimeisimmän keskeytykseni rv 19+4 jälkeen ihan huomasi kun maha pieneni; siitä oli kyllä pari päivää vähän tylsä olo! Et kai ne abortit sit tavallaan aina jotenkin tuntuu ja jälkensä jättää.
T: Riikka
Vierailija:
Onneksi olen ottanut kaikki aborttini nukutuksessa. Ei ole pahemmin tuota sikiön pillitystä tarvinnut kuunnella! Suositan lämpimästi, koko homma käy yhdessä hujauksessa ja sen jälkeen on hieman epätodellinen olo, kuin ei olisi raskaana ollutkaan.Tosin viimeisimmän keskeytykseni rv 19+4 jälkeen ihan huomasi kun maha pieneni; siitä oli kyllä pari päivää vähän tylsä olo! Et kai ne abortit sit tavallaan aina jotenkin tuntuu ja jälkensä jättää.
T: Riikka
Olen raskaana juuri rv 9. En tosin tiedä jaksanko nyt uutta lasta, kun on jo yksi 3v. josta on aivan tarpeeksi riesaa.
T:Riikka
Vierailija:
Olen raskaana juuri rv 9. En tosin tiedä jaksanko nyt uutta lasta, kun on jo yksi 3v. josta on aivan tarpeeksi riesaa.
T:Riikka
Vierailija:
Eutanasiassa on kuitenkin kyse ihmisen omasta tahdosta, abortissa ei tapettavalta lupia kysellä.
rv19 ei aborttiin nukuteta, vauva synnytetään ihan tajuissaan!
mutta, " riikka" , keksi parempia provoja, tuo oli oksettava!!
Hänen piti hakea sossusta joku lappu, johon virkailija kirjoitti ettei pystyisi huolehtimaan lapsesta yms. Sairaalassa henkilökunta olisi saattanut kieltäytyä tekemästä aborttia.
Oli silloin alaikäinen eikä uskaltanut kertoa kenellekään raskaudesta. Omat vanhemmat pakottivat aborttiin, koska olivat sitä mieltä ettei lasta kannata tehdä noin nuorena, siinä menee elämä pilalle.
Se ämmä kyllä oli silloin ja edelleenkin sellainen luuseri, että sen elämänlaatua lapsi olisi korkeintaan nostanut. On se mun mielestä parempi olla vaikka 17v nuori äiti, kuin 17v " lopetin muutein vain kaikki kouluni, enkä ole senkään jälkeen mitään keksinyt" .
No nykyään sama akka on jo 32v eikä edelleenkään yhtään " mitään" - eli ei se lapsi ainakaan olisi mitään pilannut (kai?). Harakka oli kovin nyrpeä tosin siitä, kun joutui lapsen synnyttämään. Hänen mielestään oli väärin, kun hänelle sitten näytettiin lasta ja sanottiin jotain tyyliin " terve lapsi, joka ei saanut elää - jospa käyttäisit edes kortsua tai tulisit aikaisemmin."
naiselta odotetaan jostain syystä suurempaa vastuuta ja valmiutta vanhemmuuteen kuin mieheltä joka on väärin. kuinka noin nuori tyttö voisi olla sen valmiimpi kuin keskiverto saman ikäinen poikakaan.
en pidä kiihkoilijoista. tunnen itsekin erään 15 vuotiaan nuoren naisen jonka oma isä raiskasi ja saattoi raskaaksi. nyt en halua kenenkään sanovan että tyttö teki väärin keskeyttäessään raskauden tai on tämän vuoksi huono ihminen. on totta että nykypäivänä abortin saa liian helposti mutta kyllä mielestäni on syitä jolloin abortti on ainoa oikea vaihtoehto.
Aborttikin on murha ja se siitä.
Ja tuo on totta, ei kukaan voi sanoa syyksi taloudelliset vaikeudet. Hmm, mitenhän ennen on pärjäilty, vaikka pulaa on ollut kaikesta ja silti lapsia on siunaantunut tasaseen tahtiin.
Mun mies on edellisen avokkinsa kanssa tehnyt abortin. Asiahan ei mulle mitään kuulu ja päätös on ollut heidän, mutta oon kyllä katkera miehelle siitä. Miten on voinut olla niin kakara!
23 viikkoisen abortointi ei ole enää vai? Abortti on aina tappamista.