Valmistun joulukuussa, keväällä täytyy lukea pääsykokeisiin 2kk, voiko työkkäri pakottaa mut töihin?
Haen keväällä kouluun, johon oikeasti pitää lukea että pääsee. Viime keväänä hain ja jäin 3p päähän rajasta.
Ongelma on nyt se, että valmistun kysyisestä koulustani (AMK) joulu-tammikuussa ja sen jälkeen voisin kyllä mennä töihin mutta haluaisin ehdottomasti pitää lukulomaa sen huhti-toukokuun.
Kuka tällaisillä ehdoilla ottaa töihin? No ei kukaan.
Kysymys onkin; voiko työkkäri pakottaa minut töihin johonkin? Kun työttömäksi työnhakijaksihan minun pitää hakea...
Voisinkohan saada jotain sossun tukia?
Kommentit (136)
tavoitteet toteutuvat eli jos et ole 1 kk aikana työllistynyt, pääset harjoittelijaksi. Siinä ei vastavalmistuneena auta sanoa, että etsii aktiivisesti töitä. Jos et mene töihin, menet pajalle tms.
Mutta, koska olet alle 25-vuotias, kuulut nyt niin kovin topiciin ryhmään, yhteiskunta takuun piiriin. Tämän mukaan jokaisen TE-toimiston on lain velvoitamana tarjottava työtä, koulutusta, harjoittelua viimeistään 3 k sisällä työttömyyden alkamisesta.
Se on silti aika lähellä läpipääsyä. Pari kysymystä enemmän oikein ja ovi aukeaa.
Sillä ei ole väliä montako ihmistä siinä välissä on. Vain pisteet ratkaisevat!
No onhan sillä väliä, sillä pisterajat määritellään nimenomaan sen mukaan, miten paljon on tietyn "tasoisia" hakijoita.
Ainakin kun itse hain aikoinaan englantia opiskelemaan, pisterajat ilmoitettiin kymmenesosapisteinä. Eli kolme pistettä on todella paljon. Tuttuja oli 0,5 pisteen päässä, eivätkä päässeet edes varasijoille.
Noh, en kyllä oikiksesta tiedä, että onko sama systeemi, ja mikä on maksimipistemäärä, mutta tuo ap:n lesoaminen 3 pisteen päähän jäämisellä on jotenkin hölmön kuuloista.
on "olenpa", ei "olempa" -jos näihin oikeinkirjoitusseikkoihin puututaan!
Mielestäni AP:n kannattaisi hakea jotakin sijaisuutta tai juuri keikkatöitä muutamaksi kuukaudeksi ennen pääsykoeurakkaa. Monen kuukauden aukko työhistoriassa saattaa jossakin vaiheessa haitata hyvän työpaikan saamista.
Vaikka lyhytaikainen työ olisi ollut lähes mitä tahansa, antaa se hakijasta paremman kuvan kuin työttömyys. Kuukauden lukuloma vielä on hyväksyttävä selitys.
minun pätevyydestäni tai luku- ja kirjoitustaidostani.
Itse aion kuitenikin hakea uudelleen oikikseen ja aion panostaa siihen täysillä, ihan sama mitä av-mammat on siitä mieltä.
Olen todella kiitollinen teille tuohon työkkäri/toimeentulo-kyssäriini vastanneille sekä muille tsemppaajille!:)
-ap
Itse olin ainakin ylpeä että sain niinkin paljon pisteitä ja se kannustaa hakemaan uudelleen ensi keväänä.
-ap
tavoitteet toteutuvat eli jos et ole 1 kk aikana työllistynyt, pääset harjoittelijaksi. Siinä ei vastavalmistuneena auta sanoa, että etsii aktiivisesti töitä. Jos et mene töihin, menet pajalle tms.
Mutta, koska olet alle 25-vuotias, kuulut nyt niin kovin topiciin ryhmään, yhteiskunta takuun piiriin. Tämän mukaan jokaisen TE-toimiston on lain velvoitamana tarjottava työtä, koulutusta, harjoittelua viimeistään 3 k sisällä työttömyyden alkamisesta.
ja ensi vuonna ikäraja on 30 vuotta, ei 25
Miksi minä, elämäntapatyötön tai ainakin pätkätyöläinen en ymmärrä tätä ongelmaa? Tunnetteko te jonkun sellaisen ihmisen, joka on työvoimatoimiston kautta saanut töitä? Entä tunnetteko ketään sellaista, joka olisi määrätty töihin? Tarkoitan nimenomaan oikeita palkkatöitä, en mitään työharjoittelua ym. sellaista, jota tyrkytetään sellaisille nuorille, joille ei ole ammattia, ei koulutusta eikä työkokemusta. Muinoin oli käsite "velvoitetyöllistettävät", joille olen itsekin ollut järjestämässä työtä. He olivat usein ikääntyneitä, ammattitaidottomia, pitkäaikaistyöttömiä, tai monella tavalla työrajoitteisia. Se on kuitenkin ollut historiaa jo pitkään.
ovat saaneet työpaikan TE-toimiston avulla/kautta.
Tuttavapiirisi taitaa olla aika erikoista porukkaa?
Työrajoitteisia, maahanmuuttajia ja mitä näitä nyt on, joita työvoimatoimisto yrittää tunkea johonkin, veikkaan. Tai sitten sellaisia, jotka ovat itse töissä työvoimatoimistossa. Tai ne työpaikat ovat tulleet viime vuosisadalla, kuten minullekin.
Minä olen saanut viimeksi ihan henkilökohtaisesti työtarjouksen - hetkinen, tarkistan ansioluettelostani - vuonna 1984. Muistan myös vuoden 1979, jolloin minut käytännöllisesti katsoen määrättiin töihin pariksi kuukaudeksi.
Mutta asiaan: Aloittaja itse tietänee, mistä ne 3 pistettä jäivät puuttumaan. Siinä on hyvä arvoida, miten tulee saamaan seuraavalla kerralla vähän enemmän. Totta sekin, että jos viimeinen hyväksytty on ollut sijalla 110, niin kolme pistettä vähemmän voi merkitä 974. sijaa.
Oikeustieteellisessä ei niitä 20 pistettä puuttumaan jääneitä ole, kun ei tule miinuspisteitä niin kuin joissakin muissa pääsykokeissa. Ja täytyy olla jokseenkin täysin toivoton tapaus, että pääsee edes 10 puuttuvaan pisteeseen.
Tottakai työssäkäyvien veronmaksajien
pitää kustantaa(kunnan sosiaaliviraston kautta toimeentulotuki)lähes luki- ja kirjoitustaidottomalle ihmiselle,joka haluaa lomaa oppiakseen lukemaan pääsykoekirjoja,(valtion puolelta Kela maksaa myös työtätekevien rahoista revityt esim. asumistuet).
Hän kirjoittaa ihan normaalia keskustelupalstakieltä. Iso osa akateemisista ei ole mitään kielineroja, ja kaikista rennoimmin kielenhuoltoon suhtautuvat yleensä kieliä opiskelleet. Kirjoitusvirheistä nipottavat ovat yleensä luusereita, joilla on turhan kova pätemisentarve. Ei kerro kielitajusta kovinkaan hyvää, että tuomitsee toisen ihmisen äidinkielen taidon av-palstan perusteella.
Ap:lle tsemppiä. Tiedän, että oikikseen hakeminen vaatii oikeasti paljon lukemista. Harvalla tähän kerjuun osallistuneesta tuntuu olevan hajuakaan siitä, millainen koe on kyseessä.
niin luonnollisesti pitää olla valmis myös vastaanottamaan töitä. Hankala tilane toki!
eikö toi ratkea ihan sillä ettet ilmoittaudu työnhakijaksi jos et aio mennä töihin.
jos osoituksen saat. Mutta noilla spekseillä sä et varmaan tule saamaan töitä ja silloin kannattaa toivoa, ettei ko firma kerro todellista syytä työvoimatoimistoon, jolloin sulle pamahtaa karenssi, kun et ole oikeasti työtä hakemassa vain ja ainoastaan nostamassa työttömyyskorvausta.
Ymmärrät varmaan itsekin, kuinka aiot käyttää järjestelmää hyväksi.
Ymmärrät varmaan itsekin, kuinka aiot käyttää järjestelmää hyväksi.
Oon 16-vuotiaasta tehnnyt töitä opiskelujen ohessa kun moni muu on elellyt ihan oikeasti sossun toimeentultuella esim. kesän.
Itse en ole "tajunnut" että voisin viettäää kesäni lomaillen...
Onko kellään kokomusta voiko tämä onnistua?
Niin ja siis pakkohan mun on ilmoittautua työhakijaksi, koska olen opiskelija ja mieheni kanssa (ollaan siis molemmat 24v), eikä mies voi siis elättää mua...
-ap
ja mulle on 100% kertaa tärkeempää se opiskelupaikka kuin joku työ näillä paskoilla AMK-papereilla (siis ala on paska ei mun paperit...)
-ap
ei pakota töihin. Työkkäri osoittaa sulle työpaikan jota voita/saat/pitää hakea. Samaa paikkaa se tarjoaa muillekin vastáavat taidot omaaville ja sehän on työpaikasta kiinni saatko sen. Itse voi haastattelussa hyvinkin paljon vaikuttaa siihen saatko paikan vai et.
mistä ihmeestä sitä nyt etukäteen voi tietää...
Fiksuinta olis varmaan hommata jo hyvissä ajoin joku osa-aikanen työ...
Lue työn ohella niin kuin kaikki muutkin.
Jos ilmoittaudut työnhakijaksi, sinä ihan nimen mukaisesti HAET TÖITÄ. Vai mitä?
ei pakota töihin. Työkkäri osoittaa sulle työpaikan jota voita/saat/pitää hakea. Samaa paikkaa se tarjoaa muillekin vastáavat taidot omaaville ja sehän on työpaikasta kiinni saatko sen. Itse voi haastattelussa hyvinkin paljon vaikuttaa siihen saatko paikan vai et.
Toivottavasti ei tulis eteen mitään hyviä työpaikkoja vaan jotain peruspikkufirmoja, siis semmosia joihin ei muutenkaan tulevaisuudessa haluaisi työllistyä.
-ap
Ja siis otin tossa huomioon sen mitä ap kertoi hakemiseensa liittyen. Eli eka kerta, eikä pystynyt täysillä tsemppaamaan (olikohan näin..) anyway, täällä nyt on ihme lannistajia taas liikkellä, mut kyllä mä näkisin et ap.n kannattaa yrittää jos siltä tuntuu.
Ei ollu kuitenkaan mikään viides kerta ja aina jääny kolmen pisteen päähän..