Valmistun joulukuussa, keväällä täytyy lukea pääsykokeisiin 2kk, voiko työkkäri pakottaa mut töihin?
Haen keväällä kouluun, johon oikeasti pitää lukea että pääsee. Viime keväänä hain ja jäin 3p päähän rajasta.
Ongelma on nyt se, että valmistun kysyisestä koulustani (AMK) joulu-tammikuussa ja sen jälkeen voisin kyllä mennä töihin mutta haluaisin ehdottomasti pitää lukulomaa sen huhti-toukokuun.
Kuka tällaisillä ehdoilla ottaa töihin? No ei kukaan.
Kysymys onkin; voiko työkkäri pakottaa minut töihin johonkin? Kun työttömäksi työnhakijaksihan minun pitää hakea...
Voisinkohan saada jotain sossun tukia?
Kommentit (136)
tosiaan ajan kanssa. Suurien kokonaisuuksien oivaltaminen ei riitä, pitää muistaa ihan hirveästi yksityiskohtia.
En osaa pitää ap:n suunniteltua toimintaa hirveän suurena syntinä, mutta tosiaan eihän se välttämättä onnistu (ts. voit menettää työttömyysturvan "lukulomasi" ajalta).
mutta kirjakieli on erikseen... Kannattaa opetella kunnon suomea, jos mielii akateemiseksi.
Kun av mamma ei hyväksy kirjoitustapaani.
Luulen kuitenkin taitavani suomen kielen kieliopin ja kirjoitustaidoin ihan hyvin :)-ap
ps. joo oikikseen haen kuten moni muukin luokkakavereistani. Tiedän yhden luokkakaverin ainakin joka haki myös viime keväänä eikä päässyt, ehkäpä sekin hakee nyt.. Tosin on kuulemma valtiolla töissä joten tuskimpa se sieltä lomia saa:D
tilapäispaikkoja. Ota yhteys henkilöstönvuokrausfirmoihin. Niillä on lyhytaikaisiakin tehtäviä.
Voit ihan rehellisesti sanoa siellä henkilöstöfirmassa, että kaipaat lyhytaikaista työtä alkuvuodeksi ja haluat sopimuksen määräaikaisena. Haet niin ajoissa, ettet vielä ole valmistunut, etkä vielä työtön työnhakija.
Työttömäksi työnhakijaksi ilmoittaudut sitten kun tämä pätkätyö päättyy. Sitten vaan sanot, että voivoi, työsuhde oli alusta alkaen tehty määräaikaiseksi.
Työhaastatteluja varmaan sulle tulee, kun olet juuri valmistunut, mutta käyttäydyt haastatteluissa vähän "oudosti". Ei kukaan pakota sua töihin.
Itse olin työtön työnhakija 8kk ajan samasta syystä. Ei kyllä tullut haastattelujakaan.
tosiaan ajan kanssa. Suurien kokonaisuuksien oivaltaminen ei riitä, pitää muistaa ihan hirveästi yksityiskohtia.
En osaa pitää ap:n suunniteltua toimintaa hirveän suurena syntinä, mutta tosiaan eihän se välttämättä onnistu (ts. voit menettää työttömyysturvan "lukulomasi" ajalta).
mutta kirjakieli on erikseen... Kannattaa opetella kunnon suomea, jos mielii akateemiseksi.
Kun av mamma ei hyväksy kirjoitustapaani.
Luulen kuitenkin taitavani suomen kielen kieliopin ja kirjoitustaidoin ihan hyvin :)-ap
ps. joo oikikseen haen kuten moni muukin luokkakavereistani. Tiedän yhden luokkakaverin ainakin joka haki myös viime keväänä eikä päässyt, ehkäpä sekin hakee nyt.. Tosin on kuulemma valtiolla töissä joten tuskimpa se sieltä lomia saa:D
Ihminen jolla on koulutus ja sitä kautta "ammatti", saa hakea 3kk oman alan töitä. Eli esim. sairaanhoitaja saa 3kk etsiä vain oman alan töitä, sitten työkkäri voi määrätä myös muiden alojen töihin esim. siivoojaksi hakemaan. Joten 3 ensimmäistä kuukautta saanet olla aika rauhassa. Ja nuo alle 25-v äkkiä harjoitteluun/koulutukseen tmv. ovat totta, MUTTA niissä ensisijaisena kohteena ne joilla ei oiken koulutusta ole. On eri asia olla työtön 24-v jolla huono peruskoulutokari ja kesken jäänyt raksalinja taustalla vert. lukion ja AMK:n ok papereilla läpi käynyt. Toisella elämä on hallussa, toisella ei.
Nuorisotakuu tarkoittaa sitä, että myös vastavalmistunut on samassa asemassa ammattitaidottoman nuoren kanssa. Lukulomaa ei työkkäristä saa, joten jokaisen alle 30v ikäisen tulee ensi vuonna olla valmis siihen, että mahdollisimman nopeasti TE-toimistoon ilmoittautumisen jälkeen on töissä, harjoittelussa tai vastaavassa toimenpiteessä. Vastavalmistunut voidaan määrätä oman alansa harjoitteluun samantien eli ei kannata yrittää sanoa, että pääsykokeet ovat tärkeät. Jos ovat, et mene työkkärin asiakkaaksi, sieltä kun mennään töihin eikä preppauskurssille.
Valmistumisesi jälkeen teet extrana hommia jonkun vuokrafirman kautta esim. tai katot jonkun kummallisen parin kuukauden duunin. Voit myös ilmoittuautua työkkäriin työnhakijaksi, ja tottakai sanot että haet kouluun, kun ne muutenkin laittaa sut jonnekin hakemaan jos et ole töissä tai keksii jonkun kivan kurssin. Kannattaa kysyä työkkäristä, ne kuitenkin saa palkkaa siitä, että neuvovat ihmisiä näissä asioissa.
sillä juridiikan opintoja ei itselläni ole takana muutamaa kurssia enempää...
-ap
Siinä on iiiiso harppaus tradenomin ja oikislaisen välillä. Itse aion hakeutua amkin jälkeen ihan perusyliopistoon. Jos potentiaali riittää niin tuha jämähtää mihkään kaupankassalle!
tilapäispaikkoja. Ota yhteys henkilöstönvuokrausfirmoihin. Niillä on lyhytaikaisiakin tehtäviä. Voit ihan rehellisesti sanoa siellä henkilöstöfirmassa, että kaipaat lyhytaikaista työtä alkuvuodeksi ja haluat sopimuksen määräaikaisena. Haet niin ajoissa, ettet vielä ole valmistunut, etkä vielä työtön työnhakija. Työttömäksi työnhakijaksi ilmoittaudut sitten kun tämä pätkätyö päättyy. Sitten vaan sanot, että voivoi, työsuhde oli alusta alkaen tehty määräaikaiseksi. Työhaastatteluja varmaan sulle tulee, kun olet juuri valmistunut, mutta käyttäydyt haastatteluissa vähän "oudosti". Ei kukaan pakota sua töihin. Itse olin työtön työnhakija 8kk ajan samasta syystä. Ei kyllä tullut haastattelujakaan.
vuoden ajan siitä, kun on saanut paperit oppilaitoksesta. Ei ole mitään hyötyä kikkailla muutaman viikon pätkätöillä, vastavalmistuneena pysyy.
Missään tapauksessa ei kannata lähteä yrittäjäksi ap:n tapauksessa, jossa ap tarvitsee jostain säännöllistä tuloa.
etkö voisi tehdä edes sen verran keikkaa? Myydä muutaman tupperin kippoa tai valvoa pari yötä vanhainkodiss, onhan noita avustajankin hommia, missä suurimman osan aikaa vain odottelee, joten voisi vaikka lukea samalla. Tekisi varmaan ihan hyvää lukemisen välissä vähän verrytellä.
Lisäksi voit mahdollisissa haastatteluissa sanoa että haet yliopistoon jne. koska harva työpaikka hakee ihmistä muutamaksi kuukaudeksi töihin, vaan pidempiaikaiseen työsuhteeseen =ei palkkaa sinua jos kohta lähtisit opiskelemaan.
Se opiskelupaikkahan ei ole mitenkään varma. Viime vuoden pisteitä ei lasketa mihinkään, ne eivät ole pohjalla tämän vuoden valinnassa.
(tässä ei ole murre-eroja)... Se on tuskiNpa, eikä tuskiMpa... Ja pilkutkin on keksitty. Oikeasti - siellä oikiksen kokeissa vastataan lauseilla. Jos ei osaa alkeellistakaan oikeinkirjoitusta, ei kyllä tasan pääse sisään!
Oikeassa taidat olla.
-ap
Siinä on iiiiso harppaus tradenomin ja oikislaisen välillä. Itse aion hakeutua amkin jälkeen ihan perusyliopistoon. Jos potentiaali riittää niin tuha jämähtää mihkään kaupankassalle!
Käsittääkseni oikeustieteellinen on yksi tiedekunta yliopiston sisällä.
että suoritin avoimessa yliopistossa opintoja ja tein päivätöitä.
Sitten kun pääsin sisään, oli opintoja kasassa jo vino pino, oli jalka työelämässä tukevasti, eikä opintotukeakaan ollut kulunut.
Toki ap olisi vastavalmistunut, mutta yhtälailla työtön työnhakija pätkätyön päätyttyä.
Kyse olikin siitä että kuinka ap saisi parin kuukauden pestin ilman karenssia. Näin saisi.
Pätkätyön hakeminen kannattaa vaan ajoittaa siten ettei silloin vielä ole työtön työnhakija. Siinä vaiheessa ei siis ketään kiinnosta se miksi ap hakeutuu tieten tahtoen määrämittaiseen työhön.
tilapäispaikkoja. Ota yhteys henkilöstönvuokrausfirmoihin. Niillä on lyhytaikaisiakin tehtäviä. Voit ihan rehellisesti sanoa siellä henkilöstöfirmassa, että kaipaat lyhytaikaista työtä alkuvuodeksi ja haluat sopimuksen määräaikaisena. Haet niin ajoissa, ettet vielä ole valmistunut, etkä vielä työtön työnhakija. Työttömäksi työnhakijaksi ilmoittaudut sitten kun tämä pätkätyö päättyy. Sitten vaan sanot, että voivoi, työsuhde oli alusta alkaen tehty määräaikaiseksi. Työhaastatteluja varmaan sulle tulee, kun olet juuri valmistunut, mutta käyttäydyt haastatteluissa vähän "oudosti". Ei kukaan pakota sua töihin. Itse olin työtön työnhakija 8kk ajan samasta syystä. Ei kyllä tullut haastattelujakaan.
vuoden ajan siitä, kun on saanut paperit oppilaitoksesta. Ei ole mitään hyötyä kikkailla muutaman viikon pätkätöillä, vastavalmistuneena pysyy.
pitää saada mahdollisimman nopeasti töihin/harjoitteluun/kurssille ovat lähinnä kauniita sanoja. Käytännössä toteutus ontuu, itse tunnen monia joilla haluja päästä em. on, mutta eivät ole päässeet. Yksinkertaisesti noita paikkoja on liian vähän tarpeeseen nähden. Ja vaikka moni työpaikka hyödyntää ilmaista työvoimaa, niin moni ei halua harjoittelijoita ym. koska heistä on enemmän vaivaa mitä hyötyä.
Tekisin niin, että hankkisin pätkätöitä nyt alkuvuodeksi, ja sitten pitäisin omilla säästöillä sen lukuloman. On aika epätodennäköistä että ap saa töitä huhti-toukokuussa työkkärin kautta. Tuo kevät muutenkin kiireistä aikaa työkkäreissä, koska moni valmistuu ja ilmoittautuu työnhakijaksi, lisäksi kesätyönhakijat ja muut. Ja parasta on, jos ap:lla valmiina kesätyöpaikka silloin kun työkkäriin ilmottautuu, hän ei ole "ensimmäisenä jonossa" kun jaetaan harjoittelupaikkoja ym. koska työkkärissä nähdään että hän on pätkätöissä ollut alkuvuoden, ja kesäkuussa menossa kesätöihin. Eli se ap:n työttömyys jakso olisi vain sen pari kuukautta. Siellä on listoilla nuoria joilla ei ole mitään töitä ollut eikä kesätöistä tietoa, heidät niille kursseille ja harjotteluihin ensisijaisesti ohjataan.
(tässä ei ole murre-eroja)...
Se on tuskiNpa, eikä tuskiMpa...
Ja pilkutkin on keksitty.
Oikeasti - siellä oikiksen kokeissa vastataan lauseilla. Jos ei osaa alkeellistakaan oikeinkirjoitusta, ei kyllä tasan pääse sisään!