Valmistun joulukuussa, keväällä täytyy lukea pääsykokeisiin 2kk, voiko työkkäri pakottaa mut töihin?
Haen keväällä kouluun, johon oikeasti pitää lukea että pääsee. Viime keväänä hain ja jäin 3p päähän rajasta.
Ongelma on nyt se, että valmistun kysyisestä koulustani (AMK) joulu-tammikuussa ja sen jälkeen voisin kyllä mennä töihin mutta haluaisin ehdottomasti pitää lukulomaa sen huhti-toukokuun.
Kuka tällaisillä ehdoilla ottaa töihin? No ei kukaan.
Kysymys onkin; voiko työkkäri pakottaa minut töihin johonkin? Kun työttömäksi työnhakijaksihan minun pitää hakea...
Voisinkohan saada jotain sossun tukia?
Kommentit (136)
Jos haluat lukuloman, niin sun pitää rahoittaa se muilla keinoilla, jos et kerta ole työtön työnhakija.
Itselläni työttömyyttä takana jo yli vuosi, eikä yhtään osoitusta ole tullut. Jatka vaan työnhakua omaehtoisesti, siinä se ohje ja apu jota sieltä on tullut. En tiedä ketään, joka olisi työkkärin kautta työllistynyt.
Ilmoittaudut vaan työnhakijaksi. Tosin kun olet opiskellut, on siinä se pitkähkö karenssi ennen kuin rahaa alkaa tulla.
Itselläni työttömyyttä takana jo yli vuosi, eikä yhtään osoitusta ole tullut. Jatka vaan työnhakua omaehtoisesti, siinä se ohje ja apu jota sieltä on tullut. En tiedä ketään, joka olisi työkkärin kautta työllistynyt. Ilmoittaudut vaan työnhakijaksi. Tosin kun olet opiskellut, on siinä se pitkähkö karenssi ennen kuin rahaa alkaa tulla.
Toki ap olisi vastavalmistunut, mutta yhtälailla työtön työnhakija pätkätyön päätyttyä. Kyse olikin siitä että kuinka ap saisi parin kuukauden pestin ilman karenssia. Näin saisi. Pätkätyön hakeminen kannattaa vaan ajoittaa siten ettei silloin vielä ole työtön työnhakija. Siinä vaiheessa ei siis ketään kiinnosta se miksi ap hakeutuu tieten tahtoen määrämittaiseen työhön.
tilapäispaikkoja. Ota yhteys henkilöstönvuokrausfirmoihin. Niillä on lyhytaikaisiakin tehtäviä. Voit ihan rehellisesti sanoa siellä henkilöstöfirmassa, että kaipaat lyhytaikaista työtä alkuvuodeksi ja haluat sopimuksen määräaikaisena. Haet niin ajoissa, ettet vielä ole valmistunut, etkä vielä työtön työnhakija. Työttömäksi työnhakijaksi ilmoittaudut sitten kun tämä pätkätyö päättyy. Sitten vaan sanot, että voivoi, työsuhde oli alusta alkaen tehty määräaikaiseksi. Työhaastatteluja varmaan sulle tulee, kun olet juuri valmistunut, mutta käyttäydyt haastatteluissa vähän "oudosti". Ei kukaan pakota sua töihin. Itse olin työtön työnhakija 8kk ajan samasta syystä. Ei kyllä tullut haastattelujakaan.
vuoden ajan siitä, kun on saanut paperit oppilaitoksesta. Ei ole mitään hyötyä kikkailla muutaman viikon pätkätöillä, vastavalmistuneena pysyy.
ja saa harjoittelupaikan hyvässä tapauksessa samasta firmasta, missä oli töissä :-)
joten menet kuukauden sisään harjoittelijaksi, jos et saa töitä. Uudessa systeemissä alle 30v vastavalmistunut laitetaan töihin tai toimenpiteisiin todella nopeasti.
En halua mihinkään harjoitteluun. Haluan lukea rauhassa. Kunhan joku maksais mulle edes vaikka 400e/kk, niin se olis täysin riittävä summa. Aion nostella opistolainaa nyt kun vielä voin, että voisin sitä säästää pahoijen kuukausien varalle. Olempa ollut typerä kun en ole aiemmin lainaakaan nostanut sinä aikana kun olisin voinut. Vanhemmat varmaan voisivat auttaa tiukan paikan tullen, mutta en halua heiltä rahaa... -ap ps. en ole vantaalta
Jos sulle riittää 400 euroa kuussa, niin ota joku osa-aikatyö. Muutama tunti viikossa ja saaat kuukaudessa sen 400 euroa käteen. Silloin ehdit myös lukea pääsykokeeseen.
pitää saada mahdollisimman nopeasti töihin/harjoitteluun/kurssille ovat lähinnä kauniita sanoja. Käytännössä toteutus ontuu, itse tunnen monia joilla haluja päästä em. on, mutta eivät ole päässeet. Yksinkertaisesti noita paikkoja on liian vähän tarpeeseen nähden. Ja vaikka moni työpaikka hyödyntää ilmaista työvoimaa, niin moni ei halua harjoittelijoita ym. koska heistä on enemmän vaivaa mitä hyötyä. Tekisin niin, että hankkisin pätkätöitä nyt alkuvuodeksi, ja sitten pitäisin omilla säästöillä sen lukuloman. On aika epätodennäköistä että ap saa töitä huhti-toukokuussa työkkärin kautta. Tuo kevät muutenkin kiireistä aikaa työkkäreissä, koska moni valmistuu ja ilmoittautuu työnhakijaksi, lisäksi kesätyönhakijat ja muut. Ja parasta on, jos ap:lla valmiina kesätyöpaikka silloin kun työkkäriin ilmottautuu, hän ei ole "ensimmäisenä jonossa" kun jaetaan harjoittelupaikkoja ym. koska työkkärissä nähdään että hän on pätkätöissä ollut alkuvuoden, ja kesäkuussa menossa kesätöihin. Eli se ap:n työttömyys jakso olisi vain sen pari kuukautta. Siellä on listoilla nuoria joilla ei ole mitään töitä ollut eikä kesätöistä tietoa, heidät niille kursseille ja harjotteluihin ensisijaisesti ohjataan.
seuraavasta työpaikasta työsopimuksen nähtäväksi, jos sanoo menevänsä kuukauden tai kahden kuluttua töihin. jos ei ole sopparia, ei tietoihin merkitä mitään kesätöistä, koska se tulkitaan vain toiveeksi.
paskatradenomi. Valmistuin jo 10 vuotta sitten, ja siitä lähtien olen ollut töissä vientihommissa ylempänä toimihenkilönä. Ihan ok palkka, vaikka tuskin koskaan juristin ansioihin yltää. Koskaan en ole ollut kaupan kassalla.
Minäkin ihmettelen samaa kuin muut, miksi ihmeessä ap on hankkinut tradenomin tutkinnon, jos sitä noin kovasti väheksyy? Jos ei siitä ole edes mitään hyötyä tuleviin opiskeluihin?
Vaikket olekaan sossusta rahaa koskaan hakenut, niin olet käyttänyt yhteiskunnan tukia opiskellessasi monta vuotta alaa, johon et ole aikonutkaan työllistyä. Loinen.
Ei tarvitse tehdä kuin vuoro, pari viikossa esim. kaupan kassalla niin jo kilahtaa tuon verran tilille. Vältät kokonaan stressin ja typerän kikkailun. Henkilöstönvuokrausfirmojen kautta tällaisia pestejä on helppo saada.
Jos sulle riittää 400 euroa kuussa, niin ota joku osa-aikatyö. Muutama tunti viikossa ja saaat kuukaudessa sen 400 euroa käteen. Silloin ehdit myös lukea pääsykokeeseen.
mutta mitä jos en saa mitään osa-aikatyötä?
Voinko hakea osa-aikatyötä työkkärin kautta?
-ap
on se työsopimus näyttää. Kesätyöpaikkoja haetaan ja saadaan jo alkukeväällä. Jos työt alkavat esimerkiksi 5.6. niin yleensä viimeistään huhtikuun alussa sen paikan on jo saanut, jossain paikoissa hakuaika ja valitutu tiedossa jo tuotakin aiemmin. Ja monissa kesätyöpaikoissa työt alkavat jo toukokuun alussa, mainitaan nyt esimerkkinä jäätelökioskit (jos säät sallivat) ja huvpuistoissa myös paljon luokkaretkiläisiä ja muita, eli nekin yleensä jo toukokuussa avoinna. Ja monissa työpaikoissa kesälomia pidetään touko-syyskuun välisenä aikana, eli kesätyöntekijöitä on toukokuusta syyskuuhun, ei vain kesä, heinä, elokuun ajan.
paskatradenomi. Valmistuin jo 10 vuotta sitten, ja siitä lähtien olen ollut töissä vientihommissa ylempänä toimihenkilönä. Ihan ok palkka, vaikka tuskin koskaan juristin ansioihin yltää. Koskaan en ole ollut kaupan kassalla. Minäkin ihmettelen samaa kuin muut, miksi ihmeessä ap on hankkinut tradenomin tutkinnon, jos sitä noin kovasti väheksyy? Jos ei siitä ole edes mitään hyötyä tuleviin opiskeluihin? Vaikket olekaan sossusta rahaa koskaan hakenut, niin olet käyttänyt yhteiskunnan tukia opiskellessasi monta vuotta alaa, johon et ole aikonutkaan työllistyä. Loinen.
Tradenomeja on ihan ylitarjonta ja taistellaan samoista töistä kuin kauppatieteenkandit..
Halusin kai edes jonkun koulutuksen lukion lisäksi, kun en keksinyt muutakaan. Oikis tuli päämääräksi vasta reilu vuosi sitten.
Kaikki ei ole niin onnekkaita että heti löytyisi se homma mitä haluaa tehdä..
Pidän silti parempana sitä että olen opiskellut kuin että olisin ollut lukion papereilla töissä esim. kaupan kassalla.
T. Ap alias "loinen"
eli kannattaisiko ottaa lukuloma jo nyt, ei se lakikirja isosti vuodessa muutu.
jolla on yli 10 vuoden nousujohteinen ura (ja palkkakehitys) takana (ja toivottavasti myös edessä). Tällä hetkellä työskentelen keskisuuressa yrityksessä johtoryhmän jäsenenä ja tienaan ihan mukavasti, en tosin varmaan huippujuristin tavoin, mutta sitähän ei oikeustieteellisestä valmistuminenkaan vielä takaa. Hienoa tietysti on, että AP jaksaa opiskella ja tavoitella uutta ammattia, mutta ihmetyttää tuo katkera suhtautuminen nykyiseen koulutukseensa. Jos AP on välivuodesta huolimatta nuoruuttaan sännännyt väärälle alalle, niin kyllä 3,5 vuotta on minusta pitkä aika opiskella alalla, joka katkeroittaa, eikä AP:ta edes työllistä...
paskatradenomi. Valmistuin jo 10 vuotta sitten, ja siitä lähtien olen ollut töissä vientihommissa ylempänä toimihenkilönä. Ihan ok palkka, vaikka tuskin koskaan juristin ansioihin yltää. Koskaan en ole ollut kaupan kassalla.
Minäkin ihmettelen samaa kuin muut, miksi ihmeessä ap on hankkinut tradenomin tutkinnon, jos sitä noin kovasti väheksyy? Jos ei siitä ole edes mitään hyötyä tuleviin opiskeluihin?
Vaikket olekaan sossusta rahaa koskaan hakenut, niin olet käyttänyt yhteiskunnan tukia opiskellessasi monta vuotta alaa, johon et ole aikonutkaan työllistyä. Loinen.
eli kannattaisiko ottaa lukuloma jo nyt, ei se lakikirja isosti vuodessa muutu.
Kun ne aiheet saa tietää vasta huhtikuussa? :)
Mielestäni 3p ei ole huonosti ihmiseltä joka ei aiemmin ole lakia lukenut.
-ap
mutta eipä ole ap niissäkään ilmeisesti loistanut, kun ei ole pidemmälle 24-vuotiaana päässyt...
Minä luin siis myös yliopiston pääsykokeisiin kokopäivätyön ohella.
Ja muuten sen koko yliopistotutkinnokin niin, että menin töihin 2. opintovuonna...
lopetit kokopäivätyösi ensimmäiseksi opiskeluvuodeksi, kun kerran olet omien sanojesi mukaan noin fiksu, ehtiväinen ja jaksavainen?
ja pankkialan hommia ennen kuin menin opiskelemaan.
Toisen vuoden syksyllä minulle tarjottiinkin sitten suoraan työtä siltä alalta, jota olin alkanut opiskella.
Hullua olisi ollut kieltäytyä!
ja pankkialan hommia ennen kuin menin opiskelemaan. Toisen vuoden syksyllä minulle tarjottiinkin sitten suoraan työtä siltä alalta, jota olin alkanut opiskella. Hullua olisi ollut kieltäytyä!
kuulostat nimittäin niin ylimieliseltä:D
Vai jäitkö KTK:ksi?
Miksi minä, elämäntapatyötön tai ainakin pätkätyöläinen en ymmärrä tätä ongelmaa?
Tunnetteko te jonkun sellaisen ihmisen, joka on työvoimatoimiston kautta saanut töitä? Entä tunnetteko ketään sellaista, joka olisi määrätty töihin?
Tarkoitan nimenomaan oikeita palkkatöitä, en mitään työharjoittelua ym. sellaista, jota tyrkytetään sellaisille nuorille, joille ei ole ammattia, ei koulutusta eikä työkokemusta.
Muinoin oli käsite "velvoitetyöllistettävät", joille olen itsekin ollut järjestämässä työtä. He olivat usein ikääntyneitä, ammattitaidottomia, pitkäaikaistyöttömiä, tai monella tavalla työrajoitteisia. Se on kuitenkin ollut historiaa jo pitkään.
Mitähän ylimielistä tuossa nyt oli...
Rajansa kaikella :D
-ap