Soittakaa päivystysnumeroon ennen kuin tulette!
Voisitteko soittaa siihen päivystysnumeroon 116117, ennen kuin tulette päivystykseen väkipakolla. Taas viimeaikoina hysteeriset vanhemmat tulevat paikalle mahakipuisen tai kuumeisen lapsen kanssa. Kuume ei tapa, se on oire ja lähes aina sen voi hoitaa kotona. Sen saman joutuu joka ainoana kertana toteamaan vanhemmille, jotka ihmettelevät kuinka ei edes lääkettä saa.
Myös vatsatauti on ihan yleinen sairaus ja siihenkään ei lääkettä, saati osastopaikkaa heru.
Täällä on oikeasti potilaita, joiden henki on vaakalaudalla. Teidän Veetit ja Jessicat pärjää kyllä ihan levolla.
Kommentit (32)
Asiaa auttaisi jos siihen päivystysnumeroon joku vastaisi ja neuvoisi näitä vanhempia. Se on ihan hyvä palvelu, kun vaan vastattaisiin. Olen itse jonottanut yli 12 h takaisin soittoa. Siinä ajassa käytiin jo yksityisellä päivystyksessä ja aamuyöllä viiden aikaan joku soitteli julkiselta turhaan, kun oltiin kaikki jo nukkumassa. Tätä sekoilua on ollut useasti.
Kerran soitin siihen numeroon että lapsi ei saa kovan flunssan takia kunnolla henkeä ja olisko neuvoa jotain muuta mikö auttaisi kuin höyryhengitys. Elämäänsä kyllästynyt vastaaja vain vittuili vastaukseksi että flunssaan ei kuole. No en mä niin ollut sanonutkaan enkä ollut päivystykseen tunkemassa, mutta oli aika kylmäävän saada vittuilua vastaukseksi kun pieni lapsi tosi kipeä. Mistä sitten voisi kysyä apua tuollaisessa tilanteessa, päivystyksessä ilmeisesti pidetään hysteerisinä hölmöinä niitäkin jotka eivät sellaisia ole.
En soita, kun siellä vaan pyörii nauhoite, että meille on jonoa, menkää päivystykseen. Koko terveyskeskuksessa ei muutenkaan ole lääkäriaikoja antaa, vaan ainoa tapa päästä lääkärille on mennä päivystykseen jonottamaan. Niin potilastoimistokin käskee tekemään. Ja kun työnantaja vaatii todistuksen lapsen sairaudesta päivästä 1 saakka, niin pakko hakea päivystyksestä. Ei voi mitään. Mieluummin hoitaisin asian jonottamatta kipeän lapsen kanssa tuntikausia, mutta ei pienipalkkaisella ole varaa mennä yksityiselle.
Eikö se oma järkikin sano, ettei kuumeen tai vatsataudin takia lähdetä sairaalaan? Ei lääkäriltä mitään ihmeparannusta/ pilleriä saa ja harva tauti on oikeasti niin vakava, että saa petipaikan.
En rupea kyllä kesken seksin soittelemaan mihinkään.
MIkä päivystys on sellainen mihin pitää soittaa ennen tulemista...?
Siinä menee tunnelma pilalle, jos kesken masturboinnin tai muun seksin pitäisi johonkin päivystykseen soittaa.
Sitten ne samat jantterit jotka lähtee päivystykseen pikkuyskän takia kirjoittelee netissä ja paikallislehdessä miten päivystyksessä sai taas odottaa 17 tuntia ja muut menivät jonon ohi.
Vierailija wrote:
Kerran soitin siihen numeroon että lapsi ei saa kovan flunssan takia kunnolla henkeä ja olisko neuvoa jotain muuta mikö auttaisi kuin höyryhengitys. Elämäänsä kyllästynyt vastaaja vain vittuili vastaukseksi että flunssaan ei kuole. No en mä niin ollut sanonutkaan enkä ollut päivystykseen tunkemassa, mutta oli aika kylmäävän saada vittuilua vastaukseksi kun pieni lapsi tosi kipeä. Mistä sitten voisi kysyä apua tuollaisessa tilanteessa, päivystyksessä ilmeisesti pidetään hysteerisinä hölmöinä niitäkin jotka eivät sellaisia ole.
Tähän nimenomaan on hoitokeinoja joiden takia pitää (ja nimenomaan PITÄÄ!) lähteä päivystykseen ja/tai soittaa ensihoito paikalle, käsittämätöntä käytöstä tuolta vastaajalta.
t. sh
Menemme päivystykseen, koska terveyskeskukseen ei pääse. Eivät soita terveyskeskuksesta takaisin, eikä terveyskeskuksessa ole enää akuuttivastaanottoa, minne voisi mennä vaivansa kanssa saamaan apua. Tämä on tilanne Espoossa monin paikoin.
Ei kannata uskoa, että on pakko soittaa tai torpataan sisäänpääsy. Eiköhän vanhempiin voi luottaa sen verran, että ohjeistus olisi, jos epäilet onko tarvetta mennä, voit soittaa.
Sen verran typerää ja törky asiatonta toimintaa ollut HUS:sissa, että toivottavasti ei ole tarvetta lasten päivystykseen, eikä edes terveyskeskukseen. Onneksi nyt ei yli kolmeen vuoteen ole ollut tarvetta. Oikeesti olen todella huolissani, mitä jengiä ja toimintaa siellä on. Käsittääkseni esim. lastenklinikan toimintaan kuuluisi lasten sairauksien hoito, eikä muut jutut. Toisin on.
Viimeeksi kun yritin soittaa, niin eipä kukaan vaivautunut vastaamaan.
Olen soittanut ja pettynyt vastauksiin. Se vastaus nimittäin on aina "seurailkaa ja odottakaa". Ekalla kerralla oli "flunssa" eli oikeesti astmakohtaus päällä ja parin tunnin odottelun jälkeen jouduttiin soittamaan ambulanssi (lopputuloksena osastolla 3pvää). Tokalla kerralla oli "vatsatauti" eli oikeesti suolitukos (lopputuloksena leikkaus).
En syytä hoitajaa, ei se olis voinu puhelimessa tietää miten sairaus etenee, tai että oksentelu ei ollutkaan vatsatautia. Mutta jos olisin vain lähtenyt päivystykseen olisimme saaneet apua nopeammin ja selvitty vähemmällä kärsimyksellä. Ei puhelimessa voi tehdä luotettavaa hoidontarpeenarviota.
Mutta en kyllä ymmärrä näitä, jotka luulee että lääkärille mennään aina _päivystykseen_ vaivassa kuin vaivassa.
Vierailija wrote:
Ei kannata uskoa, että on pakko soittaa tai torpataan sisäänpääsy. Eiköhän vanhempiin voi luottaa sen verran, että ohjeistus olisi, jos epäilet onko tarvetta mennä, voit soittaa.
Sen verran typerää ja törky asiatonta toimintaa ollut HUS:sissa, että toivottavasti ei ole tarvetta lasten päivystykseen, eikä edes terveyskeskukseen. Onneksi nyt ei yli kolmeen vuoteen ole ollut tarvetta. Oikeesti olen todella huolissani, mitä jengiä ja toimintaa siellä on. Käsittääkseni esim. lastenklinikan toimintaan kuuluisi lasten sairauksien hoito, eikä muut jutut. Toisin on.
Yksi sen soiton tarkoituksista on tehdä alustavaa triagea ja hoidontarpeen arviointia mikä nopeuttaa asiointia itse päivystyksessä kun on jo vähän esitietoja, mikä vaiva on ja kuinka kiire se on hoitaa.
Isälleni sanottiin, että ei tarvitse tulla, oireet ei ole vakavat. Isä ei uskonut, lähti sittenkin. Vastaanottava hoitaja totesi, että teille sanottiin jo kerran, että ei tänne tarvitse tulla. 5 minuuttia myöhemmin isää elvytettiin siinä vastaanottoaulan lattialla.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Yksi sen soiton tarkoituksista on tehdä alustavaa triagea ja hoidontarpeen arviointia mikä nopeuttaa asiointia itse päivystyksessä kun on jo vähän esitietoja, mikä vaiva on ja kuinka kiire se on hoitaa.
Minkä helvetin takia kukaan soittaisi hädässä johonkin numeroon, että saisi kuulla triangelin soittoa???!!! Ei se nyt niin häävin kuuloista pimputusta ole!
Meilläpäin sinne päivystykseen vaan ei pääse läpi, ei siellä riitä hoitajia päivystämään puhelinta kun niillä on potilaita tupa täys. Lisäksi mummot ja paapat tukkii linjat kun kyselevät vaikka verikoetuloksiaan, reseptin uusintaa, aikaa sille hyvälle lääkärille, saako ottaa buranan kun jalkaa särkee tai koronaohjeita eli soittavat ihan väärään paikkaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Yksi sen soiton tarkoituksista on tehdä alustavaa triagea ja hoidontarpeen arviointia mikä nopeuttaa asiointia itse päivystyksessä kun on jo vähän esitietoja, mikä vaiva
Lukutaito olisi hyvä olla olemassa yllättävän monenlaisissa tapauksissa.
Sama juttu aikuisille! Soittakaa ensin.