Valmistun joulukuussa, keväällä täytyy lukea pääsykokeisiin 2kk, voiko työkkäri pakottaa mut töihin?
Haen keväällä kouluun, johon oikeasti pitää lukea että pääsee. Viime keväänä hain ja jäin 3p päähän rajasta.
Ongelma on nyt se, että valmistun kysyisestä koulustani (AMK) joulu-tammikuussa ja sen jälkeen voisin kyllä mennä töihin mutta haluaisin ehdottomasti pitää lukulomaa sen huhti-toukokuun.
Kuka tällaisillä ehdoilla ottaa töihin? No ei kukaan.
Kysymys onkin; voiko työkkäri pakottaa minut töihin johonkin? Kun työttömäksi työnhakijaksihan minun pitää hakea...
Voisinkohan saada jotain sossun tukia?
Kommentit (136)
mutta tää keskustelu näyttää nyt keskittyvän ap:n edelliseen hakumenestykseen..
Tsemppiä ap, itsekin olen samassa tilanteessa, tosin haen lääkikseen.
ensi vuodeksi. Taidanpa järjestää vastavalmistuneille muutaman viikon CV-sessioita, jottan eivät vallan jouten joutuisi kotona olemaan ja pääsykokeisiin lukemaan.
Harjoittelupaikkoja löytyy ihan jokaiselle, niistä ei kannata olla huolissaan. Jokainen vastavalmistunut alle 30v on tammikuusta alkaen melkoisessa pyörityksessä, jotta tilastot saadaan kuntoon.
Hyvät saa töitä, vaikka olisivat työkkärin listoilla. Huonot määrätään töihin. Sieltä työkkärin listoilta.
En minä sitä epäile, että ei saisi ttöitä jos on joutunut työkkärin listoille. Itse asiassa mm. vuorotteluvapaan sijaisen on oltava työtön työnhakija. Käytännössä vaan nekin paikat menee usein "tiskin alta" eli on jo sovittu työntekijä, joka menee sitten ilmoittautumaan työttömäksi jotta saa paikan virallisesti.
Eli en usko, että aloittajalle kovin paljon työtarjouksia tulee. Ilmoittautuessaan vaan on heti tehtävä selväksi, että tuli opiskelleeksi väärälle alalle ja aikoo jatkaa opintoja mahdollisimman pian.
Hyvät saa töitä, vaikka olisivat työkkärin listoilla. Huonot määrätään töihin. Sieltä työkkärin listoilta.
En minä sitä epäile, että ei saisi ttöitä jos on joutunut työkkärin listoille. Itse asiassa mm. vuorotteluvapaan sijaisen on oltava työtön työnhakija. Käytännössä vaan nekin paikat menee usein "tiskin alta" eli on jo sovittu työntekijä, joka menee sitten ilmoittautumaan työttömäksi jotta saa paikan virallisesti. Eli en usko, että aloittajalle kovin paljon työtarjouksia tulee. Ilmoittautuessaan vaan on heti tehtävä selväksi, että tuli opiskelleeksi väärälle alalle ja aikoo jatkaa opintoja mahdollisimman pian.
Vastavalmistuneet eivät enää etsi töitä vaan heidät sijoitetaan harjoittelemaan tai työpajoille mahdollisimman nopeasti, ja siinä sivussa he hakevat töitä. Työnantajat ovat sitoutuneet tarjoamaan nuorille harjoittelupaikkoja, joten jos ei ole töitä, on harjoittelupaikka. Siinä sivussa voi lukea pääsykokeisiin.
Työnantajat ovat sitoutuneet tarjoamaan nuorille harjoittelupaikkoja, joten jos ei ole töitä, on harjoittelupaikka. Siinä sivussa voi lukea pääsykokeisiin.
suhteessa työkkäriin kannattaa olla vähän varovainen. Älä lyö ihan kaikkia kortteja tiskiin heti eli esim. mene lörpöttelemään noista opiskelusuunnitelmista. Oletko ihan kassan rahoja havittelemassa? Kannattaa hankkia osa-aikatyö. Silloin saa soviteltua päivärahaa, eikä työkkäri takuulla vaivaa millään työosoituksilla. Ehtii siinä ohessa sitten kivasti vaikka opiskella tai mitä sitten haluaakaan tehdä.
Mutta kun kerran tradenomiksi olet valmistunut, niin voit varmaan myös ottaa ihan rennosti, teistä taitaa olla pikkasen ylitarjontaa, eikä puolessa vuodessa välttämättä mitään töitä tule.
Es6dnB hsdxcunihblk, [url=http://ldzarnsojkyq.com/]ldzarnsojkyq[/url], [link=http://shokkclfxpqq.com/]shokkclfxpqq[/link], http://etxnfizbxtvg.com/
Hän kirjoittaa ihan normaalia keskustelupalstakieltä. Iso osa akateemisista ei ole mitään kielineroja, ja kaikista rennoimmin kielenhuoltoon suhtautuvat yleensä kieliä opiskelleet. Kirjoitusvirheistä nipottavat ovat yleensä luusereita, joilla on turhan kova pätemisentarve. Ei kerro kielitajusta kovinkaan hyvää, että tuomitsee toisen ihmisen äidinkielen taidon av-palstan perusteella. Ap:lle tsemppiä. Tiedän, että oikikseen hakeminen vaatii oikeasti paljon lukemista. Harvalla tähän kerjuun osallistuneesta tuntuu olevan hajuakaan siitä, millainen koe on kyseessä.
Eniten kielioppivirheitä on väitöskirjoissa, koska niitä ei kirjoita luuserit.
kyllä töitä saa. Ne on ihan itse hommattava. Olen ollut pitkään työttömänä, välissä tehnyt kyllä määräaikaisia töitä, käynyt kursseilla.
Ja yksi ainut työhönosoitus on mulle lähetetty. Kävin haastattelussa, en saanut töitä kun etusijalla oli entinen työntekijä, ylläri!
Mutta siis aika rauhassa saa olla työttömänä. Olishan se toki hienoa, jos työkkärin kautta saisi töitä. Mutta ei se ole sellainen laitos kuitenkaan.
Heippa! itsellä ihan sama paikka, että yliopistoon hakemassa ja jään lukulomalle säästöjen turvin. Kuitenkin nyt ammennan tietoarkkuani ja valaisen kelan infosta, että pystyy hakemaan asumis- ja toimeentulotukea. Itse en työkkäriin lähde karenssien vuoksi kikkailemaan, mutta noita kahta tukea haen :)
Mutta kun kerran tradenomiksi olet valmistunut, niin voit varmaan myös ottaa ihan rennosti, teistä taitaa olla pikkasen ylitarjontaa, eikä puolessa vuodessa välttämättä mitään töitä tule.
Tämän takia siis sanoin valmistuvani ziljoonatradenomiksi.
Olen nyt tässä teynyt laskelmia ja aion suorittaa pari ylimääräistä kurssia näin syksystä ja saan näin pidennettyä valmistumistani parilla kuukaudella ensi vuoden puolelle. Näin saan opintotukea+asumislisää pari kk enemmän + opintolainan jonka laitan säästöön :)
Kyllä tästä selvitään. Tuskin se tylkkäri mua heit on laittamassa johonkin, eli n. 1-2 kk voin olla rauhassa ja sitten voinkin jo hakea kesätöitä.
Kyllä tästä selvitään :)
Kiitos teille kaikille, niin tsemppaajille ja epäilijöille.
Ap aikoo nyt tavoitella unelmiaan täysillä :)
-ap
Mutta näyttäkää mulle ihminen joka on työkkärin kautta saanut töitä! Siis että paikallinen työvoimatoimisto olisi sanonut että sulle on nyt työpaikka, mene.
Ilmottaudu työttömäksi. Sun pitää tietyn väliajoin käydä siellä näyttäytymässä ja ehkä laittaa cv sinne niiden nettiin. en nyt muista sanoitko ikääsi, mutta nuorilla (alle 25 v. ) on joku pakollinen työnhakukurssi jossa opetetaan tekemään cv.
Ne voi sanoo, että tässä on tämmönen paikka hae, mutta ei ne mistään tarkasta ootko hakenut.
Saat olla ihan rauhassa. Ja lisäksi, sulla ei ole velvoitetta ottaa vastaan työtä joka ei vastaa koulutustasi vielä pitkään aikaan.
Tsemppiä pääsykokeisiin!
Tosin miten meinaat rahoittaa sitten yliopisto-opiskelut? Ei sulla varmaan hirveästi ole opintotukikk jäljellä?
Mutta näyttäkää mulle ihminen joka on työkkärin kautta saanut töitä! Siis että paikallinen työvoimatoimisto olisi sanonut että sulle on nyt työpaikka, mene. Ilmottaudu työttömäksi. Sun pitää tietyn väliajoin käydä siellä näyttäytymässä ja ehkä laittaa cv sinne niiden nettiin. en nyt muista sanoitko ikääsi, mutta nuorilla (alle 25 v. ) on joku pakollinen työnhakukurssi jossa opetetaan tekemään cv. Ne voi sanoo, että tässä on tämmönen paikka hae, mutta ei ne mistään tarkasta ootko hakenut. Saat olla ihan rauhassa. Ja lisäksi, sulla ei ole velvoitetta ottaa vastaan työtä joka ei vastaa koulutustasi vielä pitkään aikaan. Tsemppiä pääsykokeisiin! Tosin miten meinaat rahoittaa sitten yliopisto-opiskelut? Ei sulla varmaan hirveästi ole opintotukikk jäljellä?
Saan tukikuukaudet ovat tutkintokohtaisia, tai siis jos valmistuu yhdestä niin sitten saa lisää?
En ole varma, se on sitten sen ajan murhe:)
Mutta näyttäkää mulle ihminen joka on työkkärin kautta saanut töitä! Siis että paikallinen työvoimatoimisto olisi sanonut että sulle on nyt työpaikka, mene. Ilmottaudu työttömäksi. Sun pitää tietyn väliajoin käydä siellä näyttäytymässä ja ehkä laittaa cv sinne niiden nettiin. en nyt muista sanoitko ikääsi, mutta nuorilla (alle 25 v. ) on joku pakollinen työnhakukurssi jossa opetetaan tekemään cv. Ne voi sanoo, että tässä on tämmönen paikka hae, mutta ei ne mistään tarkasta ootko hakenut. Saat olla ihan rauhassa. Ja lisäksi, sulla ei ole velvoitetta ottaa vastaan työtä joka ei vastaa koulutustasi vielä pitkään aikaan. Tsemppiä pääsykokeisiin! Tosin miten meinaat rahoittaa sitten yliopisto-opiskelut? Ei sulla varmaan hirveästi ole opintotukikk jäljellä?
Saan tukikuukaudet ovat tutkintokohtaisia, tai siis jos valmistuu yhdestä niin sitten saa lisää? En ole varma, se on sitten sen ajan murhe:)
http://www.kela.fi/in/internet/keskot.nsf/WWWAlldocsById/A3B7D90E862B05…
Käytän tähän tutkintoon n. 35 tukikuukautta (ihanne olisi ollut siis n. 31kk, itse olen saanut yhden palkattoman harjoittelun ajan tukea kesällä).
Minulle jää siis toiset 35kk eli melkein 4 lukuvuotta vielä opintotuen piiriin.. Sitten kun ne loppuu.. Noh se on sen ajan murhe niinku sanoin :)
-ap
Totta kai pitää olla valmis ottamaan työtä vastaan, jos on työttömänä työnhakijana ja nostaa työttömyyskorvauksiakin. Sossukin sitä edellyttää, jos sossun puoleen käännyt. Ei se lukuloma ole mikään syy olla vaan! Sorry. Niin ne muutkin raataa lukemisen ohessa, ellei ole rikkaat vanhemmat..
Totta kai pitää olla valmis ottamaan työtä vastaan, jos on työttömänä työnhakijana ja nostaa työttömyyskorvauksiakin. Sossukin sitä edellyttää, jos sossun puoleen käännyt. Ei se lukuloma ole mikään syy olla vaan! Sorry. Niin ne muutkin raataa lukemisen ohessa, ellei ole rikkaat vanhemmat..
jos olen pari kk työttömyystuella.
ps. kotiäidit: se opiskelukin käy ihan työstä.
-ap
On työkkärissä tulospalkkiot, tavoitteet toteutuvat eli jos et ole 1 kk aikana työllistynyt, pääset harjoittelijaksi. Siinä ei vastavalmistuneena auta sanoa, että etsii aktiivisesti töitä. Jos et mene töihin, menet pajalle tms.
Mutta, koska olet alle 25-vuotias, kuulut nyt niin kovin topiciin ryhmään, yhteiskunta takuun piiriin. Tämän mukaan jokaisen TE-toimiston on lain velvoitamana tarjottava työtä, koulutusta, harjoittelua viimeistään 3 k sisällä työttömyyden alkamisesta.
ja ensi vuonna ikäraja on 30 vuotta, ei 25
se tulospalkkio on vain 0,5 % kuukausipalkasta. Tänä vuonna raja on niin korkealla ettei tätäkään muutamaa kymppiä voi saada, kuin pienet toimistot, jotka voivat tilastojen kanssa vähän kikkailla.
saat sairaspäivärahaa, voit opiskella pääsykokeisiin, thats it!
Ihan kunnollisia tradenomejakin on tullut palkattua muutama työkkärin listoilta tässä 20 vuoden aikana. Toki esim. kauppatieteilijöitä voi aina pitää työrajoitteisina, jos tavallasi ajattelee.