Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kauanko ulkomaisia viinirypäleitä pitää keittää

Vierailija
26.08.2012 |

ennenkuin ne ovat turvallisia?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
14.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä kotimaisia;)

Ihan oikeasti: järki käteen. Jos niitä rypäleitä ei kilotolkulla syö, riittää kylmällä vedellä huuhtelu. Ei pidä olla hysteerinen.

[quote author="Vierailija" time="26.08.2012 klo 09:35"]

ennenkuin ne ovat turvallisia?

[/quote]

Vierailija
22/49 |
14.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette kai tarjoile lapsille viinirypäleitä? Ettekä raskaana syö niitä itse.

Minä keitän rypäleet aina käsidesillä, pakastan ja syön ne kaasunaamarin lävitse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
14.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko joku joskus saanut jotain oikeasti huolestuttavaa rypäleistä? Ymmärrän vaikkapa sen, että tietyn maalaiset vadelmat täytyy kuumentaa kunnolla ennen kuin tarjoaa lapselle, kun niissä ihan oikeasti on kohonnut riski aiheuttaa listeriaa. Mutta että rypäleet? Mitä niistä siis voisi tulla? Muutakuin jotain suoja-aineita, mitä nyt melkein kaikessa kaupasta ostetussa muutenkin on.

Vierailija
24/49 |
14.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkiolosuhteissa ja muualla, missä pitkä keittoaika ei ole ollu mahdollista, olen käyny rypäleet läpi ihan neoantiseptillä tai vastaavalla. Pumpulilappu toiseen käteen ja sillä ja desinfiointiaineella käyn jokaisen rypäleen läpi. Sitten tuuletus, että aine haihtuu ja syömään. Ei ole tuolla tavalla mitään pöpöjä tullut. Toki parempihan se keittäminen olisi.

Vierailija
25/49 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä on koettu hyväksi kotikutoinen ultraäänipesu. Rypäleet laitetaan kulhoon kanta alaspäin, peitetään väkiviinaetikalla ja soodalla. Sitten vispataan äidin vanhalla vibraattorilla. Vibraattoreita löytää käytettynä edullisesti myös kirpputoreilta ja nettihuutokaupoista. Vaatteet kannattaa suojata käsittelyn ajaksi esim. kumiessulla.

Vierailija
26/49 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö, että porot kusee kotimaisten marjojen päälle ja kyllä sinne joku parijalkainen kalamieskin saattaa kuset lorottaa. 

Vierailija
27/49 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne ole koskaan turvallisia, eli vaikka kuinka kauan keittäisi, niille ei kasva turpaa. Siksi olen koko elämäni ajan syönyt niitä sellaisenaan.

Vierailija
28/49 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaisia pitää keittää väljässä vedessä puolitoista tuntia. Kotimaisille riittää tunti.

Vierailija
29/49 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2013 klo 14:50"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2012 klo 09:55"]

Mitenhan minulle kay kun vuosikaudet olen syonyt USAlaisia viinirypaleita ja vaan huuhtaissut ne. Asun kylla USAssa joten ne ovat kotimaisia mutta samat rypaleet olisivat Suomessa ulkomaalaisia.
Nyt tuli ihan hiki kun tata mietin.

[/quote]

Ei huolta, se miksi Suomessa suositellaan ulkomailta tulevien, esimerkiksi omenat ja viinirypäleet, kuorimista/keittämistä on se, että niihin tod. näk. suihkutetaan suojaavia aineita, jotta ne kestäisivät piiiiiiiitkän rahtimatkan. Eli USA:ssa syödessäsi usalaisia rypäleitä on se siis sama asia, kuin jos Suomessa syöt suomalaisia vihanneksia/kasviksia jne ....

[/quote]

No ei niillä mitään eri käsittelyä ole ulkomaan vetäville, Suomessa vaan on propaganda purrut, suosi suomalaista, ulkomainen on myrkkyä. Keskusta kiittää.

Vierailija
30/49 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks kukaan ei oo sanonu että ne pitää keittää!?!?!?!? Kuollaanko me????? Mä oon vaan juuriharjalla jynssänny juoksevan veden alla. Riittääkö se?? Sanokaa että riittää, en haluu KUOLLA :( Oon antanu niitä lapselleki keittämättä :(((

Vierailija
31/49 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 21:51"]

Tiesittekö, että porot kusee kotimaisten marjojen päälle ja kyllä sinne joku parijalkainen kalamieskin saattaa kuset lorottaa. 

[/quote]

Niin ja kalat pissaavat vetteen!

Sen takia vesijohtovesi keitetään ja suodatetaan meillä joka päivä ennen käyttöä!

Vierailija
32/49 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 22:16"]

Miks kukaan ei oo sanonu että ne pitää keittää!?!?!?!? Kuollaanko me????? Mä oon vaan juuriharjalla jynssänny juoksevan veden alla. Riittääkö se?? Sanokaa että riittää, en haluu KUOLLA :( Oon antanu niitä lapselleki keittämättä :(((

[/quote]

Kyllä te kaikki kuolette! Mutta en tiedä koska ja mihin.

Vierailija
33/49 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä rypäleet pestään pesupussissa 90 asteessa pyykkikoneessaPesuaineeksi ruokasoodaa  ja kuoritaan sitten ennen syöntiä vielä varmuuden vuoksi. Esipesuun etikkaa, varsinaiseen pesuun ruokasoodaa ja dislattua vettä huuhteluun. Näin pestään kaikki hedelmät jota ei saa kotimaisena, kuten banaanit, vesimelonit ja säilykeananakset. 

Vierailija
34/49 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitto mikä wt olet, ap, eihän kukaan enää syö ulkomaisia viinirypäleitä, so last season.. Tietty jos on aikaa jäädyttää ne hiilidioksidijäässä tanssien sadetanssia rasian ympärillä niin fine, mutta eihän tuollaisilla yh-wt-lol-wtf-mammoilla muuta tekemistä olekaan.;) Olet sairaalloisen ylipainoinen ja ruma, toivottavasti joku tekee ls-ilmon lapsistasi! Hitlerkortti!

Vierailija
35/49 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon vaan huuhdellu ja kuorinut ne. :( ehkä täytyy vielä desinfioida ennen syöntiä. Voisikohan sellainen suihkepullo olla hyvä? Tietysti ensin se huolellinen pesu ja kuorinta.

Vierailija
36/49 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin painekattilassa n. neljä tuntia suolavedessä. Sitten käsidesillä huuhtelu. Anna kuivaa yön yli talouspaperin päällä. Sitten vielä normaalia keittämistä 45 minuuttia. Kuivaa. Heitä roskiin, kun eihän niitä kuitenkaan uskalla syödä ja mene ostamaan teholannoitettuja suomalaisia perunoita ja järsi niitä. Muista vielä kirjoittaa vaikka hommafoorumiin miten saastaisia ne mustat ovat jotka ovat poimineet ne pirun rypäleet.

Vierailija
37/49 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2012 klo 22:52"]

Rautakaupasta saa sellaisia pieniä puhalluslamppuja sokerin sulattamiseen ja pannakottien kärtsäilyyn. Rypäleet vaan riviin paistopellille ja toholla perään. Pari käsittelykertaa pitäisi riittää, sellainen rapsakka pinta on jo ihan ok. Ja jos sieltä rypäleen sisältä, kannan reiästä tuppaa ulos tulemaan jotakin enempi tai vähempi elävää, lisää tehoa vaan siihen tohottimeen.

Muista hitsauslasit niin ei silmät kipeydy. Lapsille kanssa.

[/quote]

Pannacottaa ei kärtsätä, vaan creme bruleeta.

Vierailija
38/49 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin nopea ryöppäys ja sitten aromipesään. Helppoa ja kätevää, valmista tulee yön yli!

Vierailija
39/49 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

yönyli pesää kaivataan täälläkin. Nimim. Lonesome

Vierailija
40/49 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2012 klo 21:42"]Sitten tosiaan ryöppäät ainakin kahdesti sekuntikellon kanssa Marttojen ohjeella ja annat jäähtyä. Tämän jälkeen vielä loppuhuuhtelu. Esikäsitellyt viinirypäleet säilyvät 1-2 päivää jääkaapissa tiiviisti suljetussa rasiassa alimmalla hyllyllä.

t. kokki

[/quote] Alimmalla hyllyllä?!? HALOO! Keskimmäinen hylly on huomattavasti parempi tähän (paitsi tietysti jos sulla on antibakteerinen ilmanvaihto jääkaapissa).