Kauanko ulkomaisia viinirypäleitä pitää keittää
ennenkuin ne ovat turvallisia?
Kommentit (49)
Ryöppäät 3x5 minuuttia, heität aina veden pois ja korvaat uudella. Muista kunnon tuuletus!
enkä keittele, mun mielestä niin menevät pilalle.
Ihan vaan nopea huuhtaisu kiehuvassa vedessä.
Sitten tosiaan ryöppäät ainakin kahdesti sekuntikellon kanssa Marttojen ohjeella ja annat jäähtyä. Tämän jälkeen vielä loppuhuuhtelu. Esikäsitellyt viinirypäleet säilyvät 1-2 päivää jääkaapissa tiiviisti suljetussa rasiassa alimmalla hyllyllä.
t. kokki
Mitenhan minulle kay kun vuosikaudet olen syonyt USAlaisia viinirypaleita ja vaan huuhtaissut ne. Asun kylla USAssa joten ne ovat kotimaisia mutta samat rypaleet olisivat Suomessa ulkomaalaisia.
Nyt tuli ihan hiki kun tata mietin.
Siis ei meillä vaan oo tolleen puhdistettu....miten tollasesta ei oo ollut yleisempää ohjeistusta???? Pitäiskö käydä jossain tarkistuksissa tai jotain ettei nyt vaan oo tullut jotain tautia kun rypäleitä on tullut syötyä aika lailla viime aikoina.
Vastaus ksymykseen: nolla sekuntia. Senkus syöt. Ite en ole ikinä edes pessyt niitä.
kun näin parimetristen kreikkalaishujoppien KUSEVAN puissa roikkuvien viinirypäleterttujen päälle, en ole enää ostanut ulkolaisia viinirypäleitä ollenkaan. Vaikka ne kuset saisikin ryöpättyä pois rypäleistä, kasvualustaan on kuitenkin mennyt sitä kusta, ja sieltähän se nousee suoraan 'mehukkaisiin' viinirypäleisiin.
Eli vaikka miten keität, kusta syöt kuitenkin.
kloriittia mukaan. Tappaa varmasti bakteerit. Lopuksi sitten kunnon huuhtelu.
kun näin parimetristen kreikkalaishujoppien KUSEVAN puissa roikkuvien viinirypäleterttujen päälle, en ole enää ostanut ulkolaisia viinirypäleitä ollenkaan. Vaikka ne kuset saisikin ryöpättyä pois rypäleistä, kasvualustaan on kuitenkin mennyt sitä kusta, ja sieltähän se nousee suoraan 'mehukkaisiin' viinirypäleisiin.
Kotonakin desinfioin rypäleet kusemalla siihen muovikippoon missä ne on, sitten hörskyttelen vähän aikaa ja lopuksi huuhtelen vedellä.
Keittämällä menevät ihan muhjuksi. Suosittelen desinfioimista.
Kotonakin desinfioin rypäleet kusemalla siihen muovikippoon missä ne on, sitten hörskyttelen vähän aikaa ja lopuksi huuhtelen vedellä.
Keittämällä menevät ihan muhjuksi. Suosittelen desinfioimista.
Itse desinfioin rypäleet mikrossa. Kuset liotan sitten pois vedessä yön yli, ja huuhtelen vielä pari kertaa varmuuden vuoksi.
Se epämääräinen harmaa töhnä rypäleiden pinnalta lähtee parhaiten perunankuorimiskinttailla reippaasti rapsuttelemalla.
viinirypäleissä on eniten myrkkyjäämiä. Kyllä ihminen pärjää ilmankin.
pitäisi keittää sen 3 krt 5 min kuten tuolla aiemmin joku jo sanoi. Meillä mies joskus kännipäissään ahminut sellaisenaan, yleensä tykätään tehdä ihan ohjeiden mukaan.
enkä keittele, mun mielestä niin menevät pilalle.
Ihan vaan nopea huuhtaisu kiehuvassa vedessä.
syötävien kasvien kasvualustaan voi mennä mm. naudan kusta ja paskaa? Tai siis hienommin "lantaa".
Rautakaupasta saa sellaisia pieniä puhalluslamppuja sokerin sulattamiseen ja pannakottien kärtsäilyyn. Rypäleet vaan riviin paistopellille ja toholla perään. Pari käsittelykertaa pitäisi riittää, sellainen rapsakka pinta on jo ihan ok. Ja jos sieltä rypäleen sisältä, kannan reiästä tuppaa ulos tulemaan jotakin enempi tai vähempi elävää, lisää tehoa vaan siihen tohottimeen.
Muista hitsauslasit niin ei silmät kipeydy. Lapsille kanssa.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2012 klo 09:55"]
Mitenhan minulle kay kun vuosikaudet olen syonyt USAlaisia viinirypaleita ja vaan huuhtaissut ne. Asun kylla USAssa joten ne ovat kotimaisia mutta samat rypaleet olisivat Suomessa ulkomaalaisia.
Nyt tuli ihan hiki kun tata mietin.
[/quote]
Ei huolta, se miksi Suomessa suositellaan ulkomailta tulevien, esimerkiksi omenat ja viinirypäleet, kuorimista/keittämistä on se, että niihin tod. näk. suihkutetaan suojaavia aineita, jotta ne kestäisivät piiiiiiiitkän rahtimatkan. Eli USA:ssa syödessäsi usalaisia rypäleitä on se siis sama asia, kuin jos Suomessa syöt suomalaisia vihanneksia/kasviksia jne ....
keitetään ja sit nopee jäähdytys ja kuoritaan hyvin.