Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Totuus hotellien "glamourista" (lukekaa!)

Vierailija
04.02.2015 |

Tämä asia on vaivannut minua jo jonkin aikaa, joten pakko nyt avautua siitä. Olin syksyllä kerroshoitajana yhdessä kaupungin "tasokkaimmaksi" luokitellussa hotellissa. Siivouksesta vastasi suuri ja tunnettu suomalainen siivousfirma, joka pyrki tekemään vain mahdollisimman suurta voittoa ja seurauksena oli se, että työntekijöiltä vaadittiin mahdottomuuksia. Lisäksi suurin osa työntekijöistä oli vieläpä ulkomaalaistaustaisia, joten heillä ei ollut mitään käsitystä oikeuksistaan tai pahimmassa tapauksessa edes työsopimusta. Siivousvälineet olivat täysin kelvottomia (tyyliin muutama rätti/30huonetta) ja yhteen huoneeseen käytetty aika oli niin pieni (n. 15min/huone), että siinä ei oikeasti ehtinyt muuta kuin tehdä huoneesta näennäisesti siistin.

Kaikille hotellivieraille siis neuvoksi seuraavat asiat:

1. Älä IKINÄ juo huoneessa olevista laseista (saatetaan nimittäin vain huuhdella ja kääntää ympäri)
2. Käytä AINA jotain kenkiä, kun käyt suihkussa (lattiaa ei käytännössä ikinä pestä, näkyvät roskat vain poistetaan)
3. Älä aseta mitään lavuaaritasolle (saatetaan pyyhkiä välillä samalla rätillä kuin wc-pöntöt!!)
4. Älä koskaan päästä pieniä lapsiasi konttailemaan pitkin lattioita (huone nimittäin kuljetaan yleensä vain päästä päähän likaisen mopin kanssa)
5. Tutkaile lakanoiden puhtautta ja sileyttä hieman tarkemmin (eräs ex-kolleega nimittäin jätti välillä huhun mukaan lakanat vaihtamatta, suoristi vain edellisen jäljiltä)

Tämä kaikki siis hotellissa, jossa itse työskentelin. Voi olla, että muualla ei toimita näin moraalittomasti. Halusin vain kertoa kokemuksistani, sillä mielestäni on väärin, että ihmiset maksavat satojakin euroja hotelliöistä tietämättä lainkaan, että totuus hygieniatasosta on tämä.

Älkää siis antako "ylellisten" valkoisten lakanoiden ja "taiteellisesti" taiteltujen pyyhkeiden ja wc-paperirullien hämätä itseänne!

Kommentit (277)

Vierailija
181/277 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kuulostaa hyvin tutulta. Olen ollut Sollilla ja b
N-cleanilla töissä. Sollilla minulla oli nollatuntisopimus. Joulukuussa oli vain 1 vuoro. Lisäksi minun piti aina utse kysyä pääsenkö töihin, niistä harvoin ilmotettiin. Työsopimus purettiin tietämättäni säästösyistä, niin että tein 2 vuoroa ja myöhemmin sain kuulla että en ollut enää töissä tuohon aikaan. En saanut palkkoja. Mutta totta että 10-15 min per huone ja pitää tulla siistiä. Esimies oli tosi tarkka eli piti oikeasti olla siistiä mutta tuossa ajassa ehtii vain tehdä siistiltä näyttävän huoneen jos on kamalassa sotkussa. Siistit huoneet ehtii toki siivota kunnolla.

Vierailija
182/277 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 09:01"]

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 08:05"]

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 01:59"]Suomen hotellien siivouksessa on käytännössä kaksi yritystä Sol ja nclean, toki muitakin on mutta nämä hallitsee markkinoita. En lähtis koko yritystä morkkaamaan, niin paljon kiinni muistakin asioista kun talosta. Suurin syyllinen on hotellit itse, mikään ei saa maksaa yhtään mitään mutta laatua pitäisi silti saada. Kyllähän sen jokainen tietää että vartissa ei paljon kerkiä, mutta ketjut eivät ole valmiita maksamaan. Toki joukossa on niitäkin kerroshoitajia jotka vartissa siivoavat huoneen kunnolla. Hyviä tekijöitä on vaan niin vähän, palkka on mitä on. Koskee koko siivousalaa, oli se toimisto tai marketti jne.... [/quote] [quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 01:59"]Suomen hotellien siivouksessa on käytännössä kaksi yritystä Sol ja nclean, toki muitakin on mutta nämä hallitsee markkinoita. En lähtis koko yritystä morkkaamaan, niin paljon kiinni muistakin asioista kun talosta. Suurin syyllinen on hotellit itse, mikään ei saa maksaa yhtään mitään mutta laatua pitäisi silti saada. Kyllähän sen jokainen tietää että vartissa ei paljon kerkiä, mutta ketjut eivät ole valmiita maksamaan. Toki joukossa on niitäkin kerroshoitajia jotka vartissa siivoavat huoneen kunnolla. Hyviä tekijöitä on vaan niin vähän, palkka on mitä on. Koskee koko siivousalaa, oli se toimisto tai marketti jne.... [/quote] No on se siinä mielessä tavallaan, että mitäs antavat hotellille niin alhaisen tarjouksen josta tietävät jo valmiiksi, että budjetti ei tule kestämään. tietysti jos työntekijöinä on lähes pelkkiä maahanmuuttajia joilla ei ole varaa valittaa vaikka olisi kellon ympäri töissä, niin homma saattaa rimaa hipoen onnistuakin. Toki hotellit voisivat tarkkailla asiaa paremmin ja boikotoida kyseisiä firmoja mutta kun säästöä säästöä...[/quote]

Siivousfirmojen arkipäivää, se että joudutaan tekemään niin halpoja tarjouksia, että saadaan sopimus. Kilpailu on äärimmäisen kovaa. Firmat eivät halua maksaa siivouksesta, mutta vaativat ensiluokkaista työn jälkeä siivousfirmoista. Kenen vika, asiakasfirma, joka yrittää tehdä paljon voittoa karsimalla kuluja mm. siivouksesta. Vai siivousfirma, joka yrittää tehdä voittoa työntekijöiden kustannuksella.

[/quote]

Vai asiakas, joka ostaa aina halvinta palvelua riippumatta siitä miten se on tuotettu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/277 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa olla valmiita maksamaan palvelusta. Mäkissäkin pitäisi olla pöytiintarjoilu heidän mielestään, vaikka homma on hinnoiteltu just niin, että asiakas tekee itse, ja missään tapauksessa ei voi maksaa ruuasta enempää.

Siivouksessa se ei onnistu oikein muuten kuin että velvoitetaan asiakas ottamaan lakanat itse pois sängyistä. Yhdessä (ulkomaalaisessa) mökkikylässä olen tähän käytäntöön törmännyt.

Vierailija
184/277 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otankin aina mukaan omat satiinilakanat höystettynä Marimekon lakanoihin ja Finlaysonin pyyheliinat.

Vierailija
185/277 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 09:54"]Otankin aina mukaan omat satiinilakanat höystettynä Marimekon lakanoihin ja Finlaysonin pyyheliinat.
[/quote]. Tietenkin oman tyynyn ja tyynyliinan satiinisen. Kuljen tossuilla hotellihuoneessa.

Vierailija
186/277 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollut saksassa siivoamassa hotellihuoneita ja siellä kyllä hinkattiin suihkukaapin seinätkin jokaisen asiakkaan jälkeen.

Vierailija
187/277 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 17:36"]

Suomihotellit :D

Itse muistan kun olin Nykissä melko halvassa hotellissa, ja hotellisiivooja oli viikannut laukkuni päällä olleet ryppyiset vaatteet ja yöpaidan todella siisteihin pinoihin ja vessa suorastaan kiilsi.

Harmitti jälkeenpäin kun en tajunnut jättää tippiä yöpöydälle!

[/quote]

Samat kokemukset Saksasta, Itävallasta, Engannista ja Ranskasta :)

Vierailija
188/277 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3

Vierailija
189/277 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tänä kesänä Helsinkiläisessä isossa hotellissa ja jouduin vaihdattamaan lakanat. Oli meinaa Jorma tahroja lakanoissa...Tuli kyllä mietittyä muutakin siivouksen tasoa siinä huoneessa. 

Vierailija
190/277 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:18"] lakanat ja pyyhkeet loppuvat ja niitä täytyy lähteä hakemaan eri kerroksesta lisää...

[/quote]

Miksi ne loppuvat kesken? Eikö se ole tiedossa montako pitää vaihtaa? Ymmärrän, jos huoneen yksi ainoa asukas onkin käyttänyt kaikki pyyhkeet huoneesta, mutta jos tuollaista tapahtuu koko ajan, niin kierrokselle pitäisi ottaa aina varmuudeksi koko huoneen varustus.

Vierailija
191/277 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertokaa lisää näitä juttuja!!

Vierailija
192/277 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
193/277 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua aina kummastuttaa kun ihmiset huokailee miten ihana päästä nukkumaan hotellin puhtaisiin valkeisiin lakanoihin(hehe). Ne on kyl kaukana puhtaista hyi olkoon! En edes halua ajatella mitä kaikkea tahraa sieltä lakanoiden alta löytyy :(

Vierailija
194/277 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
195/277 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan tämä aika iljettävää luettavaa, mutta ei silti vaikuta minuun mitenkään. Edelleen käyttäisin hotellin vesilasia enkä varta vasten ala hankkimaan mitään lipokkaita suihkussa käyntiä varten.

Hotelleissa yövyn ainoastaan lomilla tms. eli harvakseltaan. Ajatukset on silloin ihan muualla kuin siinä, että onko ne lakanat spermassa. En ala tonkimaan ja kyttäämään, niin ei ällötä. Keskityn lomailuun, joka tapahtuu enimmäkseen hotellin ulkopuolella. Ja kyllä- minusta on tämänkin jälkeen ihanaa mennä joskus taas nukkumaan hotellin "puhtaisiin" lakanoihin.

Jos yövyn ystäväni luona, on ihan normaalia että pussilakanat eivät ole pyykistä tulleet vaan että esim. joku on nukkunut niissä yhden yön (ei paneskellut, huom!). Mitä se minua haittaa?

Vierailija
196/277 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tässä ketjussa on totta, ja pahempaakin tuli nähtyä kun opiskeluaikoina siivosin huoneita. Nro 77 kommentoijan kanssa ollaan varmaan oltu samassa hotellissa, se 'ylellinen' siinä töölön kohdalla Manskua? Itse en käy lainkaan hotelleissa, hostellit ja bed and breakfast aina pienempiä ja siis siistejä yleensä, toisin kun jättihotellien koneisto. Nykyään käytän melkein pelkkää Airb'n'b:tä ja aina ollut tosi hyvät kämpät! Tosiaan, teltassakin mieluummin kuin paskaisissa hotellihuoneissa. Ja muunlaisia ei ole.

Vierailija
197/277 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon töissä 4+ tähden hotellissa ja meillä yhteen huoneeseen käytetään 30 minuuttia aikaa. Toki ne siivoojat yrittää tehdä mahdollisimman nopeasti, mutta mun mielestä huoneet on oikeasti siistejä. Patjan suojanakin on sellainen muovi, petauspatjat vaihdetaan Jos niissä on näkyviä läikkiä ja kaikki petarit käytetään pesussa 2 kertaa vuodessa. Peitoista ja tyynyistä en ole varma... Uusia/puhtaita tulee pesulasta kuitenkin viikoittain Eli Kai niitäkin pestään suht usein. Meillä on 270 huonetta ja huoneen hinta per yö keskimäärin 98 e.

Huoneiden kokolattiamatot on ehdottomasti se likaisin Asia huoneessa! Ne imuroidaan joka vieraan jälkeen, mutta sillä shampoo-imurilla vai mikä lie nimeltään vain kerran viidessä vuodessa! Voitte siis kuvitella, millasta se pesuvesi on, ihan mustaa, hyi. Myös minibaarin takana on ihan sikana pölyä, likaisia lusikoita, lentolippuja, roskia... ;) verhoissa on välillä veriläiskiä ja vaikka mitä, ne tosin pestään, jos huomataan.

Vierailija
198/277 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä paikassa jossa tuttu töissä muissa hommissa siivotaan miten siivotaan, ja esim. sängyissä on monesti ulostetta ja virtsaa, patjoissa ja patjojen päällisissä. Asiakkaille ei laiteta laskua perään, joten ne samat pa*kaiset sängyt on siellä vaan ja päälle sitten ehkä se pesaistu kellertynyt patjansuojus ja lakana. Porukka laskee siellä alleen ties kuinka usein, sairasta miten voidaan sellaisia patjoja ja petivaatteita pitää asiakkaille jotka maksaa siitä majoituksesta jonkun tonnin. Se on kiva sitten niille työntekijöille joille valitetaan, ei yhtään hävetä se touhu mutta minkäs voi kun ei kukaan tee asioille mitään, ei pomot tai siivoojat, ja "siivous" on mitä on. Normi-ihmiselle työntekijänä tuollainen tuntuu nololle:/ Jos itse olisin majoitusalan yrittäjä niin en kehtaisi maksaville asiakkaille tuollaista tehdä ikinä.

Vierailija
199/277 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

hotellin sängyt kannattaa nykyään joka tapauksessa tarkistaa, lisääntyneiden luteiden takia. yleinen vinkki siis.

tuo lienee aika yleinen käytäntö, samoin laivojen hyttejä siivoavien kohdalla. tietty aikamäärä per huone. tietysti, jos yltä päältä yrjössä tai paskassa, menee väkisin pidempään.

Vierailija
200/277 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

VAROKAA IHMISET HYVÄT NIITÄ LUTEITA! Ne ei oikeesti oo mikään leikinasia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän