Totuus hotellien "glamourista" (lukekaa!)
Tämä asia on vaivannut minua jo jonkin aikaa, joten pakko nyt avautua siitä. Olin syksyllä kerroshoitajana yhdessä kaupungin "tasokkaimmaksi" luokitellussa hotellissa. Siivouksesta vastasi suuri ja tunnettu suomalainen siivousfirma, joka pyrki tekemään vain mahdollisimman suurta voittoa ja seurauksena oli se, että työntekijöiltä vaadittiin mahdottomuuksia. Lisäksi suurin osa työntekijöistä oli vieläpä ulkomaalaistaustaisia, joten heillä ei ollut mitään käsitystä oikeuksistaan tai pahimmassa tapauksessa edes työsopimusta. Siivousvälineet olivat täysin kelvottomia (tyyliin muutama rätti/30huonetta) ja yhteen huoneeseen käytetty aika oli niin pieni (n. 15min/huone), että siinä ei oikeasti ehtinyt muuta kuin tehdä huoneesta näennäisesti siistin.
Kaikille hotellivieraille siis neuvoksi seuraavat asiat:
1. Älä IKINÄ juo huoneessa olevista laseista (saatetaan nimittäin vain huuhdella ja kääntää ympäri)
2. Käytä AINA jotain kenkiä, kun käyt suihkussa (lattiaa ei käytännössä ikinä pestä, näkyvät roskat vain poistetaan)
3. Älä aseta mitään lavuaaritasolle (saatetaan pyyhkiä välillä samalla rätillä kuin wc-pöntöt!!)
4. Älä koskaan päästä pieniä lapsiasi konttailemaan pitkin lattioita (huone nimittäin kuljetaan yleensä vain päästä päähän likaisen mopin kanssa)
5. Tutkaile lakanoiden puhtautta ja sileyttä hieman tarkemmin (eräs ex-kolleega nimittäin jätti välillä huhun mukaan lakanat vaihtamatta, suoristi vain edellisen jäljiltä)
Tämä kaikki siis hotellissa, jossa itse työskentelin. Voi olla, että muualla ei toimita näin moraalittomasti. Halusin vain kertoa kokemuksistani, sillä mielestäni on väärin, että ihmiset maksavat satojakin euroja hotelliöistä tietämättä lainkaan, että totuus hygieniatasosta on tämä.
Älkää siis antako "ylellisten" valkoisten lakanoiden ja "taiteellisesti" taiteltujen pyyhkeiden ja wc-paperirullien hämätä itseänne!
Kommentit (277)
On asiasta kyllä jonkunlainen aavistus, kun olen ollut isännöintifirman konttorissa sihteerinä päivisin ja kiinteistönhuoltopuolella iltatöissä. Sen kyllä näkee, että työn tilaajat ei arvosta työn laatua, vaan koittaa hintaa saada koko ajan alaspäin, ja se tapahtuu siivouksen kustannuksella. Konttorimme oli vuokralla pankin yläkerrassa ja siivosimme itse koko pankin käytävineen ja kerroksineen. Pankki päätti kilpailuttaa siivouksen ja tilalle tuli iso firma, joka sitten siivosi myös sen meidän konttorin portaan. Meni puoli vuotta niin meidän oma käytävämme oli kaikkea muuta kuin edustava sen ison firman jäljiltä, valkoiset lattiat tympeän ravanharmaita kun "nihkeämopattiin" ja kaiteitten välit paksussa pölypaskassa. Niinpä aloimme siivota sitä itse, ihan sen vuoksi että se epäsiisteys oli tosi huonoa mainosta meidän bisnekselle, vaikka me ei oltu siihen itse syypäitä. Meni toinen puoli vuotta, niin pankki pyysi että tulkaa tänne siivoamaan....entiseen hintaan. Siivosin myös paljon kerrostaloja, toimistoja ja leipomoita ja sain kuulla moneltakin taholta, että ne isot firmat vaan hutaisee. Meidän aikana ei leipomoa huomauttanut terveystarkastaja kertaakaan. Ja se oli vaativaa siivousta jauhopölyineen ja lattiaan tarttuvine taikinoineen. Isännöitsijä oli tosi tiukoilla niiden isojen firmojen kanssa kilpaillessaan ja oli vaikea saada sopimuksia järkevään hintaan. Onneksi joissain paikoin ymmärrettiin jo laadun päälle karvaiden kokemusten jälkeen, kuten siellä leipomossa.
Asiakkaiden pitäisi tajuta, että laadusta pitää maksaa, myös siivouksessa. Ihmettelen tätä, että siivous ei saisi maksaa mitään. Halvalla saa enimmäkseen näennäistä siisteyttä, mutta lopulta paskaa.
Niin ja ainakin omilla työtovereilla oli aina mukanaan sanko, jossa sikinsokin keskenään wc-liinat, VESSAHARJA ja rätit jolla pyyhittiin huoneen puolelta kaikki mm. peilit, pöydät ja teekuppien alustat?! Siellä ne rätit sitten lilluivat paskavedessä vessaharjaan kietoutuneina. Että sellasta.
Hyi yök, olen aina juonut niistä laseista...
Hittoako sitä maksamaan hotelliyöstä esim. 100 e että pääsee varomaan lähmäisiä laseja ja lattioita. Suihkun lattiastakin sinisilmäisesti olen ajatellut, että tottahan siivooja on senkin pessyt jollain desinfioivalla aineella ym. Ei huvittaisi nyt varata hotellia ollenkaan, jos nämä jutut pitävät paikkaansa. :(
Onneksi olen niin köyhä, ettei ole varaa yöpyä näissä likakasoissa.
En voi enää koskaan nukkua rauhallisin mielin hotellihuoneessa!
Eivätkö siivousfirmat enää käytäkään eri värisiä siivousliinoja eri pinnoille. Näin WC-liinat ja pöydänpyyhkimisliinat eivät koskaan mene sekaisin. Tai työntekijällä siivouskärry, jossa kaikki tarpeellinen mukana. Onko touhu firmasta lähtöisin vai oikaisevatko työntekijät.
Hyi, ajattelimme varata sviitin hääyöksi mutta tämän ketjun jälkeen ei kyllä tuu kysymykseenkään!!! Romanttinen yö edellisten mälleissä... Taidetaan kuitenkin päätyä johonkin pienen yrityksen mökkiin tai yöpyä vaan suosiolla kotona.
Itse olen ollut kerrossiivoojana ulkomailla. Aikaa yhden huoneen siivoamiseen oli alkuunsa niin paljon kuin tarvitsi. Ei siis saanut lusmuilla mutta sai ihan rauhassa siivota kunnolla. Sitten hotelli meni myyntiin, tuli uusi general manager joka ensimmäisenä takertui siivoukseen käytettyyn aikaan. Ensin tuli sääntö että 20 min / huone. Sittemmin aikaa leikattiin että 12 min /huone jos siivosi yksin, pareittain aikaa oli 7min. Hyvä jos lakanant ehti siinä välissä vaihtaa. Rättejä ei ollut, valitettiin että meni liikaa lakanoita ja pyyhkeitä (wtf?! Ei kai se meidän vika ollut jos asiakas halusi puhtaat pyyhkeet?) ja pesuaineet loppui aina kesken eikä niitä saanut lisää. Huutia tuli jos asiakas valitti siivouksen tasosta. Meno oli aivan uskomatonta. Ehdin pari kuukautta kärsiä siinä kunnes pomo kysyi että haluaisinko paremmin koulutustani vastaaviin tehtäviin. Todellakin halusin. Oli kyllä sellaista hommaa loppupeleissä että en halua sitä enää ikinä tehdä. Osa kollegoista syyllistyi tähän lakanoiden suoristamiseen, usein ei kerinnyt imuroimaan, vaikka asiakas olisi jättänyt pyyhkeet lattialle niin ne nostettiin vain ylös ja jos asiakkaan vaihtuessa näytti ettei pyyhettä ollut juurikaan käytetty niin se sai kelvata seuraavalle asiakkaalle, lasit pestiin aineella joka olisi nieltynä ollut oikeasti vaarallista eikä soveltunut ko tarkoitukseen ollenkaan jne. Törkeää asiakkaiden aliarvioimista hotellin johdon tasolt. Siivoojathan ne virheet teki, mutta käytännössä pakotettuina. Enää en ole hotellissa töissä, en halua olla ko puljun kanssa missään tekemisissä, kuulin vain että se on myyty taas kun ei tuota tarpeeksi. En ihmettele.
Täytyy sanoa, että tuskin täällä mainitut asiat tulevat yllätyksenä kenellekään joka on itse työskennellyt siivousalalla. Välillä tulee työporukalla juteltua siitä, miten jokaiseen työkohteeseen lasketaan liian vähän aikaa, ja miten ei ole mahdollista tehdä annetussa ajassa vaadittua siisteystasoa. Joku yleensä toteaa, että aina voisi mennä huonommin; voisi joutua siivoamaan kerrostaloja tai hotelleja. Jopa siivousalalla näitä pidetään äärimmäisen tiukkoina paikkoina.
Eipä sillä, ei sitä hygieniaa hyvin paljoa muuallakaan noudateta. Ainoa paikka, jossa tähän on kiinnitetty huomiota on, yllättäen, elintarviketeollisuus. Siellä tehtaan omatkin työntekijät seurasivat sivusilmällä käytettäviä pesuaineita ja rättejä. Siellä vessa- ja tasopintojen rätit pestiin erikseen. Muualla on ollut tavanomaista, että rätit saattavat olla sekaisin samassa sankossa päivätolkulla. Toki ne pestään, mutta silti ällöttää ajatus, että jotkut saattavat kiireessä pyyhkäistä ruokapöydän puhtaalla vessarätillä jos muuta ei ole kädenulottuvilla.
Siivouksessa halutaan aina säästää ja ajat lasketaan liian tiukoiksi joka johtaa siihen, että hygieniasta ei ehdi huolehtia edes normaalissa toimistosiivouksessa. 8 vessaa saatetaan pestä samalla rätillä, monet eivät käytä pesuainetta sillä esimiehiltä tulee huutoa miten sekin maksaa, mopilla jolla on juuri pesty vessanlattia saatetaan pyyhkäistä pesu/pukuhuoneen lattia, koska rättiä ei ehdi kokoaikaa vaihtaa. Saunan pesu tarkoittaa lauteiden kastelua ja pesuaineen onnetonta suihkimista edestakaisin raikkaan tuoksun saamiseksi. Näitä esimerkkejä on vaikka miten paljon.
Sen jälkeen kun olen itse aloittanut siivousalalla työskentelyn, olen muuttunut hyvin skeptiseksi siivouksen laatua kohtaan. En käy julkisissa saunoissa tai suihkuissa, paljain jaloin en ole ikinä pukuhuoneissa enkä käy julkisissa vessoissa kuin pakosta.
Sitten kun tähän soppaan lisää sen, miten meitä kerroshoitajia kohdeltiin työntekijöinä, ymmärtää että motivaatio ei ole yhtään sen korkeammalla kuin saavutettu hygieniataso. Siinä kun alati kiristyvässä aikataulussa (iso huone parisänkyineen ja iso kylppäri = täyssiivous ja lakanoiden vaihto 15 min) juoksee hädissään koko päivän pomojen painostaessa, ei tule ekana mietittyä työnjälkeä. Ne jotka halusivat olla ylpeitä kädenjäljestään lähtivät kyllä muualle töihin. Lisäksi meille neuvottiin ettei käytävillä saa juosta etteivät hotelliasiakkaat näe kiirettä!
Minä sentään otin imurin aina esille jonkun huitaisun ajaksi, kaverini ei useimmiten tehnyt sitäkään. Vessa oli pahin feikkauskohde. Vieläkin bravuurini on kiillottaa vauhdilla hanat ja krominen vessapaperiteline jos vieraita tulossa meille... Puhtaalta näyttää. Jos joudun edes käymään hotelleissa inhottaa se kokolattiomattojen jne aikaansaama "hotellihaju" jo sisään astuessa.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 17:58"]Miten lakanoiden vaihtoon voi mennä 15 min??? Täytyy olla kyllä tosi tumpelo ja maleksia. Kyllä saisin 20 min. koko huoneen vessoineen todella puhtaaksi, en ymmärrä miten se ei luonnistu?
[/quote]
joo ja hakea ja muistaa ne 18364 pientä yksityiskohtaa mitä siellä huoneessa pitää olla
Sen haluaisin myös vielä lisätä, että ei todellakaan kannata maksaa kymmeniä euroja ylimääräistä jostain "luksus"sviiteistä. Niitä mainostetaan kaikilla ylellisillä hienoilla ominaisuuksilla kuten erityisvuoteella, paremmalla minibaarivalikoimalla tai erilaisilla tyynyillä(?) Tosiasia on, että ainoa ero tavalliseen huoneeseen verrattuna oli erivärinen siistimpi päiväpeitto!! Täyttä kusetusta siis.
ap
Hyi yäk :( Minua eniten kammoksuttaa noi lutikat. Aika harvakseltaan matkustelen, mutta syynään nykyään aina ensimmäiseksi sängyn ja sen lähistön, että näkyykö luteita tai niiden ulostetta. Oletteko te hotellisiivoojat koskaan törmänneet siivottavassa huoneessa lutikoihin? Mietin, että mitäköhän hotellit tekevät niiden suhteen. Tyypillistä varmaan olisi mennä sieltä mistä aita on matalin eli suorittaa torjunta vain siinä huoneessa, missä havaintoja lutikoista on tehty... Nehän nimittäin aika kätevästi leviää huoneesta toiseen. Mutta tosiaan, suosittelen lämpimästi sängyn ja sen ympäristön tarkistamista (ei vaan lakanoita vaan myös patja ja sängyn jalat ja niiden lähistö!!!!) ja säilyttämään kaikki matkatavarat suljetussa matkalaukussa mahd kaukana sängystä. Luulisi ainakin jonkin verran estävän lutikoiden kulkeutumista kotiin.
Sama pätee laivoissa. Älkää ikinä menkö suihkuun ilman kenkiä ja laittakaa paperi pytyn reunalle...hytit pestään paremmin kerran vuodessa....
Siis pitääkö suihkussa pitää kengät jalassa? Eikö uimatossut olisi kätevämmät?
Miksi suihkuun pitäisi mennä kengät jalassa? Kyllähän kesällä kävellään ulkonakin paljain jaloin, rannalla ja kaduillakin.
Mitä tuohon lasien pesemiseen tulee, niin noin olen itsekin arvellut asian. En tiedä, mistä se ajatus on tullut, mutta sellainen käsitys minulla on ollut jo vuosia, että lasit vain pyyhitään. Ei ole kuitenkaan vielä tullut niistä mitään sairauksia meille. Olen kuvitellut, että niin toimitaan myös monessa pubissa ja anniskeluravintolassa, mutta saatan olla väärässä tässä.
Hyi :(