Totuus hotellien "glamourista" (lukekaa!)
Tämä asia on vaivannut minua jo jonkin aikaa, joten pakko nyt avautua siitä. Olin syksyllä kerroshoitajana yhdessä kaupungin "tasokkaimmaksi" luokitellussa hotellissa. Siivouksesta vastasi suuri ja tunnettu suomalainen siivousfirma, joka pyrki tekemään vain mahdollisimman suurta voittoa ja seurauksena oli se, että työntekijöiltä vaadittiin mahdottomuuksia. Lisäksi suurin osa työntekijöistä oli vieläpä ulkomaalaistaustaisia, joten heillä ei ollut mitään käsitystä oikeuksistaan tai pahimmassa tapauksessa edes työsopimusta. Siivousvälineet olivat täysin kelvottomia (tyyliin muutama rätti/30huonetta) ja yhteen huoneeseen käytetty aika oli niin pieni (n. 15min/huone), että siinä ei oikeasti ehtinyt muuta kuin tehdä huoneesta näennäisesti siistin.
Kaikille hotellivieraille siis neuvoksi seuraavat asiat:
1. Älä IKINÄ juo huoneessa olevista laseista (saatetaan nimittäin vain huuhdella ja kääntää ympäri)
2. Käytä AINA jotain kenkiä, kun käyt suihkussa (lattiaa ei käytännössä ikinä pestä, näkyvät roskat vain poistetaan)
3. Älä aseta mitään lavuaaritasolle (saatetaan pyyhkiä välillä samalla rätillä kuin wc-pöntöt!!)
4. Älä koskaan päästä pieniä lapsiasi konttailemaan pitkin lattioita (huone nimittäin kuljetaan yleensä vain päästä päähän likaisen mopin kanssa)
5. Tutkaile lakanoiden puhtautta ja sileyttä hieman tarkemmin (eräs ex-kolleega nimittäin jätti välillä huhun mukaan lakanat vaihtamatta, suoristi vain edellisen jäljiltä)
Tämä kaikki siis hotellissa, jossa itse työskentelin. Voi olla, että muualla ei toimita näin moraalittomasti. Halusin vain kertoa kokemuksistani, sillä mielestäni on väärin, että ihmiset maksavat satojakin euroja hotelliöistä tietämättä lainkaan, että totuus hygieniatasosta on tämä.
Älkää siis antako "ylellisten" valkoisten lakanoiden ja "taiteellisesti" taiteltujen pyyhkeiden ja wc-paperirullien hämätä itseänne!
Kommentit (277)
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 19:47"]Mitähän tälle asialle voisi tehdä? Pitäiskö meidän asiakkaiden valittaa herkemmin, jotta ne liian tiukille siivousajan vetävät firmat "jäisivät kiinni"? Silloin ne paremmin siivoavat firmat olisivat vahvemmilla kilpailut uudessa, kun hotellien olisi pakko tuijottaa muutakin kuin hintaa.
siis jotenkin just tuoda julkisuuteen faktoja, koska tossa rikotaan jo ihan varmana jotain hygieniasäädöksiä jos esim. wc-pönttöjä, lattioita ja hanoja pyyhitään samoilla räteillä!?
Elintarvikeliikkeillä ravintoloista kauppoihin on kyllä omavalvontajärjestelmänsä ja huonosti järjestetystä siivouskomerostakin voi saada sakot. Sitten joku hotla tai motla voi laskuttaa satasen yöstä huoneesta, joka on putsattu riistetyn mamusiivoojan toimesta siemennestenororätillä. Onko hotellibisnes niin huonosti kannattavaa, että säästöä pitää tehdä asiakkaiden terveyden kustannuksella? Ja tähän kategoriaan voi lukea ne kelluvat hotellit, joilla pääsee naapurimaihin.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 10:34"]Hyvä ja ammattitaitoinen siivooja saa siivottua huoneen kunnollakin 20 minuutissa. Voitte kokeilla kotona. Hotelleissa on ihan hyvästä syystä valkoiset pyyhkeet ja lakanat, nehän kestävät pesun kuumassa ja kuumuus tappaa hyvin useimmat bakteerit. En ole kuullut kenenkään sairastuneen hotellin lakanoista tai pyyhkeistä.
Ammattitaitoinen siivooja on toki ripeä, mutta ei pysty oikaisemaan niin paljoa, että saisi 2 petiä pedattua suoriksi siististi, vaihtaa 2 hlön pyyhkeitä, tuomaan laseja, minibaaritavaroita ynnä muita tilpehöörejä, pyyhkimään pölyjä, suoristeleen hengarit yms, siivoamaan vessaa puhtaaksi (huom! Puhtaaksi!!!), imuroimaan ja moppaamaan. Kaikkea sitä tavaramäärää ei saa yhdellä kerralla tuotua huoneeseen aina. Jos huoneessa on yöpynyt yksi asiakas ja ollut siististi niin huoneen saa siistiksi suht hyvin 20 min.
Tää alotus on niin totta. Ikävä kyllä. Vaaditaan sovittuja oerussiivouksia ja kun ne tehdään niin ei saa maksaa mitään, ilmasta pitäis olla. Ja tämäkin, että mikä helkkari siinä on kun ei ikinä ole niitä siivousvälineitä tarpeeksi?! Varmaan homma sujuis pikkasen paremmin jos vehkeet edes pelittäis?
20 minuuttia on vielä paljon. Silloin kun itse olin se oli 10-15min per huone eikä todellakaan ikinä ehtinyt siivota kunnolla. Meille sanottiin, että pääasia on että näyttää siistiltä. Samoilla räteillä ja likaisilla mopeilla tosiaankin kaikkia tiloja, kaikkia huoneita. En ikinä kotona siivoaisi sillä tavalla. Se oli kaikkien kunnon siivousoppien vastaista.
Kiinnostava keskustelu! En kyllä ole tullut koskaan ajatelleeksi tällaista asiaa, ettei huoneita oikeasti siivottaisi. Huoneet näyttävät yleensä siisteiltä ja pölyttömiltä, tosin joskus haisee vähän ummehtuneelta. En kuitenkaan koskaan ole ollut hotellihuoneessa, jossa olisin epäillyt esim ovatko lakanat puhtaat vai eivät. Toivottavasti en tule olemaankaan!
https://www.city.fi/blogit/mintunmatkat/hauskimmat+hotellit+suomessa/13… Tässä mun blogi.
Tykkään vähän sellaisista karkeammista paikoista, joissa ei välttämättä se siisteys ole parasta luokkaa. Sellaiset paikat syynään vähän tarkemmin, mutta ei ole tullut mieleen pestä kylpyammetta ennen käyttöä. Voisko tässä olla selitys sille etten ole koskaan sairaana?! ;D
En koskaan yövy Suomessa hotellissa, sillä ne ovat täällä aivan sikahintaisia
Järvenpään rautatieaseman vieressä plevassa hotellissa oli huone erittäin likainen. Joka puolella erilaisia tahroja. Seinien alaosat ruskean roiskeveden likaamat kylpyhuoneessa. Sängyissä ei ollut ollenkaan muovifroteesuojia ja patjat olivat tahraiset. Monenväristä tahraa vauvansängyssä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia on vaivannut minua jo jonkin aikaa, joten pakko nyt avautua siitä. Olin syksyllä kerroshoitajana yhdessä kaupungin "tasokkaimmaksi" luokitellussa hotellissa. Siivouksesta vastasi suuri ja tunnettu suomalainen siivousfirma, joka pyrki tekemään vain mahdollisimman suurta voittoa ja seurauksena oli se, että työntekijöiltä vaadittiin mahdottomuuksia. Lisäksi suurin osa työntekijöistä oli vieläpä ulkomaalaistaustaisia, joten heillä ei ollut mitään käsitystä oikeuksistaan tai pahimmassa tapauksessa edes työsopimusta. Siivousvälineet olivat täysin kelvottomia (tyyliin muutama rätti/30huonetta) ja yhteen huoneeseen käytetty aika oli niin pieni (n. 15min/huone), että siinä ei oikeasti ehtinyt muuta kuin tehdä huoneesta näennäisesti siistin.
Kaikille hotellivieraille siis neuvoksi seuraavat asiat:
1. Älä IKINÄ juo huoneessa olevista laseista (saatetaan nimittäin vain huuhdella ja kääntää ympäri)
2. Käytä AINA jotain kenkiä, kun käyt suihkussa (lattiaa ei käytännössä ikinä pestä, näkyvät roskat vain poistetaan)
3. Älä aseta mitään lavuaaritasolle (saatetaan pyyhkiä välillä samalla rätillä kuin wc-pöntöt!!)
4. Älä koskaan päästä pieniä lapsiasi konttailemaan pitkin lattioita (huone nimittäin kuljetaan yleensä vain päästä päähän likaisen mopin kanssa)
5. Tutkaile lakanoiden puhtautta ja sileyttä hieman tarkemmin (eräs ex-kolleega nimittäin jätti välillä huhun mukaan lakanat vaihtamatta, suoristi vain edellisen jäljiltä)Tämä kaikki siis hotellissa, jossa itse työskentelin. Voi olla, että muualla ei toimita näin moraalittomasti. Halusin vain kertoa kokemuksistani, sillä mielestäni on väärin, että ihmiset maksavat satojakin euroja hotelliöistä tietämättä lainkaan, että totuus hygieniatasosta on tämä.
Älkää siis antako "ylellisten" valkoisten lakanoiden ja "taiteellisesti" taiteltujen pyyhkeiden ja wc-paperirullien hämätä itseänne!
Peesaan tätä täysin
Meillä väkeä on niin vähän töissä että hyvä että jaksaa mitään enää siivota, kahta vapaapäivää putkeen ei ole ollut ties milloin eikä koko viikonlopun vapaata ole ollut yli kahteen kuukauteen. Lähtisin mutta ei ole varaa ottaa karenssia.
Epäkohtia todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen ajatellut, että näin karua tää on...mieheni esimerkiksi ei koskaan mene hotellissa päiväpeiton päälle makaamaan, ti)es milloin pesty! ) Eikä käytä mielellään kaukosäädintäkään (ties miten monet spermaiset kädet koskenut).
Niitä ei pestä ellei ole jokin iso lika päällä tai kustu siihen. Kaukosäädintä harvoin pyyhitään. Ja vaikka pyyhittäis ei joku vedellä laimennettu yleisaine siihen tehoa. Desifioivia aineita ei saa enää käyttää kun ne kuluttaa!!! Eli säästetään ja pyyhitään vaan lattialtkin vedellä;)
Olin kesällä Helsingissä eräässä isossa ketjuhotellissa Hesperian puiston vieressä. Ensimmäisessä huoneessa, joka meille annettiin, haisi vessa todella voimakkaasti pissalle. Ei siinä mitään, soitin respaan ja saimme mutinoitta uuden huoneen heti. Suunnilleen heti kun olin uuteen huoneeseen päässyt sisälle oveen koputettiin ja sisään astui englantia puhuva mieshenkilö joka tuli tsekkaamaan, onko kaikki kunnossa ja minultakin siinä kyselemään että onko valittamista, vaan enhän ollut vielä ehtinyt paikkoja tarkastaa... eikä se edes pitäisi olla asiakkaan homma ensimmäisenä alkaa tarkistaa puutteita. Joten sanoin vain että luulisin kaiken olevan ok. Myöhemmin sitten ilmeni mm. käsisaippuan pumppu ei toiminut ja vessassa olevat vesilasit olivat likaisia, joku lamppu ei toiminut. Mutta paha niitä oli vielä tuossa vaiheessa kertoa kun olin vasta tullut huoneeseen. Hämmästyttävää, että hotelleilla on varaa tuollaiseen siivouksen huonoon tasoon. Voisi joku hotelli/ketju ottaa kilpailuvaltikseen hyvän siivouksen/puhtauden, jos se todella olisi parempi kuin kaikilla muilla niin voisin maksaa huoneesta enemmän.
Hotellisiivoojana olen ollut minäkin, enkä ikinä sen jälkeen ole yöpynyt hotellissa ilman desinfiointiainetta. Ensi töikseni desinfioin kaiken mihin on tarkoitus koskea. Ongelma ei ole vain se, että siivousvälineet ovat huonot. Kun on hirveä kiire ja esimiehet haukkuvat jatkuvasti liian hitaasta työstä, ihmiset lakkaavat välittämästä mistään. Se johtaa siihen, että uutta siivousliinaa ei lähdetä hakemaan vaan huone siivotaan liinalla jolla pyyhittiin edellisen huoneen wc-istuin. Sitähän ei paljaalla silmällä näe jos niin on tehnyt. Pyyhe taitellaan kyllä hienosti, sillä jos ei taittele saa esimieheltä huudot. Siellä vähän väliä oli joku siivooja itkemässä vessassa - samalla kun siivosi. Ei ehtinyt lopettaa työntekoa itkemisen ajaksi. En olisi uskonut että Suomessa voi olla tuollaisia työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Hotellisiivoojana olen ollut minäkin, enkä ikinä sen jälkeen ole yöpynyt hotellissa ilman desinfiointiainetta. Ensi töikseni desinfioin kaiken mihin on tarkoitus koskea. Ongelma ei ole vain se, että siivousvälineet ovat huonot. Kun on hirveä kiire ja esimiehet haukkuvat jatkuvasti liian hitaasta työstä, ihmiset lakkaavat välittämästä mistään. Se johtaa siihen, että uutta siivousliinaa ei lähdetä hakemaan vaan huone siivotaan liinalla jolla pyyhittiin edellisen huoneen wc-istuin. Sitähän ei paljaalla silmällä näe jos niin on tehnyt. Pyyhe taitellaan kyllä hienosti, sillä jos ei taittele saa esimieheltä huudot. Siellä vähän väliä oli joku siivooja itkemässä vessassa - samalla kun siivosi. Ei ehtinyt lopettaa työntekoa itkemisen ajaksi. En olisi uskonut että Suomessa voi olla tuollaisia työpaikkoja.
Vika lause- ihan kun meillä aurnkoisella;) voi Vittu! Oon niin loppu.
Täysin samanlainen kokemus, onneksi parin kuukauden päästä pääsin pois, aivan hirveä työpaikka ja siivouksen taso on uskomattoman huono ajanpuutteen takia sekä koulutuksen ja siivousvälineiden vähyyden & laadun vuoksi... "Aurinkoisuus" on aika kaukana todellisuudesta...
Hep! Täällä samoja kokemuksia ku ap:lla. Sängyt täynnä ihoa ja hiuksia ja koko päivä samalla mopilla huoneet vaan äkkiä läpi. Vesilasit sentään vaihdettiin. T. Ei enää kerroksille
Allekirjoitan aloituksen, itsekin olen ollut hotellissa kerrossiivoojana.
Meillä periaatteena oli se, että jos likaa ei näe, sitä ei ole. Lakanat vaihdettiin aina, mutta kaikki muu vain hutaistiin siistin näköiseksi.
Voi eikä! Joudun työni takia yöpymään joka kuukausi hotelleissa pääkaupunkiseudulla ja myös Ruotsissa. Tämä oli aika karua luettavaa.
Olen tehnyt hotelliyön jälkeen niin, että lähtiessä otan jo lakanat pois sängystä ja ryttään lattialle. Ei ainakaan ole nopeampaa laittaa takaisin kuin puhtaitakaan! Samoin pyyhkeet märkinä lattialle (suihkussakäynnin jälkeen). Juomme kertakäyttölaseista tai pullon suusta huoneessa. Hampaiden pesuun olen kyllä käyttänyt vessan lasia. Positiivista on laminaattilattiat eikä kokolattiamatot. Nittähän ei saa puhtaaksi millään.