Totuus hotellien "glamourista" (lukekaa!)
Tämä asia on vaivannut minua jo jonkin aikaa, joten pakko nyt avautua siitä. Olin syksyllä kerroshoitajana yhdessä kaupungin "tasokkaimmaksi" luokitellussa hotellissa. Siivouksesta vastasi suuri ja tunnettu suomalainen siivousfirma, joka pyrki tekemään vain mahdollisimman suurta voittoa ja seurauksena oli se, että työntekijöiltä vaadittiin mahdottomuuksia. Lisäksi suurin osa työntekijöistä oli vieläpä ulkomaalaistaustaisia, joten heillä ei ollut mitään käsitystä oikeuksistaan tai pahimmassa tapauksessa edes työsopimusta. Siivousvälineet olivat täysin kelvottomia (tyyliin muutama rätti/30huonetta) ja yhteen huoneeseen käytetty aika oli niin pieni (n. 15min/huone), että siinä ei oikeasti ehtinyt muuta kuin tehdä huoneesta näennäisesti siistin.
Kaikille hotellivieraille siis neuvoksi seuraavat asiat:
1. Älä IKINÄ juo huoneessa olevista laseista (saatetaan nimittäin vain huuhdella ja kääntää ympäri)
2. Käytä AINA jotain kenkiä, kun käyt suihkussa (lattiaa ei käytännössä ikinä pestä, näkyvät roskat vain poistetaan)
3. Älä aseta mitään lavuaaritasolle (saatetaan pyyhkiä välillä samalla rätillä kuin wc-pöntöt!!)
4. Älä koskaan päästä pieniä lapsiasi konttailemaan pitkin lattioita (huone nimittäin kuljetaan yleensä vain päästä päähän likaisen mopin kanssa)
5. Tutkaile lakanoiden puhtautta ja sileyttä hieman tarkemmin (eräs ex-kolleega nimittäin jätti välillä huhun mukaan lakanat vaihtamatta, suoristi vain edellisen jäljiltä)
Tämä kaikki siis hotellissa, jossa itse työskentelin. Voi olla, että muualla ei toimita näin moraalittomasti. Halusin vain kertoa kokemuksistani, sillä mielestäni on väärin, että ihmiset maksavat satojakin euroja hotelliöistä tietämättä lainkaan, että totuus hygieniatasosta on tämä.
Älkää siis antako "ylellisten" valkoisten lakanoiden ja "taiteellisesti" taiteltujen pyyhkeiden ja wc-paperirullien hämätä itseänne!
Kommentit (277)
Monesti se maahanmuuttaja on tunnollisempi siivooja kuin kotimainen.
Se on ihan totta, palvelun tuottajien pitää pitäis pyytää enemmän ja pistää asiakas maksaan oikea hinta palvelusta. Kyse on kuitenkin ihmisen työajan myymisestä ja ostamisesta.
Mutta aina löytyy niitä yrityksiä jotka ryssii hinnoittelun.
Eli ala on myös itse syypää siihen kun hintataso on mikä on.
115, jatkaa
Ncleanilla just tällanen meno ainakin turun yliopistonkadun sokos-hotellissa. Hyi helv. T. Ent. Työntekijä
Älkää todellakaan juoko niistä laseista, koskaan!!!
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 10:36"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 10:31"]
Olisi todella mielenkiintoista saada kommenttia asiaan esimerkiksi joltakin SOLin tai Ncleanin johtohenkilöltä. Siinä saattaisi alkaa vähän alahuuli väpättämään, jos (ja ilmeisesti kun) nämä ketjussa mainitut asiat pitävät paikkansa!
[/quote]
Turhaa johdolta saada kommenttia, hehän eivät ikinä myöntäisi yhtään mitään!Kyllä se rivityöntekijöiltä se totuus tulee. Rivityöntekijät voisivat kuvata paljastusvideon hotellihuoneita siivotessaan....siinäpä on kerrassaan loistava idea! Vaikka kaulaan roikkumaan tallentava videolaite ja sitten työparin kanssa siivoamaan, joka ei tiedä kuvauksesta ja sit levitykseen koko video, että näin todellisuudessa siivotaan.
[/quote]
juu tää olisi varmaan ehdottomasti tehokkain tapa! Itseltäkin löytyisi kyllä pari valittua kuvaa arkistojen kätköistä..
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:02"]Mua aina kummastuttaa kun ihmiset huokailee miten ihana päästä nukkumaan hotellin puhtaisiin valkeisiin lakanoihin(hehe). Ne on kyl kaukana puhtaista hyi olkoon! En edes halua ajatella mitä kaikkea tahraa sieltä lakanoiden alta löytyy :(
[/quote]
joo älkää _ikinä_ kurkatko niitten alle!!
Kai sen nyt jokainen tietää että ei niitä paikkoja ole desifioitu edellisen jäljiltä, mut sou vat ei se maailma siihen kaadu jos jonkun spermat on lakanoissa. Ihmisiä me kaikki ollaan. Toisilla tauteja, toisilla ei, toiset tarttuu, toiset ei.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:31"]
Kai sen nyt jokainen tietää että ei niitä paikkoja ole desifioitu edellisen jäljiltä, mut sou vat ei se maailma siihen kaadu jos jonkun spermat on lakanoissa. Ihmisiä me kaikki ollaan. Toisilla tauteja, toisilla ei, toiset tarttuu, toiset ei.
[/quote]
ja sulle on ihan fine maksaa yöstä spermaisissa lakanoissa sata euroa?!
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:32"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 22:31"]
[/quote]
ja sulle on ihan fine maksaa yöstä spermaisissa lakanoissa sata euroa?!
[/quote]
Ei todellakaan ole, mut mä en maksa kun en niissä käy, paitsi jos on tod. halvalla ja olen siinä asenteessa et ei ole priimaa.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 19:56"]
Minä en mene ikinä enää hotelleihin, sain niin tarpeekseni ylihintaisista sottaisista huoneista. Nykyään matkustelenkin pohjoisessa telttaillen tai laavussa nukkuen.
[/quote]
Minäpä pysyn kotona. Teen vain etätyötä ja tilaan ruuatkin kotiini pitsataksilla.
[/quote]
hyi tiedätkö että ratti on likaisimpia paikkoja maailmassa? Pitsamies hinkkaa rattia ja sitten ruokasi astiaa..
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 21:11"]
ja pesette sitten kotona joka pv kaikki noi paikat??? Suihkun, wc:n, pinnat, jne... kyllä meillä esim. käy vieraita ja lasten frendejä, enkä mä sen jälkeen heti pese vessaa, vaihda hysteerisenä pyyhkeitä, pese lattioita
mutta toki varmaan totta tarina, sitä en epäile ja ulkomaiden hotelleista ne luteetkin taas on suomeen kulkeutuneet.
[/quote]
juu en minäkään. mutta jos mä MAKSAN hotellihuoneesta 120 euroa niin oletan, että se on perkele PUHDAS.
Ai että kyllä kannatti lukea tämä ketju hotellin puhtaissa valkoisissa lakanoissa makoillessa :)
Tästä syystä onkin hyvä ottaa petivaatteet valmiiksi pois kun lähtee hotellihuoneesta. Eli täkkipussi pois, tyynnyliina pois, lakana pois. Ja nättiin kasaan sängylle/lattialle. Näin voi auttaa siivoojaa. Sängyn petaamalla taas vaan hidastaa häntä!
Itse jätän suomessakin myös irtokolikot pöydälle siivoojalle tipiksi kun tiedän miten raskasta hommaa se on.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 10:51"]
Tästä syystä onkin hyvä ottaa petivaatteet valmiiksi pois kun lähtee hotellihuoneesta. Eli täkkipussi pois, tyynnyliina pois, lakana pois. Ja nättiin kasaan sängylle/lattialle. Näin voi auttaa siivoojaa. Sängyn petaamalla taas vaan hidastaa häntä!
Itse jätän suomessakin myös irtokolikot pöydälle siivoojalle tipiksi kun tiedän miten raskasta hommaa se on.
[/quote]
Ja mihin tuo johtaa...kun asiakkaat noin avuliaasti auttavat siivoojia, niin leikataanpa lisää pois siivousajasta!
Heh, voin kyllä vahvistaa ison osan ketjun paljastuksista tosiksi. Olen opiskelija, ja koko nelivuotisen opiskelu-urani aikana tehnyt töitä hotellisiivoojana. Meno on todellakin aivan käsittämätöntä sillä alalla. Lasien huuhtaisu ja kuivaaminen edellisen asiakkaan pyyhkeellä on tosiasia, ja kun joku jossain aiemmassa kommentissa kertoi olettaneensa että kylpyhuoneen lattiat on desinfioitu, niin voin kertoa että itse en ole kaikkina näinä vuosina käyttänyt kylpyhuoneen lattialla kertaakaan edes mitään pesuainetta. Monet kollegat käyttävät samoja rättejä surutta ensin vessassa ja sitten huoneen puolella, ehkä seuraavassakin huoneessa vielä, mutta tähän en ole itse koskaan pystynyt. Seuraus? Jatkuvat valitukset siitä, että tuhlaan rättejä. Kertakäyttöräteistä olen löytänyt pelastuksen, niiden käyttöä kun ei kukaan valvo.
Siivoojia on aivan turha syyttää asioiden tilasta. Kyseessä on ammatti, jossa kiitosta ei saa koskaan. Ainoastaan haukut tulevat perille. Kiire on varsinkin kesäisin aivan epäinhimillinen, ja itse olen itkenyt useaan kertaan töissä, kun työpäivä saattaa venyä 10-tuntiseksi ilman taukoja tai mahdollisuutta pitää huolta edes veden juonnista, ja pomo käy säännöllisesti huutamassa liiasta hitaudesta, vaikka kaikki tekevät henkihieverissä parhaansa. Omassa työpaikassani asiat onneksi helpottivat hieman, kun saimme uuden lähiesimiehen, joka on ihmisenä oikein mukava. Ylemmältä taholta tuleviin vaatimuksiin ei tietenkään silti tullut muutoksia.
Kiitos kaikille ihanille asiakkaille, jotka jättävät tippiä, siivoavat roskansa roskikseen ja jopa ottavat valmiiksi sängyistä lakanat pois!
Mä olen rappusiivoja myös, mutta meille pomo antanut 30min per rappu ja tunti per sauna :) oikeat ajat lienee 20min per rappu ja 30min sauna?
Päätellen siitä, että siivoojien kärryissä on niitä laseja jatkuvasti menossa ja tulossa, ne myös yleensä pestään koneessa, ei vain huuhdella. Lisäksi lakanoista tuntee kyllä ihan heti, onko ne puhtaat vai pelkästään oiotut. Missäköhän Porvoon tasokkaimmassa hotellissa ap on mahtanut pyörähtää siivoojana...?
Ei siinä, minä en edes luule, että hotellihuoneet olisivat jotenkin steriilit. Totta kai niissä on "jäämiä" edellisistä asiakkaista, kuten kaikkialla julkisissa tiloissa. Kuka muuta luuleekaan? Ja onko sillä mitään VÄLIÄ, elämme jo nyt ihan liian puhtaassa ympäristössä, mikä ei ole terveydelle hyväksi.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 01:59"]Suomen hotellien siivouksessa on käytännössä kaksi yritystä Sol ja nclean, toki muitakin on mutta nämä hallitsee markkinoita.
En lähtis koko yritystä morkkaamaan, niin paljon kiinni muistakin asioista kun talosta. Suurin syyllinen on hotellit itse, mikään ei saa maksaa yhtään mitään mutta laatua pitäisi silti saada. Kyllähän sen jokainen tietää että vartissa ei paljon kerkiä, mutta ketjut eivät ole valmiita maksamaan.
Toki joukossa on niitäkin kerroshoitajia jotka vartissa siivoavat huoneen kunnolla. Hyviä tekijöitä on vaan niin vähän, palkka on mitä on. Koskee koko siivousalaa, oli se toimisto tai marketti jne....
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 01:59"]Suomen hotellien siivouksessa on käytännössä kaksi yritystä Sol ja nclean, toki muitakin on mutta nämä hallitsee markkinoita.
En lähtis koko yritystä morkkaamaan, niin paljon kiinni muistakin asioista kun talosta. Suurin syyllinen on hotellit itse, mikään ei saa maksaa yhtään mitään mutta laatua pitäisi silti saada. Kyllähän sen jokainen tietää että vartissa ei paljon kerkiä, mutta ketjut eivät ole valmiita maksamaan.
Toki joukossa on niitäkin kerroshoitajia jotka vartissa siivoavat huoneen kunnolla. Hyviä tekijöitä on vaan niin vähän, palkka on mitä on. Koskee koko siivousalaa, oli se toimisto tai marketti jne....
[/quote]
No on se siinä mielessä tavallaan, että mitäs antavat hotellille niin alhaisen tarjouksen josta tietävät jo valmiiksi, että budjetti ei tule kestämään. tietysti jos työntekijöinä on lähes pelkkiä maahanmuuttajia joilla ei ole varaa valittaa vaikka olisi kellon ympäri töissä, niin homma saattaa rimaa hipoen onnistuakin. Toki hotellit voisivat tarkkailla asiaa paremmin ja boikotoida kyseisiä firmoja mutta kun säästöä säästöä...