Totuus hotellien "glamourista" (lukekaa!)
Tämä asia on vaivannut minua jo jonkin aikaa, joten pakko nyt avautua siitä. Olin syksyllä kerroshoitajana yhdessä kaupungin "tasokkaimmaksi" luokitellussa hotellissa. Siivouksesta vastasi suuri ja tunnettu suomalainen siivousfirma, joka pyrki tekemään vain mahdollisimman suurta voittoa ja seurauksena oli se, että työntekijöiltä vaadittiin mahdottomuuksia. Lisäksi suurin osa työntekijöistä oli vieläpä ulkomaalaistaustaisia, joten heillä ei ollut mitään käsitystä oikeuksistaan tai pahimmassa tapauksessa edes työsopimusta. Siivousvälineet olivat täysin kelvottomia (tyyliin muutama rätti/30huonetta) ja yhteen huoneeseen käytetty aika oli niin pieni (n. 15min/huone), että siinä ei oikeasti ehtinyt muuta kuin tehdä huoneesta näennäisesti siistin.
Kaikille hotellivieraille siis neuvoksi seuraavat asiat:
1. Älä IKINÄ juo huoneessa olevista laseista (saatetaan nimittäin vain huuhdella ja kääntää ympäri)
2. Käytä AINA jotain kenkiä, kun käyt suihkussa (lattiaa ei käytännössä ikinä pestä, näkyvät roskat vain poistetaan)
3. Älä aseta mitään lavuaaritasolle (saatetaan pyyhkiä välillä samalla rätillä kuin wc-pöntöt!!)
4. Älä koskaan päästä pieniä lapsiasi konttailemaan pitkin lattioita (huone nimittäin kuljetaan yleensä vain päästä päähän likaisen mopin kanssa)
5. Tutkaile lakanoiden puhtautta ja sileyttä hieman tarkemmin (eräs ex-kolleega nimittäin jätti välillä huhun mukaan lakanat vaihtamatta, suoristi vain edellisen jäljiltä)
Tämä kaikki siis hotellissa, jossa itse työskentelin. Voi olla, että muualla ei toimita näin moraalittomasti. Halusin vain kertoa kokemuksistani, sillä mielestäni on väärin, että ihmiset maksavat satojakin euroja hotelliöistä tietämättä lainkaan, että totuus hygieniatasosta on tämä.
Älkää siis antako "ylellisten" valkoisten lakanoiden ja "taiteellisesti" taiteltujen pyyhkeiden ja wc-paperirullien hämätä itseänne!
Kommentit (277)
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 19:56"]
Minä en mene ikinä enää hotelleihin, sain niin tarpeekseni ylihintaisista sottaisista huoneista. Nykyään matkustelenkin pohjoisessa telttaillen tai laavussa nukkuen.
[/quote]
Minäpä pysyn kotona. Teen vain etätyötä ja tilaan ruuatkin kotiini pitsataksilla.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 20:23"]
Minä en mene ikinä enää hotelleihin, sain niin tarpeekseni ylihintaisista sottaisista huoneista. Nykyään matkustelenkin pohjoisessa telttaillen tai laavussa nukkuen.
[/quote]
Minäpä pysyn kotona. Teen vain etätyötä ja tilaan ruuatkin kotiini pitsataksilla.
[/quote]
Ohis, mutta kai tiedät, millaisessa kunnossa pikaruokaloiden keittiöt ovat, puhumattakaan siitä, kuinka hygieenisesti niitä pitsoja tehdään... ;) Oikea survivalisti vuoraa tupansa säilyketölkeillä.
oltiin kolmen lapsen kanssa minisviitissä, jossa oli sellainen seinäkaapista ulos vedettävä sänky. sisältä löytyi puolikas salmiakkikossupullo. roskiin lensi. Tämä tapahtui Pohjois-Pohjanmaalla
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 20:23"]
[/quote]
[/quote]
Ohis, mutta kai tiedät, millaisessa kunnossa pikaruokaloiden keittiöt ovat, puhumattakaan siitä, kuinka hygieenisesti niitä pitsoja tehdään... ;) Oikea survivalisti vuoraa tupansa säilyketölkeillä.
[/quote]
Entä millaisissa paikoissa ne säilykkeet tehdään ja miten on niiden raaka-aineiden kanssa? Tuskinpa ihan moittettomimmat yksilöt päädy säilykeliemiin käsiteltyinä. Puhumattakaan omien kotisäilykkeiden hygieniasta. Ei kai tältä maailmalta voi suojautua mitenkään.
Kyllä nyt on hygienia hulluus huipussaan, jos jynssää kylpyammeen ennen kylpemistä.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 19:47"]Mitähän tälle asialle voisi tehdä? Pitäiskö meidän asiakkaiden valittaa herkemmin, jotta ne liian tiukille siivousajan vetävät firmat "jäisivät kiinni"? Silloin ne paremmin siivoavat firmat olisivat vahvemmilla kilpailut uudessa, kun hotellien olisi pakko tuijottaa muutakin kuin hintaa.
[/quote]
siis jotenkin just tuoda julkisuuteen faktoja, koska tossa rikotaan jo ihan varmana jotain hygieniasäädöksiä jos esim. wc-pönttöjä, lattioita ja hanoja pyyhitään samoilla räteillä!?
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 20:52"]Kyllä nyt on hygienia hulluus huipussaan, jos jynssää kylpyammeen ennen kylpemistä.
[/quote]
Ei oo kiva lillua kylvyssä kun edellisen perskarvat kelluu pinnalla...
Mua yököttää hotellit. En maksa yli satasta yöpymisestä. En todellakaan.
Olin kesätöissä Oulussa sokos-hotellissa aivan keskustassa ja siellä kokenut työkaverini kiireessä vaihtoi tyynyliinan käsissään kumihanskat joilla oli juuri pessyt vessanpöntön. Sanoi että nyt ei ehdi säätää.
Luen tätä hotellin sängyllä. :x
Me valokuvattiin kaikki huoneen näkyvät paskat, lähetettiin valituspyynnön kera ja saatiin rahat takaisin yövytystä yöstä. Valittakaa ihmiset! Jos eivät pulita rahoja takaisin niin kuvat ja hotellin tiedot iltikseen! Pakkohan tuohon on muutos tulla! Aivan hirveetä!
no niin, revin melkein aina peiton ja lakanan irti mytyksi sen takia että ne on jälkeeni pakko vaihtaa kun niin helvetin rypyssä! Olen toiminut siis oikein, käytetyt pyyhkeet märkinä myttyinä lattialle jottei niitäkin kierrätetä seuraaville. Muuten huone siistiksi, roskat roskiin jne.
ja pesette sitten kotona joka pv kaikki noi paikat??? Suihkun, wc:n, pinnat, jne... kyllä meillä esim. käy vieraita ja lasten frendejä, enkä mä sen jälkeen heti pese vessaa, vaihda hysteerisenä pyyhkeitä, pese lattioita
mutta toki varmaan totta tarina, sitä en epäile ja ulkomaiden hotelleista ne luteetkin taas on suomeen kulkeutuneet.
Joo ite oon ollu kans Helsingissä siivoamassa laadukasta ja todella hienoa hotellia. Vessat pestiin hanskat kädessä mutta niitä ei saanut riisua,kun esim. vaihdettiin lakanat/pedattiin. Edellisen asiakkaan jäljiltä lasit vain huuhdeltiin (nämä samat kumihanskat kädessä) ja lasi kiillotettiin edellisen asiakkaan pyyhkeeseen. Samalla pyyhkeellä pyyhkäistiin lavuaari kuivaksi,ei sitä sen kummemmin pesty. Ja kumihanskoja käskettiin pitää säästeliäästi,ja niitä ei suositeltu vaihtamaan huoneiden välillä. Siivoojien pomo oli virolainen ja hän oli todella tiukka siinä,että hänen antamiaan em. tapoja noudatettiin. Yleensä ulkomailla tärkeintä on nopeus ja siivous välineissä yms. säästäminen,eikä todellakaan hygienia vaikka sen pitäisi olla nimenomaan se tärkein asia!Samaa on sairaalasiivoojilla,ulkomaalaiset kun ei oikeen tajua et se hygienia on tärkeämpää kuin nopeus!
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 21:23"]Joo ite oon ollu kans Helsingissä siivoamassa laadukasta ja todella hienoa hotellia. Vessat pestiin hanskat kädessä mutta niitä ei saanut riisua,kun esim. vaihdettiin lakanat/pedattiin. Edellisen asiakkaan jäljiltä lasit vain huuhdeltiin (nämä samat kumihanskat kädessä) ja lasi kiillotettiin edellisen asiakkaan pyyhkeeseen. Samalla pyyhkeellä pyyhkäistiin lavuaari kuivaksi,ei sitä sen kummemmin pesty. Ja kumihanskoja käskettiin pitää säästeliäästi,ja niitä ei suositeltu vaihtamaan huoneiden välillä. Siivoojien pomo oli virolainen ja hän oli todella tiukka siinä,että hänen antamiaan em. tapoja noudatettiin. Yleensä ulkomailla tärkeintä on nopeus ja siivous välineissä yms. säästäminen,eikä todellakaan hygienia vaikka sen pitäisi olla nimenomaan se tärkein asia!Samaa on sairaalasiivoojilla,ulkomaalaiset kun ei oikeen tajua et se hygienia on tärkeämpää kuin nopeus!
[/quote]
YÖK, tää vie kyllä voiton!! Vinkatkaa joku tää ketju iltalehdelle
Kyllähän tämän voi jokainen itse päätellä, jos yhtään siivousfirmoja tuntee tai jos on itsellä siivousalasta kokemusta. Ällöttävää se kyllä on. Eikä ne maahanmuuttajat välttämättä sen tunnollisempia ole. Kuten joku sanoi edellä, monille voi olla suomalainen hygieniakäsitys melko vieras. Noh, itse yövyn usein hotellissa Virossa. Jos Suomessa on tällainen meno, mitenkähän sitten siellä?
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 08:05"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 01:59"]Suomen hotellien siivouksessa on käytännössä kaksi yritystä Sol ja nclean, toki muitakin on mutta nämä hallitsee markkinoita. En lähtis koko yritystä morkkaamaan, niin paljon kiinni muistakin asioista kun talosta. Suurin syyllinen on hotellit itse, mikään ei saa maksaa yhtään mitään mutta laatua pitäisi silti saada. Kyllähän sen jokainen tietää että vartissa ei paljon kerkiä, mutta ketjut eivät ole valmiita maksamaan. Toki joukossa on niitäkin kerroshoitajia jotka vartissa siivoavat huoneen kunnolla. Hyviä tekijöitä on vaan niin vähän, palkka on mitä on. Koskee koko siivousalaa, oli se toimisto tai marketti jne.... [/quote] [quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 01:59"]Suomen hotellien siivouksessa on käytännössä kaksi yritystä Sol ja nclean, toki muitakin on mutta nämä hallitsee markkinoita. En lähtis koko yritystä morkkaamaan, niin paljon kiinni muistakin asioista kun talosta. Suurin syyllinen on hotellit itse, mikään ei saa maksaa yhtään mitään mutta laatua pitäisi silti saada. Kyllähän sen jokainen tietää että vartissa ei paljon kerkiä, mutta ketjut eivät ole valmiita maksamaan. Toki joukossa on niitäkin kerroshoitajia jotka vartissa siivoavat huoneen kunnolla. Hyviä tekijöitä on vaan niin vähän, palkka on mitä on. Koskee koko siivousalaa, oli se toimisto tai marketti jne.... [/quote] No on se siinä mielessä tavallaan, että mitäs antavat hotellille niin alhaisen tarjouksen josta tietävät jo valmiiksi, että budjetti ei tule kestämään. tietysti jos työntekijöinä on lähes pelkkiä maahanmuuttajia joilla ei ole varaa valittaa vaikka olisi kellon ympäri töissä, niin homma saattaa rimaa hipoen onnistuakin. Toki hotellit voisivat tarkkailla asiaa paremmin ja boikotoida kyseisiä firmoja mutta kun säästöä säästöä...[/quote]
Siivousfirmojen arkipäivää, se että joudutaan tekemään niin halpoja tarjouksia, että saadaan sopimus. Kilpailu on äärimmäisen kovaa. Firmat eivät halua maksaa siivouksesta, mutta vaativat ensiluokkaista työn jälkeä siivousfirmoista. Kenen vika, asiakasfirma, joka yrittää tehdä paljon voittoa karsimalla kuluja mm. siivouksesta. Vai siivousfirma, joka yrittää tehdä voittoa työntekijöiden kustannuksella.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 02:21"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 18:32"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 17:56"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 17:47"] [quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 17:24"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 17:19"] [quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 17:13"]Vessathan siivotaan niillä pesuun lähtevillä pyyhkeillä. [/quote] totta... [/quote] what? Hyi!!! Siis käsi ja kylpypyyhleellä pyyhitään paskoja? [/quote] niin no jos ne siinä odottaa kylpyhuoneen lattialla jo valmiiksi niin helpostihan niillä tulee lattia pyyhkäistyä [/quote] Kaippa ne pestään 95 °C, jossei pesula myös harrasta näitä "säästötoimenpiteitä". [/quote] jep mut onhan se tietty ajatuksena tosi iljettävä et pyyhit naamasi pyyhkeeseen, jolla on puunattu wc:n lattiaa!
[/quote]
Lähinnä iljettävää on ajatus, että joku kuivaa takapuolensa pyyhkeeseen ja jättää sen sitten lattialle vaihdettavaksi.
Sitten tulee siivooja ja "siivoaa" tällä täynnä ulostebakteereja olevalla persepyyhkeellä koko vessan!
Ulostebakteerit hierotaan seiniin, lattialle ja tasoille.... HYI HELVETTI!
[/quote]
Ei niitä pyyhkeitä käytetä rätteinä - tai sitten muistoni ovat todella haalistuneet. PUHDASTA ei hotellihuoneessa kyllä ole ja mitä enemmän olen opiskelujen puolesta tutustumut hotelleihin niin sen vähemmän ne aiheuttavat ihastusta minussa. Itse asiassa ei voisi enää vähempää kiinnostaa mikään "luksusyö" hotellissa, kun tietää totuuden siitäkin luksuksesta.
- kerrossiivoojana toiminut
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 17:47"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 17:24"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 17:19"] [quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 17:13"]Vessathan siivotaan niillä pesuun lähtevillä pyyhkeillä. [/quote] totta... [/quote] what? Hyi!!! Siis käsi ja kylpypyyhleellä pyyhitään paskoja? [/quote] niin no jos ne siinä odottaa kylpyhuoneen lattialla jo valmiiksi niin helpostihan niillä tulee lattia pyyhkäistyä
[/quote]
Kyllä ne hotellipyyhkeet yleensä ovatkin niin kärsineen näköisiä, että sen uskoo helposti, että lattiaakin niillä on voitu pyyhkiä. Sitä minä kummastelen, että hotellit eivät satsaa pyyhkeisiin enempää. Samanlaisia valkoisia kovia koppuroita sairaalapyyhkeitä joka paikassa.