Totuus hotellien "glamourista" (lukekaa!)
Tämä asia on vaivannut minua jo jonkin aikaa, joten pakko nyt avautua siitä. Olin syksyllä kerroshoitajana yhdessä kaupungin "tasokkaimmaksi" luokitellussa hotellissa. Siivouksesta vastasi suuri ja tunnettu suomalainen siivousfirma, joka pyrki tekemään vain mahdollisimman suurta voittoa ja seurauksena oli se, että työntekijöiltä vaadittiin mahdottomuuksia. Lisäksi suurin osa työntekijöistä oli vieläpä ulkomaalaistaustaisia, joten heillä ei ollut mitään käsitystä oikeuksistaan tai pahimmassa tapauksessa edes työsopimusta. Siivousvälineet olivat täysin kelvottomia (tyyliin muutama rätti/30huonetta) ja yhteen huoneeseen käytetty aika oli niin pieni (n. 15min/huone), että siinä ei oikeasti ehtinyt muuta kuin tehdä huoneesta näennäisesti siistin.
Kaikille hotellivieraille siis neuvoksi seuraavat asiat:
1. Älä IKINÄ juo huoneessa olevista laseista (saatetaan nimittäin vain huuhdella ja kääntää ympäri)
2. Käytä AINA jotain kenkiä, kun käyt suihkussa (lattiaa ei käytännössä ikinä pestä, näkyvät roskat vain poistetaan)
3. Älä aseta mitään lavuaaritasolle (saatetaan pyyhkiä välillä samalla rätillä kuin wc-pöntöt!!)
4. Älä koskaan päästä pieniä lapsiasi konttailemaan pitkin lattioita (huone nimittäin kuljetaan yleensä vain päästä päähän likaisen mopin kanssa)
5. Tutkaile lakanoiden puhtautta ja sileyttä hieman tarkemmin (eräs ex-kolleega nimittäin jätti välillä huhun mukaan lakanat vaihtamatta, suoristi vain edellisen jäljiltä)
Tämä kaikki siis hotellissa, jossa itse työskentelin. Voi olla, että muualla ei toimita näin moraalittomasti. Halusin vain kertoa kokemuksistani, sillä mielestäni on väärin, että ihmiset maksavat satojakin euroja hotelliöistä tietämättä lainkaan, että totuus hygieniatasosta on tämä.
Älkää siis antako "ylellisten" valkoisten lakanoiden ja "taiteellisesti" taiteltujen pyyhkeiden ja wc-paperirullien hämätä itseänne!
Kommentit (277)
Entisenä hotellisiivoojana voin todeta että paikkansa pitää kaikissa alihankintafirmoissa (N-puhtaus, äsooäl yms) ja ajat on vedetty ihan älyttömän tiukille. Äs-ketjun kalleimpia hotelleja voin suositella varauksetta, niissä siivousta ei vielä ole myyty alihankkijoille ja laatua valvotaan todella tarkasti. Sinä päivänä kun nekin ulkoistavat toimintansa alihankkijalle ei sitäkään ketjua enää voi suositella.
Itse olin kesän kerrossiivoojana ja siitä lähtien hotelleissa yöpyminen on lähinnä ällöttänyt. Aikaa tosiaan on se 15-20min per huone ja siinä ajassa ei tosiaan kaikkea ehdi siivoamaan, lähinnä siistimään.
Siivousvälineet olivat surkeita ja vessan pesuun käytettiin tosiaan niitä edellisen asukkaan jäljiltä olleita pyyhkeitä. Lakanat sentään vaihdettiin aina. Tämä huono siivous ei todellakaan johtunut itse siivoojista vaan esimiesten käsittämättömistä vaatimuksis: liian vähän aikaa, surkeat välineet ja ei taukoja eli kuumuus (kesä ja ilmastoimattomat huoneet) ja kiire tekivät tehtävänsä skarppiuden suhteen.
Päivöpeittojä/tyynyjä/peittoja/mattoja ei pesty kertaakaan sen 4kk aikana, jonka töissä olin..
Itse siivosin kesän sokos hotellin alaisuudessa olevaa kesähotellia, joka ei itse kuitenkaan kuulunut sokos-ketjuun. Huoneet olivat ns. huoneistohuoneita eli niihin sisältyi pieni keittiö. Makuuhuone oli erikseen ja olkkarissa vuodesohva. Aikaa 20min.
Kuinka moni teistä pesisi lattiat, imuroisi matot, vaihtaisi parisängyn lakanat, purkaisi/kasaisi/petaisi vuodesohvan, pyyhkisi pinnat, siivoisi keittiön, pyyyhkisi jääkaapin, tyhjentäisi roskikset ja laittaisi uudet pussit, siivoaisi roskia/pulloja/ruoantähteitä/kaatuneita juomia jne ympäri huonetta, pesisi vessan- ja suihkun lattiat, pesisi pöntön ja lavuaarin, kiillottaisi suihkun ja lavuaarin hanat, pesisi peilit, toisi shampoot ym käytettyjen tilalle, pesisi mukit ja toisi kaikenmaailman härpäkkeet karkeista esitteisiin huoneseen. Tämä siis pienen kaksion kokoiseen huoneseen 20 minuutissa? Työn jäljen voitte siis arvata.
No mä olen itse kerroshoitajana eräässä Tampereen tasokkaassa hotellissa. Ei ole meininki kyllä yhtään samanlaista.
Lasit viedään aina keittiölle pesuun, meillä on kyllä puhtaita laseja kärryssä riittävästi.
Jokaiseen huoneeseen on omat siivousliinat, vessaan kaksi per vessa.
Lakanat vaihdetaan aina, myös silloin (no tietenkin) jos kahden hengen huoneessa on ollut vain yksi asukas, mutta toinen sänky näyttää myös siltä että siinä olisi vaikka istuskeltu, pötkötelty mutta ei varsinaisesti nukuttu.
Pyyhkeet aina vaihtoon, jos vähänkin näyttää siltä että on käytetty.
Yksi moppi per huone, moppi ollut pesukoneessa 95 asteessa. Liinat myös.
Vessa peruspestään kerran viikossa, eli harjalla pestään lattiat.
Aikaa varattu yhteen huoneeseen todella vähän, mutta aika hyvin ehtii kuitenkin, jos ei ehdi niin menee ylitöiksi, tai jos mahdollista niin jätetään seuraavalle päivälle.
Tämän takia uskallan rennoin mielin käydä muuallakin hotelleissa nukkumassa yöni, tiedän kyllä ettei näin ole jokapaikassa, mutta kyllä sen näkeekin onko esim petivaatteita jo käytetty tai pyyhkeitä. Se nyt on selvä ettei lattiat ole desinfioidut, mutta kuoleeko siihen sitten.
Juu sama meno hotellissa missä mä olin opiskeluaikoina hommissa. Ei tosiaan aikaa tehdä mitään kunnon siivousta, pomot heti hengittämässä niskaan ja kellottamassa jos huoneisiin meni enemmän aikaa kun se 15min. Rätit oli välillä kortilla, niillä pesuun menevillä käytetyillä pyyhkeillä sitten pyyhittiin pöntöt ja lattiat. Meidänkin hotellissa eräs kesähemmo jätti lakanat vaihtamatta ja vaan suoristi edellisten asiakkaiden jäljiltä, hän tosin narahti pomoille ja saikin kenkää, tätä ei tosiaan katsottu hyvällä. Jos juttu olisi kantautunut hotellin johdon korviin, olisi varmaan koko poppoo lennetty hotellista pellolle. Nykyään kyllä tulee hotellissa yöpyessä kyylättyä vähän eri lailla sitä "siisteyttä".
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 17:36"]Suomihotellit :D
Itse muistan kun olin Nykissä melko halvassa hotellissa, ja hotellisiivooja oli viikannut laukkuni päällä olleet ryppyiset vaatteet ja yöpaidan todella siisteihin pinoihin ja vessa suorastaan kiilsi.
Harmitti jälkeenpäin kun en tajunnut jättää tippiä yöpöydälle!
[/quote]
Suomessa ei saa koskea asiakkaiden tavaroihin. Noin yleensö.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 08:27"]Sama pätee laivoissa. Älkää ikinä menkö suihkuun ilman kenkiä ja laittakaa paperi pytyn reunalle...hytit pestään paremmin kerran vuodessa....
[/quote]
Kerran oikeasti todistin seuraavaa tapahtumaa; kaverini oli oksentanut yläsängystä alasängyn patjan reunalle ja siivojaa käänsi(!!!) patjan, ei muuta. Mitä vittua?
Kyllä monilla siivoojilla on niin korkea moraali, että he eivät moiseen alennu, vaikka aikaa ei olisi kuin minuutti/luukku!
Joka puolella, missä ihmisiä kulkee (kaupat, ravintolat, yleiset tilat jne. jne.), on pöpöä vaikka muille jakaa, mutta terve ihminen ei niistä ole moksiskaan! Joten turhaan kimpoilette;)
Nimim. Yli 500 hotellissa yöpynyt
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 17:13"]Vessathan siivotaan niillä pesuun lähtevillä pyyhkeillä.
[/quote]Laivoilla ainakin muita rättejä ei edes ole. Yrköt ja oaskat siivotaan pyyhkeillä. Peilit oyyhitään tyynyliinoilla.
Hauskaa lomaa vain kaikille. Lähettääkäs sitten facebookissa lomakuvia siitä ihanasta hotellista. YÖK mieluummin nukun teltassa kuin näissä ylihintaisissa läävissä. Ja ne vuodevaatteet ja sängyt.....ei ikinä.
Mä nukun aina huonossa hotellissa ulkomailla. Viiden tähden hotellit on ihan hemmetin tylsiä, eikä siellä tapaa paikallisia. Laseista en koskaan juo, muuten sen niin väliä. Syön katukahviloissa ja elelen mahdollisimman paikallisesti muutenkin. Suomessa yövyn keskiluokan hotelleissa ja kunhan huone ei ole ruma, en kauheesti jaksa hysterisoida.
Eniten pöpöjä on käsilsukuissa ja näppiksissä. Ne kulkeutuu käsien kautta suuhun.
Pakko sanoo kerroshoitajana, että tää ketju on niin totta! Aina vähän huvituksen ja kauhun sekainen tunne kun asiakas menee onnesta huokaillen "ihanaan" huoneeseensa... Noh, ainakin siellä näyttää puhtaalta... :D
Ajat ovat meilläkin todella tiukat, 15min/huone yksin tehtynä ja pareittain 7min. Siistiin huoneeseen, jossa yöpynyt yksi ihminen yhden yön, aika on täysin riittävä jos se on edellisellä kerralla siivottu huolella, mutta kaikki ylimääräinen luonnollisesti vie enemmän aikaa. Huonekaluja siirrellään, roskaa on kaikkialla muualla kuin roskiksessa ja vessa on sen näköinen kuin sitä ei olisi pidempään aikaan pesty, pahimmillaan oksennusta. Silloin tuo aika ei ole riittävä huolelliseen siivoukseen, ja aina jos ajat menevät yli, tulee valitukset ylemmältä taholta. Ei tosiaan niin päin, että otetaan asiakkaiden valituksista opikseen ja annetaan lisää työaikaa. Kaikki kaatuu aina työntekijän niskaan.
Itse yritän tehdä työn aina huolellisesti, ei tulisi mieleenkään jättää vaikka lakanoita vaihtamatta. Esimerkiksi seinillä olevien tahrojen pesu kuitenkin tapahtuu kerran, pari vuodessa samalla kun huoneiden lattiat vahataan. Mihinkään "ylimääräiseen" ei ole aikaa. Kuitenkin, meillä on kyllä kunnon siivousvälineet, aina oma rätti per wc jota ei käytetä muualla, lattiat pestään kyllä _aina_, mutta yleensä vain vedellä kastellulla rätillä ja likaiset pyyhkeet vaihdetaan. Pääsääntöisesti siis huolellinen siivous, mutta mihinkään nysväämiseen tai himodesinfiointiin ei valitettavasti ole aikaa. Huoneita voi olla montakymmentä (yksin tai parin kanssa) siivottavana putkeen ilman taukoja, lisävuoteiden levitystä, vauvansänkyjen laittoja, lakanat ja pyyhkeet loppuvat ja niitä täytyy lähteä hakemaan eri kerroksesta lisää...
Näin se on, itse en niihin laseihin koske ja kiellän koko perhettä koskemasta, on omat kertismukit mukana. Sängyn tarkistan joka kerta ennen sinne menoa.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 03:47"]
Hei, työskentelen täällä ulkomaisessa hotellissa ja pakko sanoa että suomen touhu kuulostaa todella raa'alta ja ahneelta. Voiko ihminen pysyä terveenä jos joutuu tuollaista vauhtia painamaan päätyökseen? Monta huonetta te teette päivässä? Minulle on sanottu työpaikallani että yhden huoneen pitäisi yleensä saada siivottua puolessa tunnissa. Standardihuoneen kanssa ei olekaan mitään vaikeuksia mutta listalla on sviittejä ja huoneita joissa on isoja poreammeita joita kyllä pitää käyttää ensin se n 10 min ennenkuin puhtaaksi jynsssääminen onnistuu. Tai sitten ihmiset ovat likaisempia täällä? Inhottaa kyllä katsella päivittäin millaisia possuja täällä joskus asustelee. Päiväpeitteet on valkoisia joten niistä kyllä usein näkee milloin on aika vaihtaa.
[/quote]
Itselläni oli yleensä listassa n. 25-30 lähtevää + 10-15 jatkavaa. Siis yhdelle päivälle. Niinpä. Tervetuloa koittamaan!
So grose... Mutta kuinka moni siivooja on ns kusipääsiivooja, joka tonkii asukkaan yksityiskamoja? Meidän Kreikan matkalla, kaikki oltiin 18v, siivooja piilotteli kamoa ympäri huonetta, mm kamera löytyi sängyn alta ja hammasharja parvekkeelta jne. Oltiin vielä ihan hiljasia, kilttejä tyttöjä ekaaa krtaa reissussa.
Hotellin johto ei uskonut meitä, sanoivat vain että te jekutatte vain toisianne siellä jne. Toien kerran virossa siivooja oli ennen huoneen luovutusaikaa siivoamassa huonettamme, kerännyt ykistyistavarat kengistä lähtien siivouskärryyn!!! WTF?! "Olette luovuttaneet huoneen" joo ei muuten edes oltu eikä kello ollut pariin tuntiin edes luovutusaikaa lähelläkään! Varmaan joku jättää kaksi matkalaukkua ja tavarat ympäri huonetta lähtiessään... Silloinkaan ei sikailtu mitään, mutta ketä parin nuoren valitus kiinnostaa?! Ei nuoria uskota.
tämän jälkeen aina hotellihuoneista jonnekin käymään lähtissä kerään kaikki omat kamat esim kylppäristä meikkipusseihin ja vaatteista lähtien laitan matkalaukkuun ja lakun kiinni ja mahodllisesti lukkoon. En halua että siivooja epähuomiossa heittää mitään roskiin mikä lojuu pöydillä. Oho ai mä luulin että tää kamera oli menosa roskiin kun se oli tässä sängyllä....
ärsyttäviä on myös ne siivoojat, jotka kesken loman keräilee itselleen kaikki näkyvissä olevat kolikot tai setelit, vaikka ne ei olisikaan olleet missään pöydällä selkeästi tyyliin "ota siivooja tippiä".