Kuinka välttää suuret raskauskilot?
Mitä te syötte päivisin, joilla paino nousee raskausaikana alle 10kg?
Onko Painonnousu yksilöllistä?
Itse olen tällä hetkellä normaalipainoinen. Edellisessä raskaudessa paino nousi melkein 17kg, ja söin kyllä ehkä enemmän mitä oli tarvis. Nyt en haluaisi, että paino nousisi niin paljon. Sitä kun on tuskallista saada pois :/ kuitenkin yritän syödä monipuolisesti ja terveellisesti, mutta painonnousu hirvittää..
Kommentit (25)
mitään laskennallista logiikkaa painonnousun ja syömisien välillä.
Eka raskaus; fyysisesti raskas työ, erittäin terveellistä ruokaa, joskin aina nälän mukaan (työnantaja tarjosi kaikki ruuat, ja se oli ravitsemuksellisesti oikein terveellistä) ja silti painoa jäi synnytyksen jälkeen 6 kiloa.
Toinen raskaus; fyysisesti vain vähän kuormitusta, ja tämän vuoksi laskin joka ikinen päivä kalorit. Niillä kalorimäärillä ei painon olisi pitänyt nousta ollenkaan, kulutin niistä tasan jokaisen. Silti painoa jäi synnytyksen jälkeen 8 kiloa. Raskausaika oli tosi tuskallista aikaa syömisien suhteen; olin oikeasti nälissäni, koska söin vain kaloreiden, en nälän mukaan, ja silti paino nousi.
Ja minä tiedän, että raskausaikana naisen metabolia ja suoliston mikrobikanta muuttuu, aiheuttaen "keinotekoisen" metabolisen oireyhtymän, jotta elimistö saa ravinnosta normaalia enemmän energiaa irti kasvavan sikiön tarpeisiin. Kyllä se silti kirpaisee käydä vaa'alla, kun tuntuu ettei vain ole ansainnut sitä painon kertymistä.
Raskauksien aikana olen syönyt samaan tapaan kuin normaalistikin. Normaalisti siis painoni pysyy vakiona noilla ruokamäärillä. Raskaana on tullut joka kerta 18kg. Toki liikuntaa vähän vähemmän ja kevyempänä raskaana ollessa....
Nyt kolmannesta synnytyksestä on 3kk aikaa ja kiloja jäljellä 0. Näin ollut joka kerta.
Ihan sairasta tämä raskaanaolevien kilojen kyttäys. Jenkeissä on kuulemma ihan buumi nimellä, jossa yritetään syödä mahdollisimman niukasti, että syntyvä lapsi on pieni, ja, ettei oma paino vain nouse. Todella vaarallista lapselle. Aivan järjetöntä touhua.
Mulla nousi 20 kg. Varmasti söin herkkujakin, mitä sitten? Liikuin ja söin perusterveellisesti kuten aina, olin myös erittäin turvoksissa. Pääsin melko nopeasti takaisin normaalimittoihin synnytyksen jälkeen. Pari kiloa jäi, mutta mitä sitten? Olen edelleen ihan hoikka ja terve. Niin on lapsikin.
Itse valittelin juuri tässä pari päivää sitten TERKKARILLE että kun kiloja on tullut liikaa, vaikka liikun sen mitä kivut sallivat (ja nehän eivät salli oikein mitään), en mässäile, en syö herkkuja jne niin se helvetin terkka sanoi "no joillain tuo paino nousee enemmän, se on aika yksilöllistä ja itse olen vähän sitä mieltä että so what jos se nousee enemmänkin".. Teki mieli äityä väkivaltaiseksi.
Ja anteeksi että puran tämän vitutuksen sinuun, mutta tuo "no mitä sitten jos sulla nousi 20kg paino raskauden aikana" asenne on vain niin helvetin ärsyttävä.
Kyllä sillä on väliä kuinka paljon se prhanan paino nousee! Etenkin sellaiselle joka on koko ikänsä kuullut siitä että on isompi kuin muut, ja ei, ei painollisesti vaan muuten kooltaan. Enkä oikeasti ole edes mitenkään erityisen pitkä, 172cm vain ja silti sain kuulla että olen jättiläinen ja vaikka mitä muuta kivaa.
Lihoin ensimäisessä raskaudessa 30kg ja niistä 15 jäi synnytyslaitokselle, eli oli nesteitä ja niitä mitä vauvasta itsestään tuli. Nyt tätä toista raskautta olen menossa viikolla 28 ja painoa on tullut jo nyt 20kg, VAIKKA olen syönyt koko ajan raskaudiabetesruokavalion mukaan, enkä todellakaan mässäile millään herkuilla. Kaloreita tulee päivässä korkeintaan 1800 eli sen verran että se kattaa molempien ravinnonsaannin. Edelleen korostan etten voi liikkua tarpeeksi.
Oloni on oksettava kun katson peiliin tai puntariin ja olen niin tyytyväinen siitä että tämä raskaus on kohta ohi ja saan laihduttaa ja liikkua ilman kipuja.
Edelleen pyydän anteeksi että kohdistin purkaukseni sinuun, mutta kyllä tuolla painonnousulla on väliä. Ja paljonkin.
Ensimmäisen lapsen kanssa paino nousi 12 kg. Omasta mielestäni määrä oli aika paljon, mutta neuvolassa kuitenkin sanoivat että vähintään sen verran tarvittiinkin.. Painoindeksi oli ennen raskautta 21. Söin hurjasti suklaata raskauden aikana, mutta muuten ruokavalio oli kevyt ja terveellinen. Jostain syysä suklaata oli vain oltava - melkeinpä päivittäin :D
Ensimmäisten kahden viikon aikana tippuikin kiloista jo 6 pois, joten rasvan lisäksi mukana oli varmasti myös nesteturvotusta . Puolen vuoden jälkeen synnytyksestä painoin vähemmän kuin ennen raskautta.
Nyt odotan toista lasta ja jännittää kyllä paljonko tällä kertaa paino nousee. Kuulemma voi vaihdella paljon eri raskauksissa =P
No, nykyisinhän tapoja on monia. Meillä käytettiin sitä perinteistä :D
Kannattaa tutustua hiukan suomalaisten keskimääräisiin painoindekseihin jos asia tuntuu vaikealta.