Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka välttää suuret raskauskilot?

Vierailija
26.08.2012 |

Mitä te syötte päivisin, joilla paino nousee raskausaikana alle 10kg?

Onko Painonnousu yksilöllistä?

Itse olen tällä hetkellä normaalipainoinen. Edellisessä raskaudessa paino nousi melkein 17kg, ja söin kyllä ehkä enemmän mitä oli tarvis. Nyt en haluaisi, että paino nousisi niin paljon. Sitä kun on tuskallista saada pois :/ kuitenkin yritän syödä monipuolisesti ja terveellisesti, mutta painonnousu hirvittää..

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisessä raskaudessa paino nousi melkein 17kg, ja söin kyllä ehkä enemmän mitä oli tarvis.

Syö tällä kertaa vain sen verran kuin on tarvis. Eli saman verran kuin nytkin. Kalorintarve nousee raskausaikana niin vähän, ettei sitä tarvi huomioida mitenkään erikseen lisäämällä tietoisesti syömisiä.

Vierailija
2/25 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on yksilöllistä.

Minulla on kaksi raskautta. Ensimmäisessä söin niin sairaan terveellisesti, etten ole toiste syönyt. Vain ruisleipää, ei herkkuja, täydellisiä aterioita, kaikki terveysnäkökulmasta.

Paino nousi 17 kg.

Seuraavassa raskaudessa söin normaalisti: valkoista leipää ja karkkia. En vahdannut mitään.

Paino nousi 18 kg.

Molemmissa tapauksissa paino normalisoitui (normaali bmi 21) muutamassa kuukaudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon molemmissa raskauksissa syöny ihan reilusti herkkuja sun muuta = kaikkea mitä vain mieli teki. Esikoiselta painoa tuli +7kg (siitäkin osa viimeisen viikon turvotusta) ja nyt oon rv 36 ja painoa tullu +2kg.

Vierailija
4/25 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syökö herkkuja vai ruisleipää ja paljonko kaloreita saa.

Itse olen kyllä huomannut ihan selkeän yhteyden 6:ssa raskaudessa lihomisen ja syömisen välillä. Ne raskaudet joissa koitin syödä terveellisesti enkä liikaa painoin jo synnäriltä lähtiessä vähemmän kuin ennen raskautta. Painavampi taas niiden jälkeen joissa olin syönyt mitä vaan ja kuinka paljon vaan kun eihän sillä mitään väliä ole kun paisun kuitenkin.

Luonnollista on että elimistö yrittää varastoida rasvaa raskausajan jotta tulevaan imetykseen on vararavintoa mahdollisen nälänhädän varalta. Mutta ei sitä painoa kerry jos ei syö liikaa, ei sitä vaan VOI tulla tyhjästä. Toki nestettä voi kertyä turvotuksena, mutta se on eri asia ja ongelma poistuu itsestään synnytyksen jälkeen.

Vierailija
5/25 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syökö herkkuja vai ruisleipää VAAN paljonko kaloreita saa! Noin tarkoitin sanoa.

t. 5

Vierailija
6/25 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta otan riskin. Karppaamalla pysyy kilot kurissa ja pahoinvointi poissa. En nyt tarkoita ketokarppausta, vaan omien tuntemuksien mukaan joko alakarppausta tai vähintään hyväkarppausta. Sopivasti rasvaa niin että nälkä pysyy poissa 4-5 tuntia ja samalla pysyy mieliteot kurissa.

Vierailija
7/25 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sairasta tämä raskaanaolevien kilojen kyttäys. Jenkeissä on kuulemma ihan buumi nimellä, jossa yritetään syödä mahdollisimman niukasti, että syntyvä lapsi on pieni, ja, ettei oma paino vain nouse. Todella vaarallista lapselle. Aivan järjetöntä touhua.

Mulla nousi 20 kg. Varmasti söin herkkujakin, mitä sitten? Liikuin ja söin perusterveellisesti kuten aina, olin myös erittäin turvoksissa. Pääsin melko nopeasti takaisin normaalimittoihin synnytyksen jälkeen. Pari kiloa jäi, mutta mitä sitten? Olen edelleen ihan hoikka ja terve. Niin on lapsikin.

Vierailija
8/25 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ja turha vertailla täällä tuntemattomiin, jos lähtöpaino ylipainoinen niin kiloja voi olla ettei tule kuin pari ja hoikalla voi tulla 20kg...

Vierailija
9/25 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips, vanha keskustelu, mutta aihe kiinnostaa. 

Mulla on ensimmäinen raskaus ihan alussa ja painoindeksini on jo nyt yli 30. En haluaisi painon nousevan yhtään enempää kuin vauvan takia on tarpeen! Millaisia ohjeita annetaan ylipainoisille odottajille, jotta paino ei nousisi liikaa? Paljonko suosituskalorimäärää pitäisi nostaa, että myös vauvan tarve tulee katettua? Entä paljonko vauvan tarve vaihtelee esim. kolmannella ja kahdeksannella kuulla? Entä onko liikunnan suhteen jotain erityisneuvoja? 

Entä kuinka nuo kilot lasketaan? Jos edellisellä kirjoittajalla nousi 6 kiloa, niin tarkoittaako se omaa turvotusta ja lihomista ja vauva + vesi on sitten erikseen? 

Sorry kaamea kysymys paljous - mutta mulla tosiaan on voimakas taipumus lihoa! Jos jo parin viikon lomalla saan pysyvästi neljä kiloa, niin paljonko tuo koko raskaus...

Vierailija
10/25 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama syötkö vai etkö syö, vauva ottaa omansa. Aina. Vauvan ravinnonsaamisesta ei tarvitse huolehtia, energian vähyys näkyy sinussa.

Vierailija
11/25 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika varma, että raskausajan painonnousu on tosi yksilöllistä.

Mulla bmi 23 ja painoa tuli ekassa raskaudessa n.15kg, joka hävisi parissa kuukaudessa lähinnä imetyksen ansiosta. Niinpä en ole jaksanut stressata asiasta tokassakaan raskaudessa, jossa painoa on tullut nyt rv33 mennessä jo 10kg. Elättelen edelleen toiveita, että yhtä helposti lähtisin nämäkin kilot pois kuin edelliset..

Oletteko täysimettäneet te, joilla raskauskiloista on ollut vaikea päästä?

Mulla lihominen oli ongelma vasta siinä vaiheessa kun lapsi aloitti kiinteät, eikä imetys enää vienytkään niin suurta energiamäärää (silti ruokahalu oli ja pysyi).

Vierailija
12/25 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino nousi 6 kg ja synnytyksen jälkeen olin melkein vanhoissa mitoissani.

Vierailija
13/25 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia... Jonkin verran ohjeita näkyy löytyvän netistäkin. Täytyy nyt vaan tarkasti seurata kehitystä ja koittaa syödä monipuolisesti. Näyttää kuitenkin siltä, että ihan aluksi turposin hieman ja turvotus onkin nyt laskenut (toivottavasti ei ole huono merkki!). Onneksi myös enimmäinen neuvolakäynti on pian, niin saan varmasti myös sieltä ohjeita jatkoon.

Vierailija
14/25 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko joku kertoa mulle, miten painon saa raskausaikana nousemaan yli 10 kg? Raskaus kestää 9 kk ja jo kymmenen kilon nousuun saa syödä aika paljon enemmän kuin ennen raskautta. Kuinka te pystytte syömään niin paljon, että paino nousee esim. 20kg?

Vierailija
15/25 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se painonnousu lienee siten hormonaalista, ettei sitä kaikki voi välttää, vaikka söisikin terveellisesti. Ruisleipä muuten ei ole terveellistä - lähes pelkkää hiilaria. 

Itse en käsitä, miten kellään kestää pää laskea raskaana kaloreita ja vahdata koki ajan syömisiä. Mun on ainakin syötävä täysin vapaasti, jotta kestän ja jaksan yhtään mitään. Onneksi epäterveellistä tekee mieli tosi harvoin. Jos kiloja alkaisi yhtäkkiä tulla rajusti, kyse olisi varmaan rd:sta, kun normaalisti en helposti liho vaikka söisinkin paljon.

Vierailija
16/25 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruisleipä on kyllä ihan jees, vaikka runsaasti hiilaria onkin. Ei sitä tarvitse pelkiltään ja kohtuuttomasti syödä. Mikään ruoka-aine ei yksipuolisesti syötynä ole terveellinen. 

Miten kilojen kertyminen on merkki raskausdiabeteksestä? Eikö se ole merkki vain siitä, että syö määrällisesti liikaa tai epäterveellisesti (tai että kiloja tulee hormonaalisista syistä)? Lihavilla odottajillahan on kohonnut riski saada rd mutta en ole missään törmännyt tuohon, että rd itsessään lihottaisi. 

Vierailija
17/25 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut sellainen mielikuva, että diabeteksessa paino nousisi ainakin osin myös sokeriaineenvaihdunnan häiriön seurauksena. 

Sit vielä kommenttina tuohon vastauskseen 18... Eikös tuollainen 10 kilon painonnousu ole aikas tavallinen raskauden aikana? Siis ei toivottava, mutta tavallinen. Eli ihan varmasti on hormonaalista - etenkin kun odottajat yleensä ovat aika tarkkana syömisestään. 

Itse olen törmännyt lukuisiin LAIHOIHIN (miksiköhän ne ovat aina laihoja) ihmisiin, jotka väittävät että kaikkien ihmisten kehot toimivat täsmälleen samalla tavalla. Ihan totaalisesti suljetaan korvat aineenvaihdunnan, hormonitoiminnan, bakteerikannan, stressitason jne eroilta. Hassua, että hiukan tukevammilla on usein tietämystä myös siitä, että kaiken voi tehdä myös oikein - ja vieläpä eri koulukuntienkin mukaan oikein - eivätkä kaikki silti onnistu. (en nyt todellakaan puhu mistään sairaalloisesta ylipainosta - vaan ihan tavallisissa mitoissa tapahtuvasta taipumuksesta lihoa / pysyä hoikkana)

Usein nämä samaiset terveysfasistit voivat kuitenkin intoutua puhumaan siitä kuinka heidän kastroitu koiransa lihoo hormonitoiminnan muututtua??? 

Vierailija
18/25 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ennen raskautta 163cm/53kg. Söin raskauden aikana samalla tavalla kuin normaalistikkin, mutta vähensin lisäaineiden määrää ja pääsin kokonaan eroon ligh limuista joita ennen litkin. Kohtuullisesti herkuttelua kuten normaalistikkin. Paino nousi 12kg ja synnärille jäi suurinosa. 2kk päästä painoin 52kg johon pääsin ihan vaan imettämällä ja vauvan kanssa vaunulenkkeillen. Nyt pitää oikein tarkkailla ettei paino pääse enempää putoamaan jotta maitoakin riittää. Koko raskauden ajan liikuin: reippaita kävelylenkkejä loppuun saakka ja lihaskunto liikkeitä joita pystyi tekemään.

Treenaamaan aloin heti raskauden jälkeen, en mitenkään paineita ottaen.

Alkuraskaudessa vähän tarkkailin ettei paino pääse liikaa nousemaan koska tiesin painon nousun kiihtyvän loppua kohti. Muuten en kamalasti kyttäillyt.

Vierailija
19/25 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon sitä mieltä, että ei monetkaan pysty tohon raskauden aikaseen painnonnousuun vaikuttamaan mitenkään. Molemmissa raskauksissani oon syönyt terveellisemmin raskausaikana kun normaalisti ja alkuun oon jopa laihtunut, mutta kun paino on alkanu nousemaan niin vaikka oon syönyt saman verran niin ekasta raskaudesta tuli +28 ja tokasta +20. Ekasta sain viellä ennen ku tiesin olevani raskaana, ekan kuukauden aikana 8 kiloa turvotuksista ilmeisesti! Laihduin pahojen pahoinvointien jälkeen saman, mutta ehdin ottaa viellä hyvin kiinni. Molemmat lapset synty 3,5 kilosina, ekasta lapsivettä ei enää ollut ja istukka oli sen 500g molemmista. Synnärille painoa jäi ekasta 13kg (hillittömät turvotukset oli :S) ja tokasta 10kg

Vierailija
20/25 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli esikoisesta painoa noin 8-9kiloa. Söin normaalia ruokaa ja usein. En ole koskaan pitänyt makeasta, se ei maistunut raskausaikanakaan. Toisessa raskaudessa painoa tuli hieman enemmän, silloin söin epäterveellisemmin ja myös makeaa. Mutta miten joku, jolla painoindeksi on jo ennen raskautta joku 30, yleensä edes tulee raskaaksi?