Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palaa lapsuutesi lauantaihin- mitä syöt?

Vierailija
25.08.2012 |

Herään myöhään, äiti on käynyt kaupassa joten meillä on ihanaa Elannon ranskista. "Kaikki tietävät" että Elannon leipä on parasta mutta liha on huonoa.

Päälle saan lauantaimakkaraa tai edamia, sisko otta balkkaninmakkaraa mutta minä inhoan niitä rasvaklimppejä.

Otan myös viilin, päälle rapsutan fariinisokeria oranssista pussista. Se on taas mennyt kovaksi. Juomana teetä ja maitoa, maitopurkin kyljessä kerrotaan kasveista. Tänään luen maitohorsmasta.

Lounaaksi on kaalikääryleitä ja puolukkahilloa. Koska on lauantai, on jälkiruokaa. Äiti on tehnyt sekä vanilja- että suklaakiisseleitä, otan molempia.

Illalla tulee vanhempien kavereita kylään, päivällinen hoituu siis uunijuustovoileivillä, sinistä emmentaalia lapsille ja kreivijuustoa aikuisille (se on kuulemma liian voimakasta lapsille). Juomana pilsneriä ja mehua. Vieraiden kunniaksi on vielä uunijäätelöä, uutuusresepti on Avotakasta. Se onnistuu mahtavasti ja on suuri keskustelunaihe.

Iltapalaksi otan kaakaota, sekoitan kupissa yhden lusikallisen vanhouttenia ja kaksi sokeria, sitten päälle kuumaa maitoa ja kova sekoitus. Juon liian nopeasti ja poltan suuni, mutta en halua että pinnalle muodostuu kalvo- se on pakko syödä koska siinä on ravintoaineita.

Huomenna on sunnuntai, äiti nukkuu pitkään joten isä laittaa aamulla lemppariaan, hiilisilakoita ja mustaa leipää. Minä saan kaikki pyrstöt.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli monena iltana iltapalana. Keitettynä. mikroja ei silloin ollut.

Vierailija
62/82 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen lojutaan pitkään yöpuvuissa olohuoneessa lukemassa kirjoja. Jos siivous on jäänyt tekemättä, siivotaan. Sen jälkeen me lapset mennään kauppaan ja ostetaan mm. lounaaksi jotain kevyttä, esim. tuoretta leipää (lähileipomon ihanaa reikäleipää tai sitten ranskis tai kauraleipä). Päälle hyvää saunapalvikinkkua tiskiltä. Jugurttia.

Illalla tehdään pitsaa, joka lauantai (vuodesta 84->). Kun pitsat paistuvat, saunotaan. Sen jälkeen mennään olohuoneeseen yhdessä syömään pitsaa. Jokainen on saanut ostaa itselleen limupullon, parasta on omenapore. (Myöhemmin sai ostaa litran pullon, kun niitä sai tarjouksessa 4 kpl 10 markalla.) Katsotaan telkkarista jalkapalloa, napakymppiä ja kuukauden western.

Lauantai-illat oli parhaita, viikon kohokohta. Ja meitä oli siis kolme lasta ja äiti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hillo on vähän jäistä mutta ei se haittaa.

Vierailija
64/82 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä tarkoita noita ruokia, vaan tapaasi kertoa lapsuutesi viikonlopusta. Tuli hyvä mieli.

"Minä saan kaikki pyrstöt" oli ihana!

Vierailija
65/82 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja syömme perunoita ja ruskeaa kastiketta. Lihapullat mummo on paistanut valurautapannulla, ne ovat aika litteitä ja näyttävät melkein pihveiltä. Kyökissä tuoksuu sipuli.

Ruuan jälkeen minun tekee mieli Nesquik-kaakaota. Se pakkaus on niin hieno: keltainen, muovinen. Kaakaota ei ole, mutta mummo keittää meille Princess-teetä. Syömme teen kanssa piimäkakkua.

Illalla saunan jälkeen juon jaffaa punaisesta sarvis-mukista. Lauantaitansseja katsoessa syömme joko köyhiä ritareita tai pannukakkua. Mummo on tehnyt köyhät ritarit vanhoista pullista ja paistamiseen on käytetty runsaasti voita.

Sunnuntaiaamuna syön riisimuroja. Serkku ripottaa murojen päälle reippaasti sokeria.

Vierailija
66/82 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaa sitten, päivällä leivottu ruisleivät, hiivaleivät, pulla´t ja kakut ja uunin jälkilämmössä uuniperunat ja uunipuuro. Navetan jälkeen sauna ja sieltä saadaan kiukaalla paistettu uunimakkara. Telkussa Lauantaitanssit jne. Omaa marjamehua juotavaksi.

Vierailija
67/82 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli monena iltana iltapalana. Keitettynä. mikroja ei silloin ollut.

Kaverin kotona sitä tehtiin ja olin siitä ihan kade. Meillä syötiin usein lauantaisin ranskalaisia perunoita suoraan leivinpaperin päältä.

Vierailija
68/82 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ollaan mummolassa kuten usein viikonloppuisin: kiuasmakkaraa ja 0,33 l rosvolimpsaa tai jaffaa.

jos kotona kaupungissa, luultavasti lämpimiä voileipiä, joissa kinkkua, tomaattia ja ananasrengas. juusto emmentalia tai edamia. juomana maito. sitten katsottiin Lauantaitanssit.

Jälkiruokaa oli vain sunnuntaisin. Todella hyvällä säkällä meillä on ollut lounaaksi lihapullia, mutta ne ovat oikeastaan sunnuntairuokaa, joten luultavasti jotain keittoa tms.

Ranskanleipää ei joka viikko, eikä pullaa. Vanhemmillani on alkanut viritä juuri tässä vaiheessa tiettyä terveysintoisuutta.

Vierailija
69/82 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päällä edamia... Minä ja veli rapsutellaan juuston pinnasta punaista vahaa ja minä muotoilen siitä kuution (jouluna saisin tehdä siitä tontulle hatun). Päivällä äiti tekee perunamuusia ja jauhelihakastiketta. Jauheliha on ostettu lihatiskiltä ja minä olen vieressä kytännyt, kun lihatiskin setä jauhaa lihaa myllyssä. Iltapalaksi on vispipuuroa. Sokeria päällä ja maitoa ympärillä... se on nii tönkköä, että viimeiseksi lusikalliseksi voi jättää sellaisen, missä on paljon sokeria ja pieni suppilon muotoinen pala puuroa :)

Ihana aloitus :)

Vierailija
70/82 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herään aamulla yhdeksältä ja hiivin hiljaiseen alakertaan. Isi on autotallissa, muut nukkuvat vielä. On kylmä ja haisee pesuaineelta koska isi on luutunnut aamulla ja jättänyt oven auki että lattiat kuivaa.

Kaadan termarista teetä ja laitan neljä teelusikallista sokeria. Teen kaksi ruisleipää. Isi on leikannut limpusta valmiit siivut minulle. Muut syövät aina sämpylää. Minä ja isi limppua. Päälle laitan voita ja juustoa. Sitä vahakuorista. Vahanpalaset pitää nyppiä pois ennen syömistä.

Lauantaisin me lapset laitetaan ruokaa. Yleensä se on tietenin jauhelihaa ja makaroonia. Nyt sisko haluaa kuitenkin testata jotain köksäntunnilla oppimaansa ja syömme ensimmäistä kertaa eksoottista lasangea. Epäröin kovasti, mutta sehän onkin ihan hyvää!

Ruuan jälkeen lähdemme käymään tätini kaupassa josta saamme aina ilmaiset jäätelöt. Olen aiemmin valinnut mansikkaeskimon, mutta nyt huomaan että minunhan kannaattaa ottaa Daim-tuutti, kun se on kaikista isoin jäätelö! Sisarukset ottavat ällön Jättis -tuutin.

Iltapalalla tehdään muille puuroa, mutta koska en pidä siitä, keitetään minulle makaroonivelliä. Saunan jälkeen juon lasillisen isin mökkieisulta tähteeksi jäänyttä Jaffaa. Se on ihan väljähtänyttä, mutta maistuu silti maailman parhaalle!

Vierailija
71/82 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalaksi oli yleensä riisimuroja tai weetabixia maidolla ja mansikkahillolla.

Päiväruokana syötiin jotain kotiruokaa, eli makaronilaatikkoa, makkarakastiketta ja perunaa tai keittoa. Salaatin virkaa toimitti porkkanaraaste rusinoilla tai suikaloitu kiinankaali purkkiananaksella ja pakasteherneillä.

Kun isä ja äiti joivat päiväkahvia, minä sain mehukattia, pullaa ja keksiä. Joskus oli pannukakkua tai marjapiirakkaa. Äiti leipoi usein viikonloppuisin.

Asuttiin kerrostalossa ja meillä ei ollut saunapäivä lauantaina, joten mitään saunajuomia ei viikonloppuihin liittynyt. Lauantaina oli kyllä karkkipäivä ja yleensä muutenkin silloin herkuteltiin. Sipsiä ja sokerilimua. Illalla syötiin vielä jätskiä.

Naapurin tyttö oli meillä usein viikonloppuisin yötä. Silloin äiti laittoi meille iltapalaksi voileipiä lauantaimakkaralla ja paprikalla, juomaksi saatiin kaakaota. Paras kaakao oli o'boy. Äiti yritti aina huijata minua laittamalla halvempaa nesquickia o'boy -pakkaukseen, mutta huomasin aina petoksen, join sitä kuitenkin kiltisti.

Meillä ei syöty kahta lämmintä ruokaa päivässä ja yleensä viikonloppuisin keittiössä ja jääkaapilla kävi melkoinen ralli, kun jokainen kävi omin nokkinensa mainoskatkolla hakemassa jotain välipalaa. Herkkuja oli aina vapaasti saatavilla, hedelmiäkin syötiin.

Lihaviakin oltiin.

Vierailija
72/82 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaan. Päivällinen saattoi olla lanaa ja söin ehkä hden koiven perunan kera. Jälkkäriksi saattoi olla jäätelöä. laitoimme neljään osaan litran.

Vierailija
73/82 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se, että meillä saatiin AINA saunan jälkeen jäätelöä! Ja vanhempani katsoivat telkkarista lauantaitansseja ja saattoivat sitten sen jälkeen lähteä itsekin tansseihin. Minä jäin mummoni kanssa kotiin, ja mummo yleensä teki iltapalaksi silloista herkkuani riisipuuroa.

Vierailija
74/82 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap,kuvauksesi oli hyvä ja muiden myös.

Alkoi itkettämään.

Meillä olisi ollut jotakin laatikkoruokaa, esim. makaronilaatikkoa tai silakkalaatikkoa. Kiisseliä, talkkunaa.

Äiti leipoi lauantaisin. Kuudelta saunaan ja

illalla saimme pikkupullaa teen kanssa.

Lavatanssit tuli, illalla ehkä länkkäri.

Vierailija
75/82 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihanaa, saan maun mielleni heti :)

ja päällä tiskiltä ostettua ohuen ohueksi viipaloitua venäläistä meetfurstia.. nam na m ja viiliä, sitä sai vain lauanti aamuisin, muulloin oli aina kaurapuuroa ..

samoin tuota ranskista sai vain lauantaisin, muulloin oli aina vaan ruisleipää.

ja kaakaota, oikeeseen maitoon kattilassa keitettynä.. vanhouttenia, ja hieman myöhemmin iloista vesseliä :)

ja lauantaisin mummo laittoi lounas aikaan ns tähteitä, paistinperunoita, lenkkimakkaraa paistinpannulla... mun lempparia :)

tai joskus makaronivelliä, sekin oli hyvää

joskus paistettua puuroakin, jos aamupuurosta jäi, tykkäsin paistetusta puurosta enempi kuin tuoreesta ..

illalla lämpöisiä leipiä, uunissa

päällle makkaraa, anansta, juustoa...

meitä oli kolmi lasta, ja saatiin yksi pieni limupullo, joka jaettiin miillin tarkkuudella tasan ;)

teetä juotiin koko perhe oli pöydän ääressä aina yhdessä ... mikä harvinaista nykyään...

muutoin ruokailuun liitty vain huonoja mielleyhtymiä, olin tooosi huono syömään.. usein oli lihasoppaa, jota inhosin sain istua pöydässä ties kuin kauan , toiset oli jo ulkona, mulla lihanpala pyöri suussa, en saanut sitä sitkeää lihaa alas nielastua millään.. ja rasva tarttui huuliiin...yöks sam lihakastikkeet... ihan karseeta

ja mitäänhän ei saanut jättää...kaikki oli syötävä halausi tai ei :(

olinkin sit anorektikko.... ja en ole syönyt lihaa vuosikymmeniin.....kun ei ooo pakko...

tuota meetfurstia kaipaan, se tuo ihanan muiston mieleen, kauppareissu mummon kanssa, leipomoon hakemaan rasniksi, ja kuapasta meetfurstia, oli ihanaa katsella , kun tiskillä pötköstä koneella siivutettiin ohkaisia siivbuja

ja kotona sit tuota syötiin, ja viiliä nam... ja paljon sokeria viilin päälle, muulloin ei sokeria saanutkaan.....

Vierailija
76/82 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko ja veli herää myöhään, ovat jo teinejä, melkein kotoa pois muuttamassa.

Syön aamulla puuroa, munakasta pekonilla tai 2 leipää, tuoremehua ja teetä maidolla ja sokerilla. Leivän päälle laitetaan kinkkua, makkaraa, tai Edam-juustoa - tai kaikkia. Itse haluan myös kurkkua ja tomaattia, jos on. Äiti kuorii joka aamu yhden hedelmän, jotta saisin tarpeeksi C-vitamiinia, laittaa lisäksi lautasen viereen yhden multitabsin.

Äiti vie puistoon tai menen pihalle leikkimään. Joskus äiti menee jumppaan ja ottaa mukaan. Istun Helsingin tanssiopiston salin nurkassa leikkimässä äidin jumpan ajan. Toisinaan äiti ja isä lähtevät kävelylle ja ottavat mukaan. Käveleminen on tylsää ja vanhemmat alkavat riidellä, aina.

Klo 13 äiti patistaa syömään jotain, mutta ei ole nälkä, eikä kukaan muu syö. En suostu juomaan maitoa, joten ruokajuomana on tuoremehu, jota joisin vaikka kuinka.

Iltapäivällä kokoonnutaan kaikki syömään. Isä on laittanut ruokaa, yleensä jotain hyvää. Kokonainen broileri, karjalanpaistia, lohta uunissa. Tai keittoa, kalaa, lihaa, joskus kanaa. Jälkiruokaa on harvoin, mutta yleensä iltapäivällä lauantaisin äiti leipoo pullaa. Limua meillä ei juoda, ei myöskään olutta tai muita aikuisten juomia, ellei ole erityinen juhlan aihe. Jos on erityinen ilta, syödään rapuja tai katkarapuja illalla tv:n ääressä.

Isä matkustaa säännöllisesti ja tuo ulkomailta ruokaherkkuja. Usein paluumatkalla koko auton takakontti on täynnä ruokaa - oikeaa ruokaa, karkkia ja limua. Hän harmittelee, kun Suomesta ei saa ostaa "mitään".

Olen syntynyt -73

Vierailija
77/82 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamupalaksi on sokerihuurrutettuja muroja.

lounaaksi jauheliha-ruskeakastiketta ja perunaa. pussi pakastevihanneksia mikrosta.

välipalaksi karjalanpiirakoita.

päivälliseksi siskonmakkarakeittoa ja mehukeittoa.

saunaan saan kolmionmuotoisen pillimehun. vanhemmilla on kaljaa.

iltapalaksi voileipä.

Vierailija
78/82 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuden lauantait... aamulla söin paljon kaakaota (Van Houten:iakin), sitruunateetä (ne rakeet) ja usein ruisleivälle maksamakkaa tai tomaattivoileipää maidon kanssa.

Arkiaauisin aina puuroa

Päivällä Atrian lihapiirakkaa ehkä ja illalla perunat ja kastike.

Äitini oli aika huono kokki, mutta isä teki usein mm. munkkirinkuloita, paistoi ihan peruskakkuja. Pienenä söimme usein kastikkeet loput ruisleivällä kaapimalla.

Itse paistoin usein makkaraa kaasuhellassa tai paistoin munia ilman suolaa ja muuta.

Vain juhannuksena meille ostettiin limsakori ja minä sain valita juomat. Mutta piti muistaa ottaa isälle ja äidillekin jaffaa ym. perusjuttua ja itselle vadelmaa, päärynää, Perryä ja muuta :)

Sunnuntai-aamuna meillä oli aina riisipuuroa ja kiisseliä.

Ihania aikoja ;,,,-(, mutta mitään vakioruokia meillä ei ollut kuin su-aamuna riisipuuro.

Vierailija
79/82 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 1980-luvulla.

Aamulla maitoteetä ja pari juustovoileipää.

Lounaaksi keitettyjä perunoita, ruskeaa lihakastiketta, muutama kurkkuviipale ja pari lohkoa tomaattia. Maitoa tai piimää juomaksi ja viipale voilla voideltua ruisleipää.

Päivällistä meillä ei ole koskaan syöty, jotain leipiä ja banaanin sai itse ottaa jos oli nälkä.

Illalla klo 21 aikoihin iltatee ja taas leipää juustolla ja leikkeleillä.

Vierailija
80/82 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai viiliä talkkunalla tai puuroa. Kotiruokaa, mitä milloinkin ruuaksi. Illalla saunan jälkeen se oma limsapullo ja makkaraa :) Siis päivään kuulunut muutakin ruokaa, mutta nuo on jäänyt mieleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi