Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palaa lapsuutesi lauantaihin- mitä syöt?

Vierailija
25.08.2012 |

Herään myöhään, äiti on käynyt kaupassa joten meillä on ihanaa Elannon ranskista. "Kaikki tietävät" että Elannon leipä on parasta mutta liha on huonoa.

Päälle saan lauantaimakkaraa tai edamia, sisko otta balkkaninmakkaraa mutta minä inhoan niitä rasvaklimppejä.

Otan myös viilin, päälle rapsutan fariinisokeria oranssista pussista. Se on taas mennyt kovaksi. Juomana teetä ja maitoa, maitopurkin kyljessä kerrotaan kasveista. Tänään luen maitohorsmasta.

Lounaaksi on kaalikääryleitä ja puolukkahilloa. Koska on lauantai, on jälkiruokaa. Äiti on tehnyt sekä vanilja- että suklaakiisseleitä, otan molempia.

Illalla tulee vanhempien kavereita kylään, päivällinen hoituu siis uunijuustovoileivillä, sinistä emmentaalia lapsille ja kreivijuustoa aikuisille (se on kuulemma liian voimakasta lapsille). Juomana pilsneriä ja mehua. Vieraiden kunniaksi on vielä uunijäätelöä, uutuusresepti on Avotakasta. Se onnistuu mahtavasti ja on suuri keskustelunaihe.

Iltapalaksi otan kaakaota, sekoitan kupissa yhden lusikallisen vanhouttenia ja kaksi sokeria, sitten päälle kuumaa maitoa ja kova sekoitus. Juon liian nopeasti ja poltan suuni, mutta en halua että pinnalle muodostuu kalvo- se on pakko syödä koska siinä on ravintoaineita.

Huomenna on sunnuntai, äiti nukkuu pitkään joten isä laittaa aamulla lemppariaan, hiilisilakoita ja mustaa leipää. Minä saan kaikki pyrstöt.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pieni pullo limsaa. Tavallisia kotiruokia siinä välissä olivat uunilohi, täytetyt paprikat ja uunissa paistetut luut.

Normaalipainoinen lapsi olin. Ja aikuinenkin. :)

Vierailija
42/82 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalaksi Kellogg's Rice Krispies muroja tai äidin keittämää suklaa-mannapuuroa.

Koska olin aika huono syömään lapsena, en syönyt lounasaikaan todennäköisesti mitään. Ehkä välipalaksi viipaleen ranskanleipää juustolla ja meetvurstilla.

Lauantaina oli AINA ruokana pakastekanaa, jonka äiti laittoi Römerstopf savipadassa. Lisäksi riisiä ja raastesalaattia, jossa ananasta. Paras ystäväni söi meillä miltei aina lauantaina ja ystäväni kanssa söimme eritoten kanan rapean nahan.

Iltapalaksi banaanijogurttia ja ranskanleipää.

Erään ystäväni perheessä syötiin todella poikkeuksellisia ruokia tuohon aikaan. Muistan ikuisesti, kuinka tokaluokalla olin heillä yökylässä ja iltapalaksi oli kinkku-katkarapupizzaa. Olin aivan ällistynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaistalossa lapset joi aamusta kaakota ja pullaakin oli tarjolla ja jos oli nälkä niin sitten kaapista itse tehtyä viiliä astiallinen ja päälle paljon sokeria ja kanelia. Yritin aina jättää viimeiseksi sitä viilin kermaista pintaa sokerilla ja kanelilla koska se oli paras osa viilistä.

Aamupäivästä syötiin jo yhdeksän jälkeen aamupäiväruoka joka oli usein kuorineen keitettyjä perunoita ja siihen kaveriksi vaikka ruskea kastike. Meillä oli joka ruualla tarjolla jälkiruokaa. Yleensä mannapuuroa ja soppaa ja tietysti niitä keitettiin aina iso kattilallinen ja syötiin kylmänä kunnes loppuivat ja taas keitettiin uusi satsi.

Keskipäivällä aikuiset joi kahvin pullan kera. Lapset joivat maitoa tai mehua pullan kera.

Iltapäiväruokana oli lauantaisin usein perunamuusia ja jauhelihakastiketta. Nam.

Sitten illalla juotiin aina kaakota kaikki iltapalaksi ja syötiin pullanpala ja leipääkin joka halusi. Mutta launataisin paistettiin usein vielä takassa kärkkärit kaikille ja lapset sai hakea itse kellarista/pakastimeseta valintansa mukaan joko pienen pullon limpparia tai jäätelötötterön.

Vierailija
44/82 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen sai kaapista ottaa karkit karkkipäivän kunniaksi.

Viikonloppuisin syötiin usein keittoja koska äiti oli paljon viikonloppuisin töissä ja ruuanlaitto oli isän homma silloin.

Välipalana meni varmasti leipää ja kaakaota.

Illalla juotiin usein teetä ja makusteltiin näkkäriä.

Vierailija
45/82 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitini leipoi aina lauantaina karjalanpiirakoita. Ei ole mitään parmepaa, kuin juuri uunista tulleet ohutkuoriset rapeat karjalanpiirakat, pystyin syömään niitä monta! Kylmää maitoa kyytipojaksi. Äiti leipoi yleensä vielä pellillisen mustikkapiirakkaa jota söin ja luin Pieni Runotyttö tai Viisikko -kirjoja. Tai Aku Ankan taskukirjoja.

Meillä oli avotakka, missä paistettiin saunan jälkeen makkaraa ja katsottiin Lauantaitansseja. Limsaa saatiin siskon kanssa pikku pullolliset. Sunnuntaina käytiin ajelulla ja ostettiin grillistä höyrytettyjä nakkeja.

Vierailija
46/82 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihaperunalaatikkoa, tms. Lauantai oli se päivä, kun kävimme mummoloissa. Jos saunottiin mummolassa, iltapalaksi uunissa tehtyjä juustoreissumiehiä. Nam.

Sunnuntaina kävimme usein ravintolassa syömässä.

Vierailija
47/82 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siksi, että ne ovat rakkaita ja niitä on kerrannnut mielessä aina silloin tällöin, läpi elämän:)

Vierailija
48/82 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaniljajätskiä ja "limpparia" joka oli sekoitettu punaisesta mummon mehusta ja iskän vichystä :) noinkin yksinkertainen oli silloin hyvää..vaikkakin se limsa oli aina tosi vahvaa, kun vichy oli siihen aikaan sitä suolaista ja kamalan poreilevaa.

Vierailija
49/82 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tehdään nykyäänkin, ja edelleen maistuu hyvältä.

Vierailija
50/82 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana!!!

Vierailija
51/82 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ison kannullisen mehua. Se on melkeimpä niitä ainoita positiivisia muistoja isästä. Usein sen appelsiinimehun kanssa tarjolla oli äidin tekemiä lämpimiä voileipiä (balkanin makkaralla ja juustolla) ja joskus hedelmäsalaattia tai kiuasmakkaraa. Niin mukava muisto :).

Vierailija
52/82 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin itsellä ei ole kovin selviä muistikuvia, mutta jotakin kuitenkin.

Aamulla äiti on tehnyt mannapuuroa, jonka sekaan ripotellaan näkkärinmuruja. Juomaksi Van Houtenin kaakaota.

Päivällä juodaan kahvit ja sitten saadaan viipaleet pullapitkosta. Kaikki saa myös karkkipussit, oma lemppari oli sellainen keltainen Party mix- mikälie... lounaaksi keittoa, muistan että tykkäsin eniten säilykelihakeitosta :D

Illalla mennään saunaan ja kiukaalle laitetaan lenkkiä kypsymään. Sitä syödään kun on kylvetty ja keltaista limunaatia päälle.

Vierailija
53/82 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen itselleni voileivän äidin leipomasta ruisleivästä ja viipaloin päälle HK:n sinistä.

Päivällä äiti tekee kiireellä ruskeaa kastiketta, keitetyt perunat olen saanut käydä itse kaivamassa pellosta.

Loppupäivä mennään taas voileipien ja kaikenlaisten marjojen voimin. Pihan omenapuista syödään omenoita, vaikka ne onkin vielä vähän raakoja. Eilen käytiin äidin kanssa mustikkametsässä ja piirakasta on vielä vähän jäljellä.

Illalla saunan jälkeen vanhemmat keittää pannukahvit ja äidin leipomasta pullapitkosta leikatun siivun päälle levitetään mansikkahilloa.

Vierailija
54/82 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalaksi söin leipää, balkanin juhlamakkaraa ja kaakaota. Kaakao oli Iloisen vesselin kaakaota ja siihen laitettiin punaista maitoa. Aamupalan jälkeen lähdin parhaan ystäväni kanssa ulos, veimme barbit retkelle. Äiti jäi siivoamaan, isä pesi autoa (lada), veljet olivat kavereillaan.

Ruuaksi söimme makkaramunakasta, jota inhosin, mutta sitä oli melkein joka lauantai. Otin sitä vain vähän ja lisäksi kurkkuvoileipää. Jälkkäriksi sain pullaa ja maitokahvia. Loppuiltapäivän piirtelin ja luin ja kuuntelin Hurriganesia, jota veljet soittivat huoneessan seinän toisella puolella.

Saunan jälkeen söimme uunilihaa ja perunoita sekä porkkanaraastetta. Isä katseli Englannin liigaa, jossa selostaja Aulis hörppi kahvia selostuksen lomassa. Myöhemmin äiti ja isä katsoivat telkusta Lauantaitanssit, jonka juonsi Heikki Hietamies. Minäkin katsoin ja odotin kohokohtaa, eli diskohittiä. Oi sitä näkyä kun teryleenimiehet ja leninkinaiset jorasivat!!

Saimme veljien kanssa limsaa, minun suosikkini oli Olvin Omenaporella, ruskea pullo, etiketissä punainen mökki ja omenapuu. Jokainen sai yhden 3,3 desin pullon. Lisäksi saimme Trio-jäätelöä. Illalla myöhään tuli telkusta koko lauantain kohokohta: Charlien enkelit. Suosikkini oli Jill ja leikeissä olin Jill. Itseasiassa olin ihan varma, että isona näytän ihan Jilliltä :D ja että elämäni on kaikinpuolin yhtä jänskää kuin Charlien enkeleillä. Katsoessani Enkeleitä, söin makkaraleipää: ruisleivän päällä voita, lenkkimakkaraviipaleita ja sinappia. Yritin luistaa hampaidenpesusta, koska väsytti niink kovasti.

Vierailija
55/82 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen itselleni voileivän äidin leipomasta ruisleivästä ja viipaloin päälle HK:n sinistä.

Päivällä äiti tekee kiireellä ruskeaa kastiketta, keitetyt perunat olen saanut käydä itse kaivamassa pellosta.

Loppupäivä mennään taas voileipien ja kaikenlaisten marjojen voimin. Pihan omenapuista syödään omenoita, vaikka ne onkin vielä vähän raakoja. Eilen käytiin äidin kanssa mustikkametsässä ja piirakasta on vielä vähän jäljellä.

Illalla saunan jälkeen vanhemmat keittää pannukahvit ja äidin leipomasta pullapitkosta leikatun siivun päälle levitetään mansikkahilloa.

Tai isäni serkku jos ihan tarkkoja ollaan, mut olivat lähempänä meidän ikää ja raja hämärtyi :)

Vierailija
56/82 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paistaisi äiti siivutettua lauantaimakkaraa pannulla. Tai sitten äiti tekisi pizzaa tai sitten grillaisimme makkaraa ja minä jakaisin siskon kanssa 0,3 l Jaffa-pullon.

Vierailija
57/82 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiuasmakkaraa ja saatiin isoveljen ja pikkusiskon kanssa jakaa tasan yksi 0.33 litran keltainen jaffa! Herkkua oli! :) Joskus oli myös pitsaa, päällä jauhelihaa, viipaloituja tomaatteja ja juustoraastetta.

Vierailija
58/82 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista enää, mutta ap, minua ihan itketti kirjoituksesi..

Ihana!!!

Niin on!

Vierailija
59/82 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me syötiin aina lauantai-iltana puuroa, yleensä ohrapuuroa. Olen jatkanut samaa perinnettä. Joskus syötiin iltaruoaksi myös voileipiä, joiden päällä oli paistettua kananmunaa ja suolakurkkua. Hyvä makukombo edelleenkin.

Meillä oli lauantai siivouspäivä, äiti tuuletti ja me katsottiin telkkarista pikku heidiä.

Vierailija
60/82 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalaksi ranskanleipää lauantaimakkaralla ja emmentalilla minullekin.

Päiväruoan (lounaan ja päivällisen yhdistelmän) laittaa isäni noin klo 14: perunamuusia ja mureketta. Pakollisten kasvisten kiintiö hoituu muutalla tomaattilohkolla. Ruokajuomana rasvatonta maitoa.

Välipalaksi saatan huitaista pussillisen mandariineja, olen niihin ihan heikkona. Lauantai on myös karkkipäivä, joten ruoan jälkeen saan kipaista läheiselle kioskille ostamaan irtokarkkeja.

Illalla syödään lämpöisiä leipiä meilläkin. Juustoa, kinkkuleikettä, sinappia ja ketsuppia päällä. Sen jälkeen äiti, veli ja minä kokoonnumme katsomaan yhdessä telkkaria (kenties Dallasia tai Dynastiaa). Saamme omat pienet kipot popcorneja tai perunalastuja, mutta ei puhettakaan, että koko pussia syötäisiin kerralla. Isä lueskelee makuuhuoneessa Kauppalehteä tai Suomen Kuvalehteä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi