Miten muka joidenkin on niiin vaikeaa saada töitä?
En ymmärrä. Varsinkin nyt nuoret/työttömät valittelevat, että mistä sitä töitä saisi. "Oon lähettänyt jo 100 hakemusta (koti sohvalta tietysti) enkä varmaan saa yhtäkään paikkaa" Kyynel. No et varmasti saakkaan naksuttelemalla jotain shittiä tekstiä hakemukseen jota kukaan ei lue. Mikseivät nuoret/työttömät mene paikanpäälle hakemaan töitä? Mitä ihmeen töitä haetaan kun "mistään ei saa". Siivoukseen oteteaan lähes kaikki hakijat? Vai mielumminko ollaan makaamassa kotona kuin haetaan "paskaduunia". En vain käsitä tätä ruikutuksen määrää ja niitä vätyksiä. Ymmärrän toki etteivät kaikki voi työllistyä, mutta ne useat jotka valittavat etteivät saa töitä vaikka kuinka hakevat, niin pistää kyllä miettimään mikä on päässä vialla. Kertokaa.
Kommentit (281)
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:03"]
Paska puhetta. Puhelinmyyntiin otettaisiin vaikka kuinka ja paljon lisää, muttei ole hakijoita. Lehdenjako sama juttu. Ei sieltä ketään heitetä ulos sen takia että joku uusi nuori tulee sisään. Mietippä nyt vähän. Samoin edelleen siivoukseen. Siivojat jäävät eläkkeelle ja nuoria otetaan sisään mielellään. Paikkoja nimenomaan jää täyttämättä. Extraajia tarvittaisiin jatkuvasti. Kaikki nuo ammatit ovat hyvin vaihtuvia henkilöstöltään ja siellä ei ole tarvetta heittää ketään ulos sen takia, että uusi tulisi sisälle. Jos nuoriso osaisi etsiä netistä vain sen firman numeron ja pirauttaa edes pikapuhelun. Mutta ei. Niiden hakemukset mätänee jossain verkossa jota kukaan ei ole avannutkaan. Totta.
No olisiko siihen vaikka ratkaisuksi se soitto. Nimenomaan normaaliahkera ja ujo perusjamppa saisi töitä jos vain ilmoittaisi olemassa olostaan firmalle. Mutta ei. Odotetaan sohvalla jospa joku tulisi hakemaan töihin.
[/quote]
Jos yritys on laittanut nettiin työhakemukset, joita se ei viitsi edes avata, niin käsitelläänköhän siellä samalla tavalla asiakkaiden reklamaatiot? Kertoo paljon siitä yrityksestä. Yritykset voivat ottaa nettihakemisen kokonaan pois ja laittaa tilalle puhelinnumeron, josta työpaikkoja voi tiedustella - vaikka sen keskuksen numeron, jos sellaista siellä enää edes on.
[/quote]
Tottakai käsitellään, onhan asiakkaan reklamaatio huomattavasti tärkeämpi kuin Sofia sohvan hakemus. Eivät tietenkään tee niin. Tämähän oikein ihanteellinen tilanne firmoille missä vain harvat älyävät soittaa.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:33"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:16"]
En ymmärrä. Varsinkin nyt nuoret/työttömät valittelevat, että mistä sitä töitä saisi. "Oon lähettänyt jo 100 hakemusta (koti sohvalta tietysti) enkä varmaan saa yhtäkään paikkaa" Kyynel. No et varmasti saakkaan naksuttelemalla jotain shittiä tekstiä hakemukseen jota kukaan ei lue. Mikseivät nuoret/työttömät mene paikanpäälle hakemaan töitä? Mitä ihmeen töitä haetaan kun "mistään ei saa". Siivoukseen oteteaan lähes kaikki hakijat? Vai mielumminko ollaan makaamassa kotona kuin haetaan "paskaduunia". En vain käsitä tätä ruikutuksen määrää ja niitä vätyksiä. Ymmärrän toki etteivät kaikki voi työllistyä, mutta ne useat jotka valittavat etteivät saa töitä vaikka kuinka hakevat, niin pistää kyllä miettimään mikä on päässä vialla. Kertokaa.
[/quote]
Hei odottele ihan rauhassa vaan, kyllä toi ylimielisyys vielä sultakin karisee kun pääset nauttimaan sakkaavasta taloudesta. Odottele ihan rauhassa ja nauti.
[/quote]
Tämä oli jo hupaisa :D
Olen kaikki työpaikkani tällä vuosituhannella saanut hakemuksen lähettämällä. Nykyinen on tullut niin, että työnantaja otti yhteyttä nettiCV:n perusteella. Tervetuloa tänne nykyaikaan sieltä 80-luvulta. Ei työnantajat - lukuunottamatta ihan pieniä lähes täysin asiakaspalveluun perustuvia firmoja, istu paikoillaan odottamassa työnhakijoita. Meilläkin suunnittelutoimistossa on usein tilanne, ettei paikalla ole ketään ja ovi on lukossa. Ei me mitään lappuja laitella, koska ollaan paikalla, koska puhelin ja sähköposti on keksitty.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:35"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:51"]
Koska Suomessa työhön johon riittäisi hyvin kandipaperit vaaditaan maisterinpaperit ja ainakin 5 vuoden työkokemusta.
[/quote]
Jep, viiden vuoden työkokemusta vaaditaan usein myös ensimmäistä kesätyöpaikkaansa hakevalta 15-vuotiaalta nuorelta. Siinäpä onkin tehtävää kerrakseen, että mistä saisi ensimmäistä kesätyöpaikkaansa hakeva nuori taiottua sen viiden vuoden työkokemuksen. Tuskin kovin moni on sentään 10-vuotiaana aloittanut säännöllistä työuraa, jolloin 15-vuotiaana olisi 5 vuoden työkokemus.
Melkoiset ansat on onnistuttu tämänkin asian osalta Suomessa työmarkkinoilla rakentamaan. Vaaditaan asioita, jotka on vaikea täyttää. Nyt sitten itketään, kun ne ansat alkavat laueta omille kynsille, sopivia työntekijöitä ei tahdo löytyä ja työttömyys kukoistaa.
[/quote]
Jäi vähän epäselväksi miksei voi hakea sellaista työtä mihin ei tarvita 5 vuoden kokemusta? Niitä paikkoja kun on paljon.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:43"]
Olen kaikki työpaikkani tällä vuosituhannella saanut hakemuksen lähettämällä. Nykyinen on tullut niin, että työnantaja otti yhteyttä nettiCV:n perusteella. Tervetuloa tänne nykyaikaan sieltä 80-luvulta. Ei työnantajat - lukuunottamatta ihan pieniä lähes täysin asiakaspalveluun perustuvia firmoja, istu paikoillaan odottamassa työnhakijoita. Meilläkin suunnittelutoimistossa on usein tilanne, ettei paikalla ole ketään ja ovi on lukossa. Ei me mitään lappuja laitella, koska ollaan paikalla, koska puhelin ja sähköposti on keksitty.
[/quote]
Hienoa. Tässä keskustelussa kuitenkin oli kyse niistä jotka laittavat hakemuksia ja kun firmoista ei kuulu mitään eivät hakijat itse tee mitään asialle (=kontakti?) vaan jäävät monkumaan.
Kyse EI ollut siitä, että firmoja pitäisi lähteä kiertämään jos haluaa töitä.
seurattuani työnsaantia ympärilläni vinkkaan: suhteet, suhteet, suhteet! Tarkoittaa sukulaisuutta, someyhteyksiä, järjestötoimintaa, poliittista aktiivisuutta jne. Passiivinen paperihakija ei kiinnosta, jotain ekstraa pitää olla, että erottuu. Aktiivinen pärjää aina paremmin.
Mäkään en käsitä. Olen saanut kaikki työni kävelemällä vain sisään johtajkan pakeille ja kysynyt, että koska voin aloittaa.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:26"]Höpsis. Niitä hakemuksen lähettäneitä ei nimenomaan valita, koska vaikuttavat juuri sellaisilta möllyköiltä joilla ei oikeasti tarvetta kyseiselle työlle. Ovat vaan raapustaneet jotain sepustusta paperiin. Mieti nyt itse jos olisit työnantaja. Sinulla on 100 hakemusta ja viisi heistä soittaa henk koht sinulle. Kenet valitsisit haastatteluun. Varmasti juu sen jampan joka on tuhrustanut pari lausetta ilman kontaktia.
Tässä keskustelussahan oli juuri kyse nuorista.
[/quote]
Tässä puhuttiin työvoimapulasta. Jos minä tarvitsisin tosissani 20 työntekijää ja minulla olisi sata hakemusta ja viisi soittajaa, kyllä minä selailisin myös ne 95 hakemusta läpi ja poimisin sieltä parhaat.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:39"]
Yli 56-vuotiaalla ei käytännössä ole enää mahdollisuuksia työllistyä uudelleen, selviää Elinkeinoelämän valtuuskunnan (Eva) torstaina julkistamasta raportista.
Tilastojen mukaan viisikymppisen työllistyminen on yhtä hankalaa, oli työttömällä korkeakoulututkinto tai pelkkä peruskoulun päästötodistus."
[/quote]
Pieni n.250 työntekijän metallipaja, haarakonttoreita viidessä maassa ympäri maapalloa, liikevaihto kasvaa 30% joka vuosi (myös tällä hetkellä) - Työhon otetaan jatkuvasti viisikymppistä porukkaa, sekä myös suoraan koulusta valmistuneita. Tuotannon työntekijät koulutetaan itse kurssikeskuksessa, ja suunnittelijat oppivat vanhemman opastuksella.
Itse hain ja pääsin töihin 48 vuotiaana.
Tehtaaseen pääsee hakemalla avointa paikkaa. Omaa, ekaa paikkaani haki lisäkseni 100+ ihmistä. Pitää erottua hakemuksella, pärjätä haastatteluissa ja minivaiheisissa soveltuvuustesteissä, sitten pitää vielä synkata johdon kanssa. Ei kauhean helppo nakki, mutta sillä tiellä. Eka duuni ei ollut huippupaikka, mutta sai kasvaa ammattilaiseksi ja kun näytti kehittymispotentiaalinsa, pääsi myös ylenemään helposti.
Kun seuraan vaikka oman työpaikkamme rekrytointia niin johtopäätös on ainakin se, että yli 25-vuotiaita ai kutsuta edes haastatteluun. Kaikki (ne muutamat) viime vuosina vakinaistetut ovat olleet alle 30v. Kyseessä suurehko kansainvälinen yritys ja vientiosasto.
Minkä ikäinen aloittaja on, ja millainen koulutus hänellä on? 1950-luvulla syntyneistä aika moni todella sai työpaikan tuolla tavalla, ja aika monta pyydettiinkin töihin. Riitti, jos oli käynyt keskikoulun ja ylioppilas vastasi siihen aikaan työelämässä jokseenkin nykyistä tradenomia; merkonomia vähintään kun moneen toimistohommaan oli edellytyksenä ylioppilas tai ...
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:57"]Tehtaaseen pääsee hakemalla avointa paikkaa. Omaa, ekaa paikkaani haki lisäkseni 100+ ihmistä. Pitää erottua hakemuksella, pärjätä haastatteluissa ja minivaiheisissa soveltuvuustesteissä, sitten pitää vielä synkata johdon kanssa. Ei kauhean helppo nakki, mutta sillä tiellä. Eka duuni ei ollut huippupaikka, mutta sai kasvaa ammattilaiseksi ja kun näytti kehittymispotentiaalinsa, pääsi myös ylenemään helposti.
[/quote]
Monivaiheisissa
Olen fyysisesti hyvin sairas, mutten kuitenkaan niin sairas heidän mukaan että pääsisin työkyvyttömyyseläkkeelle. Haluan korostaa että nimenomaan fyysisesti, ei mitään mt-ongelmia, ettei kukaan sano että oma vika kun autoimmuunisairauksista kyse.
Eli, valmistumisen jälkeen olen hakenut tuhansiin työpaikkoihin, usein olen päässyt haastatteluun ja joka ikinen kerta sama asia kun kerron mitä sairauksia löytyy "aha ei sitten" " emme palkkaa sairaita" "harmi, olisit muuten saanut paikan" "voivoi, muuten olisit niin hyvä!" Tai "meillä on kriteerinä terveys". Että ei voi mitään! Olisin saanut satoja paikkoja jo (tarjoilija,myyjä,avustaja,siivooja,toimistoapulainen,laitosapulainen jne) mutta kaikissa on sanottu että ei sitten koska sairaus estää!
Vihaan kun ihmiset, kuten ap, valittaa työttömistä kun ei tiedä millaisia tilanteita voi olla. Mites ihmiset kuten minä, jotka ovat autoimmuunisairaita joita ei siksi koskaan palkata ja te-toimisto tietää tämän, mutta silti on "liian terve" eläkkeelle koska ei ole esim pyörätuolissa, joten joutuu olemaan työtön, sori nyt vaan!! T: nuorehko nainen
Työnhakusoittelijat ärsyttävät. Eikä niistä jää mitään mieleen. Sähköposti tulee aina luettua. Puolisokin teki taannoin muutaman lauseen hakemuksen kera CV:n ja pääsi haastatteluun, tosin ei ole työtön.
Poika pääsi kesätöihin pari vuotta sitten viemällä pelkän paperihakemuksen, tosin oli ihan sattumaa, että valinnan tehnyt tunsikin hänet. Ei hän tiennyt ko. ihmisen olevan siellä töissä, hyvän kaverin äiti.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:51"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:26"]Höpsis. Niitä hakemuksen lähettäneitä ei nimenomaan valita, koska vaikuttavat juuri sellaisilta möllyköiltä joilla ei oikeasti tarvetta kyseiselle työlle. Ovat vaan raapustaneet jotain sepustusta paperiin. Mieti nyt itse jos olisit työnantaja. Sinulla on 100 hakemusta ja viisi heistä soittaa henk koht sinulle. Kenet valitsisit haastatteluun. Varmasti juu sen jampan joka on tuhrustanut pari lausetta ilman kontaktia.
Tässä keskustelussahan oli juuri kyse nuorista.
[/quote]
Tässä puhuttiin työvoimapulasta. Jos minä tarvitsisin tosissani 20 työntekijää ja minulla olisi sata hakemusta ja viisi soittajaa, kyllä minä selailisin myös ne 95 hakemusta läpi ja poimisin sieltä parhaat.
[/quote]
Tässä puhuttiin nyt siitä, että sinulla on firma X jossa on 84723 työntekijää ja sinulle on tullut 4384 hakemusta. Tarvitset 3 ihmistä lisää. Sinulle soittaa paperilomake hakijoista 5 ja tiedustelee lisää töistä ja kysyy pääseekö haastatteluun. Sanotko heille ei? Katseletko jokaisen pilipali lomakkeen läpi vai otatko innoikkaimmat ja halukkaimmat ensin testiin? Kyllä varmasti otat.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:58"]
Kun seuraan vaikka oman työpaikkamme rekrytointia niin johtopäätös on ainakin se, että yli 25-vuotiaita ai kutsuta edes haastatteluun. Kaikki (ne muutamat) viime vuosina vakinaistetut ovat olleet alle 30v. Kyseessä suurehko kansainvälinen yritys ja vientiosasto.
[/quote]
Voi luoja. Ja sitten vielä ihmettellään kun ei vienti vedä. Oletko ystävällinen ja mainitset firman nimen? Minkälainen lelufirma rekryää jotain HELVATAN ALLE 25-VUOTIAITA??????????????????????????????????????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!??????????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!????????????
Lapsia sellaiset ovat.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:58"]
Minkä ikäinen aloittaja on, ja millainen koulutus hänellä on? 1950-luvulla syntyneistä aika moni todella sai työpaikan tuolla tavalla, ja aika monta pyydettiinkin töihin. Riitti, jos oli käynyt keskikoulun ja ylioppilas vastasi siihen aikaan työelämässä jokseenkin nykyistä tradenomia; merkonomia vähintään kun moneen toimistohommaan oli edellytyksenä ylioppilas tai ...
[/quote]
Olen 21.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:59"]
Olen fyysisesti hyvin sairas, mutten kuitenkaan niin sairas heidän mukaan että pääsisin työkyvyttömyyseläkkeelle. Haluan korostaa että nimenomaan fyysisesti, ei mitään mt-ongelmia, ettei kukaan sano että oma vika kun autoimmuunisairauksista kyse.
Eli, valmistumisen jälkeen olen hakenut tuhansiin työpaikkoihin, usein olen päässyt haastatteluun ja joka ikinen kerta sama asia kun kerron mitä sairauksia löytyy "aha ei sitten" " emme palkkaa sairaita" "harmi, olisit muuten saanut paikan" "voivoi, muuten olisit niin hyvä!" Tai "meillä on kriteerinä terveys". Että ei voi mitään! Olisin saanut satoja paikkoja jo (tarjoilija,myyjä,avustaja,siivooja,toimistoapulainen,laitosapulainen jne) mutta kaikissa on sanottu että ei sitten koska sairaus estää!
Vihaan kun ihmiset, kuten ap, valittaa työttömistä kun ei tiedä millaisia tilanteita voi olla. Mites ihmiset kuten minä, jotka ovat autoimmuunisairaita joita ei siksi koskaan palkata ja te-toimisto tietää tämän, mutta silti on "liian terve" eläkkeelle koska ei ole esim pyörätuolissa, joten joutuu olemaan työtön, sori nyt vaan!! T: nuorehko nainen
[/quote]
Älä nyt sentään vihaa. Kyse ei ollut kaltaisistasi työttömistä, ei mt-ihmisistä tai oman alansa työttömyydestä. En vain luetellut aloitukseen kaikkia mahdollisia syitä jotka ovat ihmisestä riippumattomia ja johtavat työttömyyteen.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:19"]
wanha
[/quote]
Jep. Wanha provo, tätä työttömyysasiaa tunnutaan nykyään käytettävän jatkuvasti provoiluun. Mutta on tuo vastauksesi muutenkin hyvä. Jos on liian vanha (viisikymppinen on ikäloppu) niin työnsaanti on koulutuksesta ja omasta aktiivisuudesta riippumatta hyvin vaikeaa.
Raportti: Yli 56-vuotiaalla ei juurikaan enää mahdollisuuksia työllistyä
http://www.hs.fi/tyoelama/a1422758022945
"Työttömän mahdollisuudet päästä töihin laskevat rajusti, kun ikä alkaa numerolla viisi.
Yli 56-vuotiaalla ei käytännössä ole enää mahdollisuuksia työllistyä uudelleen, selviää Elinkeinoelämän valtuuskunnan (Eva) torstaina julkistamasta raportista.
Tilastojen mukaan viisikymppisen työllistyminen on yhtä hankalaa, oli työttömällä korkeakoulututkinto tai pelkkä peruskoulun päästötodistus."