Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten muka joidenkin on niiin vaikeaa saada töitä?

Vierailija
05.03.2015 |

En ymmärrä. Varsinkin nyt nuoret/työttömät valittelevat, että mistä sitä töitä saisi. "Oon lähettänyt jo 100 hakemusta (koti sohvalta tietysti) enkä varmaan saa yhtäkään paikkaa" Kyynel. No et varmasti saakkaan naksuttelemalla jotain shittiä tekstiä hakemukseen jota kukaan ei lue. Mikseivät nuoret/työttömät mene paikanpäälle hakemaan töitä? Mitä ihmeen töitä haetaan kun "mistään ei saa". Siivoukseen oteteaan lähes kaikki hakijat? Vai mielumminko ollaan makaamassa kotona kuin haetaan "paskaduunia". En vain käsitä tätä ruikutuksen määrää ja niitä vätyksiä. Ymmärrän toki etteivät kaikki voi työllistyä, mutta ne useat jotka valittavat etteivät saa töitä vaikka kuinka hakevat, niin pistää kyllä miettimään mikä on päässä vialla. Kertokaa.

Kommentit (281)

Vierailija
141/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:09"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:02"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:33"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:06"]

Voi luoja taas näitä älykääpiöitä. Totta helvetissä sitä saa työn kuin työn, jos on niska limassa tehnyt töitä helvetti soikoon 12-vuotiaasta asti. Miksi? No siksi, että on sitä työkokemusta! Luultavasti tällainen ihminen on myös erittäin sosiaalinen (paljon kokemusta asiakastyöstä) ja tarmokas ihminen. Osaa myydä itsensä helposti.

Mutta entäpä sitten me, jotka emme ole tehneet lapsesta asti töitä. Jotkut eivät ole onnistuneet saamaan alaikäisenä töitä ja toiset eivät ole ymmärtäneet hakea, koska vanhemmat ovat maksaneet ruoan ja katon pään päälle. Yritä siinä sitten hakea työpaikkaa ilman mitään kokemusta. Ja kannattaa myös muistaa, että osa ihmisistä on ujoja ja vähemmän sosiaalisia. Totta kai sellainen reippaan oloinen puhelias ihminen myy itsensä paremmin työhön kuin työhön kuin sitten se aremmalta vaikuttava henkilö, joka ei ole niin hyvä sanoistaan.

Suorastaan ihmetyttää ihmisten tyhmyys joskus. Minulla on jo pari ammattia ja kokemusta työharjoitteluista. Silti en ole kertaakaan saanut töitä alaltani enkä edes siivoojana, jonne olevinaan pääsee kaikki. Minua ei kutsuta edes haastatteluun. Että ei ole kyllä yrityksen puutetta omalta osaltani. Olen aina joko liian ylikoulutettu työhön tai sitten puuttuu vaan se yksikin oikea palkallinen työkokemus.

[/quote]

Tämä varmasti suuri syy. Jännä etteivät vanhemmat ova patistaneet töihin. Juuri tuohon ongelmaan olen törmännyt ettei parikymppisellä ole mitään kokemusta. Pelottavaa. No en itsekkään työnantajana palkkaisi sellaista jamppaa valitettavasti. Vaikuttaisi juuri laiskalta.

Mutta sitä en käsitä miksi sitten se ujo valittaa ettei niitä töitä saa. Siis tietysti voi olla vaikeampaa, mutta karu fakta on se, että tekemällä itsensä näkyväksi nappaisi. Valitetaan kun töitä ei ole. Nokun on.

Oletko soittanut siivousfirmaan? Kyllä siinäkohtaa jostain muusta kiikastaa. Tiedän ettei ihan pipipäitä kutsuta haastatteluun ja haastattelusta karsitaan joissain tapauksissa huono kieliset, fyysisesti huonokuntoiset tai "epäsopivan näköiset". Jos taas olet laittanut L&T:eelle netti hakemuksen niin voin luvata ettei tähän päivään menessä kukaan ole sitä edes lukenut.

[/quote]

Jotkut ihmiset syntyvät ujoiksi ja vähemmän sosiaaleiksi eivätkä muutu. Heillä on tämän vuoksi vähemmän työpaikkoja, missä he voisivat tehdä tehokkaasti töitä jotka sopivat/ovat mielekkäitä heille. On siis paljon todennäköisempää, että he jäävät työttömiksi vaikka olisivatkin soittaneet siivousfirmolle. Kilpailu kun on kovaa. Myyntihommat ja jotkut oppaan/ohjaajan tehtävät eivät välttämättä sovi heille ollenkaan, vaikka olisivat jo koittaneet tämäntyyppisiä tehtäviä.

[/quote]

Tuollaisessahan tilanteessa lehden jako olisi aivan ihanteellista hommaa. Mutta niin. Se on paskaduunia, ei kiinnosta. Valitetaan mielummin ettei töitä vaan oo tarjolla !

[/quote]

En ota kantaa siihen, mikä duuni henkilö ottaa vastaan, mutta joissakin paikoissa hakijoita noihin duuneihin on paljon eivätkä kaikki onnistu saamaan niitä. Luulen, että se valittaminen on vain väliaikainen katkeruus kun ei päässyt edes lehdenjakaajaksi. Kilpailu voi olla kova ja joku jää aina ilman työpaikkaa.

Vierailija
142/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tällä hetkellä töissä asiakaspalvelussa ja etsin koko ajan oikeaa työtä. Ei vaan huolita minnekään. Asiakaspalveluun pääsee kyllä aina, mutta muuten en kelpaa minnekään. Masentaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:03"]Paska puhetta. Puhelinmyyntiin otettaisiin vaikka kuinka ja paljon lisää, muttei ole hakijoita. Lehdenjako sama juttu. Ei sieltä ketään heitetä ulos sen takia että joku uusi nuori tulee sisään. Mietippä nyt vähän. Samoin edelleen siivoukseen. Siivojat jäävät eläkkeelle ja nuoria otetaan sisään mielellään. Paikkoja nimenomaan jää täyttämättä.[/Quote]

Tuo on sitä paskapuhetta, jolla yritetään tehdä keskiluokasta köyhälistöä. Jos noihin paikkoihin oikeasti haluttaisiin työntekijöitä, työnantajat valitsisivat tietenkin niitä hakemuksia lähettäneitä, joilla ei ole ruuneberin ulosantia ja myyntitykin röyhkeyttä. Hakemuksia tulee joka paikkaan rajattomasti, jossa edes yritetään noudattaa laillisia ja kohtuullisia työehtoja, ja ylivoimainen valtaosa niistä on kunnon ihmisiltä.

Noihin paskaduuneihin ei muuten pääse, jos ei ole nuori ja kouluttamaton. Ne eivät ota sellaisia, joiden pelkäävät tuntevan työlainsäädäntöä. Nuoria on helpompi kusettaa.

Vierailija
144/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:14"]

Voi luoja taas näitä älykääpiöitä. Totta helvetissä sitä saa työn kuin työn, jos on niska limassa tehnyt töitä helvetti soikoon 12-vuotiaasta asti. Miksi? No siksi, että on sitä työkokemusta! Luultavasti tällainen ihminen on myös erittäin sosiaalinen (paljon kokemusta asiakastyöstä) ja tarmokas ihminen. Osaa myydä itsensä helposti.

Mutta entäpä sitten me, jotka emme ole tehneet lapsesta asti töitä. Jotkut eivät ole onnistuneet saamaan alaikäisenä töitä ja toiset eivät ole ymmärtäneet hakea, koska vanhemmat ovat maksaneet ruoan ja katon pään päälle. Yritä siinä sitten hakea työpaikkaa ilman mitään kokemusta. Ja kannattaa myös muistaa, että osa ihmisistä on ujoja ja vähemmän sosiaalisia. Totta kai sellainen reippaan oloinen puhelias ihminen myy itsensä paremmin työhön kuin työhön kuin sitten se aremmalta vaikuttava henkilö, joka ei ole niin hyvä sanoistaan.

Suorastaan ihmetyttää ihmisten tyhmyys joskus. Minulla on jo pari ammattia ja kokemusta työharjoitteluista. Silti en ole kertaakaan saanut töitä alaltani enkä edes siivoojana, jonne olevinaan pääsee kaikki. Minua ei kutsuta edes haastatteluun. Että ei ole kyllä yrityksen puutetta omalta osaltani. Olen aina joko liian ylikoulutettu työhön tai sitten puuttuu vaan se yksikin oikea palkallinen työkokemus.

[/quote]

Tämä varmasti suuri syy. Jännä etteivät vanhemmat ova patistaneet töihin. Juuri tuohon ongelmaan olen törmännyt ettei parikymppisellä ole mitään kokemusta. Pelottavaa. No en itsekkään työnantajana palkkaisi sellaista jamppaa valitettavasti. Vaikuttaisi juuri laiskalta.

Mutta sitä en käsitä miksi sitten se ujo valittaa ettei niitä töitä saa. Siis tietysti voi olla vaikeampaa, mutta karu fakta on se, että tekemällä itsensä näkyväksi nappaisi. Valitetaan kun töitä ei ole. Nokun on.

Oletko soittanut siivousfirmaan? Kyllä siinäkohtaa jostain muusta kiikastaa. Tiedän ettei ihan pipipäitä kutsuta haastatteluun ja haastattelusta karsitaan joissain tapauksissa huono kieliset, fyysisesti huonokuntoiset tai "epäsopivan näköiset". Jos taas olet laittanut L&T:eelle netti hakemuksen niin voin luvata ettei tähän päivään menessä kukaan ole sitä edes lukenut.

[/quote]

Jotkut ihmiset syntyvät ujoiksi ja vähemmän sosiaaleiksi eivätkä muutu. Heillä on tämän vuoksi vähemmän työpaikkoja, missä he voisivat tehdä tehokkaasti töitä jotka sopivat/ovat mielekkäitä heille. On siis paljon todennäköisempää, että he jäävät työttömiksi vaikka olisivatkin soittaneet siivousfirmolle. Kilpailu kun on kovaa. Myyntihommat ja jotkut oppaan/ohjaajan tehtävät eivät välttämättä sovi heille ollenkaan, vaikka olisivat jo koittaneet tämäntyyppisiä tehtäviä.

[/quote]

Tuollaisessahan tilanteessa lehden jako olisi aivan ihanteellista hommaa. Mutta niin. Se on paskaduunia, ei kiinnosta. Valitetaan mielummin ettei töitä vaan oo tarjolla !

[/quote]

En ota kantaa siihen, mikä duuni henkilö ottaa vastaan, mutta joissakin paikoissa hakijoita noihin duuneihin on paljon eivätkä kaikki onnistu saamaan niitä. Luulen, että se valittaminen on vain väliaikainen katkeruus kun ei päässyt edes lehdenjakaajaksi. Kilpailu voi olla kova ja joku jää aina ilman työpaikkaa.

[/quote]

Sen päivän haluaisin nähdä kun lehdenjako firma ilmoittaa ettei pysty ottamaan työntekijää. Sieltähän tullaan oikeasti kotisohvalta kantamaan töihin. Poikaystäväni laittoi joskus hakemuksen lehdenjako firmaan ja oli siihen raapustanut että asuu kanssani. Soittivat melkein heti firmasta ja kyselivät olisinko minäkin kiinnostunut työstä. No en kyllä ollut. Ja oli kevät.

Vierailija
145/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:57"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:45"]"Täällä on yksi ainoa siivousfirma. Eikä sinne palkata kouluttamattomia. Eikä autottomia, joskaan eivät sitä silloin maininneet. Ei mulla olis ollit sitäkään. Mä ainakin olen enemmänkin nykyään kuullut näitä että ainakin laitoshuoltajan tutkinto pitäis olla."   Nojuu tuo on sitten eri asia jos noin pienellä paikkakunnalla asut. Eipä ole hirveästi työtarjontaakaan.   [/quote] Niin no mainitaan nyt vielä että nykyään olen töissä. Mutta ei, niihin siivousfirmoihin ei todellakaan aina noin vaan kuka tahansa mene töihin.

[/quote]

Ei otetakkaan ketään pipipäitä tms, mutta kyllä pääsääntöisesti jokainen mahdollinen työntekijä hyödynnetään ja myöhemmin potkaistaan pihalle. Jos siivoushomia ei saa isolta paikkakunnalta niin kyllä jostain ihan muusta kiikastaa.
[/quote]
Ja tässäkö nyt puhuttiin niistä isoista paikkakunnista? Niinpä, ei puhuttu. Se olis aika epärealistinen ajatus että me kaikki asuttais niissä isoimmissa kaupungeissa. Ja kyllä niissäkin osaavat hakijat menee täysin puskista tulevan edelle.

Vierailija
146/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:20"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:03"]Paska puhetta. Puhelinmyyntiin otettaisiin vaikka kuinka ja paljon lisää, muttei ole hakijoita. Lehdenjako sama juttu. Ei sieltä ketään heitetä ulos sen takia että joku uusi nuori tulee sisään. Mietippä nyt vähän. Samoin edelleen siivoukseen. Siivojat jäävät eläkkeelle ja nuoria otetaan sisään mielellään. Paikkoja nimenomaan jää täyttämättä.[/Quote]

Tuo on sitä paskapuhetta, jolla yritetään tehdä keskiluokasta köyhälistöä. Jos noihin paikkoihin oikeasti haluttaisiin työntekijöitä, työnantajat valitsisivat tietenkin niitä hakemuksia lähettäneitä, joilla ei ole ruuneberin ulosantia ja myyntitykin röyhkeyttä. Hakemuksia tulee joka paikkaan rajattomasti, jossa edes yritetään noudattaa laillisia ja kohtuullisia työehtoja, ja ylivoimainen valtaosa niistä on kunnon ihmisiltä.

Noihin paskaduuneihin ei muuten pääse, jos ei ole nuori ja kouluttamaton. Ne eivät ota sellaisia, joiden pelkäävät tuntevan työlainsäädäntöä. Nuoria on helpompi kusettaa.

[/quote]

Höpsis. Niitä hakemuksen lähettäneitä ei nimenomaan valita, koska vaikuttavat juuri sellaisilta möllyköiltä joilla ei oikeasti tarvetta kyseiselle työlle. Ovat vaan raapustaneet jotain sepustusta paperiin. Mieti nyt itse jos olisit työnantaja. Sinulla on 100 hakemusta ja viisi heistä soittaa henk koht sinulle. Kenet valitsisit haastatteluun. Varmasti juu sen jampan joka on tuhrustanut pari lausetta ilman kontaktia.

Tässä keskustelussahan oli juuri kyse nuorista.

Vierailija
147/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:14"]

[/quote]

Jos hakijoiden määrä on ongelma, niin hakee sellaisiin paikkoihin joita ei ilmoiteta missään tai sellaisilla ehdoilla joilla ei voi olla ottamatta.

Keskellä pahinta 90-luvun lamaa jäin työttömäksi kahden vuoden työhistorialla valmistumisen jälkeen, ja totesin itselleni, että en voi niitä töitä jäädä odottamaan, vaan kävin henkilökohtaisesti alan yrityksissä paikanpäällä töitä kysymässä - Palkkatoiveen asetin kolmasosan pienemmäksi kuin taso oli. Kolmas firma otti sisään, ja vuoden päästä palkkakin oli jo normaalitasolla.

Varsinkin nuoren kohdalla, ja varsinkin tällaisena aikana, se työ (kokemus) itsessään on moninkerroin tärkeämpi kuin siitä saatu palkka.

Teillä on eläkeikään aikaa 40-50 vuotta - Meinaatteko tuon ajan kärvistellä sossun rahoilla, päästäksenne sitten sen jälkeen yhtä surkean kansaneläkkeen pariin?

Hommatkaa sitä työkokemusta keinolla millä hyvänsä, niin kyllä se työ tekijäänsä opettaa - Jopa hakemaan sitä "parempaakin" työtä.

Vierailija
148/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:20"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:14"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sen päivän haluaisin nähdä kun lehdenjako firma ilmoittaa ettei pysty ottamaan työntekijää. Sieltähän tullaan oikeasti kotisohvalta kantamaan töihin. Poikaystäväni laittoi joskus hakemuksen lehdenjako firmaan ja oli siihen raapustanut että asuu kanssani. Soittivat melkein heti firmasta ja kyselivät olisinko minäkin kiinnostunut työstä. No en kyllä ollut. Ja oli kevät.
[/quote]
Täällä ei edes ole lehdenjakofirmoja :D Ihan samat postisedät ja -tädit ajaa kaikki postit, ei tartte hakee lehdenjakoonkaan. Onneks en ite oo hakemassa töitä. Mut tuskin oon ainoo joka asuu pienellä paikkakunnalla jossa ei edes noita hommia oo.

Vierailija
149/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:35"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:22"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:19"] Ennen vanhaan sai töitä noin että käveli paikan päälle kysymään. Ei enää. Ps. Olet aika typerä [/quote]   Kyllä saa nykyäänkin. Olen 21 ja kaikki työni olen hankkinut suoraan soittamalla/menemällä paikan päälle. Tottakai haluavat sen jälkeen hakemuksen, mutta ilman soittoa tms sitä ei satojen joukosta kaivettaisi. [/quote] Just näin, ja monesti on ns. piilotyöpaikkoja, jotka eivät ole vielä haussa tai niihin täytetään kun sopiva löytyy. Tehtaista ja varastoista mm. löytyy työtä kun soittaa ja käy kysymässä.

[/quote]

Jos työpaikkaa ei kunnolla saateta työnhakijoiden tietoon, niin minusta alkaa vähän tuntua, ettei todellisuudessa silloin yrityksellä ole edes halua etsiä uusia työntekijöitä ainakaan siihen työtehtävään.

Vierailija
150/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:23"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:57"] [quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:45"]"Täällä on yksi ainoa siivousfirma. Eikä sinne palkata kouluttamattomia. Eikä autottomia, joskaan eivät sitä silloin maininneet. Ei mulla olis ollit sitäkään. Mä ainakin olen enemmänkin nykyään kuullut näitä että ainakin laitoshuoltajan tutkinto pitäis olla."   Nojuu tuo on sitten eri asia jos noin pienellä paikkakunnalla asut. Eipä ole hirveästi työtarjontaakaan.   [/quote] Niin no mainitaan nyt vielä että nykyään olen töissä. Mutta ei, niihin siivousfirmoihin ei todellakaan aina noin vaan kuka tahansa mene töihin. [/quote] Ei otetakkaan ketään pipipäitä tms, mutta kyllä pääsääntöisesti jokainen mahdollinen työntekijä hyödynnetään ja myöhemmin potkaistaan pihalle. Jos siivoushomia ei saa isolta paikkakunnalta niin kyllä jostain ihan muusta kiikastaa. [/quote] Ja tässäkö nyt puhuttiin niistä isoista paikkakunnista? Niinpä, ei puhuttu. Se olis aika epärealistinen ajatus että me kaikki asuttais niissä isoimmissa kaupungeissa. Ja kyllä niissäkin osaavat hakijat menee täysin puskista tulevan edelle.

[/quote]

Sanoin ensimmäisellä sivulla, etten ollut ajatellutkaan asiaa pienten paikkakuntien näkökulmasta, koska olen huomannut tämän ongelman vain tietysti isolla paikkakunalla kun täällä asun. Ei ole henk. koht. kokemusta pienten paikkakuntien työtarjonnasta.

Vierailija
151/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:20"]

[/quote]

Höpsis. Niitä hakemuksen lähettäneitä ei nimenomaan valita, koska vaikuttavat juuri sellaisilta möllyköiltä joilla ei oikeasti tarvetta kyseiselle työlle. Ovat vaan raapustaneet jotain sepustusta paperiin. Mieti nyt itse jos olisit työnantaja. Sinulla on 100 hakemusta ja viisi heistä soittaa henk koht sinulle. Kenet valitsisit haastatteluun. Varmasti juu sen jampan joka on tuhrustanut pari lausetta ilman kontaktia.

Tässä keskustelussahan oli juuri kyse nuorista.
[/quote]
Mä voin vastata tuon edellisen puolesta. Meillä käydään ne sähköiset hakemukset läpi kun tarvitaan työntekijää. Ei ole aikaa työpäivän aikana vastailla tiedusteluihin.

Vierailija
152/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:28"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:23"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:57"] [quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:45"]"Täällä on yksi ainoa siivousfirma. Eikä sinne palkata kouluttamattomia. Eikä autottomia, joskaan eivät sitä silloin maininneet. Ei mulla olis ollit sitäkään. Mä ainakin olen enemmänkin nykyään kuullut näitä että ainakin laitoshuoltajan tutkinto pitäis olla."   Nojuu tuo on sitten eri asia jos noin pienellä paikkakunnalla asut. Eipä ole hirveästi työtarjontaakaan.   [/quote] Niin no mainitaan nyt vielä että nykyään olen töissä. Mutta ei, niihin siivousfirmoihin ei todellakaan aina noin vaan kuka tahansa mene töihin. [/quote] Ei otetakkaan ketään pipipäitä tms, mutta kyllä pääsääntöisesti jokainen mahdollinen työntekijä hyödynnetään ja myöhemmin potkaistaan pihalle. Jos siivoushomia ei saa isolta paikkakunnalta niin kyllä jostain ihan muusta kiikastaa. [/quote] Ja tässäkö nyt puhuttiin niistä isoista paikkakunnista? Niinpä, ei puhuttu. Se olis aika epärealistinen ajatus että me kaikki asuttais niissä isoimmissa kaupungeissa. Ja kyllä niissäkin osaavat hakijat menee täysin puskista tulevan edelle.

[/quote]

Sanoin ensimmäisellä sivulla, etten ollut ajatellutkaan asiaa pienten paikkakuntien näkökulmasta, koska olen huomannut tämän ongelman vain tietysti isolla paikkakunalla kun täällä asun. Ei ole henk. koht. kokemusta pienten paikkakuntien työtarjonnasta.
[/quote]
Tässä faktaa niiden pienten paikkakuntien työtarjonnasta: EIOO.

Vierailija
153/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja unohtui sanoa, että juuri tällä hetkellä on parhaat mahdollisuudet työpaikan löytymiseen, koska firmoissa tarvitaan kesälomien ajaksi tekijöitä.

Onnistuneen kesän jälkeen ei hyvästä työntekijästä enää luovuta.

Vierailija
154/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:03"]

Paska puhetta. Puhelinmyyntiin otettaisiin vaikka kuinka ja paljon lisää, muttei ole hakijoita. Lehdenjako sama juttu. Ei sieltä ketään heitetä ulos sen takia että joku uusi nuori tulee sisään. Mietippä nyt vähän. Samoin edelleen siivoukseen. Siivojat jäävät eläkkeelle ja nuoria otetaan sisään mielellään. Paikkoja nimenomaan jää täyttämättä. Extraajia tarvittaisiin jatkuvasti. Kaikki nuo ammatit ovat hyvin vaihtuvia henkilöstöltään ja siellä ei ole tarvetta heittää ketään ulos sen takia, että uusi tulisi sisälle. Jos nuoriso osaisi etsiä netistä vain sen firman numeron ja pirauttaa edes pikapuhelun.  Mutta ei. Niiden hakemukset mätänee jossain verkossa jota kukaan ei ole avannutkaan. Totta.

No olisiko siihen vaikka ratkaisuksi se soitto. Nimenomaan normaaliahkera ja ujo perusjamppa saisi töitä jos vain ilmoittaisi olemassa olostaan firmalle. Mutta ei. Odotetaan sohvalla jospa joku tulisi hakemaan töihin.

[/quote]

Jos yritys on laittanut nettiin työhakemukset, joita se ei viitsi edes avata, niin käsitelläänköhän siellä samalla tavalla asiakkaiden reklamaatiot? Kertoo paljon siitä yrityksestä. Yritykset voivat ottaa nettihakemisen kokonaan pois ja laittaa tilalle puhelinnumeron, josta työpaikkoja voi tiedustella - vaikka sen keskuksen numeron, jos sellaista siellä enää edes on.

Vierailija
155/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:28"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:35"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:22"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:19"] Ennen vanhaan sai töitä noin että käveli paikan päälle kysymään. Ei enää. Ps. Olet aika typerä [/quote]   Kyllä saa nykyäänkin. Olen 21 ja kaikki työni olen hankkinut suoraan soittamalla/menemällä paikan päälle. Tottakai haluavat sen jälkeen hakemuksen, mutta ilman soittoa tms sitä ei satojen joukosta kaivettaisi. [/quote] Just näin, ja monesti on ns. piilotyöpaikkoja, jotka eivät ole vielä haussa tai niihin täytetään kun sopiva löytyy. Tehtaista ja varastoista mm. löytyy työtä kun soittaa ja käy kysymässä.

[/quote]

Jos työpaikkaa ei kunnolla saateta työnhakijoiden tietoon, niin minusta alkaa vähän tuntua, ettei todellisuudessa silloin yrityksellä ole edes halua etsiä uusia työntekijöitä ainakaan siihen työtehtävään.

[/quote]

No tällaisessa tilanteessa sinne firmaan päätyvät juuri ne halukkaat ja kontakti osaavat. Ehkä juuri sitä firma haluaa. Ei miljoonaa Sofia sohvan hakemusta vaan innokkaita etsijöitä.

Vierailija
156/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:16"]

En ymmärrä. Varsinkin nyt nuoret/työttömät valittelevat, että mistä sitä töitä saisi. "Oon lähettänyt jo 100 hakemusta (koti sohvalta tietysti) enkä varmaan saa yhtäkään paikkaa" Kyynel. No et varmasti saakkaan naksuttelemalla jotain shittiä tekstiä hakemukseen jota kukaan ei lue. Mikseivät nuoret/työttömät mene paikanpäälle hakemaan töitä? Mitä ihmeen töitä haetaan kun "mistään ei saa". Siivoukseen oteteaan lähes kaikki hakijat? Vai mielumminko ollaan makaamassa kotona kuin haetaan "paskaduunia". En vain käsitä tätä ruikutuksen määrää ja niitä vätyksiä. Ymmärrän toki etteivät kaikki voi työllistyä, mutta ne useat jotka valittavat etteivät saa töitä vaikka kuinka hakevat, niin pistää kyllä miettimään mikä on päässä vialla. Kertokaa.

[/quote]

Hei odottele ihan rauhassa vaan, kyllä toi ylimielisyys vielä sultakin karisee kun pääset nauttimaan sakkaavasta taloudesta. Odottele ihan rauhassa ja nauti.

Vierailija
157/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:27"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:20"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:14"] [quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:09"] [quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:02"] [quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:33"] [quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:06"] Voi luoja taas näitä älykääpiöitä. Totta helvetissä sitä saa työn kuin työn, jos on niska limassa tehnyt töitä helvetti soikoon 12-vuotiaasta asti. Miksi? No siksi, että on sitä työkokemusta! Luultavasti tällainen ihminen on myös erittäin sosiaalinen (paljon kokemusta asiakastyöstä) ja tarmokas ihminen. Osaa myydä itsensä helposti. Mutta entäpä sitten me, jotka emme ole tehneet lapsesta asti töitä. Jotkut eivät ole onnistuneet saamaan alaikäisenä töitä ja toiset eivät ole ymmärtäneet hakea, koska vanhemmat ovat maksaneet ruoan ja katon pään päälle. Yritä siinä sitten hakea työpaikkaa ilman mitään kokemusta. Ja kannattaa myös muistaa, että osa ihmisistä on ujoja ja vähemmän sosiaalisia. Totta kai sellainen reippaan oloinen puhelias ihminen myy itsensä paremmin työhön kuin työhön kuin sitten se aremmalta vaikuttava henkilö, joka ei ole niin hyvä sanoistaan. Suorastaan ihmetyttää ihmisten tyhmyys joskus. Minulla on jo pari ammattia ja kokemusta työharjoitteluista. Silti en ole kertaakaan saanut töitä alaltani enkä edes siivoojana, jonne olevinaan pääsee kaikki. Minua ei kutsuta edes haastatteluun. Että ei ole kyllä yrityksen puutetta omalta osaltani. Olen aina joko liian ylikoulutettu työhön tai sitten puuttuu vaan se yksikin oikea palkallinen työkokemus. [/quote] Tämä varmasti suuri syy. Jännä etteivät vanhemmat ova patistaneet töihin. Juuri tuohon ongelmaan olen törmännyt ettei parikymppisellä ole mitään kokemusta. Pelottavaa. No en itsekkään työnantajana palkkaisi sellaista jamppaa valitettavasti. Vaikuttaisi juuri laiskalta. Mutta sitä en käsitä miksi sitten se ujo valittaa ettei niitä töitä saa. Siis tietysti voi olla vaikeampaa, mutta karu fakta on se, että tekemällä itsensä näkyväksi nappaisi. Valitetaan kun töitä ei ole. Nokun on. Oletko soittanut siivousfirmaan? Kyllä siinäkohtaa jostain muusta kiikastaa. Tiedän ettei ihan pipipäitä kutsuta haastatteluun ja haastattelusta karsitaan joissain tapauksissa huono kieliset, fyysisesti huonokuntoiset tai "epäsopivan näköiset". Jos taas olet laittanut L&T:eelle netti hakemuksen niin voin luvata ettei tähän päivään menessä kukaan ole sitä edes lukenut. [/quote] Jotkut ihmiset syntyvät ujoiksi ja vähemmän sosiaaleiksi eivätkä muutu. Heillä on tämän vuoksi vähemmän työpaikkoja, missä he voisivat tehdä tehokkaasti töitä jotka sopivat/ovat mielekkäitä heille. On siis paljon todennäköisempää, että he jäävät työttömiksi vaikka olisivatkin soittaneet siivousfirmolle. Kilpailu kun on kovaa. Myyntihommat ja jotkut oppaan/ohjaajan tehtävät eivät välttämättä sovi heille ollenkaan, vaikka olisivat jo koittaneet tämäntyyppisiä tehtäviä. [/quote] Tuollaisessahan tilanteessa lehden jako olisi aivan ihanteellista hommaa. Mutta niin. Se on paskaduunia, ei kiinnosta. Valitetaan mielummin ettei töitä vaan oo tarjolla ! [/quote] En ota kantaa siihen, mikä duuni henkilö ottaa vastaan, mutta joissakin paikoissa hakijoita noihin duuneihin on paljon eivätkä kaikki onnistu saamaan niitä. Luulen, että se valittaminen on vain väliaikainen katkeruus kun ei päässyt edes lehdenjakaajaksi. Kilpailu voi olla kova ja joku jää aina ilman työpaikkaa. [/quote] Sen päivän haluaisin nähdä kun lehdenjako firma ilmoittaa ettei pysty ottamaan työntekijää. Sieltähän tullaan oikeasti kotisohvalta kantamaan töihin. Poikaystäväni laittoi joskus hakemuksen lehdenjako firmaan ja oli siihen raapustanut että asuu kanssani. Soittivat melkein heti firmasta ja kyselivät olisinko minäkin kiinnostunut työstä. No en kyllä ollut. Ja oli kevät. [/quote] Täällä ei edes ole lehdenjakofirmoja :D Ihan samat postisedät ja -tädit ajaa kaikki postit, ei tartte hakee lehdenjakoonkaan. Onneks en ite oo hakemassa töitä. Mut tuskin oon ainoo joka asuu pienellä paikkakunnalla jossa ei edes noita hommia oo.

[/quote]

Juuri näin. Joissain syrjäkylissä löytyy vain joku paikallislehti joilla on vain kymenkunta lukijaa. Siihen riittä vain muutama jakaja.

Vierailija
158/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:28"]

[/quote]

Ei ole tarvetta, koska hakijoita käy tarpeeksi ilmoittelemattakin, ja niillä motivaatiokin ihan toista luokkaa kuin pelkillä paperihakijoilla.

Vierailija
159/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:51"]

Koska Suomessa työhön johon riittäisi hyvin kandipaperit vaaditaan maisterinpaperit ja ainakin 5 vuoden työkokemusta. 

[/quote]

Jep, viiden vuoden työkokemusta vaaditaan usein myös ensimmäistä kesätyöpaikkaansa hakevalta 15-vuotiaalta nuorelta. Siinäpä onkin tehtävää kerrakseen, että mistä saisi ensimmäistä kesätyöpaikkaansa hakeva nuori taiottua sen viiden vuoden työkokemuksen. Tuskin kovin moni on sentään 10-vuotiaana aloittanut säännöllistä työuraa, jolloin 15-vuotiaana olisi 5 vuoden työkokemus.

Melkoiset ansat on onnistuttu tämänkin asian osalta Suomessa työmarkkinoilla rakentamaan. Vaaditaan asioita, jotka on vaikea täyttää. Nyt sitten itketään, kun ne ansat alkavat laueta omille kynsille, sopivia työntekijöitä ei tahdo löytyä ja työttömyys kukoistaa.

Vierailija
160/281 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:29"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:20"] [quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:03"]Paska puhetta. Puhelinmyyntiin otettaisiin vaikka kuinka ja paljon lisää, muttei ole hakijoita. Lehdenjako sama juttu. Ei sieltä ketään heitetä ulos sen takia että joku uusi nuori tulee sisään. Mietippä nyt vähän. Samoin edelleen siivoukseen. Siivojat jäävät eläkkeelle ja nuoria otetaan sisään mielellään. Paikkoja nimenomaan jää täyttämättä.[/Quote] Tuo on sitä paskapuhetta, jolla yritetään tehdä keskiluokasta köyhälistöä. Jos noihin paikkoihin oikeasti haluttaisiin työntekijöitä, työnantajat valitsisivat tietenkin niitä hakemuksia lähettäneitä, joilla ei ole ruuneberin ulosantia ja myyntitykin röyhkeyttä. Hakemuksia tulee joka paikkaan rajattomasti, jossa edes yritetään noudattaa laillisia ja kohtuullisia työehtoja, ja ylivoimainen valtaosa niistä on kunnon ihmisiltä. Noihin paskaduuneihin ei muuten pääse, jos ei ole nuori ja kouluttamaton. Ne eivät ota sellaisia, joiden pelkäävät tuntevan työlainsäädäntöä. Nuoria on helpompi kusettaa.   [/quote] Höpsis. Niitä hakemuksen lähettäneitä ei nimenomaan valita, koska vaikuttavat juuri sellaisilta möllyköiltä joilla ei oikeasti tarvetta kyseiselle työlle. Ovat vaan raapustaneet jotain sepustusta paperiin. Mieti nyt itse jos olisit työnantaja. Sinulla on 100 hakemusta ja viisi heistä soittaa henk koht sinulle. Kenet valitsisit haastatteluun. Varmasti juu sen jampan joka on tuhrustanut pari lausetta ilman kontaktia. Tässä keskustelussahan oli juuri kyse nuorista. [/quote] Mä voin vastata tuon edellisen puolesta. Meillä käydään ne sähköiset hakemukset läpi kun tarvitaan työntekijää. Ei ole aikaa työpäivän aikana vastailla tiedusteluihin.

[/quote]

Juu riippuu ihan firmasta, mutta isoissa hanttihommi firmoissa ei varmasti käydä. Kuultu ja nähty. Hakemus nostetaan 90% esiin jos yhteydenotto tulee. Siis tottakai osaa hakemuksista käydään läpi ja otetaan yhteyttä, mutta sen varmistamiseksi olisi pikkuinen soitto paikallaan.