Miten muka joidenkin on niiin vaikeaa saada töitä?
En ymmärrä. Varsinkin nyt nuoret/työttömät valittelevat, että mistä sitä töitä saisi. "Oon lähettänyt jo 100 hakemusta (koti sohvalta tietysti) enkä varmaan saa yhtäkään paikkaa" Kyynel. No et varmasti saakkaan naksuttelemalla jotain shittiä tekstiä hakemukseen jota kukaan ei lue. Mikseivät nuoret/työttömät mene paikanpäälle hakemaan töitä? Mitä ihmeen töitä haetaan kun "mistään ei saa". Siivoukseen oteteaan lähes kaikki hakijat? Vai mielumminko ollaan makaamassa kotona kuin haetaan "paskaduunia". En vain käsitä tätä ruikutuksen määrää ja niitä vätyksiä. Ymmärrän toki etteivät kaikki voi työllistyä, mutta ne useat jotka valittavat etteivät saa töitä vaikka kuinka hakevat, niin pistää kyllä miettimään mikä on päässä vialla. Kertokaa.
Kommentit (281)
Kuulin eräältä kaupan esimieheltä, että hän ei edes lue hakemuksia joissa ei ole kuvaa. Että pistäkäähän hakemuksiin pärstäkuvat!!!
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:12"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 08:17"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 08:01"]
Ajat ovat nyt vaikeat. Työttömyys on tavallista eikä kerro ihmisen laiskuudesta. Olen 40 v. ja olen nähnyt erilaisiakin aikoja. Vielä vuosituhannen alussa oli mahdollista saada työpaikka suurinpiirtein firman ovesta sisään kävelemällä. Tänään ei. Ap opiskelee eikä tunne tämänhetkistä työnhakutilannetta. Helppo huudella sieltä amk:sta, jossa opiskelijan ominaisuudessa ei tule huomanneeksi, että yt:t ovat pyörineet sielläkin ja henkilökuntaa irtisanottu.
[/quote]
Lue keskustelu. Kyse oli hanttihommista
[/quote]
Jostain hanttihommista keskustelu on niin hedelmätöntä. En sitten tiedä että onko tällä palstalla suurin osa jotain parikymppisiä ekaa työpaikkaansa etsiviä, se saattaisi selittää...
[/quote]
Sinusta voi olla hedelmätöntä. Kannattaa sitten varmaan etsiä ikäisillesi suunnattu keskustelu :)
Ymmärrän eräällä tavalla aloittajaa. Olen aivan varma , että meillä on paljon nuoria, sellaisia alle kaksseiskoja jotka ovat saaneet kasvaa yltä kylläisyydessä ja vanhempien rahoilla ; eivät tiedä eivätkä muista edellistä lamaa. Eli realiteetit hieman hakusessa. Silloin on varmasti vaikeaa myös työnhaku tällaisessa tilanteessa.
Mutta muistuttaisin aloittajaa myös siitä, että on joillekin olemassa sellainen asia kuin ura. Ja merkityksellinen työnteko. Siis itselle merkityksellinen. Tämä on yleensä ns. Siistiä sisätyötä, korkeampaa koulutusta vaativaa, fokusoitua työtä. Ihminen joka on urakeskeinen yrittää rakentaa uraansa viimeiseen saakka. Eikä toisaalta ole varaa tehdä syrjähyppyjä. Heti on kuitenkin joku rekrytoija kyseenalaistamassa, että miksi näin teit ? Sen jälkeen voi olla vaikeaa päästä takaisin hevonsen selkään. Eli kaikki eivät halua tehdä "mitä tahansa työtä" . Nyt toisaalta ainakin hetken näyttää siltä että kohta on monen ns. Pakko tehdä.
Omat vanhempani olivat aluksi ap:n kaltaisia "moniosaajia". Meni hyvin ensimmäiseen lamaan asti. Sen jälkeen töitä ei meinannutkaan riittää koska kukaan ei halunnut kouluttamatonta duunaria. Sen verran reippaita ovat, että kuitenkin kouluttivat itsensä uudestaan ja pääsivät kiinni takaisin työelämään. En varmasti ole ainoa kenen vanhemmille samalla tavalla. Siksi on yritetty itseään kouluttaa ja varmistaa, että itselle käy samoin.
Ja sitähän koko ajan hoettiin; koulutus kannattaa aina. Noh, nyt on taas sitten lama mutta tällä kertaa sitten ryvetetään juuri ne koulutetut keskiluokkalaiset jotka ovat yrittäneet päästä positioon jossa olisivat edes joten kuten turvassa. Mutta kun ei ollakaan .
Aina ei voi voittaa. Ei ainakaan jos olet syntynyt ennen 1987 vuotta :D itse haluan uskoa, että tilanne paranee. Jenkeissä on jo havaittavissa nousua ja Eurooppakin räpistelee suht hyvin. Suomi toki jälkijunassa tässä nousussakin..... voi olla ettei kovin loistokasta nousua nähdä mutta .... Yritetään edes ajatella positiivisesti :)
Oliko ap:llä henkilökohtaista kokemusta työnhausta vai viisasteleeko hän työharjoittelupaikoista saamansa kokemuksen turvin?
Ei sillä, aina olen töihin päässyt kun olen halunnut ja välillä vaikka en olisi niin halunnutkaan. Enpä ole rikastunut.
"Suomessa oli marraskuun 2014 lopussa 326 500 työtöntä työnhakijaaja 140 000 piilotyötöntä. Avoimia työpaikkoja oli Tilastokeskuksen mukaan vuoden kolmannella neljänneksellä 20 500.Todellinen työttömyys on kuitenkin suurempaa, kun mukaan lasketaan erilaisilla tukitoimilla työllistetyt ja muut käytännössä työttömän asemassa olevat henkilöt."
You do the math.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 08:17"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 08:01"]
Ajat ovat nyt vaikeat. Työttömyys on tavallista eikä kerro ihmisen laiskuudesta. Olen 40 v. ja olen nähnyt erilaisiakin aikoja. Vielä vuosituhannen alussa oli mahdollista saada työpaikka suurinpiirtein firman ovesta sisään kävelemällä. Tänään ei. Ap opiskelee eikä tunne tämänhetkistä työnhakutilannetta. Helppo huudella sieltä amk:sta, jossa opiskelijan ominaisuudessa ei tule huomanneeksi, että yt:t ovat pyörineet sielläkin ja henkilökuntaa irtisanottu.
[/quote]
[/quote]
Ihan oikeasti? Nyt on kyse siis hanttihommista? Kenelle tämä keskustelu oikein on? Peruskoulun päättäneille joilla ei ole ammattia? Opiskelijoille? Kotiäideille? Ammatti-ihmisille, jotka ovat työttömiä?
Katso noita työttömien tilastoja. Nykyisin Suomessa lähes kaikilla on koulutus. Monilla jopa kaksi tai kolme. Monilla on työkokemusta, vaikka mistä.
Kyllä se on enemmän niin, että työttömälle kelpaisi lähes kuka työnantaja tahansa, joka maksaa kunnon palkkaa. Sen sijaan työantajalle ei kelpaa kuka tahansa työntekijä, vaikka tulisi ilmaiseksi.
Noihin omiin havaintoihin ja kokemuksiin vetoaminen on turhaa. Ethän sinäkään ap usko, kun muut kertovat omista kokemuksistaan, kuin sieltä mäkistä ei soitettu, eikä 3kk lehtien myynnin jälkeen jäänyt käteen kun 80 euroa. Siinä missä sinä väität, että he ovat laiskoja, niin minä väitän, että sinun työsi oli pelkkää tuuria.
Nytkin on 400 000 arpalappu kädessä. Niistä ainoastaan 40 000 voi olla voitto arpa. Siinä sulle suhde työttömien ja työpaikkojen välillä.
Rajaat kokoajan tätä esimerkkiäsi. Ja varmasti on totta, että ne sinun kermaperse ystäväsi ovat liian laiskoja vastaanottaman tai hakeman töitä. Kun kerran sanot niin. Älä kuitenkaan yleistä liikaa. Elämää, kun on sinunkin pikku ympyräsi ulkopuolella. Monen muotoisena.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 08:00"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 00:26"]
Selväksi on ainakin tullut se, että ap ei ajattele mitään, eikä kuuntele mitä muut sanovat. Kuitenkin osaa neuvoa kaikkia. Selvää ministeriainesta.
[/quote]
Et kyllä ole ensimmäinen joka ministerin pestin heittää vittuillakseen, tosin ensimmäinen netissä. Pitäisi varmaan todenteolla ruveta harkitsemaan! En tiedä mitä tarkoitat kuuntelulla, mutta kyllä on vähän pöyristyttänyt tämä hirveä vastarinta esim soittelua kohtaan. Lietsotaan, että yritykset vihaavat puheluita ja kyllä se CV on paras, että ihan tuurista kiinni saako töitä vai ei. No onneksi ei vaikuta minuun ja ihmiset saavat ajatella mitä haluavat. Omat kokemukseni ja mielipiteeni ja keskusteluni työntantajien kanssa nähtävästi vain eroavat täältä valtavirrasta. Kuten joku sanoi ensimmäisellä sivulla olevani kanssani samaa mieltä, mutta kehotti ettei täällä kannatta asiasta huudella. No miksei. Tosin muutaman kerran kaduin kärkästä kirjoitustani kun luin joidenkin oikeasti työttömien tilanteesta. En todellakaan halunnut loukata heitä. Kuitenkin itse ainakin tykkään keskustella ja tässähän sitä keskustelua kerrakseen. Onhan se hieman outoa, että jotkut yrittävät keksiä henk.koht. loukkauksia (en tarkoita sinua), mutta no ihmiset ovat netissä hieman pipipäitä. Tottakai haluan neuvoa Sofia sohvaa ja kannustaa rimpauttamaan. On se mielestäni parempi kuin sanoa "juu odottele kotona, juu ei kannata soittaa kun sieltä vastaa vaan vihainen pomo, siis älä vain mene paikanpäälle sillä siellä on vartija, laita sormet ristiin ja toivo että saat töitä!"
[/quote]
Koita nyt ymmärtää että siellä yrityksissä on tarkoitus tehdä tuottavaa työtä. Ei siellä nykyaikana ole kenelläkään ylimääräistä aikaa tuhlata muutamaa viikkoa vastailemalla kaikenmaailman työnhakijoiden puheluihin, ei edes henkilöstöosastolla. Varsinkaan ei jossain tuotannossa tai suunnittelussa.
Jos johonkin asiantuntijatyöhönkin tulee 100-400 hakemusta ja jos vaikka 20% näistä soittaa hakemuksensa perään niin se on 20 - 80 puhelua. Yksikään näistä puheluista ei tuota firmalle yhtään mitään ja toisaalta puhelun vastaaja menettää joka puheluun osan työajastaan.
En tiedä miten julkisen sektorin suojatöissä on aikaa varattavaksi näille puheluille mutta yksityiset firmat ei todellakaan halua mitään puhelurumbaa työpaikanhakijoilta.
Joo, tämä keskustelu alkaa mennä väsyttäväksi, koska lähestulkoon jokainen hyvä argumentti kuitataan loppuunkulutetulla "No en minä tarkoittanutkaan sitä, vaan...". Onko tässä nyt puhe opiskelijoista, työttömistä vai kenestä, ja kenen nyt pitäisi niihin hanttihommiin suostua? Ja mitä tarkoitetaan hanttihommilla, näitä + 7 € tuntipalkalla tehtäviä nollasopimustyöpaikkoja vai alle kymmenen viikkotunnin osa-aikaisuuksia?
Onko tässä nyt kynnyskysymys se, että on tehtävä töitä riippumatta siitä, elääkö sillä? Olen lopen kyllästynyt tähän positiivarihenkiseen "Työ on hauskaa! Työ on virkistävää! Työ on arvokasta!" jargoniin, kun nykyaikana siitä on pyritty tekemään kaikkea muuta lukuisin YT-neuvotteluin, palkanalennuksin, osa-aikaisuuksin, nollasopimuksin ja työkokeiluin. Se palkkakin on aika hemmetin tärkeä juttu, vaikka täällä väitettäisiin mitä.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:49"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 08:17"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 08:01"]
[/quote]
[/quote]
Ihan oikeasti? Nyt on kyse siis hanttihommista? Kenelle tämä keskustelu oikein on? Peruskoulun päättäneille joilla ei ole ammattia? Opiskelijoille? Kotiäideille? Ammatti-ihmisille, jotka ovat työttömiä?
Katso noita työttömien tilastoja. Nykyisin Suomessa lähes kaikilla on koulutus. Monilla jopa kaksi tai kolme. Monilla on työkokemusta, vaikka mistä.
Kyllä se on enemmän niin, että työttömälle kelpaisi lähes kuka työnantaja tahansa, joka maksaa kunnon palkkaa. Sen sijaan työantajalle ei kelpaa kuka tahansa työntekijä, vaikka tulisi ilmaiseksi.
Noihin omiin havaintoihin ja kokemuksiin vetoaminen on turhaa. Ethän sinäkään ap usko, kun muut kertovat omista kokemuksistaan, kuin sieltä mäkistä ei soitettu, eikä 3kk lehtien myynnin jälkeen jäänyt käteen kun 80 euroa. Siinä missä sinä väität, että he ovat laiskoja, niin minä väitän, että sinun työsi oli pelkkää tuuria.
Nytkin on 400 000 arpalappu kädessä. Niistä ainoastaan 40 000 voi olla voitto arpa. Siinä sulle suhde työttömien ja työpaikkojen välillä.
Rajaat kokoajan tätä esimerkkiäsi. Ja varmasti on totta, että ne sinun kermaperse ystäväsi ovat liian laiskoja vastaanottaman tai hakeman töitä. Kun kerran sanot niin. Älä kuitenkaan yleistä liikaa. Elämää, kun on sinunkin pikku ympyräsi ulkopuolella. Monen muotoisena.
[/quote]
En huomannut tuota ylempää tilastoa. Siinähän arpaonni suosii 1/20 hakijaa kohden.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 07:44"]
Minäkään en ymmärrä. Puhelinmyyjiö etsitään kokoajan ja sinne kyllä pääsee...Ja oikeasti pärjääkin jos vain haluaa. Kaikilla on vain paska asenne :)
[/quote]
Huh huh! Ymmärrät varmaan, että kyseinen työ vaatii myyntitaitoja ja kaikilla ei sitä ole. Jos et myy tarpeeksi, saat potkut.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 10:01"]Joo, tämä keskustelu alkaa mennä väsyttäväksi, koska lähestulkoon jokainen hyvä argumentti kuitataan loppuunkulutetulla "No en minä tarkoittanutkaan sitä, vaan...". Onko tässä nyt puhe opiskelijoista, työttömistä vai kenestä, ja kenen nyt pitäisi niihin hanttihommiin suostua? Ja mitä tarkoitetaan hanttihommilla, näitä + 7 € tuntipalkalla tehtäviä nollasopimustyöpaikkoja vai alle kymmenen viikkotunnin osa-aikaisuuksia?
Onko tässä nyt kynnyskysymys se, että on tehtävä töitä riippumatta siitä, elääkö sillä? Olen lopen kyllästynyt tähän positiivarihenkiseen "Työ on hauskaa! Työ on virkistävää! Työ on arvokasta!" jargoniin, kun nykyaikana siitä on pyritty tekemään kaikkea muuta lukuisin YT-neuvotteluin, palkanalennuksin, osa-aikaisuuksin, nollasopimuksin ja työkokeiluin. Se palkkakin on aika hemmetin tärkeä juttu, vaikka täällä väitettäisiin mitä.
[/quote]
Jos tämä väsyttää on paljon muitakin keskusteluita. :) sanoin aikaisemmin, että omalla kohdallani on kyse työttömästä jolla ei ole koulutusta (esim opiskelija) joka koittaa "kovasti" hakea töitä, kun todellisuudessa ei ymmärrä työn hausta mitään. Ja tämän jälkeen valittaa ettei ole töitä. Ja kyllä puhutaan tuollaisista töistä, sillä osa-aikaisuuksistakin saa hyvän työtodistuksen tulevaan. Tässä ei ole kyse siitä, että elääkö sillä.
Enkä ole sanonut ketään laiskaksi. Lueppa kunnolla
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 10:14"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 10:01"]Joo, tämä keskustelu alkaa mennä väsyttäväksi, koska lähestulkoon jokainen hyvä argumentti kuitataan loppuunkulutetulla "No en minä tarkoittanutkaan sitä, vaan...". Onko tässä nyt puhe opiskelijoista, työttömistä vai kenestä, ja kenen nyt pitäisi niihin hanttihommiin suostua? Ja mitä tarkoitetaan hanttihommilla, näitä + 7 € tuntipalkalla tehtäviä nollasopimustyöpaikkoja vai alle kymmenen viikkotunnin osa-aikaisuuksia?
[/quote]
Jos tämä väsyttää on paljon muitakin keskusteluita. :) sanoin aikaisemmin, että omalla kohdallani on kyse työttömästä jolla ei ole koulutusta (esim opiskelija) joka koittaa "kovasti" hakea töitä, kun todellisuudessa ei ymmärrä työn hausta mitään. Ja tämän jälkeen valittaa ettei ole töitä. Ja kyllä puhutaan tuollaisista töistä, sillä osa-aikaisuuksistakin saa hyvän työtodistuksen tulevaan. Tässä ei ole kyse siitä, että elääkö sillä.
[/quote]
No, jos on kyse ihan vain työnteosta eikä edes tarvitse palkkaa, niin sellaista tosiaan löytää kaikki. Ei tarvitse kun kävellä syksyllä jonnekin omakotitalo alueelle ja kysyä saako haravoida, niin ihan varmasti saat. Samoin voit varmasti tulla luomaan aamulla lumetkin pihalta. Ehkä voit tula keräämään minulle marjoja ilmaiseksi syksyllä? Mites ois lastenhoito apu? Niitäkin tarvitaan paljon.
Voin kirjoittaa jopa työtodistuksen.
Jos, tuolle tasolle mennään työnhaussa, niin olet oikeassa. Ystäväsi ovat vain laiskoja.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:33"]Ymmärrän eräällä tavalla aloittajaa. Olen aivan varma , että meillä on paljon nuoria, sellaisia alle kaksseiskoja jotka ovat saaneet kasvaa yltä kylläisyydessä ja vanhempien rahoilla ; eivät tiedä eivätkä muista edellistä lamaa. Eli realiteetit hieman hakusessa. Silloin on varmasti vaikeaa myös työnhaku tällaisessa tilanteessa.
Mutta muistuttaisin aloittajaa myös siitä, että on joillekin olemassa sellainen asia kuin ura. Ja merkityksellinen työnteko. Siis itselle merkityksellinen. Tämä on yleensä ns. Siistiä sisätyötä, korkeampaa koulutusta vaativaa, fokusoitua työtä. Ihminen joka on urakeskeinen yrittää rakentaa uraansa viimeiseen saakka. Eikä toisaalta ole varaa tehdä syrjähyppyjä. Heti on kuitenkin joku rekrytoija kyseenalaistamassa, että miksi näin teit ? Sen jälkeen voi olla vaikeaa päästä takaisin hevonsen selkään. Eli kaikki eivät halua tehdä "mitä tahansa työtä" . Nyt toisaalta ainakin hetken näyttää siltä että kohta on monen ns. Pakko tehdä.
Omat vanhempani olivat aluksi ap:n kaltaisia "moniosaajia". Meni hyvin ensimmäiseen lamaan asti. Sen jälkeen töitä ei meinannutkaan riittää koska kukaan ei halunnut kouluttamatonta duunaria. Sen verran reippaita ovat, että kuitenkin kouluttivat itsensä uudestaan ja pääsivät kiinni takaisin työelämään. En varmasti ole ainoa kenen vanhemmille samalla tavalla. Siksi on yritetty itseään kouluttaa ja varmistaa, että itselle käy samoin.
Ja sitähän koko ajan hoettiin; koulutus kannattaa aina. Noh, nyt on taas sitten lama mutta tällä kertaa sitten ryvetetään juuri ne koulutetut keskiluokkalaiset jotka ovat yrittäneet päästä positioon jossa olisivat edes joten kuten turvassa. Mutta kun ei ollakaan .
Aina ei voi voittaa. Ei ainakaan jos olet syntynyt ennen 1987 vuotta :D itse haluan uskoa, että tilanne paranee. Jenkeissä on jo havaittavissa nousua ja Eurooppakin räpistelee suht hyvin. Suomi toki jälkijunassa tässä nousussakin..... voi olla ettei kovin loistokasta nousua nähdä mutta .... Yritetään edes ajatella positiivisesti :)
[/quote]
Ai olen moniosaaja :D jos parit lehdet jakanut ja vauvat hoitanut. Minulla on kyllä tietty amatti tulossa, enkä aijo tehdä tulevaisuudessa "vähän kaikkia hommia". Mutta muuten totta !
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:37"]Oliko ap:llä henkilökohtaista kokemusta työnhausta vai viisasteleeko hän työharjoittelupaikoista saamansa kokemuksen turvin?
Ei sillä, aina olen töihin päässyt kun olen halunnut ja välillä vaikka en olisi niin halunnutkaan. Enpä ole rikastunut.
[/quote]
On kokemusta. Kysytty työ historia löytyy parin sivun takaa :)
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 10:23"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 10:14"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 10:01"]Joo, tämä keskustelu alkaa mennä väsyttäväksi, koska lähestulkoon jokainen hyvä argumentti kuitataan loppuunkulutetulla "No en minä tarkoittanutkaan sitä, vaan...". Onko tässä nyt puhe opiskelijoista, työttömistä vai kenestä, ja kenen nyt pitäisi niihin hanttihommiin suostua? Ja mitä tarkoitetaan hanttihommilla, näitä + 7 € tuntipalkalla tehtäviä nollasopimustyöpaikkoja vai alle kymmenen viikkotunnin osa-aikaisuuksia?
[/quote]
[/quote]
No, jos on kyse ihan vain työnteosta eikä edes tarvitse palkkaa, niin sellaista tosiaan löytää kaikki. Ei tarvitse kun kävellä syksyllä jonnekin omakotitalo alueelle ja kysyä saako haravoida, niin ihan varmasti saat. Samoin voit varmasti tulla luomaan aamulla lumetkin pihalta. Ehkä voit tula keräämään minulle marjoja ilmaiseksi syksyllä? Mites ois lastenhoito apu? Niitäkin tarvitaan paljon.
Voin kirjoittaa jopa työtodistuksen.
Jos, tuolle tasolle mennään työnhaussa, niin olet oikeassa. Ystäväsi ovat vain laiskoja.
[/quote]
Ei ole laillista. En voisi viedä kirjoittamaasi työtodistusta minnekkään.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 07:12"]
Tämä ilmiö minua ihmetyttää: täällä kilvan kehuskelevat he, jotka ovat "ansainneet itse jokaisen työpaikkansa täysin omilla ansioillaan", jotka ovat "raataneet aamusta iltaan" ja "painaneet useampaa työtä peräkkäin pientä palkkaa vastaan". He julistavat, että ahkeruus palkitaan, ja jos ei palkita niin... Kyllä nyt vain kuuluu tehdä töitä hinnalla millä hyvänsä ja sillä sipuli.
Eikö kukaan ymmärrä, että tuo on yksi iso epäkohta, että ihmisen ylipäätään tulisi raataa aamusta iltaan huonoillakin sopimuksilla saadakseen ehkä hippusen enemmän kuin mitä saisi työttömänä? Ei tuon jaksaminen ole kiiltävä kruunu otsalle, vaan jättimäinen miinus "hyvinvointi"valtiolle.
Sekään ei ole missään määrin tavoiteltavaa, että työpaikat on varattu vain parhaimmille ja uutterimmille (ja tässä keskustelussa olen tulkinnut, että paras ja uutterin on se, joka on valmis myymään kaiken itsestään pientäkin pestiä vastaan). Työttömyysongelma on ratkaistava tavalla tai toisella niin, että myös meille tavallisille työntekijöille rajallisilla voimavaroilla on tarjottavana töitä. Se ratkaisu ei ole se, että me ryhdymme nyt kaikin kilpailemaan asioista, joista ei ole mitään järkeä kilpailla: kuten vaikkapa siitä, kuka on solminut eniten työsopimuksia samalle ajalle ja kuka on joutunut tiskaamaan sukkansakin järvivedessä selvitäkseen.
[/quote]
Eli, työnantajan tulee maksaa palkkaa siitä hyvästä, että saapuu työpaikalle ja tekee mitä lystää työpäivän ajan?
Se työnantaja kun ostaa sinun työpanoksesi. Jos se työpanos ei vastaa kuluja niin palkkaamisessa ei ole järkeä - Yritykset eivät ole avustusjärjestöjä.
Ihan ensimmäiseksi kaikki kansanedustajat pitäisi laittaa vuorollaan kuukaudeksi johonkin työkkäri kurssille työmarkkinatuella.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 18:26"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 07:12"]
Tämä ilmiö minua ihmetyttää: täällä kilvan kehuskelevat he, jotka ovat "ansainneet itse jokaisen työpaikkansa täysin omilla ansioillaan", jotka ovat "raataneet aamusta iltaan" ja "painaneet useampaa työtä peräkkäin pientä palkkaa vastaan". He julistavat, että ahkeruus palkitaan, ja jos ei palkita niin... Kyllä nyt vain kuuluu tehdä töitä hinnalla millä hyvänsä ja sillä sipuli.
Eikö kukaan ymmärrä, että tuo on yksi iso epäkohta, että ihmisen ylipäätään tulisi raataa aamusta iltaan huonoillakin sopimuksilla saadakseen ehkä hippusen enemmän kuin mitä saisi työttömänä? Ei tuon jaksaminen ole kiiltävä kruunu otsalle, vaan jättimäinen miinus "hyvinvointi"valtiolle.
Sekään ei ole missään määrin tavoiteltavaa, että työpaikat on varattu vain parhaimmille ja uutterimmille (ja tässä keskustelussa olen tulkinnut, että paras ja uutterin on se, joka on valmis myymään kaiken itsestään pientäkin pestiä vastaan). Työttömyysongelma on ratkaistava tavalla tai toisella niin, että myös meille tavallisille työntekijöille rajallisilla voimavaroilla on tarjottavana töitä. Se ratkaisu ei ole se, että me ryhdymme nyt kaikin kilpailemaan asioista, joista ei ole mitään järkeä kilpailla: kuten vaikkapa siitä, kuka on solminut eniten työsopimuksia samalle ajalle ja kuka on joutunut tiskaamaan sukkansakin järvivedessä selvitäkseen.
[/quote]
Eli, työnantajan tulee maksaa palkkaa siitä hyvästä, että saapuu työpaikalle ja tekee mitä lystää työpäivän ajan?
Se työnantaja kun ostaa sinun työpanoksesi. Jos se työpanos ei vastaa kuluja niin palkkaamisessa ei ole järkeä - Yritykset eivät ole avustusjärjestöjä.
[/quote]
Tällä hetkellä tilanne on juuri päinvastainen: työ pitäisi saada ilmaiseksi, tai mahdollisimman vähin kustannuksin. Toimintaa täytyy tehostaa! Palkasta täytyy tinkiä! On joustettava! Osaisin antaa niin paljon esimerkkejä ihan omasta elämästä siinä, että siinä missä työn arvokkuutta korostetaan kyllästymiseen asti, siitä ei olla valmiita maksamaan, vaikka työ sisältäisi kuinka paljon vastuuta ja asiantuntijuutta.
Ehkä yrittäjä ei ole hyväntekijä, mutta miksi oletetaan, että työntekijä olisi? Hän ei tule töihin lämpimikseen julistamaan työnantajan nimeä, vaan hänen on hyödyttävä siitä yhtä lailla, kun työnantajan on hyödyttävä työntekijänsä työpanoksesta.
Olen minä soittanut, ja ovat käskeneet laittaa hakemuksen. Että se siitäkin sitten. Lehdenjakoa noin 2 tuntia / päivä ei paljon elätä, siitä ei kerry työssäoloehtoa ja sen vuoksi työttömyyskorvauksen saaminenkin voi viivästyä. Eikä tässä kunnassa taatusti ketään revitä niitä jakamaan, postin työntekijätkin on irtisanottu ajat sitten viimeistä myöten.
Kuinka moni tähän ketjuun kirjoittanut on ihan oikeasti hakenut viime aikoina Suomessa töitä? Selvästi täällä on yksi tai useampi provoilija, ja ehkä joku on todella kävellyt suoraan työpaikkaan ja ilmoittanut aloittavansa - isipapan tai mamin omistamaan firmaan?
Oikeasti ainakin nuoren ihmisen kannattaa mennä siihen työhön, jota on tarjolla, mennä aina ajoissa töihin ja tehdä se kunnolla.